Zichtbaarheid van achteren

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45222
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door thole »

Af en toe kom ik in Duitsland met de camper, zowel privé als zakelijk en ik ervaar het als heel rustgevend op de linker baan te kruisen met de stroom mee, 150 - 180 km/uur.
Wat voor camper heb je dan?
Wij rijden in Duitsland max 120km met de camper
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door rongreven »

Vrachtwagens in Duitsland hebben een snelheidbeperking van 80 km per uur.
Een camper die daar achter rijdt dus ook.
Als de camper in gaat halen en er komt een auto met 200 km per uur aanrijden is het snelheidverschil 120 km per uur.
Maar in tegenstelling tot Nederlandse chauffeurs komen de Duitse chauffeurs niet als een waanzinnige, met de lichten knipperende, allesoverheersende, drukopvoerende idioten op je bumper zitten.
Dat neemt niet weg dat je goed moet spiegelen en de snelheid van de inhalende auto goed moet inschatten.
Ik persoonlijk rijdt in Duitsland erg relaxed.
Groet, Ron Greven
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Teisman »

80 op autobahn 60 op Bundes en Landesstraße voor vrachtwagen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Rolling Rodie »

Volgens mij gaan we een klein beetje off-topic? ;-)
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door a90 »

Je bent inderdaad wel lekker zichtbaar zo ! :cheers:
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door rongreven »

Rolling Rodie schreef:Volgens mij gaan we een klein beetje off-topic? ;-)
De ts geeft aan een betere zichtbaarheid omdat er met hoge snelheden gereden wordt.

Citaat:
Ik rijd zelf met de auto altijd behoorlijk snel - nooit sneller dan de maximumsnelheid (nooit!), maar waar geen maximumsnelheid is, rijd ik zo 180-200 als het kan (droog, goed zicht, rustig op de weg). Dan zie je mensen met campers 70-80 rijden, langzamer dan de vrachtwagens. Weet je hoe vaak campers van achteren worden aangereden?
Ende citaat.

Je zou met een lagere snelheid iets meer tijd hebben om een vrachtwagen of camper op tijd op te merken.
Groet, Ron Greven
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Vertrokken2 »

Ik zie me nog niet met zo'n kermistoestand rijden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door martinb007 »

Als het veilig voelt, prima zo.


Groet,
Martinb007
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Marco Polo »

Risico op de genoemde ongevallen in Duitsland is erg laag.
Promobil heeft het over 0,17% van alle ongevallen met persoonlijk letsel is er 1 met een camper.
http://www.promobil.de/ratgeber/reisemo ... 38809.html
En de Duitse verzekeraars beschouwen de remkracht en onervarenheid van veel camperaars en campers als grootste risico op zware ongevallen.
Betekent dus dat de camper dus over het algemeen degene is die op de file klapt als er een kop-staart botsing plaats vind.
Kans dat je er onbeschadigd uitkomt is weer 5 keer zo hoog dan als je in een personenwagen zit.

Of het prima is hangt af of het aan de regeling voertuigen voldoet.
Die stelt bepaalde eisen en stelt beperkingen aan kermisachtige toestanden.
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door a90 »

Dat is goed om te horen, dan kan ik weer zonder scrupules gruwelijk hard over de Duitse Autobahn :clap:
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Marco Polo »

Alleen een beetje uitkijken achter in de file dat er niet zo'n kermiswagen bij je naar binnen duikt :D
(Met alle respect voor de topicstarter natuurlijk ;-)).
Zutphenaar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 10:17

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Zutphenaar »

Laat ik wel even duidelijk zeggen: ik rijd 70,000 km per jaar voor de lol (werk vanuit huis), heel Europa door, met auto en camper, en heb nog nooit ongevallen gehad en krijg ook zo goed als nooit boetes (in de laatste 300,000 km heb ik 2 boetes gekregen - een voor 8 km/h te snel in Stuttgart onder een viaduct, en een voor 6 km/h te snel in Frankrijk op een bergafdaling).

Als je 200 rijdt - of, laten we zeggen, aanzienlijk sneller dan 120-130 - in Duitsland, moet je continu voorbereid zijn op verkeer dat naar links gaat komen. Je zit constant te kijken of iemand 500-1000m verderop al, mogelijk straks naar links zou kunnen komen. Auto achter vrachtwagen, auto achter camper, vrachtwagen of auto achter camper, camper achter vrachtwagen - je moet heel lang van tevoren bij ieder voertuig op de snelheden letten. Als ik (honderden meters van tevoren) al vermoed dat iemand straks naar links zou kunnen te komen, ga ik er 100% vanuit dat diegeen naar links gaat komen ZONDER in zijn spiegels te kijken - of dat hij wel gaat kijken maar mijn snelheid gaat onderschatten. Nu heb ik een rode auto met LED-verlichting, dus mij niet zien is moeilijk, maar ik ben er altijd op voorbereid.
Je rijdt niet snel als er regen is. Je rijdt niet snel als het druk is. Je rijdt niet snel als er veel wordt ingehaald. Je houdt altijd ruim voldoende afstand, zelfs als je van 200 terug moet naar 90 wegens inhalende vrachtwagens. Je kijkt om de 2-3 seconden in al je spiegels - mijn ogen gaan constant van de voorruit naar alle spiegels. Ik weet altijd exact wat voor me, naast me (aan beide kanten) en achter me is. In de camper heb ik permanent de achteruitkijkcamera aan en houdt ik die permanent in de gaten, zodat ik altijd weet of ik een snelle noodstop kan maken als dat noodzakelijk is (bv. wild op de weg - hard remmen of aanrijden?).
Mijn doel is de veiligste, netste chauffeur te zijn en tegelijkertijd snel en sportief te rijden. Je kan prima sportief rijden zonder enige vorm van agressie, gevaar of wetten te overtreden. Voorbeeldje: rijd ik in Nederland netjes 85 km/h op cruise control op een 80-weg (binnen de tolerantielimiet, en het is eigenlijk 81 echte kilometers per uur), zitten er direct allerlei plakkerds achter mij. Nu rij ik vrij sportief en vlot van de rotondes af (in de 3) - dan schiet ik doorgaans als een peil voor ze weg en zitten ze opeens 200 meter achter me (serieus, 4 paaltjes). Vraag me echt af wie er dan beter rijdt? Waarom denken mensen dat zij zó goed kunnen rijden, dat de regels voor hen niet gelden, als ze niet eens op een vlotte manier de rotonde kunnen verlaten - ze hebben toch zo'n haast...? Als ze zo'n ongelofelijke haast hebben dat de maximumsnelheid voor hen niet belangrijk is, waarom kunnen ze mij op de rotonde dan niet bijhouden? En dit zie ik letterlijk elke dag. Dan zie je ze na de rotonde langzaam weer opnieuw dichterbij komen (met 100), weer vlak achter me komen, en bij de volgende rotonde herhaalt het zich weer. Waar zijn mensen dan mee bezig?

Probleem van de Nederlandse automobilist is dat hij zichzelf massief overschat. Vrijwel iedere Nederlander vindt zichzelf de beste op de weg. Daar vloeit uit voort dat vrijwel iedere Nederlander denkt dat de regels niet voor hem gelden, want hij is zo goed en zijn auto is zo goed dat hij best wel iets harder kan op deze weg. Die regeltjes zijn er voor hem niet, hij weet wel dat hij doet. Zien we elke zondagavond bij Wegmisbruikers, vroeger bij Blik op de weg". Die houding heb ik absoluut niet. De regels zijn er voor iedereen, ongeacht hoe goed jij vindt dat je kan rijden en ongeacht in wat voor auto jij rijdt. En er zijn géén snelheidsbeperkingen zonder reden. Niet in Nederland, en ook niet in andere landen. Ik heb in alle honderdduizenden kilometers dat ik rijd nog nóóit, en dan ook letterlijk nooit, een snelheidsbeperking gezien zonder reden. 100 op de snelweg - waarom? Wat dacht je van: 1) geluidsoverlast, 2) luchtkwaliteit, 3) verkeersdrukte, 4) veel op- en afritten, 5) scherpe bochten, 6) bekende risicolocatie voor ongevallen, 7) overstekend wild, 8) geen vluchtstrook..... et cetera, et cetera. Weet je hoe vaak ik van anderen hoor "ach die 50 daar sloeg ook echt nergens op, dat bord / die flitspaal / die flitsagent stonden er alleen maar om de staatskas te spekken!".... te vaak om op te noemen.
Om nog maar niet te praten over het gebruik van de richtingaanwijzer bij het wisselen van rijstrook. Het lijkt wel of dit niet meer verplicht is in Nederland. Volgens mij is het al heel wat jaren verplicht, ook bij het terug naar rechts gaan, maar zeker bij het naar links gaan. Maar aangezien de verkeerspolitie zo goed als niet meer bestaat in zo goed als heel Europa, maar met name in Nederland, maakt het niemand iets uit. Iedereen vliegt constant lukraak zonder enige waarschuwing van links naar rechts, op goed geluk. Mij is geleerd: kijken, signaleren, nogmaals kijken, bewegen, signaleren uit. Hoe doet de gemiddelde Nederlander dat eigenlijk? Kijken ze überhaupt wel, of doen ze gewoon maar wat? Vaak krijg ik de indruk dat ze gewoon als blinde kippen zonder kop maar wat doen zonder enig gebruik van hersencellen. In Nederland op de snelweg rijden vind ik een stuk enger dan in vele andere landen zoals Duitsland, Tsjechie, Zwitserland of Spanje. En ja, in Tsjechie en Spanje vallen minder verkeersdoden dan in Nederland tegenwoordig, was onlangs in het nieuws. Geen wonder, als je het mij vraagt.

Overigens zie ik ook heel vaak dat juist degenen die echt serieus snel rijden, ook direct afremmen waar dat moet. Nederlanders zijn daar vaak wat minder goed in. Toen er vorig jaar constant werkzaamheden waren op de A3 Köln - Frankfurt, waren er telkens 80-zones. Dan haalde ik met 180 een Nederlander in die 120 reed. Kwam er een 80-zone, ik rijd netjes (iets boven) 80. en kwam de Nederlander met 120 voorbij. Dan haal ik hem weer met 180 in, komt er weer een 80-zone, en komt hij mij weer met 120 voorbij. En ditzelfde soms wel 7-8 keer achter elkaar. Geen grapje, ik heb het vorig jaar voor de lol eens bijgehouden met een paar auto's die ik wel erg vaak voorbij zag komen. Maar Duitsers die 200(+) rijden, zie je vaak bij de 120 / 100 / 80 bordjes direct snel afremmen en netjes zich aan de borden houden. Het zijn juist vaak degenen die 140-150 rijden die als kippen zonder kop doorscheuren ook waar snelheidsbeperkingen zijn.

En vind ik zelf heel soms wel eens dat het ergens wel heel iets sneller zou mogen? Natuurlijk. Maar dan nog staan er borden: de wegbeheerder heeft, op basis van gedegen onderzoek door verkeersdeskundigen en op aanbeveling van de verkeerspolitie, besloten dat er op dat wegvak een bepaalde maximumsnelheid geldt. Als dat mij niet bevalt staat het mij vrij een brief te sturen aan de desbetreffende wegbeheerder. Het staat mij niet vrij om op eigen houtje te bepalen dat dat bord niet voor mij geldt en dat ik gewoon zo hard kan gaan rijden als mij verstandig lijkt. Het staat mij nog veel minder vrij om anderen, die zich wel aan de voorgeschreven snelheid ter plaatse houden, van de weg te willen duwen, te flitsen met groot licht, te claxonneren, middelvingers op te steken of hen met gierende banden in te halen en vervolgens vlak voor ze op de rem te trappen, alleen omdat zij zich wel aan de borden houden (ja, is mij allemaal vaak zat overkomen, vanochtend nog in Dieren omdat ik het waagde 34 km/h op de cruise control te rijden in een 30-zone i.v.m. werkzaamheden).

Nu dwaal ik zelf ook een beetje af, maar ik wilde even duidelijk maken dat ik geen wegpiraat ben, wat sommigen duidelijk denken enkel omdat ik schreef dat ik zelf soms ook tot 200 km/h rijdt in Duitsland. Niet iedereen die 200 rijdt is een gewetenloze psychoot in een moordbui.
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door a90 »

Wegpiraat ;-)

(Minuteman die met een auto rijdt die harder kan dan dat hij durft)
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Marco Polo »

Vraag me alleen af waarom je zoveel toeters en bellen op je wagen wilt zetten als je de perfecte automobilist wilt zijn.
Denk dat er toch nog iets schort aan je kijk techniek in je spiegels en anticiperen op wat er achter je gebeurt.
Zomaar een idee.
Ik rij overigens niet veel s'nachts met de camper en de luxe wagen heeft allerlei adaptieve systemen die automatisch waarschuwen of zelfs afremmen als het snelheidsverschil met de voorganger iets te groot wordt.
Niet verkeerd als je continudienst werkt ;-)
Plaats reactie