Maxxfan dakluik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door myway »

Als je hem niet wil schroeven gebruik je een polymeerkit
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door kampo »

maclu schreef:
wo 12 jun 2019, 14:06
Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen:

1) Wat vinden jullie van de "tegenargumenten" ?
2) Het zwaarste tegen-argument waar ik hem wel kan in volgen is de bevestiging met schroeven. Er is toch een groter risico aan waterindringing. Kan dit omzeild ? Kan je dit ook betrouwbaar lijmen ? De montage zou ik dan ook wel zelf kunnen, mits ik me in de juiste materialen verdiep

Graag jullie reacties.
Je vraagstelling en de opmerkingen van je dealer zijn juist.
Een product zoals een Maxxfan moet je niet gaan ophemelen tot in het oneindige.
Als je de lofzang hier leest zou je nog gaan geloven dat het absoluut het allerbeste is wat bestaat en dat er geen verbeteringspotentieel meer is.
De waarheid is dat het een goede dakventilator is. Niet meer en niet minder.
Maar enkel omdat de andere alternatieven allemaal minder goed zijn. En natuurlijk goedkoper.
Wat mij betreft bestaat een juiste evaluatie altijd uit een lijstje van sterke en zwakke punten.
Je opsomming is daarom heel goed.

Ik heb het al vermeld, er is iets mis met de stroomlijn. Mijn huidige (scheeps)dakluiken zijn slechts 24mm en daar kan je op staan.
Ik zou liever een iets stevigere Maxxfan hebben. Niet zo plastiekerig.
Het minste twijgje en je hebt schade. Je kan hem vanop het dak met je vingers open en stuk trekken.
Al eens, terwijl je staat aan te schuiven voor de boot, een vluchteling op je camperdak gehad in Marokko ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door gjvonk »

@Kampo: in een zelfbouw camper kun je zelf besluiten om scheepsluiken te plaatsen, in nagenoeg alle fabriekscampers zitten Heki/Dometic-Seitz/Thule dakluiken van vergelijkbare kunststof kwaliteit, die zijn net als de kunststof camperramen gemakkelijk te forceren...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Appiecamp »

kampo schreef:
wo 12 jun 2019, 22:45
Een product zoals een Maxxfan moet je niet gaan ophemelen tot in het oneindige.
Als je de lofzang hier leest zou je nog gaan geloven dat het absoluut het allerbeste is wat bestaat en dat er geen verbeteringspotentieel meer is.
Hier loop ik ook tegenaan.
Ik wou hier wat over zeggen maar dacht laat ik dat niet doen.. :roll:
Logisch dat de (meesten) mensen die er 1 hebben dit positief beoordelen.
En inderdaad lijkt het mij ook een prima product.
De kunststof kwaliteit weet ik niet veel van maar inderdaad zijn ze allen van kunststof.
De Heki mini sluit met een beugel en lijkt me minder snel open te trekken.
De DOMETIC FanTastic Vent 7350 is trouwens nog even duurder volgens mij.
Nadeel in deze lijkt me dat hij het luik maar aan 1 zijde dicht trekt.
Maar deze sluit wel luchtdicht af op een rubber.
Ik zie ook verschillende advertenties over dakluiken MET en ZONDER permanente ventilatie.
Er wordt op gewezen dat de permanente ventilatie alleen geschikt is voor caravan's ivm het windgeruis.
Zo zie ik de Maxxfan ook. MET permanente ventilatie. Zie onderstaande youtube uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=PgMlKQHZ0Y8

Ik had gehoopt dat er mensen waren met verschillende dakluiken die hier de voors en tegens van konden aangeven.
In dit Topic of in mijn andere die ik had geopend zodat ik wat gebruikers info kon vergaren om mijn keuze te maken.
viewtopic.php?f=7&t=8468286
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Camperic »

kampo schreef:
wo 12 jun 2019, 22:45
Een product zoals een Maxxfan moet je niet gaan ophemelen tot in het oneindige.
Als je de lofzang hier leest zou je nog gaan geloven dat het absoluut het allerbeste is wat bestaat en dat er geen verbeteringspotentieel meer is.
De waarheid is dat het een goede dakventilator is. Niet meer en niet minder.
Maar enkel omdat de andere alternatieven allemaal minder goed zijn. En natuurlijk goedkoper.
Volgens mij is dit van toepassing op alle camperaccessoires :roll:

Appiecamp schreef:
do 13 jun 2019, 9:38
Logisch dat de (meesten) mensen die er 1 hebben dit positief beoordelen.
En inderdaad lijkt het mij ook een prima product.
Bedoel je logisch vanwege de behoefte om een aankoop (voor jezelf) te verantwoorden?
Ik ben oprecht erg tevreden over het functioneren ervan in de praktijk en zolang er niets beters op de markt komt zal het een van de eerste dingen zijn die ik op een eventuele volgende camper weer zal laten plaatsen. Dat doe je niet bij iets waar je achteraf niet helemaal tevreden over bent :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door jepebe »

Ervaring met een (1)standaard dakluik uit mijn burstner 1991, met (2)een miniheki die ik daar ter vervanging in had gezet, met (3)een fiamma met ventilator in mijn recentere camper (auto roller 2005), met (4)een standaard dakluik daaruit en met (5) een maxxfan. De laatste is vooralsnog stukken beter dan de andere. (1 woei er ooit af, 2 lekte dus een beetje, 3 ter vervanging van 1 ooit gekocht, toen de oude camper verkocht, 4 woei ook stuk)

De standaardluikjes begeven het toch vrij snel. De miniheki heeft echt last van spatwater bij pittige waterdruk, ook met alle rubbers erop en eraan(stevige buien of regen tijdens rijden), de sluitbeugel is na een tijdje een beetje ingelopen gaat steeds moeilijker en ik vind de verduistering niet zo degelijk (wel mooi trouwens), de fiamma vreet stroom en de fan maakt veel herrie.

De maxxfan hoor ik niet tijdens het rijden. Ik heb wel een dikke dakkoffer op mijn camper, drie zonnepanelen met alu profielen dwars op de rijrichting gemonteerd en vier fietsen achterop, ik hoor mogelijk die zaken eerder dan de maxxfan. Eigenlijk hoor ik tijdens het rijden nooit geluid van dakluiken of dakkoffers, verder wel rijgeluiden van banden, wind langs spiegels en alkoof. Als ik tijdens het rijden achterin, onder het luik sta (mijn wederhelft rijdt dan, geen zorg) dan hoor ik het luik niet als het dicht zit en nauwelijks als het in werking is. Het ligt wel relatief achterop de camper. Ik overweeg momenteel om er nog een te plaatsen, verder naar voren. Nadeeltje is dat het wat hoger is en dicht in de buurt van mijn zonnepanelen moet komen, dus ff kijken naar schaduwval.

De manier om het ding te openen en sluiten is veel degelijker dan bij de andere luiken. De ventilator is veel stiller en zuiniger. Ik vraag me af hoe lang de kunststof kap meegaat, vooralsnog houdt die het prima. Ik ben er blij mee. Als eerste op een nieuwe camper mik ik zonnepanelen en een fietsenrek, vrij snel daarna komt dit luik.

Onderdelen in Nederland verkrijgbaar? Ik heb ff gegoogled.

https://www.ocs-recreatie.nl/nl/catalog ... h+a+b+view

Er is vast meer her en der te vinden. Ik schat zo in dat als eerste de afstandsbediening en de kap vervangen moeten worden: Ik vergeet steeds om bij stalling de batterijen uit die afstandsbediening te halen, de kap krijgt het natuurlijk het meest te verduren.

Hoop dat dit helpt.
Laatst gewijzigd door jepebe op do 13 jun 2019, 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door jepebe »

Oh ja, dit ding heeft standaard volgens mij geen verduistering. Hij zit bij ons half boven de keuken en half boven de treinzit. ALs de kids in bed liggen, dan doen ze dat met de koppies aan de achterkant van de camper, relatief afgescheiden van het woon- en keukendeel. Wij slapen in de alkoof, gordijntje half dicht en geen last van lichtinval. Misschien fabrieken we ooit iets met twee flexibele roedes en een gordijntje.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Camperic »

Inmiddels is er ook de MaxxShade (met en zonder verlichting) voor verduistering. Ik heb er een Fiamma frame met geïntegreerde hor en verduisteringsgordijn om gemonteerd. Past vrijwel precies!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door pwhooftman »

Over het inbreken via dakluiken:

- inbreken via de Maxxfan lijkt me nooit een optie, ook al trek je het deksel er zo van af. Ten eerste zit er in het gat dan een ventilator die je er uit moet trappen of eerst met de vier schroeven los moet schroeven. Vervolgens zou je je door een gat van minder dan 40x40 moeten laten zakken, dat zal alleen een kind lukken. En als je de Maxxfan er uit getrapt zou hebben haal je je ook nog eens lekker open door de scherpe plastic resten.
- sowieso val je enorm op als je via het dak inbreekt, er valt niets zoveel op als een mens op een plek waar hij normaal gesproken niet hoort (op een dak dus). Een mens náást een camper zal veel minder vreemd overkomen, niet voor niets komt inbraak via het dak weinig voor. En dan nog kiest de dief waarschijnlijk niet voor de Maxxfan ingang, maar voor het grotere dakluik waar hij doorheen kan kijken.

Over de kwaliteit en het geluid:
- onder het rijden hoor ik niets, maar hij zit achterin boven het bed. Wat je wél hoort is het motorgeluid tijdens openen en sluiten, dat is genoeg om hem niet 's nachts open en dicht te doen want dat is m.i. vrij luid.
- de kwaliteit is mijns inziens 'normaal' goed. Zo moet je tijdens monteren erg goed opletten dat de kabels voor de stroomtoevoer niet bekneld raken (de routing is niet erg handig), en bij mijn exemplaar wordt het vliegenrooster aan de binnenzijde bij 50% zuigkracht of meer tegen het draaiende uiteinde van de ventilator-as gezogen. Ik denk dat daar op den duur een mooi rond gaatje verschijnt als ik de Maxx fan langdurig op hoge snelheid laat draaien. Ook zorgt dat vliegengaas bij hogere snelheden (+50%) van de ventilator voor extra geruis.
- maar het zijn allemaal kleine puntjes, hij bevalt mij prima, zeer stil op 10% en 20% snelheid, en de thermostaat automatische stand is ideaal als je de camper op een warme dag parkeert voor een stadsbezoek (wel de ventilatieopeningen op het dashboard open zetten zodat er lucht de camper in kan).
Laatst gewijzigd door pwhooftman op do 13 jun 2019, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door jepebe »

2) Het zwaarste tegen-argument waar ik hem wel kan in volgen is de bevestiging met schroeven. Er is toch een groter risico aan waterindringing. Kan dit omzeild ? Kan je dit ook betrouwbaar lijmen ? De montage zou ik dan ook wel zelf kunnen, mits ik me in de juiste materialen verdiep

Ik ben wat minder bang hiervoor sinds de ontdekking van Sikaflex. IK heb m dacht ik wel geschroefd, nadat het rondom in de kit zat. de schroeven draai ik in voorgeboorde gaatjes, ook met sikaflex gevuld. Er vormt zich een kitkraagje om de schroef. Na een dag doe ik een dotje kit op de schroeven zodat alles van buitenaf dichtgekit zit.

Ik wilde m toch ook geschroefd, net als het hoekprofiel van mijn zonnepanelen, omdat het alu van mij dak met wat lijm aan piepschuim en wat houten latjes zit. Ik betwijfel(de) of dit grote krachten zou houden. Nu zit het in houten latjes geschroefd.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door jepebe »

pwhooftman schreef:
do 13 jun 2019, 11:07
Over het inbreken via dakluiken:

- inbreken via de Maxxfan lijkt me nooit een optie, ook al trek je het deksel er zo van af. Ten eerste zit er in het gat dan een ventilator die je er uit moet trappen of eerst met de vier schroeven los moet schroeven. Vervolgens zou je je door een gat van minder dan 40x40 moeten laten zakken, dat zal alleen een kind lukken. En als je de Maxxfan er uit getrapt zou hebben haal je je ook nog eens lekker open door de scherpe plastic resten.
- sowieso val je enorm op als je via het dak inbreekt, er valt niets zoveel op als een mens op een plek waar hij normaal gesproken niet hoort (op een dak dus). Een mens náást een camper zal veel minder vreemd overkomen, niet voor niets komt inbraak via het dak weinig voor. En dan nog kiest de dief waarschijnlijk niet voor de Maxxfan ingang, maar voor het grotere dakluik waar hij doorheen kan kijken.

Over de kwaliteit en het geluid:
- onder het rijden hoor ik niets, maar hij zit achterin boven het bed. Wat je wél hoort is het motorgeluid tijdens openen en sluiten, dat is genoeg om hem niet 's nachts open en dicht te doen want dat is m.i. vrij luid.
- de kwaliteit is mijns inziens 'normaal' goed. Zo moet je tijdens monteren erg goed opletten dat de kabels voor de stroomtoevoer niet bekneld raken (de routing is niet erg handig), en bij mijn exemplaar wordt het vliegenrooster aan de binnenzijde bij 50% zuigkracht of meer tegen het draaiende uiteinde van de ventilator-as gezogen. Ik denk dat daar op den duur een mooi rond gaatje verschijnt als ik de Maxx fan langdurig op hoge snelheid laat draaien. Ook zorgt dat vliegengaas bij hogere snelheden van de ventilator voor extra geruis.
- maar het zijn allemaal kleine puntjes, hij bevalt mij prima en de thermostaat automatische stand is ideaal als je de camper op een warme dag parkeert voor een stadsbezoek (wel de ventilatieopeningen op het dashboard open zetten zodat er lucht de camper in kan).
-Ik brak ooit eens via een van mij oude dakluikjes in (ik herinner me nu dat die niet stukwoei maar stukgetrapt werd) omdat ik ons buitengesloten had. OP een camperplaats in Noord-Frankrijk. Geen haan die ernaar kraaide. Als ik lid was van het dievengilde zou ik een klein campinggasbrandertje nemen, ramen van campers openbranden en zo erin gaan.

-Mijn hor raakt nooit de fan. Raar! (dat jij dat wel hebt) Je kunt het hor eenvoudig weghalen, als de fan draait zul je niet vele last van beestjes krijgen denk ik. Bij geen fan hor er weer op. Open en dicht maakt idd geluid, maar als je het ding niet in de automatische stand hebt, is dit alleen tijdens openen en sluiten, en niet gedurende de nacht.

-
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door pwhooftman »

jepebe schreef:
do 13 jun 2019, 11:08
2) Het zwaarste tegen-argument waar ik hem wel kan in volgen is de bevestiging met schroeven. Er is toch een groter risico aan waterindringing. Kan dit omzeild ? Kan je dit ook betrouwbaar lijmen ? De montage zou ik dan ook wel zelf kunnen, mits ik me in de juiste materialen verdiep

Het is misschien een persoonlijke voorkeur, maar ik heb meer vertrouwen in de waterdichtheid tussen de Maxxfan en het dak dan tussen de Midi Heki en het dak, met zijn klemmetjes. Die trekken in mijn beleving op den duur het plastic frame van de Midi Heki naar binnen toe waardoor deze kantelt en aan de buitenkant los komt te staan van het dak. Ook heeft de Midi Heki één spoortje waar de kit in komt, en heeft de Maxx Fan er twee met de schroeven tussen die contactbanen (veel breder contactvlak met het dak terwijl de Maxxfan een stuk kleiner is dan de Midi Heki). Maar lijmen is natuurlijk ook een goede manier. Schuur dan de contactvlakken van de Maxxfan waar de lijm op aangrijpt licht op zodat de lijm goed pakt. En daarna zit ie ook echt vast...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door Bas vd laar »

Je kunt heel je leven blijven twijfelen over een aanschaf, doodvermoeiend en zonde van je tijd. :-?

Is de Maxxfan het perfecte product? Vast niet, maar wel het beste ventilatorluik dat er momenteel te krijgen is.
luc verlinde
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 08 feb 2004, 20:49
Locatie: Gent België

Re: Maxxfan dakluik



Bericht door luc verlinde »

Ik heb mijn Maxxfan volledig gelijmd zonder gaten te boren, alles blijft tot nu toe goed dicht.
Gelijmd met Soudal Fix-All, een soort als Tec 7, dat gebruik ik al meer dan twintig jaar in de carrosseriewereld zonder problemen.
Mobilvetta P4 Ivecochassis 15C4.2
BMW R1100S
Plaats reactie