Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door Andorus »

Ik heb een Volkswagen Transporter van 1997 T4 die ik tot camper heb omgebouwd voor de afschaffing van het grijs kenteken,laten keuren bij de RDW ,BPM betaald en op het kenteken bedrijfsauto met kampeerinrichting.Nu wil ik ivm. de komst van de milieuzone in Amsterdam hem om laten laten keuren tot personenauto met kampeerinrichting dan mag je wel de ring in (idioterie)dit omkeuren van N1 naar M1 is geen probleem 55,00 euro maar dan?ik heb de dienst motorrijtuigenbelasting gebeld of het wel zeker is dat ik mijn kwarttarief houd en de ene medewerker zegt ja natuurlijk,het blijft een camper en de ander zegt nee natuurlijk niet het wordt een personenauto en dan gaat u van 160,00 naar 400,00 per 3 maanden,bij de RDW weten ze niets van de wegenbelasting hoe moet je dit nu zeker weten?ik durf het zo niet aan,ik hoor van sommige die het gedaan hebben,een fluitje van een cent maar anderen zijn lange tijd bestookt met hoge rekeningen van de motorr.bel.en zijn nog bezig.Mijn vraag,heeft hier iemand ervaring mee en kan mij wijzer maken?
Groeten,
fred flair
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door hathi »

Fred ik heb al ooit gewaarscuwd,niet te veel vragen,en zeker niet telefonisch,dan ontstaan juist problemen,die er niet zijn ,verder kun je mee liften op het recente draadje van Peter LMC,maar alles blijft bij het oude,als je voorheen ook 1/4 tarief had.
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door Bas vd laar »

Nu wil ik ivm. de komst van de milieuzone in Amsterdam hem om laten laten keuren tot personenauto met kampeerinrichting dan mag je wel de ring in (idioterie)dit omkeuren van N1 naar M1 is geen probleem
Wat een achterlijke regeling zeg.Nooit geweten dat dit kon. Maar goed, wel fijn voor je dat het mogelijk is.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad rare regeling maar het staat er wel.

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... ne-bestel/



Toegangsregels

Geen toegang vanaf 1 januari 2017:
Bestelauto’s met een dieselmotor (voertuigcategorie N1) met een Datum Eerste Toelating (DET, de datum waarop een voertuig voor het eerst een kenteken heeft gekregen) van vóór 1-1-2000.

Een stukje verder staat dan.


Kampeerwagens

Uit reacties op de aankondigingsbrieven van de milieuzone voor bestelvoertuigen is gebleken dat kampeerwagens als N1 (bedrijfsauto) of M1 (personenauto) geregistreerd kunnen staan. M1 voertuigen mogen de milieuzone wél in. Voor vragen hierover en een eventuele mogelijkheid tot herkeuring, kunt u contact opnemen met de RDW. De RDW is in Nederland verantwoordelijk voor de registratie van voertuigen. Contact opnemen met de RDW.

Dus omkeuren dat ding. :shh:

En zo heeft iedere stad met een milieuzone weer zijn eigen regels.
Ik mag bv met mijn camper wel Amsterdam in maar niet Utrecht. :crazy: :crazy:
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door EasyBee »

Of je na het omkeuren je kwarttarief behoudt, weet ik niet, maar inschatting is "Nee".
Je zult opnieuw aan moeten geven dat het een kampeerauto is. Dat wil zeggen, kijk op deze pagina van de Benlastigdienst Link
Zelfs de RDW aantekening kampeerauto op het kenteken is niet voldoende. Je moet aan de voorwaarden van de Benlastigdienst voldoen en een aanvraag indienen, compleet met foto's van jouw auto (let op kenteken zichtbaar in beeld) met duidelijk zichtbaar de kenmerken die de Benlastigdienst eist mbt een kampeerauto. Dan gaat hij bij hun ook de boeken in als kampeerauto.
Wij hebben een oude Ford Transit van 1985 en met de herinvoering van de Motorrijtuigen Belasting voor oude auto's moesten we weer gaan betalen voor een personenauto op diesel van 1780 kilo. :DD
Heb hem laten verbouwen (hefdak, slaapbank, keukentje etc) en met fotoreportage en al gemeld dat het een kampeerauto is. Staat nu geregistreerd als kampeerauto bij de Benlastigdienst en betaal kwarttarief. Kosten ombouw binnen een jaar er uit. En als het ook echt een kampeerauto is, schorsen wanneer je hem een tijdje niet gebruikt. Een oude schors je voor 24 euro per keer en net zo vaak als je wilt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door Andorus »

Ik ben gister naar de RDW in Amsterdam geweest daar zit op Dinsdag en Donderdag een douanemannetje.
Ik heb hem gevraagd of ik zeker mijn kwarttarief behoudt na omkeuren van N1 naar M1 en hij zei heel beslist ja.
Sinds het bekend is van de milieuzone krijgt hij wel 2 tot 3 aanvragen per dag,dus heb het proces maar in gang gezet want het is wel fijn als je de stad in kan als dat nodig is,meestal ga ik op het brommertje met 4 euro parkeertarief per uur maar s,winters is dat wel koud

Groeten
fred flair
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door Bas vd laar »

Als hij omgekeurd is behoud je zeker wel het kwarttarief, ga geen vragen stellen en laat hem gewoon omkeuren.
Krijg je nadien een hogere aanslag maak dan bezwaar bij de belastingdienst ( je kunt ze ook gewoon bellen, je staat er versteld van hoe behulpzaam en vriendelijk ze zijn ) en geeft aan dat je camper aan de eisen voldoet die gesteld worden ( ervan uitgaande dat hij daar aan voldoet tenminste ;-) )

Ik heb het een keer zo geregeld toen ik een hoge aanslag kreeg voor een Ducato Maxi bus:
Eerst gebeld en de beste man vroeg me foto's te mailen en zei dat ik eventueel een bezoek kon verwachten indien het niet duidelijk was. Bezoekje heb ik nooit gehad en de camper kreeg keurig het kwarttarief.

Ik zou me helemaal geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door MonRoe »

wij hadden geen probleem mrt het kwarttatief maar wel met bpm betalen. volgens douane hoeft het niet maar volgens rdw weer wel. uiteindelijk is het allemaal goedgekomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 831
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door De Boer op toer »

Misschien wel even op letten of je het kwarttarief automatisch behoud of opnieuw aan moet vragen.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door EasyBee »

MonRoe schreef:wij hadden geen probleem mrt het kwarttatief maar wel met bpm betalen. volgens douane hoeft het niet maar volgens rdw weer wel. uiteindelijk is het allemaal goedgekomen.
Douane zit dichter bij het BPM vuur dan de RDW. RDW bepaalt de te betalen belastingen niet.

Zelfde geldt voor kwarttarief. RDW kan lekker kampeerauto op je kenteken zetten, de Benlastigdienst bepaalt met hun criteria of het een kampeerauto is die voor kwarttarief in aanmerking komt. Niet de RDW.
Lekker die overheidsdiensten die hun eigen interpretatie geven aan de regels.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door WhiteVanMen »

Waarom worden er toch zo vaak zaken aangehaald die een topic alleen maar vertroebelen?

To the point

TS geniet al van kwarttarief dus zijn campertje voldoet dan toch aan de belastingeisen.

BPM is ook niet aan de orde , busje is al eerder omgebouwd en dus vast en zeker ook bpm berekend.

Het is gewoon een administratieve wijziging naar M1/SA
Personenauto met kampeerinrichting en goed voor het kwarttarief.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door MonRoe »

Was het maar zo simpel. Onze camper was ook al jaren een camper, stond op bedrijfskenteken. Wilde we overzetten naar personenkenteken, maar toch volop problemen gehad vanwege het feit dat de RDW aangaf dat er BPM betaald moest worden en de belastingdienst wilde dit niet in het grote systeem invullen omdat er geen BPM betaald hoefde te worden.
Dit is een kastje naar de muur verhaal geworden en uiteindelijk, nadat we met een hoge pief bij de belastingen hebben gesproken, is het door hem in orde gemaakt en heeft hij een vakje aangevinkt waar staat dat BPM voldaan is.

Niet alleen wij hebben er mee te maken gehad, maar onlangs heb ik nog een forumlid geholpen door de naam van die hoge pief te geven en ook bij hem was het al een lang verhaal. Daar is het gelukkig ook goed gekomen.

Dus topicstarter, weet dat het kan gebeuren, is het zover, stuur dan maar even een pb en je krijgt van mij de gegevens.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door hathi »

Het kan zeker wel problemen geven,vooral bij de oudere Camper ,omdat je moet bewijzen dat de Bpm ooit betaald is,en hoe wil je dat doen als je zelf niet de Bpm betaald ,hebt,niets op het kenteken staat, en het al jaren geleden is,en dan ook nog het kastje naar de muur verhaal van al die overheids instellingen,die zelf in die tijd niets bij hielden,alleen maar incasseerden,Ja dat vergt geduld ,en doorzettings vermogen
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Omkeuren bedrijfsauto naar personenauto op kenteken



Bericht door Bas vd laar »

het feit dat de RDW aangaf dat er BPM betaald moest worden en de belastingdienst wilde dit niet
Hoe lang is dit geleden? De RDW doet alleen de keuring en JIJZELF vult de belastingformulieren in.
De RDW heeft daar niks mee van doen, sterker nog, dat willen ze ook helemaal niet.
Plaats reactie