JTD, HDi, multi-jet...?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
tante toos
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 20:28

JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door tante toos »

Hallo

Wij zijn op zoek naar een camperbus.
Wat we (denken) te willen.. Een jtd motor, bus vanaf 2000.
Is een cdi zo anders dan een jtd? Wat is t beste...
En wat is zo n groot verschil tussen een peugot boxer, fiat ducato of bv citroen. In prijs genoeg, maar waarom eigenlijk?
Possle, Adria .....? Idem dito.

Vgr Anne-Marie
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Jtd, hdi multijet...?



Bericht door annoh »

TS,
Indien je google gebruikt dan kom je, als eerste, dit tegen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Common-rail

Indien je de maten opvraagt via google dan kom je er achter dat de genoemde bestelwagens gelijk zijn.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80395
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Jtd, hdi multijet...?



Bericht door Dafluc »

Over twee weken is in Düsseldorf de grootste caravan en camperbeurs van het jaar. Ga daar eens rondneuzen. Jullie zullen er zeker veel van opsteken.
Klik op de rode letters om naar de site van de beurs te gaan voor informatie: Caravan Salon.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Jtd, hdi multijet...?



Bericht door Kroppie »

ik denk dat als je de types ingeeft in de zoekfunctie dat je dan ook heel wat wijzer word .
kun je jezelf alvast wat inlezen betreffende gezochte types

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Jtd, hdi multijet...?



Bericht door Toedeledoki »

Zolang je de 2.2 motor van Ford/Peugeot links laat liggen kun je niet zoveel verkeerd doen.

Dus af te raden zijn de:

Peugeot Boxer 2.2
Citroen Jumper 2.2
Fiat Ducato 2.2 ( de 2.3 is niks mis mee)
Ford Transit 2.2

Aan te raden:

Mercedes Sprinter cdi (alle types)
Fiat Ducato 2.3, 2.5, 2.8 en 3.0
Renault Master 2.2, 2.5 en 2.8
Citroen Jumper 2.5, 2.8 en 3.0
Peugeot Boxer 2.5, 2.8 en 3.0
Toedeledoki

Re: Jtd, hdi multijet...?



Bericht door Toedeledoki »

Overigens noemt Fiat al zijn motoren JTD (ook de rommel die ze van Peugeot en Ford kopen) en noemt de PSA groep al hun motoren HDi (dus ook de goeie motoren die ze bij IVECO kopen).

Verwarrend allemaal. Maar onthoud maar dat de 2.2 niet aan te raden is. Of hij nu in een Fiat, Peugeot of Citroen zit.
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door Gerard.Smolders »

Paul

Zie de Renault 3.0 niet in het rijdje staan.

Gerard
Toedeledoki

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door Toedeledoki »

Rijtje is ook verre van compeet :wink:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9163
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door gjvonk »

@ Paul: de 2,2 Hdi die toegepast wordt in Citroën en Peugeot is een andere PSA motor dan de 2,2 TDCi uit de probleem Transits, dit terzijde...

Mijn Jumper uit juli 2012 met een 2,2 Hdi van 110 Kw/150 PK heeft inmiddels ruim 70.000 km gelopen en begint steeds soepeler en stiller te lopen (dat lukt me overigens al jaren met alle diesel auto's die ik rijd)...als je nieuwsgierig bent naar hoe dat werkt, leg ik het graag een keer uit.
Buscamper fan
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door durisotti »

Dat is helaas niet waar, dit betreft wel de beruchte ford motor !
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9163
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door gjvonk »

De beruchte ford motor: de TDCi uit de Transits heeft in nog geen 100 gevallen problemen gegeven. Ten tweede heeft de probleem motor een slagvolume van 2.184 cc en heeft de HDi uit de Jumper en Boxer een slagvolume van 2.198 cc. Het is dus niet dezelfde motor....
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80395
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door Dafluc »

Volgens Wiki is er verschil. De "beruchte" is een doorontwikkeling van Ford zelf. De 2.2 PSA DW12 is niet hetzelfde. De Ford Duratorque heeft de codenaam Puma. Behalve verschil in cilinderinhoud heeft de eerste een ketting en de tweede een riem. Andere berichten spreken dit weer tegen. Lekker onduidelijk dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door Kroppie »

dus om zeker te zijn alle 2,2 liter motoren van genoemde merken mijden ,hoe moeilijk kan het zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9163
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: JTD, HDi, multi-jet...?



Bericht door gjvonk »

Waar kan ik onder de motorkap het exacte motornummer en het motortype nummer vinden? Ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig welke motor ik precies heb. Ik weet in ieder geval dat de motor in mijn camper een distributie ketting heeft, dat verklaart ook het sterkere typische diesel "knikkergeluid" direct na een koudstart en maakt hem zowiezo wat lawaaiiger dan een diesel met een distributieriem. In mijn camper overigens voor een groot deel ondervangen met extra geluidsisolatie pakketten onder de cabine vloer en aan de binnenkant van de motorkap.
Buscamper fan
Plaats reactie