Gewicht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht



Bericht door Peter12 »

Vandaag de bevestiging van Hymer gehad dat de camper 4.000kg mag wegen in totaal. :D
Nu nog de rekening betalen en wachten op het document.
Daarna kijken op welk gewicht ik hem wil, gezien de reacties in dit topic twijfel ik nog zwaar.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gewicht



Bericht door seth_space »

en... wat is de rekening nu uiteindelijk geworden?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht



Bericht door Peter12 »

€ 300,00. Scheelt toch de € 150,00 die de dealer nog eens extra in zijn zak wilde steken om als doorgeefluik te fungeren.
Pleasure is the path of joy
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Gewicht



Bericht door Janpinz »

Ik zou voor die 4000 gaan.Heb je dat iig !
Terug omlaag naar 3500 levert zeker weten geen probleem, en is heel simpel te doen.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gewicht



Bericht door Gino608D »

Het technische toegestane massa moet je gewoon op 4000 laten zetten. De toegestane massa dien je zelf te bepalen. Dat zal dan 3500 of 4000 kg zijn.

De toegestane massa kun je altijd eenvoudig laten wijzigen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht



Bericht door Peter12 »

Laat de rdw dat ook toe? Dat ze de technische massa naar 4.000 zetten op kenteken en de wettelijke naar 3.500? Ik zie de nadelen van 3.500, maar ook die van 4.000 (tol onder andere, maar ook maximum snelheid, doorgangsbeperkingen enz.)
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Onze wagen is gebouwd in Duitsland voor 4250kg.
Bij registratie voor eerste aflevering is hij door de NL dealer op 3500kg gezet.
Neem dus aan dat dit voor RDW geen probleem zal zijn.
Voor 59€ per keer kunnen we eventueel heen en weer switchen.
(Wat we de afgelopen 4 jaar nog nooit gedaan hebben; staat sinds eind 2016 weer op zijn technisch max. van 4,25ton).
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Vind die voor en nadelen altijd zo’n gezeur.
Als je overal wilt komen koop je een VW transporter of kleiner.
Wil je luxe, ruimte en laadvermogen dan koop je een grotere wagen.
En dan weer gaan beknibbelen om alles op 3,5 ton te houden!?
Van alles net niks :-(

Een gemiddelde camper heeft geen tacho-plicht en geen begrenzer.
Dus met sommige van de vermeende “nadelen” kan je ook nog eens creatief omgaan als je het zou willen.
Maar een vrachtwagen komt ook bijna overal als moet en doet er niet eens heel veel langer over ;-)

Dit even geheel terzijde ;-)
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Gewicht



Bericht door Janpinz »

Je kan hem op iedere mtm zetten die je maar wilt. Zolang het onder de max. technische massa blijft.
Als jij kiest voor 3613 kg, krijg je dat ook...
Tol is een ding, voor Noorwegen en Oostenrijk mn.
Van max snelheid en doorgangsbeperkingen heb ik nog nooit last gehad, en hoe hard wil je eigenlijk?
Heel veel verboden gelden voor vrachtwagens vanaf 3,5 t...gelden dan dus niet voor campers.
Nadelen zijn er , voordelen ook! Nooit meer zorgen over je gewicht geeft rust.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gewicht



Bericht door Marco Polo »

En de mogelijkheid je toch weer de vrijheid te verschaffen door bijvoorbeeld een scooter of motorscooter, in of achter aan de wagen mee te nemen.
Hoef je met die grote bak niet al die kleine k..dorpjes in waar ze je eigenlijk toch niet willen hebben al ben je geen vrachtwagen en hou je toch de flexibiliteit van een losse wagen zonder aanhanger.

Grootste nadeel is de tol met van die kastjes en uitgebreide registratie.
En dat is met name Oostenrijk.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Gewicht



Bericht door Gino608D »

Peter12 schreef:
za 27 jun 2020, 8:32
Laat de rdw dat ook toe? Dat ze de technische massa naar 4.000 zetten op kenteken en de wettelijke naar 3.500? Ik zie de nadelen van 3.500, maar ook die van 4.000 (tol onder andere, maar ook maximum snelheid, doorgangsbeperkingen enz.)
Ja, dat kan en dan kun je naderhand nog alle kanten op.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gewicht



Bericht door seth_space »

Je kunt de afweging maken wat de prijs van de theoretische boete bij overgewicht 3500kg is en de stijging van tolgelden boven 3500kg.
Daarnaast toenemend aantal gewicht gebonden verbodsborden (of andere gewicht gebonden beperkingen) met name de leuke dorproutes die je kunt negeren met eenzelfde theoretische boete tot gevolg.
Dan beslis je op basis van kosten/baten wat voor jou het beste is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Als ik zo naar de camper moet kijken dan verkoop ik hem accuut ;-)
Is sowieso verstandig als je naar de gemiddelde kosten van zo’n ding kijkt in verhouding tot andere vormen van vakantie :D :P

Is een hobby.
Wat heb je nodig om je senang te voelen tijdens een reis/vakantie!?
En wat voor voertuig heb je daarvoor nodig om het allemaal mee te slepen.
En daar horen misschien - met nadruk op misschien - wat andere verkeersregelen/tolgelden bij.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gewicht



Bericht door seth_space »

Natuurlijk is het ern hobby of levenstijl afhankelijk van je insteek. Als je echter je camper laat herwaarderen omdat je vreest boven de 3500kg uit te komen en je bent bang voor die theoretische boete, dan schiet het niet op als je net zo veel of meer kosten maakt door hogere tol en andere genegeerd wetgeving :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie