Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak etc.?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak etc.?



Bericht door Opa B »

Beste camperaars,

We zijn nieuw op dit forum en hebben hier al veel nuttige informatie verzameld uit de talloze onderwerpen die we inmiddels hebben doorgelezen.
Wij zijn ons aan het oriënteren op de koop van een -gebruikte- camper, onze eerste .... een aantal eisen en wensen hebben we inmiddels wel op een rijtje, integraal, 4 slaapplaatsen (lengtebedden) hoekkeuken, garage.
We hebben echter ook nog een aantal overwegingen waarover we graag de meningen en adviezen vernemen van de vele ervaren camperaars op dit forum .....

Zoals:

Max 3500kg of toch een zwaardere camper? Wat zijn de voors en tegens?

Welke motor heeft de voorkeur? 2.3 of 3.0 ltr? Hoeveel pk's is aan te raden?

Automaat of handgeschakeld?

We zijn geïnteresseerd in zowel rijervaringen als financiële overwegingen en zien reacties met veel belangstelling tegemoet.

Vriendelijke groet en dank,

Opa B

PS
Welke accessoire/uitrusting vinden jullie absoluut "onmisbaar"?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door gjvonk »

Zwaarder dan 3.500kg? Dan heb je een C1 rijbewijs nodig (alle bestuurders), dan gelden vaak andere (lees lagere) maximum snelheden, zeker in de bergachtige gebieden.

Wij hebben een buscamper (Jumper Maxi L4H2 van 6,4 meter lang met standaard stahoogte) met een maximum toelaatbaar totaalgewicht van 3.500kg. Als motor hebben we een 2,2 met 110Kw (150 pk) en dat is voor ons voldoende. Wij hebben een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Ik ben geen fan van automaten, maar dat is puur persoonlijk.

Een integraal kan door zijn grotere frontale oppervlak (vaak breder en hoger dan een standaard bus) wel meer luchtweerstand hebben, maar naar alle waarschijnlijkheid is de luchtweerstand door de vaak afgeronde neus weer lager dan bij een half integraal en zeker lager dan een alkoof camper. Toch kan ik me voorstellen dat je liever een wat zwaardere motor hebt. Als ik moet kiezen, dan kies ik voor een sterkere / zwaardere motor, zeker als je ook een automaat wilt. Het brandstofmeerverbruik weegt mijns inziens op tegen het grotere comfort van de sterkere motor: een zwaardere motor betekent n.l. meestal ook wat minder schakelwerk. Ook het makkelijker klimmen met een zwaardere motor vind ik wel een belangrijk issue.
Buscamper fan
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door Meine »

Opa, hier kan toch niemand iets mee, je noemt geen budget, geen merk van je voorkeur, Fiat, Mercedes, enz, enz. Automaat of handgeschakeld is een persoonlijke voorkeur en budget afhankelijk. Heb je c rijbewijs? 4 persoons integraal, reken maar op boven de 3.5 ton en met lengtebedden en een garage op een meter of zeven.
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door Opa B »

Beste GJVonk en Meine,

Leuk dat jullie al zo snel reageren en je overwegingen willen delen met een beginner. Maar, itt tot Meine vind ik dat budget, merkvoorkeur etc er niet echt toe doen bij de vragen die ik hier aan het forum voorleg.

Natuurlijk is een automaat duurder maar ik ben zoals gezegd juist geïnteresseerd in de ervaringen van gebruikers.
En veel integralen hangen zo rond die 3500kg grens dus ik ben benieuwd naar ervaringen en adviezen. Is "travelling light" goed haalbaar als je maar 200-300 kg marge hebt of weegt het voordeel van meer laadvermogen op tegen de nadelen zoals beperkte snelheid, hogere tol en verbruik etc?

Ik hoop van harte dat er forumleden zijn die er wel iets mee kunnen ......

En opa heeft natuurlijk een grooot rijbewijs .....

Vriendelijke groet,
Opa B
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door de Jonckheer »

Als je een groot rijbewijs hebt ga je toch niet zitten mieren met elke keer wegen of je niet toevallig te zwaar bent? Want je gaat het niet zonder meer redden om met 4 personen + alles wat er mee moet om onder de 3,5 ton te blijven. Dus je kunt bv niet met een volle watertank weg want dan ben je te zwaar. Geweldig toch :wtf: ? Ga dan liever voor een +4 tons camper want dan heb je voldoende laadvermogen.
Ja, een zwaardere camper heeft nadelen maar dat is met alles zo, het is niet anders maar je gaat wel een stuk relaxter op reis.
En wil je meedoen met de pk gekte kies dan de grootse motor met de meeste pk's die je kunt vinden. Want dan kun je een berg opvliegen, en wie wil dat nou niet? :lol:
Een automaat? Daar is niets op tegen maar je moet het willen. Ik zou zelf niet een robotbak willen maar een echte automaat met koppel omvormer, dat rijd en schakelt veel beter. Maar houd er wel rekening mee dat als er iets aan een automaat mankeert je dan met zeer gepeperde rekeningen te maken krijgt.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door Toon »

Opa
Wij rijden in een camper met een paar eisen die belangrijk voor je kunnen zijn
Integraal fijne ruime cabine die bij de rest van het interieur hoort als de twee stoelen gedraaid staan
3 liter iveco motor
Rijdt fantastisch
lekker rustig
soepel schakelen
en voor de distributie een ketting
en behoorlijk stil
Camper weegt leeg rond de 3300 kg
Max laadvermogen 4 ton
Hier heb je dus je c rijbewijs voor nodig
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door WhiteVanMen »

Lastig hoor zo,n vraagstelling.
Een gebruikte camper? , bouwjaar 1970 of ergens rond 2014 ?
Gaat een lang topic worden.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door rongreven »

Onderstaand in rood mijn meningen.
Opa B schreef:Beste camperaars,

We zijn nieuw op dit forum en hebben hier al veel nuttige informatie verzameld uit de talloze onderwerpen die we inmiddels hebben doorgelezen.
Wij zijn ons aan het oriënteren op de koop van een -gebruikte- camper, onze eerste .... een aantal eisen en wensen hebben we inmiddels wel op een rijtje, integraal, 4 slaapplaatsen (lengtebedden) hoekkeuken, garage.
We hebben echter ook nog een aantal overwegingen waarover we graag de meningen en adviezen vernemen van de vele ervaren camperaars op dit forum .....

Zoals:

Max 3500kg of toch een zwaardere camper? Wat zijn de voors en tegens?
Onder 3500 laadvermogen probleem

Welke motor heeft de voorkeur? 2.3 of 3.0 ltr? Hoeveel pk's is aan te raden?
Dat is persoonlijke voorkeur,des te zwaarder, des te meer vermogen. Begin bij ongeveer 100 pk te denken, maar ligt volledig aan de gebruiker.

Automaat of handgeschakeld?
Wij vinden automaat relaxter rijden, schakelen heeft in de bergen iets meer voordeel
.


We zijn geïnteresseerd in zowel rijervaringen als financiële overwegingen en zien reacties met veel belangstelling tegemoet.
Financieel is een camper toch wel een hap uit budget, zonder zelf werkzaamheid zelfs duur en rijervaring is persoonlijk, ik rij liever met de camper als met de auto.

Vriendelijke groet en dank,

Opa B

PS
Welke accessoire/uitrusting vinden jullie absoluut "onmisbaar"? Bijrijder :thumbup:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door annoh »

Wij vinden automaat relaxter rijden, schakelen heeft in de bergen iets meer voordeel
Volgens mij hangt dat af van type bak en afstelling ervan.

Bij mijn camper, een VW T5 met DSG, is het alleen nodig handmatig te schakelen berg afwaarts bij steile hellingen om af te remmen op de motor. De DSG, en vergelijkbare bakken, nemen nauwelijks of geen extra brandstof.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door rongreven »

Hoe wij het vinden heeft niets te maken met de bak.
Zuiver gebaseerd op onze eigen ervaring met schakelbak of automaat in de bergen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door jochniew »

Beste opa,

Welkom hier.

Ik heb een MB 312D met automaat, dat is een 2.9 met 123pk.
Hij weegt leeg 3000, op kenteken. Dus een laadvermogen van ca. 400kg.
De camper is een halfintegraal uit 1997.
Wij zijn er erg blij mee, temeer daar mijn vrouw wegens haar beperking alleen maar automaat kan rijden.
Dat dit meer brandstof kost, soi.
Ook is hij niet snel qua top , maar met een camper moet je gewoon geen haast hebben.
Genoeg vermogen om de bergen in te gaan.

Let bij aanschaf op het gewicht, je moet je eigen gewicht en die van je medepasagier(s) van het laadvermogen afhalen. Dus hoe meer mensen, hoe minder bagage.
Ook water en brandstof tellen mee in het gewicht, maar daarover is al heeeeel veel geschreven.
Verder letten op welke typen motoren, ook veel topics aan geweid.
Integraal, half integraal of bus is naar smaak.
Veel succes met je overweging en mogelijk tot ziens onderweg!
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
TOL
Berichten: 2361
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door TOL »

Toon schreef:.............Max laadvermogen 4 ton.........
Max laadvermogen of max toelaatbaar gewicht :?:
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door Opa B »

Beste Camperaars,
Bedankt voor jullie leerzame en betrokken reacties tot nu toe. Ik neem ze graag ter harte en hoop natuurlijk nog meer ervaringen te lezen.
Opa B
Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1724
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: Welke motor, welk laadvermogen, welke versnellingsbak et



Bericht door Moi »

Zoek op dit forum op " onmisbaar? " En je vindt diverse zaken die onmisbaar kunnen zijn.
Succes
Pössl Roadcruiser.
Plaats reactie