LPG damptank keuren?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ger en Loes
Berichten: 855
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 23:27
Locatie: West Brabant

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door Ger en Loes »

Beste mensen het is al eerder gezegd. VERHAAF in Veghel keurt LPG flessen. Ben daar kort geleden geweest en heb een afspraak voor eind dit jaar. Kost ongeveer 75 euro per fles.

Daarvoor ga en kan ik geen nieuwe fles kopen. Bovendien heb ik er twee dus de leuze is niet moeilijk.

groet
Het tegenovergestelde van "goedbedoeld" is ....."goed"
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door hathi »

Precies zo kan het ook,.......maar mijn gasleveranciers neemt dat keuren ,voor zijn rekening,hij vult anders niet meer,en mss laat deze ook wel in Veghel keuren ? ik zie het vanzelf als de rekening hoger is dan een normale vulling
Hans
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door Gerard.Smolders »

Volgens mij worden aluminium gasflessen voor tien jaar goedgekeurd en andere metalen voor acht jaar.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door ducati 900 »

Wald schreef:
wo 12 okt 2016, 16:43
Bij mijn vorige auto die op LPG reed moest ik na tien jaar wel de tank laten vervangen, anders geen APK goedkeuring.
Ik heb mijn Hymer in 2003 laten keuren bij de RDW voor het kenteken.
De Lpg tank was toen al 23 jaar oud.
Ze keken er niet eens naar.
Dus geen APK eis en dus onterechte afkeur.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door EasyBee »

Maar is jouw LPG tank bedoeld voor de aandrijving ( rijd je op LPG)? Of is die bedoeld om te koken, verwarmen etc?
Want dat zou het verschil kunnen zijn.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door ducati 900 »

Vloeibaar natuurlijk om op te rijden anders had mijn bijdrage geen zin.
Het was al duidelijk dat tanks voor gasafname om te koken of stoken nergens onder vallen.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door harrie schrooten »

Dat is een persoonlijke keuze die je maakt.
Maar je kan het ook prima voor beide gebruiken (koken/verwarmen/koeling en rijden.
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door Dafluc »

Nee, dat kan niet. Want dat is in Nederland uit één tank niet toegestaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door Bas vd laar »

Wald schreef: ↑wo 12 okt 2016, 15:43
Bij mijn vorige auto die op LPG reed moest ik na tien jaar wel de tank laten vervangen, anders geen APK goedkeuring.
Ik heb mijn Hymer in 2003 laten keuren bij de RDW voor het kenteken.
De Lpg tank was toen al 23 jaar oud.
Ze keken er niet eens naar.
Dus geen APK eis en dus onterechte afkeur.
Ik denk dat Wald een Belg is, in Nederland is dit namelijk niet van belang.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door Saviemeke »

Heb je alles (,volgens de TUV) regelgeving voor elkaar, dan overkomt je dit. (Overgenomen van het Hobby600.de forum.

Wir sind heute 2 Wochen früher aus dem Schottlandurlaub zurück gekommen. Leider hatten wir großes Pech oder auch verdammtes Glück. Wir wollten bei Fort Williams Autogas tanken haben aber den Anschluss nicht fest mit dem Adapter verbunden bekommen. Es kam uns schon komisch vor da wir schon überall in Europa getankt haben. Der Tankwart kam raus und werkelte auch 5 min mit seinem Verschluss und sagte jetzt muss es fest sein. Ich begann über die Aussenklappe an zu betanken aber direkt an dem Tankrüssel traf eine Menge Gas aus. Gerade als meine Frau sagte das sieht nicht gut aus und ich den Tankvorgang stoppte gab es eine Stichflamme. Die Stichflamme ging über das Seitenfenstern in die Küche erfasste den Vorhang und unser Wohnmobil stand in Flammen. Ich bin rein gesprungen habe den Feuerlöscher geholt 2 kurze Stöße und das Feuer war aus. Wir haben alle vor Schock am Rand geweint. Die ganze Aktion hat vielleicht 25 s gedauert. Es geht uns allen zum Glück gut. Die Tankstelle wollte den Vorgang herunterspielen. Wir haben aber die Polizei und die Feuerwehr gerufen. Die beiden stellten fest das unsere Anlage im Fahrzeug absolut in Ordnung ist. Die LPG Anlage der Tankstelle müsste geschlossen werden und muss von einem Sachverständiger der Feuerwehr untersucht werden.

Unser Schaden:

Die Küche oberhalb der Holzunterschränke ist komplett das Kunstleder weggeschmolzen. Ebenso das Kunstleder der Paneele an der Decke. Fernseher und Soundbar defekt. Ebenso sind die Zierleisten des Kûchenseitenfensters komplett verkokelt ( aber das Fenster ist absolut heil).

Ansonsten hat das Wohnmobil nichts. Morgen kommt der Gutachter der Visicherung mal sehen was der sagt. Auf jeden Fall will er unser Wohnmobil komplett dekonterminieren mit Trockeneis das hat er anhand der Fotos schon gesagt.

Als habt immer einen Feuerlöscher dabei und ich wünsche euch noch einen schönen Abend.

Ich trinke jetzt ein Gläschen ( oder Flasche) Wein.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Wald
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 11 jul 2005, 19:30

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door Wald »

Wald is een Nederlander. Mijn Chrysler liep op LPG en inderdaad moest de tank volgens de garage na tien jaar vervangen worden. Kennelijk is dat dus geen APK eis hiewel dat mij wel werd verteld.
Voor mijn camper gebruik ik al jaren een LPG fles met 80% vulbegrenzing en overdrukventiel voor verwarmen, koelkast en koken. Bij keuring door de verzekering voor het vaststellen van de waarde van de camper werd ik erop gewezen de LPG fles na tien jaar te vervangen of te laten keuren. Anders zou dit problemen geven voor de verzekering.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door travelscout »

"Maar je kan het ook prima voor beide gebruiken (koken/verwarmen/koeling en rijden."


Dat meen je toch niet echt hoop ik?
Tenzij je natuurlijk 2 afname plaatsen/kranen hebt op één tank.
Paul.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door limos07 »

Gaswinkel in Zelhem heeft het op zijn website staan
Kosten staan ook genoemd
Succes
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: LPG damptank keuren?



Bericht door harrie schrooten »

travelscout schreef:
vr 27 sep 2019, 21:08
"Maar je kan het ook prima voor beide gebruiken (koken/verwarmen/koeling en rijden."


Dat meen je toch niet echt hoop ik?
Tenzij je natuurlijk 2 afname plaatsen/kranen hebt op één tank.
Wie weet waar dat voor geschreven staat , en of dat kan aantonen.
De meesten zeggen of l***** maar wat
Ik heb er vaak naar gezocht maar kan daar niets over vinden of dat wettelijk / verkeers technisch niet mag,
1 Grote tank met Tstuk. 1 leiding voor Rijden. En de andere leiding voor koelen / verwarmen / koken
Of apart met 2 tanks. Maar ik geef de voorkeur voor de 1e
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Plaats reactie