Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 20:26
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Zojuist onderstaande email verzonden aan mijn woongemeente
College van Burgemeester en Wethouders,
Leden Gemeenteraad
Onderwerp: APV.
Geacht college, geachte raadsleden,
De gemeente xxxxx heeft in haar Algemene Plaatselijke Verordening (APV) enkele artikelen opgenomen die het overnachten in een kampeerauto verbieden, met uitzondering van kampeerterreinen. De gemeente xxxxx voldoet daarmee niet aan onderstaande Europese bepalingen.
Het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.
Zowel uit jurisprudentie als uit juridische literatuur[2] blijkt dat een kampeerauto kan worden aangemerkt als verblijfplaats en derhalve gezien kan worden als een verblijfplaats zoals bedoeld in artikel 2 bij Protocol 4 van het Europese Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens. (Hoge Raad Nederland 6 november 2007, LJN BA8511 en Gerechtshof Leeuwarden 21 juli 2005, LJN AU1557, Gerechtshof Arnhem LJN: AA1467, Gerechtshof Arnhem, M 98/2235 en de Jong Orde in beweging 2000, p. 149).
Het Gerechtshof Arnhem is van oordeel, dat in de wettelijke bepalingen inzake kampeerauto’s, in het bijzonder de bepalingen inzake de mogelijkheid van verblijf, verzorging en overnachting, naast de vervoersfunctie de woonfunctie van een kampeerauto centraal staat. Kortom: een kampeerauto moet kunnen dienen als een kleine woning. Daarbij is naast de aanwezigheid van enkele permanent aangebrachte essentiële voorzieningen een zekere leefruimte, onder meer in de vorm van de mogelijkheid van rechtop staan voor een volwassen persoon van gemiddelde lengte, vereist. Deze uitleg sluit naar het oordeel van het hof ook aan bij hetgeen in het spraakgebruik onder een kampeerauto wordt verstaan. De bewoner van de kampeerauto voert er zijn privéleven in, zoals ook artikel 8 van het EVRM aangeeft. Daarnaast dienen de op te leggen beperkingen aan de vrijheid om hier gebruik van te maken steeds afgewogen te worden aan de begrippen ‘proportionaliteit’en ‘subsidiariteit’
De vrije keuze van verblijfplaats wordt gewaarborgd door artikel 2 van Protocol nr. 4 bij het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden ( EVRM ) en door artikel 12 van het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten ( IVBPR ).
Zoals gezegd is bij de vrije keuze van een verblijfplaats sprake van een grondrecht. In deze verdragen wordt toegestaan dat dit grondrecht ten aanzien van de verblijfplaats aan bepaalde beperkingen kan worden gebonden. De verdragstekst ( art. 2 lid 3 Vierde Protocol EVRM ) daarover luidt als volgt: De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden gebonden dan die bij de wet zijn voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid of van de openbare veiligheid, voor de handhaving van de openbare orde, voor de voorkoming van strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of van de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. De beperkingen die uw gemeente aan kampeerautobezitters oplegt gaan veel verder dan het verdrag aangeeft.
Een camper wordt dus aangemerkt als een verblijfplaats – zoals in protocol 4 van het EVRM en artikel 12 van het IVBPR bedoeld. Dan geldt in principe dat – als je wettig in een land verblijft – je, met de camper, vrij bent om een verblijfplaats te kiezen. Wel hebben overheden op grond van de beperkingsgronden zoals hierboven genoemd ( veiligheid, openbare orde enz. ) de mogelijkheid om deze vrije keuze van verblijfplaats aan nadere regels te onderwerpen. Deze beperkingen moeten bij “de wet” ( daaronder vallen ook de gemeentelijke verordeningen ) zijn voorzien zo stellen het Vierde protocol EVRM in art. 2 lid 3 en IVBPR in art. 12.
De VNG geeft in een reactie eveneens aan dat een camper een verblijfplaats is.
(http://camperpunt.nl/reacties-en-opmerkingen/)
In die zin dat de overheid daar niet zomaar kan binnenvallen. Het begrip gaat echter veel verder, ook de genoemde bepalingen van het EVRM hier onder. Er wordt in het kader van artikel 138 Sr van uitgegaan dat een kampeerauto valt onder het begrip woning. Het EVRM kent het begrip ‘home’ dat veel verder strekt dan het begrip ‘woning’. Hetgeen de VNG aangeeft betreft het huisrecht, waar ook de kampeerauto (het woongedeelte) onder valt. Volgens de HR (NJ 1994, 425) is een kampeerauto een woning in het kader van artikel 138 SR, maar volgens Strafvordering voor de Hulpofficier (2009, blz 231) is een caravan/kampeerauto een (tijdelijke) woning en moet dan ook worden begrepen onder het begrip ‘woning’. Daarnaast is het begrip ‘home’ uit het EVRM ruimer dan het begrip woning. Onder al deze begrippen ‘home’ ‘woning’ en ‘verblijfplaats’ valt ook een kampeerauto. Dat een woning geen verblijfplaats is, zoals in het betreffende artikel is APV artikel is aangegeven, is dan ook juridisch onjuist gelet op de begrippen ‘woning’ en ‘home’.
Op grond van de verdragsteksten kunnen gemeenten de vrije keuze van een verblijfplaats met een camper op genoemde gronden wel beperken maar niet volledig verbieden in de publieke ruimte. Beperkingen kunnen worden opgelegd na afweging van de in de Verdragstekst opgenomen gronden.
Verzoek.
Ik verzoek u dan ook te besluiten de betreffende APV bepalingen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen brengen.
Uw reactie zie ik graag op korte termijn tegemoet.
Met vriendelijke groet,
[1] Hoge Raad 6 november 2007, LJN BA8511 en Gerechtshof Leeuwarden 21 juli 2005, LJN AU1557
[2] de Jong Orde in beweging 2000, p. 149 en Strafvordering voor de Hulpofficier (2009, blz 231)
College van Burgemeester en Wethouders,
Leden Gemeenteraad
Onderwerp: APV.
Geacht college, geachte raadsleden,
De gemeente xxxxx heeft in haar Algemene Plaatselijke Verordening (APV) enkele artikelen opgenomen die het overnachten in een kampeerauto verbieden, met uitzondering van kampeerterreinen. De gemeente xxxxx voldoet daarmee niet aan onderstaande Europese bepalingen.
Het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.
Zowel uit jurisprudentie als uit juridische literatuur[2] blijkt dat een kampeerauto kan worden aangemerkt als verblijfplaats en derhalve gezien kan worden als een verblijfplaats zoals bedoeld in artikel 2 bij Protocol 4 van het Europese Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens. (Hoge Raad Nederland 6 november 2007, LJN BA8511 en Gerechtshof Leeuwarden 21 juli 2005, LJN AU1557, Gerechtshof Arnhem LJN: AA1467, Gerechtshof Arnhem, M 98/2235 en de Jong Orde in beweging 2000, p. 149).
Het Gerechtshof Arnhem is van oordeel, dat in de wettelijke bepalingen inzake kampeerauto’s, in het bijzonder de bepalingen inzake de mogelijkheid van verblijf, verzorging en overnachting, naast de vervoersfunctie de woonfunctie van een kampeerauto centraal staat. Kortom: een kampeerauto moet kunnen dienen als een kleine woning. Daarbij is naast de aanwezigheid van enkele permanent aangebrachte essentiële voorzieningen een zekere leefruimte, onder meer in de vorm van de mogelijkheid van rechtop staan voor een volwassen persoon van gemiddelde lengte, vereist. Deze uitleg sluit naar het oordeel van het hof ook aan bij hetgeen in het spraakgebruik onder een kampeerauto wordt verstaan. De bewoner van de kampeerauto voert er zijn privéleven in, zoals ook artikel 8 van het EVRM aangeeft. Daarnaast dienen de op te leggen beperkingen aan de vrijheid om hier gebruik van te maken steeds afgewogen te worden aan de begrippen ‘proportionaliteit’en ‘subsidiariteit’
De vrije keuze van verblijfplaats wordt gewaarborgd door artikel 2 van Protocol nr. 4 bij het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden ( EVRM ) en door artikel 12 van het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten ( IVBPR ).
Zoals gezegd is bij de vrije keuze van een verblijfplaats sprake van een grondrecht. In deze verdragen wordt toegestaan dat dit grondrecht ten aanzien van de verblijfplaats aan bepaalde beperkingen kan worden gebonden. De verdragstekst ( art. 2 lid 3 Vierde Protocol EVRM ) daarover luidt als volgt: De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden gebonden dan die bij de wet zijn voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid of van de openbare veiligheid, voor de handhaving van de openbare orde, voor de voorkoming van strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of van de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. De beperkingen die uw gemeente aan kampeerautobezitters oplegt gaan veel verder dan het verdrag aangeeft.
Een camper wordt dus aangemerkt als een verblijfplaats – zoals in protocol 4 van het EVRM en artikel 12 van het IVBPR bedoeld. Dan geldt in principe dat – als je wettig in een land verblijft – je, met de camper, vrij bent om een verblijfplaats te kiezen. Wel hebben overheden op grond van de beperkingsgronden zoals hierboven genoemd ( veiligheid, openbare orde enz. ) de mogelijkheid om deze vrije keuze van verblijfplaats aan nadere regels te onderwerpen. Deze beperkingen moeten bij “de wet” ( daaronder vallen ook de gemeentelijke verordeningen ) zijn voorzien zo stellen het Vierde protocol EVRM in art. 2 lid 3 en IVBPR in art. 12.
De VNG geeft in een reactie eveneens aan dat een camper een verblijfplaats is.
(http://camperpunt.nl/reacties-en-opmerkingen/)
In die zin dat de overheid daar niet zomaar kan binnenvallen. Het begrip gaat echter veel verder, ook de genoemde bepalingen van het EVRM hier onder. Er wordt in het kader van artikel 138 Sr van uitgegaan dat een kampeerauto valt onder het begrip woning. Het EVRM kent het begrip ‘home’ dat veel verder strekt dan het begrip ‘woning’. Hetgeen de VNG aangeeft betreft het huisrecht, waar ook de kampeerauto (het woongedeelte) onder valt. Volgens de HR (NJ 1994, 425) is een kampeerauto een woning in het kader van artikel 138 SR, maar volgens Strafvordering voor de Hulpofficier (2009, blz 231) is een caravan/kampeerauto een (tijdelijke) woning en moet dan ook worden begrepen onder het begrip ‘woning’. Daarnaast is het begrip ‘home’ uit het EVRM ruimer dan het begrip woning. Onder al deze begrippen ‘home’ ‘woning’ en ‘verblijfplaats’ valt ook een kampeerauto. Dat een woning geen verblijfplaats is, zoals in het betreffende artikel is APV artikel is aangegeven, is dan ook juridisch onjuist gelet op de begrippen ‘woning’ en ‘home’.
Op grond van de verdragsteksten kunnen gemeenten de vrije keuze van een verblijfplaats met een camper op genoemde gronden wel beperken maar niet volledig verbieden in de publieke ruimte. Beperkingen kunnen worden opgelegd na afweging van de in de Verdragstekst opgenomen gronden.
Verzoek.
Ik verzoek u dan ook te besluiten de betreffende APV bepalingen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen brengen.
Uw reactie zie ik graag op korte termijn tegemoet.
Met vriendelijke groet,
[1] Hoge Raad 6 november 2007, LJN BA8511 en Gerechtshof Leeuwarden 21 juli 2005, LJN AU1557
[2] de Jong Orde in beweging 2000, p. 149 en Strafvordering voor de Hulpofficier (2009, blz 231)
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Ben benieuwd
Volgens mij was er vandaag iets op het nieuws dat ambtenaren slecht van communiceren zijn en als het te moeilijk wordt ze maar helemaal niet reageren
Bron: ombudsman
(Voor Geert zich weer gestuit voelt ).
Volgens mij was er vandaag iets op het nieuws dat ambtenaren slecht van communiceren zijn en als het te moeilijk wordt ze maar helemaal niet reageren
Bron: ombudsman
(Voor Geert zich weer gestuit voelt ).
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 20:26
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Gemeente verschuilt zich achter economisch belang.
Het goede nieuws is dat ze bezig zijn maar dient aanwijzingsbesluit diensten van algemeen economisch belang aangepast te worden.
Toch maar wob ingediend
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
Het goede nieuws is dat ze bezig zijn maar dient aanwijzingsbesluit diensten van algemeen economisch belang aangepast te worden.
Toch maar wob ingediend
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Omdat dit nog steeds actueel is (boetes Zeeland bijv) maar eens even opgehaald met de vraag of daar ooit een reactie op gekomen is?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Mickel Moen schreef: ↑ma 05 sep 2016, 0:09He ga je lekker ?
Dit vind ik dus stuitend. Het is zo makkelijk om ambtenaren de schuld te geven. Lekker abstract.
Zo ook politici de schuld geven. Lekker abstract.
Allemaal mensen die gewoon hun werk doen, of hun best doen om er het beste van te maken.
Natuurlijk zitten er foute tussen.
Nederland een regeltjes land? Ben ik benieuwd welk land jij als ideaal hebt.
Sorry, maar ik erger me aan dit populistische gedoe zonder enige onderbouwing.
Misschien iets mer naar de tv kijken Mickel Denk eens aan het programma "over de balk" waarin miljoenen euro's door niets wetende ambtenaren veroorzaken door regels te maken die niet uitvoerbaar zijn of volstrekt onuitvoerbaar zijn.
Er zijn voldoende ambtenaren die niet gehinderd door enige kennis van zaken stukken wetgeving oppakken en laten uitvoeren.
Belangen van campings verdedigen omdat de Recron komt zeuren. En ja die is zo groot...... en daarna de belangen van de camperaar die gewoon alleen een nacht wil slapen even over het hoofd zien.
Voorbeelden genoeg te vinden
Klachten van een gemeentelijk voorstel kunnen door een handjevol burgers tegen gehouden worden
Weinig ambtenaren verdiepen zich in de kern van een gezin met een camper en de wensen die ze hebben.
Ambtenaren laten zich adviseren door raadsleden. Daar zitten weer gekozen burgers in de het verstand van een Cyclaam hebben maar alles weten van de dierenambulance om maar een voorbeeld te noemen.
Er horen op een aandal posten dus geen mensen te zitten die "Hun best doen :"zoals jij dat benoemd wand dan zijn ze gewoon ongeschikt. Ze MOETEN gewoon kennis hebben en dat is zeker bij raadsleden een Utopie...
Hugo
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Goh,
Zie ik een notificatie voorbijkomen Dat ik geciteerd ben.
Jawel. Een bericht van 3 jaar gleden.
Maar goed. Deze reactie van jouw onderstreept het citaat, dus daar laat ik het bij. Nog een fijne zondag.
Zie ik een notificatie voorbijkomen Dat ik geciteerd ben.
Jawel. Een bericht van 3 jaar gleden.
Maar goed. Deze reactie van jouw onderstreept het citaat, dus daar laat ik het bij. Nog een fijne zondag.
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Laten we niet de zaak afleiden maar wachten op een antwoord, waar het echt om gaat. Sommigen horen graag zichzelf praten lijkt het en dat zorgt al snel voor vertroebeling van het onderwerp.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Waarmee we zijn aanbeland op het niveau luie ambtenaren, corrupte politieagenten, onkundige leraren, dronken vrachtwagenchauffeurs, criminele camperaars en meer. Zo lang er niets te melden is kunnen we dat misschien ook beter achterwege laten.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
och zo af en toe worden er toch nog weleens wat belasting oplichters opgepakt, drugskoeriers en andere uitkering oplichters.Eric van den Heuvel schreef: ↑ma 19 aug 2019, 11:10Ja, Ambtenaren!!! Geldverslindende nietsdoeners!
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Zal altijd wel probleem blijven ,Nederland is te klein ,heb op cc geteld , gratis cp met gratis water en afvoer plus toiletspoelen.Toch de dingen die je vaak gebruikt .
In Nederland zijn er 2 en in Frankrijk ruim 1600.
Niet zo raar dat men overal zoekt naar plek in Nederland .
Met vriendelijke groet
Ron
In Nederland zijn er 2 en in Frankrijk ruim 1600.
Niet zo raar dat men overal zoekt naar plek in Nederland .
Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: Afdeling 5: Kamperen buiten kampeerterreinen
Gratis is fijn, maar ik vind niet dat dat de norm móét zijn! Wij proberen het ook zo veel als kan, maar redelijkerwijs heb je er geen recht op. Een ieder die gebruik maakt van voorzieningen, mag daar geld voor gevraagd worden. Of t nou een riool aan je huis is, of een tank waar je je pottie in leegt..
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer: