Gewicht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht



Bericht door hathi »

Ook hier alleen maar hulde voor de RDW,in geen enkel Europees land,werkt devoertuig gegevens ,en registratie zo goed dan in NL,daarom word er ook onderwijs gegeven in het buitenland,om het te kopieëren ,meestal ligt het probleem ,als het er al is ,aan de vragensteller
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht



Bericht door EasyBee »

bobbus schreef:Maar het is een beetje te makkelijk om te zeggen dat de rdw er een zootje van maakt , als er iemand een zootje maakt in deze gegevens dan is het de fabrikant . die waait met alle winden mee wat betreft de vraag van de klanten , en ze schromen niet een beetje slordig te zjn met de gegevensverstrekking . Soms is er ook een interpretatie verschil van de eigenaar ten opzicht van de regels van de rdw , zoals het voorbeeld van de twee assen en zes wielen . de regel zegt namelijk dat een samenstel van twee assen die minder dan 1800 mm uit elkaar staan telt als 1 enkele as , maar dan toch vier wielen heeft ..... Of bij bijvoorbeeld dubbellucht vrachtwagens en bestelbussen dat daar ook zes wielen worden geteld , bij twee assen . De RDW is geen helderziende of perfecte organisatie en als je niet eens bent met de gegevens kan je altijd verhaal halen en vinden
Als je in staat bent als serieuze dienst om op één kenteken het volgende te registreren:
bij technische eigenschappen bij L aantal assen : 2 , aantal wielen : 6
terwijl bij de basis gegevens op dat zelfde kenteken staat er bij bijzonderheden
Max aslast 1 : 1650 , Max aslast 2 : 1400 , Max aslast 3 : 1400
Op het typeplaatje van Hymer AL-KO staat MTM 4400 en op het kenteken MTM 3500.
Dan heb je zitten snurken bij het invoeren. Op het ene moment heeft het voertuig twee assen en 6 wielen en even later zijn het drie assen.
Ik heb die camper niet ingevoerd, maar in 2009 een officieel bonafide camperbedrijf dat ook nu nog gewoon bestaat.
Fahrzeugbrief of hoe dat ding heet, zat en zit er bij.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht



Bericht door isoplus »

Waarschijnlijk beschouwd de RWD dit tandemstel als 1 as, dat heeft iets met de hartafstand van de assen te maken dacht ik. Dat is wel na te zoeken op het net.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht



Bericht door EasyBee »

OK, zoiets gaf Bobbus ook al aan. Prima kan ik mee leven en rijden.
Maar dan zou je verwachten dat ze op het tabblad technisch onder assen die twee assen ook konsekwent als één as beschouwen.
Dus een tandem van 2 assen wordt gezien als 1, ergo Max aslast 2 : 1400 , Max aslast 3 : 1400 = samen 1 as = 2800.
Dat doen ze dan weer niet, want wat staat daar op het tabblad technisch onder assen?
As 1 Max toegestaan 1650, As 2 Max toegestaan 1400.
Dus, mijn conclusie blijft :crazy:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Gewicht



Bericht door Dropmans »

Ik heb een driewielig voertuig.

heb ik van tweewielig officieel om laten keuren naar driewielig.
Ze moesten 3 dingen wijzigen hiervoor;
1; l3 - >l4e
2: Aantal zitplaatsen 2 -> 3
3; Wielbasis origineel -> nieuw

2 uit 3 zijn er gelukt.....
Maar ik laat het maar zo, het is wel goed
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht



Bericht door hathi »

Bij de RDW word geregistreerd,zoals de fabrikant of importeur de gegevens aan leveren,andersom ook veranderingen gaan ookvia importeur of fabrikant
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht



Bericht door hathi »

EasyBee schreef:
bobbus schreef:Maar het is een beetje te makkelijk om te zeggen dat de rdw er een zootje van maakt , als er iemand een zootje maakt in deze gegevens dan is het de fabrikant . die waait met alle winden mee wat betreft de vraag van de klanten , en ze schromen niet een beetje slordig te zjn met de gegevensverstrekking . Soms is er ook een interpretatie verschil van de eigenaar ten opzicht van de regels van de rdw , zoals het voorbeeld van de twee assen en zes wielen . de regel zegt namelijk dat een samenstel van twee assen die minder dan 1800 mm uit elkaar staan telt als 1 enkele as , maar dan toch vier wielen heeft ..... Of bij bijvoorbeeld dubbellucht vrachtwagens en bestelbussen dat daar ook zes wielen worden geteld , bij twee assen . De RDW is geen helderziende of perfecte organisatie en als je niet eens bent met de gegevens kan je altijd verhaal halen en vinden
Als je in staat bent als serieuze dienst om op één kenteken het volgende te registreren:
bij technische eigenschappen bij L aantal assen : 2 , aantal wielen : 6
terwijl bij de basis gegevens op dat zelfde kenteken staat er bij bijzonderheden
Max aslast 1 : 1650 , Max aslast 2 : 1400 , Max aslast 3 : 1400
Op het typeplaatje van Hymer AL-KO staat MTM 4400 en op het kenteken MTM 3500.
Dan heb je zitten snurken bij het invoeren. Op het ene moment heeft het voertuig twee assen en 6 wielen en even later zijn het drie assen.
Ik heb die camper niet ingevoerd, maar in 2009 een officieel bonafide camperbedrijf dat ook nu nog gewoon bestaat.
Fahrzeugbrief of hoe dat ding heet, zat en zit er bij.
.........ik zie hier niets verkeerds in,en zeer plausibel
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht



Bericht door EasyBee »

Tuurlijk, heel normaal: :clap:
Tabblad technische eigenschappen bij L aantal assen : 2 , aantal wielen : 6
Bij tabblad basis gegevens op dat zelfde kenteken staat er bij bijzonderheden:
Max aslast 1 : 1650 , Max aslast 2 : 1400 , Max aslast 3 : 1400

Die derde as is een virtuele as, soms zit hij er wel en soms weer niet.
Want op tabblad technisch, onder assen:
As 1 Max toegestaan 1650, As 2 Max toegestaan 1400 en die derde bestaat dan weer niet.

Een soort killer clown, zo zie je hem en zo zie je hem weer niet. :wtf:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht



Bericht door hathi »

Zoals gezegt zeer plausibel,Het is reeds vermeld...omdat de assen zo dicht bij elkaar staan worden ze beschouwd als 1 as(net zoals,dubbellucht ,incl vooras,beschouwd word als 4 wielen,.....dan de aslast,men kan dan niet schrijven aslast 2800kg.want het word verdeeld over 2 assen,vandaar 1400kg per as.het is niet zo moeilijk als je de technische taal maar wil lezen,maar niet je eigen taal,zo heeft immers iedere instantie,zoals de 2e kamer of de notaris ,de taal uit hun jargon,dat het niet voor eenieder duidelijk is,Ja?
Hans
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht



Bericht door Peter12 »

Wat bepaalt nu het gewicht dat een camper mag hebben? De aslast of het geheel?

Voorbeeld: op mijn kenteken weegt mijn camper 3080 kg, rijklaar 3180 kg.
Volgens mijn kenteken mag de camper maximaal 3.200 kg wegen, dit is ook de maximale technische massa.
Echter als ik naar de aslasten kijk op de kentekencheck, dan mag de voorste as 1.600kg hebben en de 2 achterste in totaal 2400.
Dat zou betekenen dat de camper geen 3.200 kg maximale technische massa, 4.000 zou mogen hebben.
De camper is in 1997 geïmporteerd uit Duitsland en heeft altijd met die 3.200kg rondgereden.

Ik maak me zorgen als ik ermee word aangehouden dat er automatisch een boete volgt, omdat ik hoe dan ook altijd te zwaar beladen zal zijn. Dat gebeurt al als ik zelf instap en getankt heb, zonder spullen en gezin. Daarom wil ik het aan laten passen, maar lees hier veel verhalen over typeplaatjes (zie op het schutbord alleen die van Fiat) en dat daar de juiste info op zou staan, over documenten van Hymer of Alko en over keuren.

Kan iemand het mij uitleggen?
Pleasure is the path of joy
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Gewicht



Bericht door Janpinz »

Max technisch gewicht is het uiterste.
Max aslasten optellen kan nooit.
Maar bij jou is er dus ooit iets foutgegaan.
Max 3200 voor een drieasser slaat nergens op.
Is er ergens nog een plaatje onder de motorkap, of zo?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gewicht



Bericht door Kroppie »

en ga voor een juist gewicht naar een weegbrug, massa rijklaar zegt niets over het werkelijke gewicht!!!, als je onderweg word aangehouden bij een gewichtcontrole dan word er ook gewogen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht



Bericht door Peter12 »

Geen flauw idee waar ik het typeplaatje van Hymer of Alko moet zowkwn.
Hierondrr wat Fiat erin heeft gezet tegen het schutbord
Bijlagen
IMG_3802.jpg
IMG_3802.jpg (91.39 KiB) 113 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Gewicht



Bericht door Janpinz »

Mooi toch!
Zoals ik het lees: mtm 4000 kg, max samenstel 4800 kg
Wie biedt er min of meer?
Plaats reactie