Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken? Gevonden ondertussen wat ik zocht !

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door Toemke »

des schreef:
ma 12 mar 2018, 21:57
Komt mischien door zijn lengte,is dat een nadeel denk je ?
7,45 lang,maar wel een grote garage waar onze scooter zou in kunnen en electrische bediend bed om garage hoger of lager te maken.
Ik vind die camper wel in dik in orde want wij hebben ongeveer dezelfde indeling. 8-) Al zou ik voor de versie gaan van 6,96m of zelfs 6,49m voor het gewicht en minder lange overhang.

Let op wat de scooter betreft. Wij dachten eerst ook aan eentje met een grote garage. Behalve het extra gewicht plus de grote hefboom en dus extra belasting op de achteras, neemt een scooter in de garage behoorlijk wat volume in en kun je een pak minder makkelijk andere spullen kwijt.

Wij komen trouwens ook van een caravan (2 zelfs) en hadden aan de hand van onze ervaringen qua indeling geen twijfel over welk type wij zochten.
Bijvoorbeeld: geen Frans bed meer want dat over elkaar gekruip als je er 's nachts eens uit moet vonden wij op termijn wel vervelend. Bed opmaken vonden wij ook minder leuk omdat het tussen 3 wanden zat.. correctie, eigenlijk 4 wanden als je het keukenblok meerekent, bovendien zat ik daar altijd met mijn voeten tegen.
Allemaal persoonlijk natuurlijk maar dank zij de caravans wisten we wel goed wat we niet meer wilden.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door des »

Dat hebben we nu ook een frans bed,
een heerlijke caravan qua indeling en kasten ruimte, ( lmc 460D)
maar zo als je zegt , het over elkaar heen kruipen is geen must, en zeker niet als je ouder begint te worden,
is dat een luxe probleem ik vind van niet de euros zijn niet zo veel in verschil bij ankoop, dat gaat het niet meer maken dus.
de lengte zou inderdaad misschien kunnen een nadeel zijn in verband met de scooter,afgaande van wat jullie ervaringen zijn,
anderzijds nemen we in overweging om eventueel electrise fietsen aan te schaffen, ter compensatie,
ik zat te denken dat we nu nog gemakelijk de scooter zouden kunnen in en uit laden, maar dat dit moeilijker zal worden met de jaren,
en dit misschien niet zo een goed idee is,
ook het overgewicht naar de achteras, en het loskomen van de voorwielen kunnen we dan beperken.

hier heb ik dus een probleem mee, want ik wil niet staan prutsen om van een camperplaats weg te geraken .
ik de scooter weegt 99 kilo , wat electrise fietsen wegen weet ik niet . maar denk dat dit de helft moet schelen qua gewicht,
dus het hefboom principe moet dan ook sterk verminderen toch ?is dit de helft ? ik ken er niet zo veel van om dit uit te rekenen.

zou de electrise fiets een goed alternatief zijn? mijn vrouw neigt sterk deze camper in overweging te nemen en als dit als alternatief scheelt zou het misschien wel eens kunnen bingo zijn .
een kortere camper kan ook , maar de indeling is niet hetzelfde , de keukenkasten zijn minder diep , de kleurstelling is ook anders binnen in, en dat geeft geen goed gevoel .

dan blijft nog het parkeren over, is 7.45 een groot verschil ten opzichte van 7m bv ?
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door jurgenc »

Een 7 m camper met de fietsen achterop is zeker niet korter dan één van 7 m 45 met de fietsen in de garage.
Persoonlijk vind ik het verschil te verwaarlozen. Ofwel ben je al te lang met eentje van 7 m (en dus ook met die van 7.45 m) ofwel is er ruimte genoeg voor die van 7.45 m. Als lengte een issue is, dan zal je naar 6 m of zo moeten gaan.

Gewicht elektrische fietsen: ongeveer 30 kg per fiets of zo. Als je ofwel een scooter in de garage zou zetten (dichter bij de achterwielen) of de fietsen op een externe fietsendrager (zeker een 1 m verder naar achter), dan lijkt op het eerste zicht (last x lastarm) dat door de langere lastarm van de externe fietsendrager de lichtere fietsen minstens hetzelfde hefboomeffect veroorzaken op de achterwielen. Dus de scooter inwisselen voor 2 elektrische fietsen is misschien geen verbetering (als je fietsen in de garage zet, dan klopt de redenering niet meer).
Laatst gewijzigd door jurgenc op di 13 mar 2018, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
H20
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door de Jonckheer »

In mijn optiek is het grootste nadeel van de meeste campers dat ze zo klein zijn . . :lol3: :lol3: :cheers:
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door des »

jurgenc schreef:
di 13 mar 2018, 10:32
Een 7 m 45 camper met de fietsen achterop is zeker niexterne fietsendrager steekt
Dat zou ik echt niet doen, in de garage zou ik de fietsen plaatsen,
niet achterop , dit tegen diefstal en ook de extra lengte die er nog eens bovenop komt.
neen de lengte zou blijven zo als het is 7.45.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door Huub56 »

Wij hebben een Rapido met de zelfde indeling ook 7.40 lang en de fietsen achterop geen probleem met een onstabiele vooras, nog steeds zeer tevreden met de indeling en de lengte geen probleem.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door des »

de Jonckheer schreef:
di 13 mar 2018, 10:37
In mijn optiek is het grootste nadeel van de meeste campers dat ze zo klein zijn . . :lol3: :lol3: :cheers:
ja zegt mijn vrouw ook , echter eens gekocht,,,
kan je nog moeilijk terug he, en 45 cm lijkt niet veel, maar is het wel :)

de voor en nadelen van die 45 cm zijn in lijn optiek heel belangrijk , 7 m is ook niet mis denk ik dan ,
tja ik weet het niet meer :(
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door des »

Huub56 schreef:
di 13 mar 2018, 10:44
Wij hebben een Rapido met de zelfde indeling ook 7.40 lang en de fietsen achterop geen probleem met een onstabiele vooras, nog steeds zeer tevreden met de indeling en de lengte geen probleem.
fijn te horen echt waar :)

ook geen problemen met draaien op smalle wegen,of om te doorkruisen ? en parkeren bv .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door TestCase »

Wij hebben een 7,40m halfintegraal met soms niet elec. fietsen achterop. Gaat prima en met beleid zijn we nog overal gearriveerd waar we wilden. De leefruimte binnen is heerlijk maar bijv. ferries zijn weer duurder.
7,40m is geen personenauto dus gedrag iets aanpassen.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door Toemke »

Zo bereken je de aslast.

H = G x a / r

G = gewicht van scooter + drager in kg.

H = achterasbelasting in kg

r = wielbasis in cm

a = afstand midden scooterdrager tot vooras
image1.jpg
image1.jpg (88.31 KiB) 393 keer bekeken
Als je het in de garage wil berekenen vervang je de drager afstand door het midden van de garage en het dragergewicht blijft 0 natuurlijk


Keuze tussen Scooter en elektrische fietsen is ook weer iets persoonlijk maar is niets voor ons. Als ik inkopen doe met de Vespa sta ik altijd te kijken wat ik daar allemaal in en op krijg. (Vooraan mandje, 8-) topkoffer zeer handig 8-) , onder het zadel en grote herbruikbare zak aan de voorziene houder aan de wand onder het stuur.)
De uitstapjes ermee zijn ook zalig. Veel mensen fietsen liever, dus persoonlijk. Gewicht zal wel schelen, volgens mij weegt een elektrische gemiddeld 25kg? Blijft wel het volume in de garage, het neemt nu eenmaal veel plaats in beslag..

Je zult het wel vergeleken hebben maar op de tekeningen lijkt de T740C toch als 2 druppels water op de T746C?
49cm is 49cm of dat nu zoveel gaat uitmaken om te parkeren denk ik niet maar de overhang wordt wel 49cm langer en misschien ook qua gewichtverschil tussen die twee? Ik zie geen gewichten op die site.
Laatst gewijzigd door Toemke op di 13 mar 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door Huub56 »

Voor goedkoop op de ferry’s moet je terug naar 6 meter, dan betaal ik wel wat meer die keer dat je op de ferry moet maar voor de rest van het jaar het je wel de ruimte.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door Bob Diesel »

de Jonckheer schreef:
di 13 mar 2018, 10:37
In mijn optiek is het grootste nadeel van de meeste campers dat ze zo klein zijn . . :lol3: :lol3: :cheers:
Jij hebt dan ook gekozen voor een Echt Grote afmeting

Al die tussenmaten zijn het net niet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door des »

De t740c heeft geen 2e bed , de T746c heeft een extra bed , zo een bed die uit het plafond naar beneden gaat , dat is het grootste verschil .
gewichtsverhouding vind ik niet direct terug. franstalig cataloog :(

De 740C :de hoogte is 275 , hoogte garagedeur is79 cm slaaplaats 2 a 4 , echter de 2e plaats om te bouwen ( salon )
De 746C :de hoogte is 285 , hoogte garagedeur is 89 cm slaapplaats 6 tis te zeggen 2 centraal bed + 2 hefbed + salon 1 volw + 2 kind of 2 kind .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Nadelen van bepaalde types mobilhomes en/of merken?



Bericht door des »

Mij jongste is 16 jaar, hoelang gaat die nog mee gaan he,,, dus dat weet je niet maar moet ik wel rekening mee houden,
dus dat 2e bed is echt wel nodig, dan heb je mischien nog later een vriendje, of mischien wil later mijn zoon wel eens mee of iemand van de familie. je weet hoe dat gaat he .dan de meerwaarde bij een eventuele verkoop in laat ons zeggen 10 jaar of zo, dus die extra slaapplaats , zonder te moeten ombouwen is wel een must, maar bijna niet te vinden in kleinere modellen .
en als je er een vind is het altijd wel iets, ik begrijp best dat iedereen deze face heeft doorgemaakt, ik wil alleen geen miskoop doen .
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Plaats reactie