My first camper: update pagina 7

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
RDDR
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 24 okt 2016, 11:51

My first camper: update pagina 7



Bericht door RDDR »

Goedemorgen allen,

ik heb me enkele dagen geleden aangemeld na een aardige tijd lezen van topics. Voor wat meer info over mezelf zie het voorstel topic. Daar heb ik afgelopen week wat over mezelf verteld.

Kort het deel dat nodig is voor nu: mijn vrouw en ik zijn kinderloos en trekken nu rond met een caravan (een Eriba Feeling 430 voor de liefhebbers). Op zich bevalt dat goed, maar we merken dat veel vakantie dagen verloren gaan door het heen en weer rijden. Veel passen mag je niet op en bij de meeste steden en bezienswaardigheden is er geen parkeergelegenheid voor auto met caravan. Dit in tegenstelling tot een camper.

En zo ontstond dus het idee voor de aanschaf van een 2 persoons camper. Nu zijn we ons gaan oriënteren en komen, ook op basis van onze ervaring met de caravan tot de conclusie dat we niet het nut zien van een grote camper. Dus zijn aan het kijken naar buscampers of kleine campers zoals een Knaus Van TI550 / Hymer Van512 of concurrenten. Na wat rondkijken hebben we een voorkeur voor de kleine camper ten opzichte van een buscamper. Die 20cm breedte merk je wel en het doet allemaal net wat luxer aan met net wat grotere watertanks ,etc. En een buscamper is niet goedkoper.

Nu, na een redelijk lange intro de vragen:
1) tijdens het rijden met de caravan (heb 260pk in mijn auto en een lichte caravan) merkte ik op dat veel campers nogal langzaam rijden. Ik rij met de caravan zo'n 115 op de teller en dat lukt ook op een helling zoals die van Luik :-B
Niet echt nodig, maar ik hou wel van doorrijden, ook in de bergen. Dus de vragen: laat een camper zich nog makkelijk rijden met 120 / 130 en is een 2.3 JTDm of 2.2TDCI dan genoeg? De discussie of dit wel of niet nuttig is op je vakantie zou ik graag achterwege laten, ieder zijn voorkeuren. En rijdt een camperbus anders (beter) dan een de genoemde campers op basis van het bus chassis?
2) zijn er zaken die we in onze keuze bus of kleine camper over het hoofd gezien hebben? We willen er niet mee gaan rijden als dagelijks vervoermiddel.
3) buscamper is slechter geïsoleerd las ik: een van de reizen in ons plan is in de zomer naar de Noordkaap. Is dat een goed idee met een buscamper? Wij zijn geen winter kampeerders.
4) zijn er nog specifiek accessoires die handig zijn, die niet op voor de hand liggen voor een beginner? Een tv wel of niet begrijp ik ook wel, maar is bijvoorbeeld een zonnepaneel handig.

Alle advies is welkom, ook als het niet bij de 4 vragen past. Hou er wel rekening mee dat ons budget niet oneindig is. Liefst rond 35 - 40k Euro, maar tot 45k is acceptabel. En ik ben geen klusser.

En ik kom veel op fora en weet dus hoe irritant het is als iemand niet meer antwoord na een advies. Ik ben dus wel actief en sta ook oprecht open voor andere meningen, zolang het respectvol blijft.
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 07 dec 2016, 10:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: My first camper



Bericht door Toon »

120 a 130 met een alkoof of integraal
dan zit je toch wel dicht tegen het maximum aan
een bus camper haalt dat veel makkelijker
de isolatie van bus campers zal toch echt wel mee vallen
daar wordt ook veel mee overwintert
lees ook de topics goed door als je voor een ford wilt gaan
daar zitten goeie tussen
maar ook slechte
er zijn inmiddels camperdealers die al geen ford meer inruilen vanwege de halsstarrigheid van Ford
wil je echt met die snelheden gaar rijden kies dan minimaal voor een 3 liter motor in een lichte camper
de iveco motor komt dan goed uit de bus
die ligt onder andere ook in de fiat
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
RDDR
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 24 okt 2016, 11:51

Re: My first camper



Bericht door RDDR »

Bedankt voor de reactie!

Als het geen buscamper wordt zal het een semi-integraal worden. Alkoof willen wij niet en een integraal wordt ons te oud met ons budget.
Maar semi integraal met de 2.3 jtd is dus aan de krappe kant?
Zal goed op Ford letten (en dus bij voorkeur niet nemen)
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: My first camper



Bericht door de hoekies »

Wij rijden een buscamper ( 2.3 multijet-turbo) en die doet mijn inziens niet onder voor de meeste personenwagens .
Zeker niet wat snelheid of trekkracht b.v in Luik.
Wat het isoleren betreft zijn de buscampers aan de binnenzijde ook bekleed en de standkachel op diesel is goed bestand tegen extreme kou, als je die vol open zet zweet je peentjes en dat in de winter :thumbup: .
Je hebt wel wat minder leefruimte als in een grotere integraal maar de zomermaanden ben je meer buiten verder is compacte buscamper ideaal in steden om te parkeren.
Zonnepaneel hadden we op de vorige camper wel nu niet want we kunnen goed uit de weg met onze HH-accu , de verlichting is allemaal led en tv kijken we op de laptop al is dat zelden.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Toedeledoki

Re: My first camper



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb nu sinds kort een bus met een 3.0 motor. Als je van doorrijden houdt is dat wel het summum. Voor ik het doorhad stond de teller op 180. :wtf:

De oude 2.3 voldeed ook prima, maar hield op de lange autobahnhellingen de 130 niet vast. Hij zakte dan af naar 110. Op zich geen probleem.

Als ik het verhaal zo lees zou ik zeggen, kies een buscamper met een 3.0 liter óf met een 2.3 met minimaal 130 pk (eventueel chiptunen).
Toedeledoki

Re: My first camper



Bericht door Toedeledoki »

Oh ja, zoals inmiddels wel bekend, de 2.2 moet je gewoon links laten liggen.

Het is inmiddels wel algemeen bekend dat dat het gewoon niet is. In mijn zoektocht naar een knappe Ducato/Jumper/Boxer voor ombouw kwam ik ze ook vaak tegen. Ze zijn vaak goedkoop en staan dan nog heel lang te koop. De handelaren weten het inmiddels ook al. Met andere woorden, je wordt hem ook niet weer kwijt.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: My first camper



Bericht door Aloys »

Wij hebben een Peugeot Boxer buscamper met de 3.0 Iveco-motor van ruim 160(?)Pk. Topsnelheid ergens rond
de 170km/uur toen ik nog in moest bouwen, maar dat was op de terugweg uit Duitsland met "west 7" tegen.
Voordat ik cruisecontrol had reed ik regelmatig boven de 140 op de Duitse snelwegen... :oops: Dat was een
kwestie van "gewoon met het verkeer meerijden" (grote Audi's, BMW's, Mercedes etc.) Met cruisecontrol rijd ik
tussen de 100 en 110km (op de GPS), dat is een stuk zuiniger. Soms even inhalen met 120/130, maar dat zijn
dan al uitzonderingen. (Wat me een beetje weerhoudt van hoge snelheden is het idee dat ik die 2 zonnepanelen
geheel zélf op dak gelijmd heb...)

Overigens: de 3.0 van Iveco heeft een distributieketting, dat scheelt (gemiddeld) ook weer enkele honderden
euro's per jaar aan onderhoud.

De buscamper van 2,05m breed en 5,99m lang is een ideale maat: ik sta bij supermarkten en dergelijke gewoon
in een vakje. De neus steekt er dan wel een halve meter uit, maar daar rijden ze wel omheen. Ik ben ook niet zo
breed dat de deuren dan niet meer open kunnen.
Met 5,99m ben ik nét geen 6 meter, daardoor betaal ik in doorsnee 50-60% minder voor veerboten dan een camper
die langer is.

Over Noord-Scandinavië: wij reden in de zomer langs de Barentszee (Noordelijke IJszee klinkt ook wel mooi! :D )
en het was overdag circa 10 graden. Niet extreem dus. Dit voorjaar in maart waren we met onze zelfbouw
buscamper nog in Noord-Zweden, 's nachts -15 graden, ook geen centje pijn. De cabine is niet extra geïsoleerd
en we gebruiken ook geen buitenisolatie voor de voor- en zijramen van de cabine.
De Webasto 3,8KW standkachel, weggebouwd in de console van de bijrijdersstoel, houdt het heerlijk warm. En in
het dieselverbruik (1:10) zie ik het ook niet terug, al haal ik in de zomer wel eens 1:11.

Met 2 x 100Wp zonnepanelen en een grote huishoudaccu (230Ah) hoef ik vrijwel nooit "aan de paal" en hebben we
altijd stroom genoeg. Als ik de accu met rijden weer oplaad heb ik ook in de winter voldoende stroom. Staan we
meerdere dagen stil in de winter met bewolkt weer, dán moet ik wel een keer een "nachtje aan de paal".

http://www.aloys.nl/2016-winter-in-scan ... vie-week-1
http://www.femma.nl/home/reizen/2012/zo ... index.html
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: My first camper



Bericht door 't Busje »

1. De nieuwere bestelwagens willen prima vooruit (ze heten niet voor niets Sprinter :-B ). Onze alkoof met 130 pk 2,3 liter MultiJet haalt gemakkelijk 120 km/h. Ik durf dan alleen niet naar het verbruik te kijken, want dat ligt bij die snelheid rond 1:5. Bij een buscamper of half-integraal zal het verbruik gunstiger zijn. Ik weet niet of de rij-eigenschappen van een buscamper en half-integraal helemaal gelijk zijn. Het Fiat camperchassis is niet het buschassis waar de bovenbouw afgehaald is. Wij hebben achter een grotere spoorbreedte dan voor (198 resp. 181 cm).
2. Je moet niet alleen op de breedte letten, maar ook op de lengte. Op de ponten naar en in Noorwegen bijvoorbeeld ben je veel meer geld kwijt, als je camper langer is dan 6 meter. Als je echt alleen met z'n tweeën op pad gaat, zou je ook alleen naar strikte 2-persoons uitvoeringen moeten kijken. Optionele extra zit- en slaapplaatsen zijn dan alleen maar ballast.
3. Ik zou niet weten of buscampers slechter geïsoleerd zijn dan "witte dozen". Wil je 's winters naar de Noordkaap of 's zomers? Wij zijn er in de zomer van 2004 geweest met een Kia Pregio, die toen nog een gewone, niet-geïsoleerde bestelwagen was en hebben het toen niet koud gehad.
4. De handigste accessoire vinden wij dit. Wij hebben net besloten om geen zonnepanelen te (laten) installeren, omdat we nooit langer dan paar dagen niet rijden en de huishoudaccu dat gemakkelijk volhoudt. Wij kijken nauwelijks TV en hebben geen satelliet-schotel, maar een DVB-T (Digitenne) antenne, net genoeg voor het lokale weerbericht en nieuws.
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 06 nov 2016, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Toedeledoki

Re: My first camper



Bericht door Toedeledoki »

Klein tegengeluidje voor de heerlijke 3.0 liter motor:

Volgens de Fiat dealer zijn er wat meer probleempjes mee dan met de 2.3. Deze problemen zijn voornamelijk te wijten aan het standaard roetfilter en aan een vervuilende EGR. Een goeie chiptuner heeft hier overigens een prima oplossing voor ;-)

Hun advies was: Koop een getunede 2.3. Maar toevallig tegen een 3.0 liter aangelopen en tot nu toe geen spijt. Het rijdt wel heerlijk.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: My first camper



Bericht door Karelkaywa »

Ik ga met Aloys mee. Behalve dat ik een Iveco 2.3 120 pk heb. 170 Haal ik echt niet maar op mijn leeftijd zeker geen must. Rijdt over het algemeen 100-120 km/h en op binnenwegen niet boven toegestane snelheid. Mijn lengte is ook 6 meter maar met de fietsenlift erbij loopt het naar de 7 meter. Gemak van een buscamper is makkelijk parkeren en geschikt voor kleinere, lees smallere wegen. En inderdaad, de binnenruimte is beperkt, maar als je goed op elkaar bent ingespeeld dan lukt het allemaal wel. Vorig jaar 6 maanden overwinterd en er is geen onvertogen woord gevallen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: My first camper



Bericht door Arie55 »

met een 2.3 of een 2.2 liter motor haal je de gewenste snelheden wel, maar prettig rijdt dat niet. Het is en blijft een weinig airodynamische hoge doos op wielen, die ook nog eens meer dan 3 ton weegt. Zo'n snelheid op een flinke helling kan je met die motoren wel schudden. En of je nu een grotere motor hebt of niet, met deze snelheden schiet ook het brandstof verbruik omhoog. Bij gematigde snelheden kan je zomaar 1 op 10 rijden. En als Nederlander :wink: zal je dat ook wel aanspreken.

Als je meerdere keren naar het hoge noorden wil trekken, denk dan dat een camper tot 6m beduidend voordeliger is voor overtochten.

Aan het wat breder zijn wen je wel. In de bergen, zo heb ik gemerkt, is het wat verder vooruitzien wel handig. Als bijv. een ander breed en lang voertuig je tegemoet komt op een wat smallere weg een haarspeltbocht neemt, is het handig eerder even te stoppen om de ander zijn ding te laten doen. Die ervaring zal je zelf ook wel hebben gehad met een caravan.

Over het wintercamperen weet ik nog niks en ben daarom van plan om naar de infodag van de NKC te gaan. Met de adviezen op het net kom je denk ik al een heel eind.

Probeer een camper te vinden waar zo min mogelijk accessoire gedoe op en aan zit. De reden van dit is, dat dit spul als eerste stuk gaat en jij geen garantie kan claimen. En wat je zelf (laat) installeren is technisch gezien de laatste stand van zaken. Ander voorbeeld, zou jij wel een gasoven willen? Misschien heb je andere ideeen die je verwezenlijkt wil zien. Dat maakt het ook meer jouw! camper. Jouw huissie op wielen.

Een specifieke accessoire zou een manier zijn om ergens een reserve sleutel te plaatsen. Dit voor geval je buiten staat en de deur (of wat voor reden dat ook) dicht is gewaaid. Sleutelkluisje op een speciaal plekje?
Een omvormer met een vermogen die in jouw behoeften voorziet. Pas op, er zit hier een addertje onder het gras: dat vermogen zal ergens vandaan moeten komen.
Zonnepanelen vond ik eerst iets wat ik niet nodig achtte, nu denk ik daar volledig anders over.
Verbinding met het thuisfront. Het hoe en wat ben ik zelf ook nog niet echt uit, wat voor mij werkt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: My first camper



Bericht door 't Busje »

Bij de accessoires vergeet ik te melden dat wij aluminium LPG flessen hebben. Lichter in gewicht dan stalen gasflessen en overal bij te vullen, zonder dat je met buitenlandse gasflessen hoeft te klooien.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: My first camper



Bericht door Aardy »

Als je wilt rijden alsof de duvel je achterna zit, neem dan een 3ltr. buscamper.
Hebben wij ook naar gekeken toen we de Feeling 470 in de etalage gezet hadden.

Omdat buscampers met lengtebedden niet bij ons budget pasten zijn we overgegaan op de Bűrstner.
Oogde, omdat die 220 breed is, ook ruimer uiteraard.

Op parkeerplaatsen in een dorp of stad heb je, zoals opgemerkt, geen problemen met een buscamper met breedtebed. Ook zijn ze meestal voordeliger op tolwegen en veerponten.
Parkeren op een parkeerplaats met vakken is met onze camper niet mogelijk, te lang.

Zorg wel dat je iets koopt met veel bergruimte. Je hebt geen auto meer als laadbak.
Over gewicht hoef ik je denkelijk niets meer te vertellen; zelfde 'probleem' als met het beladen van de caravan.

Zonnepanelen: hier is het nodige over te vinden op dit forum.

Succes!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: My first camper



Bericht door Aloys »

Arie55 schreef:Een omvormer met een vermogen die in jouw behoeften voorziet. Pas op, er zit hier een addertje
onder het gras: dat vermogen zal ergens vandaan moeten komen.
Dus als je je Senseo wilt aansluiten op een zware omvormer, dan gaat de accu wel snel leeg! :D

Toch is een omvormer een handig ding. Omdat wij die alleen gebruiken voor lichte apparaten die op
230V werken zoals de lader van de laptop, ladertjes van digitale camera's etc. hebben we gekozen
voor een kwalitatief goede sinus-omvormer van 350W.
(Van goedkopere omvormers met een zogenaamde "gemodificeerde sinus", meer een blokgolf, kunnen
ladertjes stuk gaan. Ze worden er in ieder geval vaak erg warm van!)

En een schakelautomaatje: staan we NIET aan de paal, dan zijn alle 9 stopcontacten automatisch
verbonden met de omvormer. Staan we wél aan de paal, dan wordt er automatisch omgeschakeld naar
stroom van buiten. Op het schakelpaneel heb ik een schakelaartje met rood ledje gemonteerd zodat ik
niet vergeet de omvormer weer uit te schakelen als 'm niet nodig heb. Want een omvormer is ook een
sluipverbruiker!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie