My first camper: update pagina 7

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: My first camper



Bericht door Kees_S »

Kijk over negen jaar nog eens een keer. Dan ziet dit er anders uit.

PS. En natuurlijk ook afhankelijk van waar LPG ingenomen wordt.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: My first camper



Bericht door de Jonckheer »

Het is heel simpel. Met vloeibaar gas kunnen theoretisch verontreinigingen meekomen, maar met dampgas uiteraard niet want die zijn allemaal zwaarder dan dat gas dus liggen die op de bodem van de tank. Of het moet een verontreiniging zijn die ook in dampvorm met het gas de tank uitkomt en in dat geval kan geen filter ter wereld dat er uit filteren. Zo'n filter is dus flauwekul, hetgeen al vaak hier aan bod is geweest, waarbij ik steeds heb gevraagd om een foto van een vuil filter. Tot op heden is daar geen gehoor aan gegeven en waarom niet? Omdat er geen vuile lpg in dampvorm bestaat.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: My first camper



Bericht door 't Busje »

Kees_S schreef:Kijk over negen jaar nog eens een keer. Dan ziet dit er anders uit.

PS. En natuurlijk ook afhankelijk van waar LPG ingenomen wordt.
Negen keer niks is niks.
In dat jaar hebben we LPG getankt bij verschillende stations in NL, F en E, allemaal in dezelfde gasfles.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: My first camper



Bericht door KTManiac »

Gaan we nou echt dat hele filterverhaal nog 's dunnetjes overdoen?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: My first camper



Bericht door Aloys »

Lijkt mij ook niet. On-topic graag :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
RDDR
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 24 okt 2016, 11:51

Re: My first camper



Bericht door RDDR »

Goedenavond allemaal,

wederom dank voor de bijdragen.
LPG / wel geen filter zal ongetwijfeld wel goedkomen.
@Kees.s: De sloten zal ik zeker meenemen in de aanschaf.

Verder goed om te lezen dat de veel aangeboden 2.3 Multijet na chippen de 140 makkelijk haalt. Nu is dat geen snelheid die ik van plan was te rijden, maar dan moet 120 - 130 constant dus prima kunnen.

Waar ik vooral nog mee zit is buscamper versus 'van' type camper. De buscamper is blijkbaar degelijker gebouwd en rijdt wellicht beter (hoewel ik hier geen 100% bevestiging van zie). Ook de vraag of een buscamper nu echt makkelijker is met parkeren tov bijvoorbeeld een Knaus Ti550MD blijft me bezig houden. Ik vind, bijvoorbeeld zo'n Knaus, namelijk van binnen wel echt fijner aandoen. Net wat ruimer en meer luxe gevoel (voor wat het waard is) en dat tegen een lagere prijs dan een buscamper. Twijfels.....
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: My first camper



Bericht door de hoekies »

RDDR schreef:Goedenavond allemaal,



Verder goed om te lezen dat de veel aangeboden 2.3 Multijet na chippen de 140 makkelijk haalt. Nu is dat geen snelheid die ik van plan was te rijden, maar dan moet 120 - 130 constant dus prima kunnen.
Wij hebben een 2.3 multijet 120 pk en die rijdt met gemak 140 en sneller maar is niet gechipt

Waar ik vooral nog mee zit is buscamper versus 'van' type camper. De buscamper is blijkbaar degelijker gebouwd en rijdt wellicht beter (hoewel ik hier geen 100% bevestiging van zie).
Voor mij rijdt het hetzelfde als een personenwagen, ik rijdt liever met mijn bus naar het werk als met mijn Corsa 1.3 cdti
Ook de vraag of een buscamper nu echt makkelijker is met parkeren tov bijvoorbeeld een Knaus Ti550MD blijft me bezig houden.
De bus is smaller en in ons geval 5.99 dus wendbaarder op een parkeerplaats, de meeste campers zijn breder
Ik vind, bijvoorbeeld zo'n Knaus, namelijk van binnen wel echt fijner aandoen. Net wat ruimer en meer luxe gevoel (voor wat het waard is) en dat tegen een lagere prijs dan een buscamper. Twijfels.....
Wat vochtschade betreft heb je met een buscamper minder risico in als bij een camper met opbouw, je constateerd het pas als het te laat is
Ook dit is allemaal een persoonlijke mening zoals iedereen die heeft :thumbup:
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: My first camper



Bericht door 't Busje »

Van die snelheid kom je vanzelf terug. Je hoeft met een camper niet in een keer naar een einddoel te rijden om hem daar neer te zetten. De manier van reizen met een camper is anders dan met een tent of caravan. Je doet je excursies veel meer en-route dan wanneer je met een tent of caravan ergens staat en je hoeft 's avonds echt niet op je oude plek terug te komen, ook al ben daar maar een klein eindje vandaan. Als wij met de camper gaan rijden, komen we eigenlijk nooit op dezelfde plaats terug. Als we ergens een paar dagen blijven staan, rijdt de camper niet en gebruiken we de fietsen, het openbaar vervoer of gaan we lopen.

De keus tussen bus of half-integraal is helemaal je eigen keus. Het ruimtelijk gevoel kun je alleen maar zelf beoordelen. Het luxe-niveau kun je kiezen: er zijn eenvoudige en zeer luxe "witte dozen" en dat geldt evenzeer voor buscampers. Bij onze speurtocht naar een nieuwe camper twee jaar geleden waren wij bijvoorbeeld zeer onder de indruk van de Westfalia buscampers o.b.v. Ducato , die luxueus uitgevoerd zijn (de prijs is daar ook naar). Onze Hobby is in vergelijking daarmee simpel. Wij zochten een korte camper (< 6 meter) met vier lange bedden en die hebben we helaas niet als buscamper kunnen vinden.
Ik vind een bijkomend voordeel van een buscamper dat die minder als camper opvalt dan een witte doos. Onze vorige (kleine) buscamper heeft 12,5 jaar altijd gewoon voor de deur gestaan zonder dat iemand daar ooit aanstoot aan genomen heeft.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: My first camper



Bericht door de Jonckheer »

Een fabrieks bus is van staal en is zo gebouwd dat ie niet tordeert en is bovendien in elkaar gelast, wat heel wat steviger is dan zo'n caravan-achtige opbouw die op het chassis is geplaatst en geen kooi is, zoals een bus dat wél is met overal profielen om het ding steviger te maken. Een stalen bus gaat niet lekken.
Eén van de redenen dat campers gaan lekken zit hem nou juist in dat torderen. Daardoor gaan die kitnaden los, met lekkage als gevolg. Om aan te geven dat ik geen onzin vertel lees je vaak dat er problemen zijn bij de verbinding van het camperdeel met de cabine bij semi-integralen. Dat is ook logisch want die cabine is veel steviger dan die caravan die achterop staat.
Rij je vrijwel alleen maar op goede (asfalt) wegen kan het lang aan maar kom je vaak op heel slechte (onverharde) wegen en weggetjes gaat je camper een stuk minder lang mee en rammelt de boel langzamerhand uit elkaar. Eén en ander heeft uiteraard ook te maken met het super lichte bouwen wat weer alles met gewicht te maken heeft. Solide bouwen is ook veel zwaarder bouwen.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: My first camper



Bericht door Kees_S »

Ik zou voor mijn gevoel altijd kiezen voor een camper. Ik vind de Knaus Ti550MD een prima keuze en zou de eerder door TS genoemde Sunlight links laten liggen. Dat is een echte bodemprijs instapper, hetgeen de kwaliteit niet ten goede komt.

En vochtschade komt nog maar weinig voor. De kwalitatief goede campers hebben tegenwoordig helemaal geen hout meer, maar EPS en GFK + ALU. Elk jaar een vocht/dichtsheidsmeting laten uitvoeren, hetgeen ook voor de garantie verlangd wordt, voorkomt echte grote problemen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: My first camper



Bericht door Karelkaywa »

de Jonckheer schreef:Een fabrieks bus is van staal en is zo gebouwd dat ie niet tordeert en is bovendien in elkaar gelast, wat heel wat steviger is dan zo'n caravan-achtige opbouw die op het chassis is geplaatst en geen kooi is, zoals een bus dat wél is met overal profielen om het ding steviger te maken. Een stalen bus gaat niet lekken.
.
Dan vergeet je dat zo'n stalen bus voorzien wordt van een of meer dakluiken. Wij hebben bij het achterste dakluik, boven het dwarsbed, wel degelijk lekkage gehad. Was een nieuw luik maar niet goed gekit. Camper stond voor de deur en heeft waarschijnlijk lang gelekt. N.b. hadden we net nieuwe matrassen op maat er in laten maken. Gelukkig hadden deze na drogen geen schade en is het dakluik opnieuw en nu goed gemonteerd.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: My first camper



Bericht door KTManiac »

Kees_S schreef:Ik zou voor mijn gevoel altijd kiezen voor een camper.
Ik ook, voor een buscamper. :-B
En inderdaad o.a. om de redenen die Jonckheer opgeeft, de torsiestijfheid en mede daardoor verwaarloosbare kans op lekkages. (slecht gemonteerde dakluiken uitgezonderd uiteraard, maar dat heeft niets met de constructie van de bus op zich te maken)

Ik zoek graag de wat kleinere weggetjes, gravel en zandpaden op en kan beslist niet uit de voeten met de vaak geringe grondspeling en grote overhang achter van een semi-integraal of alkoof. Ik zou mijn gebruik drastisch aan moeten passen om te voorkomen dat 'ie binnen een paar jaar volledig afgeschreven is vrees ik.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het ene beter is dan het ander (al vind ik een jaarlijks verplichte vochtmeting nou niet bepaald blijk geven van vertouwen in het produkt...) maar elk type heeft zijn eigen gebruiksmogelijkheden en beperkingen. Een buscamper heeft voor- en nadelen, elk ander type camper ook. Je kiest dus gewoon wat het beste bij je past. :thumbup:

Kan me de twijfel van TS goed voorstellen. Laatst in Utrecht toch ook wel een paar keer bij een semi-integraal binnengekeken en gedacht: "Tja, die extra ruimte is ook wel lekker". En toch.... blijven die buscampers me 't meest trekken.

Betrap mezelf erop dat ik steeds vaker zit te zoeken naar een Sprinter 4x4 als basis voor een toekomstig zelfbouwprojekt.... :angel:
Gebruikersavatar
wopsop
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 15:06
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: My first camper



Bericht door wopsop »

Hallo,

Een goed alternatief voor een buscamper is een Brevio van Bürstner. Er zijn inmiddels zes uitvoeringen van de Brevio. Hij, of zij, wordt gepresenteerd als een alternatief voor een buscamper. Heeft meer breedte dan een buscamper, maar niet te breed: 2,10m. Heeft een grote achterklep (handig in warme landen) en relatief laag gewicht (2750 geloof ik). Wagen is niet te lang, maximaal 6,5m, afhankelijk van model.

Wij rijden een broertje ervan sinds twee jaar, een Hymer Compact 478. We werken en leven erin, toch zeker 8 maanden per jaar en dan wordt 'ie dus goed gebruikt. We zijn tevreden, hoewel je je blijft verbazen over lullige zaken als te goedkope sluitingen en schroeven die los zitten. Maar onder de streep: klein en fijn. Heeft iets meer luxe dan een buscamper en de prijs is niet extreem. Groet
Groetjes
Walter & Janine
Wonend-werkend: Hymer Compact 478, Fiat Ducato 150 & lpg-tank, 2 daglichtpanelen (190w).
- Wonen & werken in een camper: https://www.facebook.com/smuikje
- Of kijk op: https://campersmuikjegaatlos.nl
De uitgevers en schrijvers van de e-reisboekenreeks over de Spaanse Costa de la Luz (Apple Book & pdf)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: My first camper



Bericht door annoh »

..............over snelheid met een Ducato gesproken....

Het valt mij op dat geregeld de remmen van Ducato en aanverwanten als zeer matig beoordeeld worden, zowel in de Franse als in de Duitse pers.......
Plaats reactie