distributieketting

Algemene campervragen en -opmerkingen.
saab
Berichten: 20
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 13:09

distributieketting



Bericht door saab »

heb een vraag over de distributie ketting

ik heb een camper op het oog , deze heeft ipv een riem .. een ketting
mijn vraag is wat is verstandiger / beter , een riem of een ketting
het betreft een fiat een Motor: 3000 Multi jet
Vermogen: 160 PK
Kilometer stand: 95000

bvd gr saab
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: distributieketting



Bericht door jochniew »

Een ketting hoef je in principe nooit te vervangen, verloopt niet en gaat dus langer mee, zonder onderhoud.
Wel kan deze iets meer geluid produceren, maar dat verschilt per motor.
Ander voordeel is dat de waterpomp niet door de distributie wordt aangedreven, zodat als je die onverhoopt moet vervangen er niet ook een nieuwe distributieriem met spanrollen op hoeft.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: distributieketting



Bericht door ellan vannin »

Volgorde van beter zijn / degelijker / betrouwbaarder: goed: riem, beter: ketting, best: tandwielen
All4dogs
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: distributieketting



Bericht door ellan vannin »

@ jochniew sorry je was me net voor
All4dogs
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: distributieketting



Bericht door jochniew »

Geen probleem, we zijn hier om elkaar te helpen, toch?
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: distributieketting



Bericht door Aardy »

Onze Bürstner heeft ook 3ltr motor en ketting.
Toen we hem kochten werd gesteld dat alle 3ltrs een ketting hebben en dat dat, net als hierboven gemeld, veel voordelen heeft.
Het ding loopt als een tierelier en het het is een positieve toevoeging aan het vakantieplezier om er mee te rijden :thumbup:
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: distributieketting



Bericht door pepon »

Onze vorige Bürstner had een 2,3 ltr met riem.
Ondanks tijdig vernieuwen toch altijd een beetje bezorgd tegen het einde van vervanging.

Het enige voordeel zou gewichtsbesparing zijn t/o een ketting.

Nu een ketting, is één zorg minder, en de kosten voor vervanging minder.

De 3 liter is zowiezo een motor met een goede reputatie en de versnellingsbak is echt ontworpen voor deze motor met een paar pk meer.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: distributieketting



Bericht door seth_space »

Weliswaar van "wij van wceend"... maar toch.
De riem heeft ook voordelen:
http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... r-10119281
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: distributieketting



Bericht door Toon »

Mercedes werkt al eeuwen met een ketting
dat zegt misschien wel genoeg
van uitrekken nog nooit geen last van gehad en met de auto al zeker 80.000 km mee gereden
onze camper is ook een 3 liter met ketting
ik wil niet anders meer
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: distributieketting



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb vroeger een MB 350 SE in onderhoud gehad. Eerste eigenaar en 500k op de teller. De motor was nog nooit open geweest, dus de eerste ketting zat er nog in. Nou was dat een Mercedes en dat is toch een iets andere kwaliteit dan Fiat maar toch kun je er gerust van op aan dat een ketting vele malen beter is dan een riem. Ik heb trouwens toch nooit begrepen waarom er riemen op zoiets belangrijks als een distributie wordt gebruikt en al helemaal niet om dan ook nog maar alles daardoor aan te drijven, waardoor je het risico alleen nog maar vergroot. Want stel, de waterpomp die ook door die riem wordt aangedreven loopt vast (is vroeger voorgekomen bij Nissan Micra). Dan breekt de riem direct en heb je een handvol kromme kleppen. Wordt je niet echt vrolijk van.
Zoals hierboven is gesteld, het beste is tandwielen, dan ketting en als laatste de riem.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: distributieketting



Bericht door Kroppie »

ook de kettingen van de moderne motoren zijn niet vrij van problemen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
moerlandwm
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 feb 2017, 9:55

Re: distributieketting



Bericht door moerlandwm »

Hey, even een aanvulling op het bovengestelde. Tegenwoordig worden de diesels voor campers alleen uitgevoerd met 2,3 l motor, emissieklasse 6. De campers van 2016 en ouder waren met dezelfde PK's een 3 l motor, emissieklasse 5.
Inderdaad een ketting is duurzamer en op de lange duur dus goedkoper. Doet hetzelfde werk.
Groet
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: distributieketting



Bericht door seth_space »

De realiteit is altijd wat minder rooskleurig dan individuele gebruikers kunnen ervaren. De problemen met de distributie van de VW TSi motoren mag bekend zijn en de bijbehorende dramas eveneens.
De huidige distributieketting systemen zijn veelal anders dan vroeger en ok de rijstijl heeft invloed.
In zijn algemeenheid:
http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... we-rijden/

Dus serveer de distributieriem niet te snel af. Als hij preventief vervangen wordt op de gestelde tijden gaat er zelden iets mis.
En pro-actief vervangen van een waterpomp is ook een prima onderdeel bij die handeling, want waterpompen hebben zeker niet het eeuwige leven.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: distributieketting



Bericht door Bakkertjes »

Heb laatst een opel corsa voorzien van een nieuwe set tandwielen en ketting , en daar wordt je van de kwaliteit niet vrolijk
De tandwielen 2 stukken plaat en een stuk ketting wat je niet op je fiets wil hebben :bang:
maar ja dat is ook gewichts besparing :lol3:
en km stand 115000

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Plaats reactie