De camper en de toekomst
De camper en de toekomst
De laatste tijd komen er steeds meer "nieuwe "dingen in de berichten over campers voorbij. Zo las ik pasgeleden dat je vooral dure diesel moet kopen omdat er in de goedkope water zou zitten. Dat is slecht voor je verstuivers en als die kapot gaan dan kost dat een hoop geld.
De verschillende automerken die de basis leveren voor de camper gaan in de strijd om het milieu in de nabije toekomst over op motoren die adblue nodig hebben.
Nou heb ik mijn camper niet om op een plekje in Zeeland te gaan staan, maar tuf met dat ding ook over de grenzen van Europa. Ik tank dus diesel als dat nodig is en op de plek waar ik ben. Zit daar dan ook water in de diesel? Kan ik straks met mijn adblue motor nog overal terecht of wordt het Duitsland en Frankrijk? Misschien zijn er nog wel meer ontwikkelingen waar ik geen weet van heb maar die ook beperkingen aan het reizen gaan geven.
Hoe kijken jullie daar tegenaan. Ben ik te zwartgallig of snap ik er niks van?
Groeten.
Fred
De verschillende automerken die de basis leveren voor de camper gaan in de strijd om het milieu in de nabije toekomst over op motoren die adblue nodig hebben.
Nou heb ik mijn camper niet om op een plekje in Zeeland te gaan staan, maar tuf met dat ding ook over de grenzen van Europa. Ik tank dus diesel als dat nodig is en op de plek waar ik ben. Zit daar dan ook water in de diesel? Kan ik straks met mijn adblue motor nog overal terecht of wordt het Duitsland en Frankrijk? Misschien zijn er nog wel meer ontwikkelingen waar ik geen weet van heb maar die ook beperkingen aan het reizen gaan geven.
Hoe kijken jullie daar tegenaan. Ben ik te zwartgallig of snap ik er niks van?
Groeten.
Fred
Met vriendelijke groet.
Fred
Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Fred
Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Re: De camper en de toekomst
Dure diesel tanken-verhaal komt van Ford. Die hebben problemen met een bepaald motortype.
Gewoon tanken waar je bent. En als iedereen op Adblue gaat rijden zal dat heus ook wel overal verkrijgbaar zijn.
Over drie jaar is er ook geen Euro 95 meer en rijden we allemaal op E10.
Als ik met de Kever op pad was had ik een flesje loodvervanger bij me en kwam ik ook overal. Zal zo'n vaart niet lopen.
Gewoon tanken waar je bent. En als iedereen op Adblue gaat rijden zal dat heus ook wel overal verkrijgbaar zijn.
Over drie jaar is er ook geen Euro 95 meer en rijden we allemaal op E10.
Als ik met de Kever op pad was had ik een flesje loodvervanger bij me en kwam ik ook overal. Zal zo'n vaart niet lopen.
Re: De camper en de toekomst
Vanaf begin 2010 zijn er Euro 5 vrachtwagens en bussen op de weg gekomen, waarbij bijna alle merken Ad Blue gebruiken. Er is dus een netwerk van Ad Blue pompen door heel Europa en ver daarbuiten. Het niet gebruiken van Ad Blue is een delict dat in de tachograaf wordt opgeslagen en waar hoge boete's op staan. Ik neem aan dat in de toekomstige Euro 6 (bestel)auto's ook een controlemogelijkheid komt. Maar ze kunnen de bestelwagen motoren laten draaien binnen de euro 6 norm zonder gebruik van Ad Blue. De Fiat Ducato Euro 6 rijdt bijvoorbeeld zonder Ad Blue. Ik zou me dus geen zorgen maken voor de toekomst, het gaat vele jaren duren voordat er euro 7 komt.
Laatst gewijzigd door Meine op vr 02 dec 2016, 18:39, 3 keer totaal gewijzigd.
- pepon
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: De camper en de toekomst
De meeste dieselmotoren hebben een waterafscheider in het brandstofsysteem, dus daar zou ik mij niet al te druk over maken.
Laatst gewijzigd door pepon op za 03 dec 2016, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: De camper en de toekomst
Je bent inderdaad in een ietwat zwartgallige bui Fred...
Ik ben bang dat alles blijft veranderen. Naarmate je ouder wordt (heb ik gelukkig ook last van) dan kijk je steeds moeilijker aan tegen veranderingen. Natuurlijk verdwijnt uiteindelijk de gehele dieselmotor! De olie raakt op, dus moeten we wat anders.
Wees blij dat er alternatieven zijn. Er zal heus een e-camper komen of een camper op waterstof. Desnoods (maar dat maken wij niet meer mee) verdwijnt de camper... Jammer, maar dan zal er iets anders leuks voor in de plaats komen. Fred kop op! Maak een lekkere fles open en denk aan de huidige fijne tijd; blijf optimist tot in de kist.
Ik ben bang dat alles blijft veranderen. Naarmate je ouder wordt (heb ik gelukkig ook last van) dan kijk je steeds moeilijker aan tegen veranderingen. Natuurlijk verdwijnt uiteindelijk de gehele dieselmotor! De olie raakt op, dus moeten we wat anders.
Wees blij dat er alternatieven zijn. Er zal heus een e-camper komen of een camper op waterstof. Desnoods (maar dat maken wij niet meer mee) verdwijnt de camper... Jammer, maar dan zal er iets anders leuks voor in de plaats komen. Fred kop op! Maak een lekkere fles open en denk aan de huidige fijne tijd; blijf optimist tot in de kist.
Groeten,
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Re: De camper en de toekomst
zelfs op mijn j5 uit 1990 zit een waterafscheider, dus niet alleen op moderne.pepon schreef:De meeste moderne motoren hebben een waterafscheider in het brandstofsysteem, dus daar zou ik mij niet al te druk over maken.
water in de tank komt hoofdzakelijk doordat waterdamp condenseert tegen de koelere wanden van de tank ,en loopt dan naar het laagste punt ,wat er eventueel met de brandstof meegezogen word , komt in de waterafscheider terecht (meestal in het filter geintegreerd) en kan daar afgetapt worden .
water zit dus niet in de brandstof verwerkt.!
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07
Re: De camper en de toekomst
Ik heb ergens gelezen dat een voertuig met een adblue euro 6 motor niet wil starten als de adblue op is. Dit om te voorkomen dat de milieumaatregel wordt omzeild.
Mijn personenauto is een benzine hybrid uit 2013 en dat is dus al een euro 6 motor. Die van de camper een Fiat Multijet 150 euro 5+ motor uit 2015.
Wat die + voorstelt weet ik niet, maar ik ga er van uit dat na (geschat) 2025 je nergens meer een stad binnenkomt met een dieselmotorvoertuig. De milieueisen worden alsmaar strenger en adblue is ook maar een deeloplossing voor roet- stikstof en CO(2) uitstoot. Ik mag hopen dat we tegen die tijd positiever tegen de klimaatontwikkelingen aan kunnen kijken en innovatieve oplossingen zijn gekomen wat betreft de milieuaspecten en aandrijving van met name zwaardere voertuigen.
Mijn personenauto is een benzine hybrid uit 2013 en dat is dus al een euro 6 motor. Die van de camper een Fiat Multijet 150 euro 5+ motor uit 2015.
Wat die + voorstelt weet ik niet, maar ik ga er van uit dat na (geschat) 2025 je nergens meer een stad binnenkomt met een dieselmotorvoertuig. De milieueisen worden alsmaar strenger en adblue is ook maar een deeloplossing voor roet- stikstof en CO(2) uitstoot. Ik mag hopen dat we tegen die tijd positiever tegen de klimaatontwikkelingen aan kunnen kijken en innovatieve oplossingen zijn gekomen wat betreft de milieuaspecten en aandrijving van met name zwaardere voertuigen.
Re: De camper en de toekomst
gezien het grote aantal vrachtwagens op de weg kan ik maar 1 ding concluderen :de meeste rotzooi ligt op de verkeerde plek .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De camper en de toekomst
En in de tussentijd staan er in Irak olievelden al maanden in de brand en duurt het nog maanden om die te blussen! Zou die uitstoot niet vele malen slechter voor het wereldmilieu zijn dan die oude dieseltjes van ons? Als wij de oudjes hier verbannen krijgende vast nog een lang leven in Afrika waar ze vast gekoesterd zullen worden door de nieuwe liefhebbers.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: De camper en de toekomst
In het kader van de camper en de toekomst dit nieuwbericht. Vanaf 2025 willen enkele grote steden GEEN dieselvoertuigen meer binnen de stadsgrenzen hebben.
Grote kans dat de vrome bestuurders van onze Nederlandse grote steden (en wellicht ook wel minder grote) niet achter willen blijven...
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2715 ... o_s__.html
Dan weet u dus dat u in versneld tempo af dient te gaan schrijven en wel naar 0. Tegen die tijd mag u met uw voertuig namelijk nergens meer naartoe en is daarmee tevens onverkoopbaar. Immers verkopen aan een Afrikaan zal voorkomen worden onder het mom van immoreel.
Grote kans dat de vrome bestuurders van onze Nederlandse grote steden (en wellicht ook wel minder grote) niet achter willen blijven...
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2715 ... o_s__.html
Dan weet u dus dat u in versneld tempo af dient te gaan schrijven en wel naar 0. Tegen die tijd mag u met uw voertuig namelijk nergens meer naartoe en is daarmee tevens onverkoopbaar. Immers verkopen aan een Afrikaan zal voorkomen worden onder het mom van immoreel.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: do 23 mei 2013, 21:37
- Locatie: Wiekevorst België
Re: De camper en de toekomst
Niet helemaal binnen dit toppic maar als we toch over vervuiling bezig zijn :
Men spreekt de automobilist aan, dus ook het vrijetijdsverkeer waarvan we met onze motorhome deel uitmaken, omwille van milieu vervuiling, terwijl, volgens de recente reportage van Pano (VRT TV ) er zowat 60.000 containerschepen dagdagelijks rondvaren op onze zeeën terwijl ze dagelijks een ton afvalbrandstof verbranden in hun motoren met alle niet te overziene gevolgen van dien. En dan moeten wij als "kleine" diesel verbruikers ons schuldig gaan voelen ?
Ik weet niet hoeveel ton aan diesel ik in mijn leven verbruikt zal hebben, zal minder zijn dan één ton per dag !
Focus op de verkeerde zaak lijkt me
mvg
Dominique
Men spreekt de automobilist aan, dus ook het vrijetijdsverkeer waarvan we met onze motorhome deel uitmaken, omwille van milieu vervuiling, terwijl, volgens de recente reportage van Pano (VRT TV ) er zowat 60.000 containerschepen dagdagelijks rondvaren op onze zeeën terwijl ze dagelijks een ton afvalbrandstof verbranden in hun motoren met alle niet te overziene gevolgen van dien. En dan moeten wij als "kleine" diesel verbruikers ons schuldig gaan voelen ?
Ik weet niet hoeveel ton aan diesel ik in mijn leven verbruikt zal hebben, zal minder zijn dan één ton per dag !
Focus op de verkeerde zaak lijkt me
mvg
Dominique
- Erik_Esther
- Berichten: 467
- Lid geworden op: do 18 aug 2016, 22:55
- Locatie: ZO-Drente
Re: De camper en de toekomst
Wat betreft vervuiling en transport (waar campers in ruime zin ook onder vallen) lijkt mij het vliegverkeer interessanter! Bovendien wordt kerosine ook nog eens niet belast.
1 stoel op Amsterdam - New York is vervuilender dan wat 1 huishouden in 1 jaar veroorzaakt...
Wat ik bedoel te zeggen: symboolpolitiek
1 stoel op Amsterdam - New York is vervuilender dan wat 1 huishouden in 1 jaar veroorzaakt...
Wat ik bedoel te zeggen: symboolpolitiek
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
De camper en de toekomst
Globaal tegenover nationaal.
Wat zou nou makkelijker te realiseren zijn?
En moet, omdat de mondiale scheepvaart moeilijk te reguleren is, het beter te reguleren verkeer dan maar ontzien worden?
Vanuit de belangen van de camperaar natuurlijk wel
Alleen wel een kortzichtig belang
Overigens zijn er ook op scheepvaart gebied wat ontwikkelingen:
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... 0aanbanden
Wat zou nou makkelijker te realiseren zijn?
En moet, omdat de mondiale scheepvaart moeilijk te reguleren is, het beter te reguleren verkeer dan maar ontzien worden?
Vanuit de belangen van de camperaar natuurlijk wel
Alleen wel een kortzichtig belang
Overigens zijn er ook op scheepvaart gebied wat ontwikkelingen:
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... 0aanbanden
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: De camper en de toekomst
Het draait alleen maar om geld, het milieu wordt gebruikt om je geld uit je zak te kloppen. Was dat niet zo, dan werden er niet zoveel goede initiatieven de nek omgedraaid. Eén voorbeeld is om iedereen met een B rijbewijs toe te staan om een motorfiets / motorscooter tot 125 cc te laten berijden, dat zou enige km aan file besparen want die kunnen er tussen door, zoals wij allen weten. Maar nee, zo'n simpele oplossing kan natuurlijk niet!
En dat rekening rijden, is dat nou werkelijk zo'n slecht idee of zou dat veel minder opbrengen dan die torenhoge mrb? Waarschijnlijk het laatste want wat is er erg aan de stellingen "de vervuiler betaald" en "wie veel rijd betaald ook veel"? Want alleen op die manier dring je het feit terug dat werklui uit Friesland in Limburg aan het werk gaan en omgekeerd en zullen meer mensen geneigd zijn dichter bij huis te gaan werken of dichter bij hun werk te gaan wonen. Allemaal win win wat door onze regenten is afgeschoten.
En natuurlijk wordt alles wat veel geld opbrengt ontzien, zoals de luchtvaart. De meeste passagiers die landen op Schiphol hebben hier niets te zoeken, die zijn op doorreis. Zouden ze daar paal en perk aan stellen krijg je veel minder vervuiling want opstijgen levert de meeste vervuiling op.
Maar het grootste probleem waar Nederland mee kampt is de overbevolking al geven ze dat nimmer toe. In een landje waar ten hoogste 10 miljoen mensen prima kunnen leven gaan we naar het dubbele daarvan met alle ellende en vervuiling daarvan. Ga hier (http://www.overpopulationawareness.org/nl/) maar eens lezen en wordt wakker!
En dat rekening rijden, is dat nou werkelijk zo'n slecht idee of zou dat veel minder opbrengen dan die torenhoge mrb? Waarschijnlijk het laatste want wat is er erg aan de stellingen "de vervuiler betaald" en "wie veel rijd betaald ook veel"? Want alleen op die manier dring je het feit terug dat werklui uit Friesland in Limburg aan het werk gaan en omgekeerd en zullen meer mensen geneigd zijn dichter bij huis te gaan werken of dichter bij hun werk te gaan wonen. Allemaal win win wat door onze regenten is afgeschoten.
En natuurlijk wordt alles wat veel geld opbrengt ontzien, zoals de luchtvaart. De meeste passagiers die landen op Schiphol hebben hier niets te zoeken, die zijn op doorreis. Zouden ze daar paal en perk aan stellen krijg je veel minder vervuiling want opstijgen levert de meeste vervuiling op.
Maar het grootste probleem waar Nederland mee kampt is de overbevolking al geven ze dat nimmer toe. In een landje waar ten hoogste 10 miljoen mensen prima kunnen leven gaan we naar het dubbele daarvan met alle ellende en vervuiling daarvan. Ga hier (http://www.overpopulationawareness.org/nl/) maar eens lezen en wordt wakker!