Even voorstellen en 7 meter-vraag
Even voorstellen en 7 meter-vraag
Hallo, ik wil me even voorstellen.
Mijn naam is Jaap.
Samen met mijn vrouw reizen wij met een Sprite Cruzer caravan 2015.
Bevalt uitstekend, maar altijd kijken we naar campers.
Ook al heeft alles voor- en nadelen, ooit kopen we een camper.
Voorlopig nog toekomstmuziek, maar over vijf jaar nemen we een besluit wat betreft het huis verkopen, kleiner wonen, misschien in Frankrijk, of een chaletje op de Veluwe en dan met een camper Europa doortrekken.
Onze orïentatie betreffende campers is begonnen.
En omdat we nu een Engelse caravan hebben is ons oog gevallen op de campers van Swift.
Volgende week op de beurs in Utrecht gaan we ook bij Chausson kijken.
De vraag waar ik mee zit is het volgende:
Wat is er toch zo belangrijk aan de lengte van 7 meter?
Gisteren een Hymer met grote stickerletters " Enkele bedden en dat onder de 7 meter".
In diverse folders staan veel maten van 696-699cm.
Diverse verkopers schermen daar mee en als ik naar vraag krijg ik de meest uiteenlopende antwoorden die volgens mij nergens op slaan.
"Ja, dat zit de mensen tussen de oren".
Of " u betaald onder de 7 meter lengte geen extra kosten op een veerboot".
Ik heb me op jullie forum aangemeld in de hoop dat er hier wel een antwoord op mijn vraag te vinden is. Tenslotte zitten hier de camperaars.
Mijn naam is Jaap.
Samen met mijn vrouw reizen wij met een Sprite Cruzer caravan 2015.
Bevalt uitstekend, maar altijd kijken we naar campers.
Ook al heeft alles voor- en nadelen, ooit kopen we een camper.
Voorlopig nog toekomstmuziek, maar over vijf jaar nemen we een besluit wat betreft het huis verkopen, kleiner wonen, misschien in Frankrijk, of een chaletje op de Veluwe en dan met een camper Europa doortrekken.
Onze orïentatie betreffende campers is begonnen.
En omdat we nu een Engelse caravan hebben is ons oog gevallen op de campers van Swift.
Volgende week op de beurs in Utrecht gaan we ook bij Chausson kijken.
De vraag waar ik mee zit is het volgende:
Wat is er toch zo belangrijk aan de lengte van 7 meter?
Gisteren een Hymer met grote stickerletters " Enkele bedden en dat onder de 7 meter".
In diverse folders staan veel maten van 696-699cm.
Diverse verkopers schermen daar mee en als ik naar vraag krijg ik de meest uiteenlopende antwoorden die volgens mij nergens op slaan.
"Ja, dat zit de mensen tussen de oren".
Of " u betaald onder de 7 meter lengte geen extra kosten op een veerboot".
Ik heb me op jullie forum aangemeld in de hoop dat er hier wel een antwoord op mijn vraag te vinden is. Tenslotte zitten hier de camperaars.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Re: Even voorstellen.
Nou, welkom Jaap,
Zal ik een poging wagen? Om lengtebedden in een camper geprakt te krijgen gaat dat uiteraard ten koste van de rest ruimte. Daarom zal men vol trots gaan zeggen als het gelukt is onder de 7 mtr. Kijk in die campers dan ook of de overige sta-leef ruimte je nog aanstaat.
7 mtr is ook al zeker het max ongeveer om op bijna elke normale parkeerplaats terecht te kunnen, vaak moet je dan al met je "kont" over de stoeprand hangen.
Bert
Zal ik een poging wagen? Om lengtebedden in een camper geprakt te krijgen gaat dat uiteraard ten koste van de rest ruimte. Daarom zal men vol trots gaan zeggen als het gelukt is onder de 7 mtr. Kijk in die campers dan ook of de overige sta-leef ruimte je nog aanstaat.
7 mtr is ook al zeker het max ongeveer om op bijna elke normale parkeerplaats terecht te kunnen, vaak moet je dan al met je "kont" over de stoeprand hangen.
Bert
Re: Even voorstellen.
Als je de veerboot per meter lengte moet betalen, is een korte camper voordeliger. In Scandinavië gaat dat geloof ik boven de 6 meter.
Boven de 7 meter zijn campers te zwaar om met max. 3500 kg toegelaten te kunnen worden, vooral de integraal campers.
Ik zou mij er voorlopig niet druk om maken en eerst maar fijn met de sleurhut op pad gaan.
Lees hier eerst maar eens wat een problemen campers kunnen geven
Boven de 7 meter zijn campers te zwaar om met max. 3500 kg toegelaten te kunnen worden, vooral de integraal campers.
Ik zou mij er voorlopig niet druk om maken en eerst maar fijn met de sleurhut op pad gaan.
Lees hier eerst maar eens wat een problemen campers kunnen geven
Re: Even voorstellen
Hallo Jaap,
Welkom hier!
Die 7 meter heeft te maken met gewicht en rijbewijs B.
3500 kg. incl. inzittenden, daarvan zul je er weinig van vinden boven de 7 mtr.
Houderschapsbelasting en kosten voor veerpont, tol, stallingskosten enz. kunnen een rol spelen.
Wij kozen voor smal en zo kort mogelijk (220×660) binnen de wensen wat interieur betreft, vanwege de wendbaarheid.
We zijn nog steeds zeer tevreden met ons reispaleis!
Welkom hier!
Die 7 meter heeft te maken met gewicht en rijbewijs B.
3500 kg. incl. inzittenden, daarvan zul je er weinig van vinden boven de 7 mtr.
Houderschapsbelasting en kosten voor veerpont, tol, stallingskosten enz. kunnen een rol spelen.
Wij kozen voor smal en zo kort mogelijk (220×660) binnen de wensen wat interieur betreft, vanwege de wendbaarheid.
We zijn nog steeds zeer tevreden met ons reispaleis!
Re: Even voorstellen.
Veel veerboten met meerdere dekken ( zoals de Speedferryisoplus schreef:Als je de veerboot per meter lengte moet betalen, is een korte camper voordeliger. In Scandinavië gaat dat geloof ik boven de 6 meter.
Boven de 7 meter zijn campers te zwaar om met max. 3500 kg toegelaten te kunnen worden, vooral de integraal campers.
Ik zou mij er voorlopig niet druk om maken en eerst maar fijn met de sleurhut op pad gaan.
Lees hier eerst maar eens wat een problemen campers kunnen geven
http://www.colorlineferries.nl/noorwege ... color-line )
werken met lengte en hoogte. Die van ons is met fietsendrager net geen 8 meter en 2,85 hoog).
Dat leverde dus weer een andere (minder dure) plek op dan boven de 3 meter.
Het zijn dus meerdere factoren die een rol spelen, niet alleen de lengte maar ook hoogte en gewicht die de (tol)tarieven bepalen.
Op heel veel tolwegen betaal je weer voor de hoogte. Tot 2 meter, tot 3 meter en daarboven.
Wij vallen dan weer in het onder de 3 meter tarief.
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 08 okt 2016, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Op alle ponten in Noorwegen val je tot 6 meter lengte in het personenautotarief. Boven de 6 meter lengte wordt het aanzienlijk duurder.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Daarentegen heb ik bij vele oversteken (o.a. Griekenland - Italie, Sicilië - Sardinië en Sardinië - Frankrijk) gemerkt dat de prijs voor 6 meter en 7 meter gelijk was.
Ik bekijk dat vaak om te bepalen of het de moeite is om het fietsenrek binnen te halen.
Ik bekijk dat vaak om te bepalen of het de moeite is om het fietsenrek binnen te halen.
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Misschien is 7 meter de gevoelsgrens tussen een nog normaal te rijden voertuig of echt een bakbeest waar je niet overal zonder moeilijkheden kan komen (bochten in nauwe straatjes?) ?......
Mijn camper is 6,90 en overal probleemloos te rijden, enig probleempje is zijn maximaal toelaatbaar totaalgewicht (3800 kg) waardoor mijn vrouw niet mag rijden maar dat kun je ook als een voordeel zien
We zijn ok aan het rondkijken wat omze volgende camper wordt en gaan ook bij Chausson kijken, het model 630 belooft veel binnenruimte met garage bij 3500 kg.... Ik hoop dat de kwaliteit enigszins acceptabel is want we zijn een niesmann@bischoff gewend
Toni
Mijn camper is 6,90 en overal probleemloos te rijden, enig probleempje is zijn maximaal toelaatbaar totaalgewicht (3800 kg) waardoor mijn vrouw niet mag rijden maar dat kun je ook als een voordeel zien
We zijn ok aan het rondkijken wat omze volgende camper wordt en gaan ook bij Chausson kijken, het model 630 belooft veel binnenruimte met garage bij 3500 kg.... Ik hoop dat de kwaliteit enigszins acceptabel is want we zijn een niesmann@bischoff gewend
Toni
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Maar goed dat je nog even de tijd heb de Swift Campers komen pas in 2017 op de markt met links stuur.
Dit is na 16 jaar de volgende Swift met links stuur.
Rij zelf de Swift Kontiki Highland op Fiat 2.8 idTD jaar 2000
Allen al de luxe van een 4 pits gasstel met oven .
Cor
Dit is na 16 jaar de volgende Swift met links stuur.
Rij zelf de Swift Kontiki Highland op Fiat 2.8 idTD jaar 2000
Allen al de luxe van een 4 pits gasstel met oven .
Cor
Elke betere wereld begint, met jou en in jou. Niet morgen bij een ander, maar vandaag bij jezelf
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Nee, niet helemaal waar.
In 2016 waren de eerste twee types van Swift op de Europesche markt.
Eén met achter een groot hefbed.
En één met een losstaand tweepersoonsbed,
Daar is in de loop van het jaar een type met twee enkele bedden bij gekomen.
Nu zijn er vijf types.
Wij gaan ook bij de Chausson 630 kijken.
Ik snap nu een beetje dat verkopers met die 7 meter schermen.
Maar beter zou zijn om het gewicht als aandachtspunt te melden.
In 2016 waren de eerste twee types van Swift op de Europesche markt.
Eén met achter een groot hefbed.
En één met een losstaand tweepersoonsbed,
Daar is in de loop van het jaar een type met twee enkele bedden bij gekomen.
Nu zijn er vijf types.
Wij gaan ook bij de Chausson 630 kijken.
Ik snap nu een beetje dat verkopers met die 7 meter schermen.
Maar beter zou zijn om het gewicht als aandachtspunt te melden.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Vergeet niet dat er in APV van veel steden ook nog een max van 6 meter is voor parkeren binnen de bebouwde kom, tussen 18 en 7 of 8 uur.
Camper of niet, die 7 meter kAn je de kop kosten om voor je eigen deur oid te parkeren.
In veel steden is er dus een vrijbrief voor campers en mag je drie dagen binnen de bebouwde kom staan. In andere dus niet (als je langer bent als 6, en -hoger als 2.40mtr.
Correct me if i'm wrong!
Camper of niet, die 7 meter kAn je de kop kosten om voor je eigen deur oid te parkeren.
In veel steden is er dus een vrijbrief voor campers en mag je drie dagen binnen de bebouwde kom staan. In andere dus niet (als je langer bent als 6, en -hoger als 2.40mtr.
Correct me if i'm wrong!
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Even voorstellen.
Ik denk dat je beter kunt zeggen dat 6 meter de absolute max is voor het parkeren in een vakje.bertt schreef:7 mtr is ook al zeker het max ongeveer om op bijna elke normale parkeerplaats terecht te kunnen, vaak moet je dan al met je "kont" over de stoeprand hangen.
De meeste vakken zijn 5,5 meter, onze bus is 5,99 m en steekt zijn neus er dan wel een halve
meter uit. Ik hoop dan altijd maar dat daar niemand tegenaan rijdt.
Als je een grote overhang hebt, zeg eens 1 tot 1,5 meter, dan kun je parkeren in een vakje met
bijvoorbeeld een gazon erachter. Dan moeten er dus geen paaltjes staan, geen hekje en ook geen
struiken, anders red je het niet.
Ik heb ruim 30 jaar ervaring met 5 tot 6 meter lang en ca. 2 meter breed, ik moet er niet aan
denken dat ie 7 meter lang zou zijn (want we parkeren ook veel in binnensteden, smalle straatjes
etc.)
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Niet iedereen is gecharmeerd van een kleine camper. Het is trouwens een hele klus om met een camper van 7 meter onder de 3,5 ton te blijven, zeker als je voor lange reizen veel spullen mee moet nemen en je allebei geen lichtgewicht bent. Ben je gesteld op ruimte (= comfort) kies dan een grotere camper boven 3,5 ton en haal dat C1 rijbewijs, zo'n toer is dat niet, velen gingen je reeds voor. Ook handig als je een camper kiest tot 7 meter maar met een laadindex van bv 4 ton want er is maar weinig vervelender dan steeds maar weer een weegbrug op te moeten zoeken om te zien of je niet te zwaar bent. Tenzij je er maling aan hebt om met overgewicht te rijden, die categorie mensen bestaat ook.
Re: Even voorstellen en 7 meter-vraag
Wat Aloys schrijft,
Het is inderdaad wel zo. Misschien schreef ik wel dat je die 7 mtr als max moet aanhouden omdat ik er zelf een heb Inderdaad zoek ik altijd vakken uit waar ik met "alles" wat achter de achterwielen zit kan oversteken, omdat ik hem anders niet kwijt kan.
Wil je blijven rijden met een B rijbewijs, moet je ook zo eerlijk zijn dat in doorsnee 6 tot 6,40mtr het max is. Alles wat langer is komt in bijna alle gevallen boven de 3500 kg rijklaar.
Een buscamper (niet te groot) kan je bijna overal kwijt (vergis je trouwens niet in het gewicht van sommige)
Bert
Het is inderdaad wel zo. Misschien schreef ik wel dat je die 7 mtr als max moet aanhouden omdat ik er zelf een heb Inderdaad zoek ik altijd vakken uit waar ik met "alles" wat achter de achterwielen zit kan oversteken, omdat ik hem anders niet kwijt kan.
Wil je blijven rijden met een B rijbewijs, moet je ook zo eerlijk zijn dat in doorsnee 6 tot 6,40mtr het max is. Alles wat langer is komt in bijna alle gevallen boven de 3500 kg rijklaar.
Een buscamper (niet te groot) kan je bijna overal kwijt (vergis je trouwens niet in het gewicht van sommige)
Bert