Ervaringen buscamper gevraagd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Maat buscamper



Bericht door gjvonk »

We hebben drie jaar een 6 meter buscamper gehad en nu de 6,40 m. De parkeer eenvoud / parkeer problemen zijn hetzelfde...: waar de 6 meter paste, past de 6,40 ook, alleen steekt "de kont" soms wat verder door. De wielbasis is n.l. hetzelfde.

Wat gewicht en laadvermogen betreft: onze 6 meter mocht max 3.300 kg wegen en de 6,40 max 3.500. Qua laadvermogen is er dus niet zoveel verschil volgens mij. De laadvermogens kunnen denk ik echter wel verschillen per fabrikant, omdat indeling, afwerking en gebruikte materialen toch wel onderling afwijken. Maar folder opgaven wijken altijd af van de werkelijkheid, evenals het gewicht wat op het kenteken vermeld is...
Buscamper fan
Moshi
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 21:43

Re: Maat buscamper



Bericht door Moshi »

kampertjes schreef: Ga wel even goed proef liggen bij een adria slx want die heeft geen volledige lattenbodem. Om voor mij onbekende redenen passen die een soort van halve lattenbodem toe. Bij Pössl / Globecar is dat anders.
Veel plezier en succes met je zoektocht
Dit hebben we nog een keer gedaan en we zijn inderdaad niet helemaal overtuigd van het ligcomfort & kwaliteit van de bedden bij een Adria Twin. Ook hebben we wat vraagtekens bij de roldeurconstructie van de ruimtedouche, die heel stroef loopt en waarbij je 2 handen nodig hebt om te openen en sluiten. Tevens hoorden we dat het insektenhor bij schuifdeur gegarandeerd problemen geeft/heeft. Hoe gecharmeerd we ook zijn van de indeling en uitstraling van de Adria Twin, het gaat hem waarschijnlijk toch niet worden voor ons.

Onze zoektocht gaat verder naar (in principe) een 6,40 buscamper met lengtebedden. Tips waar we op moeten letten en ervaringen (met merken) zijn altijd welkom!
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Maat buscamper



Bericht door henk en lila »

Nou nog één tip dan: wegen, wegen, wegen ... Een 6,40m camper met fabrieksinbouw (lees dikke zware, spaanplaat) en met alle opties gaat het moeilijk krijgen met de 3500 kg grens. En ja, dat is inclusief jou en je vrouw.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Moshi
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 21:43

Re: Maat buscamper



Bericht door Moshi »

Ja, dat is een terecht punt waar ik na veel lezen hier op het forum me terdege van bewust ben. Een vraag hierover bij een dealer geeft doorgaans een te verwachten antwoord :wink:

Wat zijn de ervaringen van bezitters van een 6,40 camper (met fabrieksgebouw) hier op het forum???

(heb de naam van het onderwerp gewijzigd van 'Maat buscamper' naar 'Ervaringen buscamper gevraagd')
Camper_01

Re: Maat buscamper



Bericht door Camper_01 »

Heb een buscamper van 6.40 meter lang, ben tevreden over het product. Ons zoek criteria was de instap van de buscamper omdat mijn vrouw niet zo mobiel meer is. De bedden hebben wij aangepast, betere matrassen en de vliegenhor is al reeds vervangen omdat het te stroef opende. Onze keuze was niet gevallen op de Adria uitvoering maar op de Globecar vanwege de plaatsing van het kookgedeelte, net iets meer ruimte en de constructie van de vliegenhor, net iets anders. Niet tegenstaande dat deze bij de Globecar net iets te zwaar liep maar dit is opgelost (vervangen)
Veranderingen: zonnepanelen met 2 nieuwe accu's onder de bijrijders stoel, RVS beplating gemaakt in het garage gedeelte, originele beplating is te kwetsbaar.
hevala
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 17:08

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door hevala »

Wij zijn eigenlijk best wel blij met onze Ford Nugget. 4,96 lang bij 1,96 breed en dank zij het "3 kamer" systeem een langsbed van 200 x 152 cm (boven onder het opklapdak). Wij kunnen overal komen en parkeren waar dat met een personen auto ook kan. :angel:
Moshi
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 21:43

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door Moshi »

Camper-01 schreef:
Heb een buscamper van 6.40 meter lang, ben tevreden over het product. Ons zoek criteria was de instap van de buscamper omdat mijn vrouw niet zo mobiel meer is. De bedden hebben wij aangepast, betere matrassen en de vliegenhor is al reeds vervangen omdat het te stroef opende. Onze keuze was niet gevallen op de Adria uitvoering maar op de Globecar vanwege de plaatsing van het kookgedeelte, net iets meer ruimte en de constructie van de vliegenhor, net iets anders. Niet tegenstaande dat deze bij de Globecar net iets te zwaar liep maar dit is opgelost (vervangen)
Veranderingen: zonnepanelen met 2 nieuwe accu's onder de bijrijders stoel, RVS beplating gemaakt in het garage gedeelte, originele beplating is te kwetsbaar.
Gerard: hoe zit het met het gewicht van de Globecar waar henk (en lila) het over heeft? Lukt het om met alle opties nog binnen de 3500 grens te blijven??
Camper_01

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door Camper_01 »

Volgens het kentekenbewijs 2945 Kg ! Dit is uiteraard zonder de door ons gemaakte aanpassingen. Ga ook geen kosten maken om de camper te laten wegen. Dit is inclusief de af fabriek 120 liter brandstof tank.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 19 sep 2016, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 303
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door jpdejong »

hoi,

je zou eens kunnen kijken naar Carthago Malibu Van. Is qua afwerking denk ik de beste in de Buscamper. Ook misschein Karmann Davis of vantourer(minder bekend in NL)

Qua gewicht moet je wel een beetje uitkijken. Ik heb een Possl Roadcruiser. Met 2x100watt zonnepaneel, luifel, Sog, TV en 85cm schotel, extra accu(180ah) en busbiker(zware fietsendrager voor e-Bike die je weg kan draaien). Ook is het een 3 liter(180pk) maxi en automaat. Kom ik op 3340 kilo(vakantie klaar: diesel vol, kleren, eten en 2 gasflessen vol), maar moeten ik(75 kg), mijn vrouw(65 kg) en fietsen(56 kg) en water 100kg. Dan ben ik 136 kilo te zwaar.

120 liter tank is leuk, maar weegt ook wat dus als je hem niet vol vult maar een 60 of 70 liter(of 120 liter en wordt steeds minder :wink: )

Ben ik totaal minder dan 5% te zwaar, als de weegbrug klopte(was bij een oud ijzer).

Heb nu de 2x glas fles geruild tegen 1x aluminium lpg-gasfles die ik van af buiten kan vullen(scheel weer ongeveer 30kg).

De vorige buscamper was 6 mtr. Nu 14.000km verder nog geen grote nadelen tegen gekomen wat ter nadele van de 6.36 mtr bus. Alleen de tol/veerpont in het noorden was duurder. Een paar keer geluk gehad dat we voor een 6 mtr werden aangezien. Je betaald dan al gauw het dubbelen. Maar weegt niet op tegen de voordelen.

Possl/ globecar heeft ook op 6 mtr langsbedden.

groeten jan-peter
Druiven
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 21:39

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door Druiven »

Een andere tevreden 6.4 m buscamper eigenaar. We hebben een 2011 Globecar Campscout. Zo blij mee dat we net een nieuwe hebben gekocht. Het zou aan een kant mooi zijn om met een 5.99m model weg te komen, maar de voordelen van de 6.4 m Campscout zijn te groot voor ons:

• Met wat kleine modificaties kunnen we onze twee fietsen onder het bed kwijt. Scheelt een fietsen drager (extra gewicht), en geen belemmering om de achter deuren open te doen. Ook blijven de fietsen schoner/droger.
• Makkelijker on in en uit het bed te komen, en zonder iemand te storen. Als je wat langer bent is the lang bed optie ook wat beter. Optie om het bed te verander in twee single beds.
• Van tijd to tijd erg makkelijk om grote voorwerpen te vervoeren.

Wel iets grotere beperking met parkeren, maar vaak kun je gewoon de achterkant wat over laten steken (zelfde wielbasis als veel 6 m modellen).

De 6.4 m weegt wat meer, maar bespaart de fietsen drager voor ons. Hebben ruim 500 kg “over”. Hebben geen problemen gehad met gewicht. Technisch kan de achteras to 2200 kg en de vooras tot 2100 kg belast worden.

Gerard
Camper_01

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door Camper_01 »

Beste Gerard,
Welke fietsen heeft u aangeschaft?
Ben ook aan het zoeken naar vouwfietsen die onder het bed kunnen worden opgeslagen maar wil lieft fietsen hebben die men ook kan laden met 12 volt boordspanning. Heb gehoord dat er fietsen zijn die een 36 volt accu hebben en leverbaar zijn af fabriek met een lader die ook kan worden gebruikt op de 12 volt boordspanning en met een extra lader op 230 volt AC netspanning. Heb verder geen omvormer in de camper nodig omdat al mijn andere apparaten TV etc geschikt zijn om te worden aangesloten op de 12 volt boordspanning.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door PE1OPQ Theo »

Wij zijn nu al weer 17 jaar geleden, overgestapt van tent naar bus.
Het is nog steeds dezelfde bus, zo goed bevalt hij.
Tips die ik ja kan mee geven?
Zorg voor opberg ruimte in de bus.
En bekijk heel goed hoe breed en lang je bed is.
Een water ruimte om te wassen kan gemist worden, je bed gebruik je elke dag.
en soms is het handig om door de indeling heen te kijken mbt het bed.
Dan kan zo maar zijn dat een opklap bed, meer bed geeft dan een kant en klaar bed.
Een kleinere bus camper geeft je nog het gevoel met de tent op pad te zijn.
Je bent zo veel mogelijk buiten en slaapt lekker hoog.
Als je de keus hebt, neem de sterkste motor.

Theo
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 303
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Re: Ervaringen buscamper gevraagd



Bericht door jpdejong »

Druiven schreef:De 6.4 m weegt wat meer, maar bespaart de fietsen drager voor ons. Hebben ruim 500 kg “over”. Hebben geen problemen gehad met gewicht. Technisch kan de achteras to 2200 kg en de vooras tot 2100 kg belast worden.

Gerard
Ik zou hem maar een keer wegen, als je ruim 500 kg over heb dan heb je geen extra's erop, dus geen optiepakket, schotel, luifel, enzo.

Groeten jan-peter
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Maat buscamper



Bericht door Audiofiel »

Wij rijden nu al 6-en-half jaar in een buscamper van 5,7m en zijn ons al maanden aan het oriënteren over een iets groter model. Ook ik had mijn zinnen gezet op een 6,36 lange Ducato, maar helaas gaat hem dat voor ons niet worden.

- Eerste bezwaar voor ons was het gewicht. Dat ligt ongeveer 100 kg hoger en daarmee dus 100 kg minder laadvermogen. Aangezien dat altijd al krap is...
- Tweede bezwaar is de magische maat voor ferries.
- Derde en belangrijkste bezwaar is de lengte met betrekking tot parkeren.

Voor de één is dat geen probleem lees ik en voor de ander wel. Dat snap ik wel. Het verschil van 39cm tussen een 6,36m en een 5,99m Ducato is niet groot, slechts 6,5% langer. Als je op een parkeerplaats staat met voldoende ruimte voor de 'overhang' gaat dat natuurlijk prima, maar veel parkeerplaatsen hebben die ruimte niet.

Bij ons in de straat bijvoorbeeld zijn parkeervakken aan de achterkant afgesloten met een heg. Nu is 5,7m al krap en dus ben ik uitgebreid aan het testen geweest, maar langer dan 5,99m gaat ons niet lukken: dan komen de voorwielen buiten het vak te staan, de straat op. En parkeren moet officieel binnen de lijnen (de wielen), anders heeft de BOA weer een punt.

Wat betreft langsbedden zijn er ook mogelijkheden in een 5,99m bus. Knaus heeft bijvoorbeeld de Lifetime 600 en de Lifetime 2 Be 600 met bedden van 190x85 + 202x85 cm. Wij willen met zijn vieren kunnen overnachten, dus voor ons is dit model geen optie.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Plaats reactie