Maxxfan dakluik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Ook wij zeer tevreden gebruikers van de Maxxfan. Horen geheel geen ruis of wat dan ook. Vindt alleen motortje die hem overeind zet een goedkoop geluid maken. Laten hem snachts op 10%-30% draaien. Is het erg warm op 70%. Geen condens met koken en geen beslagen ramen meer. Heb wel de bijgeleverde RVS schroeven gebruikt maar alles ruim in de butyleenkit gezet. Net zoveel dat het de schroefgaten uitkomt. Als je de schroeven niet wil gebruiken gewoon een verlijmende kit van bv innotec. Tsja alles is van plastic....welk dakluik niet. En inbreken via een dakluik kan altijd natuurlijk maar ligt niet voor de hand gezien de vele andere veel makkelijkere mogelijkheden.

Kampo: Gezien overigens dat een vluchteling onder een MB camper ging en de benen over de achteras hing en zich vasthield aan de vuilwaterpijp. Hing naast de de draaiende aandrijfas!

Mbt de Maxxfan dus vooralsnog alleen maar lof maar het is geen airco. Suc6 met beslissen :wink:
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Appiecamp »

Bedankt voor alle reacties. :thumbup:
maclu
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 jun 2019, 23:14

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door maclu »

maclu schreef:
wo 12 jun 2019, 14:06

Zijn tegenargumenten zijn oa :
-Amerikaans produkt ==> problemen met onderdelen, garantie ==>Weerlegd ==> Bedankt "Jepebe" ==>Onderdelen in Nederland verkrijgbaar
-Amerikaans produkt ==> kwalitatief ondermaats ==> Weerlegd ==> geen enkel aantoonbaar argument gevonden dat dit staaft !
-bevestiging dmv schroeven in het dak, garantie voor waterdichtheid kan in het gedrang komen. Hier moet ik nog even over denken, zie beneden ...
-te duur :Weerlegd ==>Alles heeft zijn prijs, als het goed is mag het al wat kosten.

Bedankt allen voor uw reacties. Ik had bij de Maxxfan reeds een goed gevoel, maar mijn dealer had me toch wat twijfels gezaaid. Nu is het duidelijk. voor mijn camper en mijn doel is dit het beste wat de markt vandaag te bieden heeft. Ik heb mijn dealer vandaag gebeld en de eerder bestelde Thule Omnivent afgezegd. Hij was reeds geleverd, maar hij had er geen probleem mee. Faire kerel trouwens. Dus wordt er dit weekend een Maxxfan bij een andere leverancier online besteld. De montage wil ik zelf doen.

2) Het zwaarste tegen-argument waar ik hem wel kan in volgen is de bevestiging met schroeven. Er is toch een groter risico aan waterindringing. Kan dit omzeild ? Kan je dit ook betrouwbaar lijmen ? De montage zou ik dan ook wel zelf kunnen, mits ik me in de juiste materialen verdiep
Over de montage toch nog misschien wat info. Ik ben wel een beetje handige Harry, maar nog niet teveel ervaring in het "camper-bouwen".
Ik moet ervan uitgaan dat het GOED gedaan is : stevig bevestigd en tevens waterdicht, om hopelijk 20 jaar :bow: mee te gaan. Dus als het noodzakelijk is dat de schroeven erin moeten dan is het zo... Maar toch nog even een poging ..... :G

Volledig met Polymeer lijmen is mss niet aangeraden omdat het luik niet meer te verwijderen is. Alleen Butyl is ook niet voldoende omdat de verlijming niet sterk genoeg is.

De rand van de maxxfan is zo een 3.5 cm breed. Stel dat ik eerst een rand van 2 cm breed butyl tegen de opkant plaats, gevolgd door 1 cm Polymeer onder het buitenste rand van de rand en dan afkitten. Kan dit uberhaubt, of ga ik te kort door de bocht ? :oops:
maclu
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 jun 2019, 23:14

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door maclu »

luc verlinde schreef:
do 13 jun 2019, 11:34
Ik heb mijn Maxxfan volledig gelijmd zonder gaten te boren, alles blijft tot nu toe goed dicht.
Gelijmd met Soudal Fix-All, een soort als Tec 7, dat gebruik ik al meer dan twintig jaar in de carrosseriewereld zonder problemen.
Soudal Fix all is een merknaam . Welke heb je gebruikt ?
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door myway »


Zoals eerder vermeld.
myway schreef:Als je hem niet wil schroeven gebruik je een polymeerkit
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door kampo »

@maclu
Je bent niet verplicht van de inox schroeven te gebruiken om het dakluik te bevestigen.
Dus dat tegenargument vervalt ook.
Wel is het zo dat je een dakluik volgens de regels van de kunst moet monteren.
Iedere situatie is een beetje anders dus is het moeilijk om een universele uitleg te doen.
Een geribbeld dak is anders als een platdak en de isolatie dikte of sterkte verschilt nogal.
Op pagina 5 zie je de mooie montage foto's van Bas vd Laar.
Hij heeft een houten kader aangebracht en kleeft met witte kit.
Dat is goed maar vooraf had hij het hout nog mogen afkitten met dezelfde witte kit.
Als de dichting ooit doorslaat kan het water niet aan het hout.

Over het gebruik van kit of butyl was hier een goed lijstje te vinden

Als je enkel met Sikaflex710 gaat bevestigen zal je best ook schroeven gebruiken.
Met Sikaflex 221 of 223 en wat langer drogen moet je geen schroeven meer gebruiken
Een montage met de 2 soorten Sikaflex (ene binnen de andere buitenkant) mag ook.

luinge schreef:
di 28 mei 2019, 22:03
kampo schreef:
di 28 mei 2019, 18:17
Werkzaamheden: Merknaam (Soort)
dakraam monteren (Maxxfan): Sikaflex 710 butylkit zwart, wit, grijs
Ramen (Seitz S7) monteren: ?
carrosserie (loszittende beplating) : Sikaflex®-527 AT
zonnepaneel vastlijmen: Sikaflex 252 indien deze nooit meer verwijderd dienen te worden, of 221 indien het flexibele panelen zijn.
Dakdoorvoer aansluiting zonnepaneel: Sikaflex 221 zwart, wit, grijs of beter de UV bestendige versie 223UV (opvolger van de 222iUV)
Hout aan carrosserie (vloer): Sikaflex 221 zwart, wit, grijs
Doorvoer bodem afdichten: Sikaflex 221 zwart, wit, grijs

Het is ook belangrijk om te vermelden dat je kunststoffen zoals PP en PE niet zomaar kan lijmen met een polymeerkit.
Dat mag dan initieel wel goed lijken, na verloop van tijd komt dat los, tenzij je de juiste primer / activator gebruikt.

Belangrijkste: Voorbereiding
Schoon, droog en meermaals ontvetter gebruiken.
Oude verflagen verwijderen enz
Eventueel primer.
Bedankt voor de aanvullingen en Tips!
Groet roelof
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Appiecamp »

Toch nog even een vraag over lijmen..
Maxxfan heb ik in huis liggen :wave:

Ik wil deze gaan lijmen zonder schroeven te gebruiken. Ik heb nog 2 tubes bison polymeer liggen die ik dacht te gebruiken maar lees dat dit niet goed gaat? Betreft bij mij een metalen dak (standaard fiat bus) waar op gelijmd moet worden.
Toch maar op zoek naar Sika 221?
Deze heb ik nog..
Bijlagen
thumbnail_20190620_201338_resized_1.jpg
thumbnail_20190620_201338_resized_1.jpg (111.88 KiB) 1200 keer bekeken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door gjvonk »

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en Sikaflex221 gebruiken

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door myway »

Die bizon werkt perfect
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Duco »

Vandaag ook een maxfann besteld, we gaan het zien en meemaken. Bedoeling is de sikaflex 221 te gebruiken.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Appiecamp »

Die Bizon heb ik inderdaad al heel wat meer mee gelijmd naar tevredenheid.
Maar goed ik heb een tube sika221 gehaald die ga gebruiken.

Schuren jullie de onderkant van de te lijmen plastic rand ook licht op voor betere hechting?
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door luinge »

Zonder de topic willen kapen heb ik een klein vraagje aan ervaren gebruikers.
Wij gaan ook een Maxxfan plaatsen, maar zitten nog een beetje te discussiëren welke uitvoering het moet worden.
De Maxxfan komt boven ons bed. We willen daarom niet teveel lichtinval 's nachts, maar juist wel overdag.
Dus logisch leek mij de transparante Maxxfan voorzien van de nieuwe Maxxshade de juiste combinatie. Echter we willen als het warm is de maxxfan 's nachts juist aan hebben om een licht briesje te genereren. Dus mijn vraag is of dat lukt als je de Maxxshade gesloten heb.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Camperic »

Wij hebben de smoke versie direct boven ons bed. Overdag zou er best nog meer licht binnen mogen vallen, maar toen we het kochten bestond de transparante versie nog niet en ik heb het geld er niet voor over om een andere kap te kopen. Ook bestond de MaxxShade nog niet, maar we wilden inderdaad 's nachts en vooral in de vroeg ochtend wel kunnen verduisteren en hebben een Fiamma frame gemonteerd dat ook precies past :)

xwqz996399.jpg
xwqz996399.jpg (75.17 KiB) 1130 keer bekeken

In de praktijk laten we de verduistering 's nachts open wanneer de ventilator aan staat. Zodra ik wakker wordt van teveel licht zet ik de ventilator uit en schuif de verduistering dicht. Ventilator aan en verduistering dicht zal best kunnen, maar dan zul je geen licht briesje meer voelen verwacht ik.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door luinge »

Bedankt voor de info.

Met de MaxxShade schijn je de ventilator aan te kunnen houden en toch nog wat verkoeling krijgt. Iemand al uitgetest?

Groet Roelof
Plaats reactie