Flat-Jack oprij stelkussen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door BP 2 »

Mickel Moen
Ik heb de vraag over de tijd gesteld omdat ik denk dat het toch langer werk is gezien die kleine compressoren niet zo snel werken.
Bij de demo bij onze vriend Kampo waar zowel jij als Schoentje bij waren heb ik niet zoveel aandacht besteed aan de tijd maar gevoelsmatig heb ik het gedacht dat op blokken rijden veel sneller gaat. Natuurlijk zijn we 365 dagen per jaar in vakantie en mogen we geen rekening houden met de tijd maar door mijn beroepsverleden waar de tijd belangrijk was kan ik het toch niet laten om daar aan te denken.

Ik zie op het Belgisch forum beschrijvingen van een Emuk Airlift systeem en als ik daar de prijs zie (€469/2st) dan is het toch eventjes schrikken maar misschien heeft die Emuk andere eigenschappen waardoor het vergelijken met F.J. niet echt kan.

BP 2
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door isoplus »

Een dubbelwerkende voetpomp van een goed merk doet het sneller dan zo'n goedkoop prutscompressortje maar dat kost spierkracht.
Ik doe het dus met de door Fiat geleverde compressor waarvoor een speciale 15 ampère gezekerde contactdoos op het Dashboard voorzien is, ook voorzag Fiat de compressor van een snoer dat zo lang is dat je de achterwielen kunt bereiken.
Moet je eens kijken hoe lang het duurt voor je die gele keggen opgescharreld hebt en de auto eindelijk goed staat, daarna zakken die dingen nog wat in de zachte ondergrond, nou ja probeer het en je weet het :thumbup:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Mickel Moen »

Of iets een prutscompressortje is laat ik in het midden.

Zolang het moet doen wat het moet doen, voldoet deze.

Wat is het werk.

1. Met de camperset app, bepaal ik onder welk wiel(en) de FJ moet. 15 sec
2. Ik leg de FJ onder het wiel. 30 sec
2. Ik rijd op de FJ, terwijl mijn vrouw controleert of het wiel in het midden staat. Daar zijn we inmiddels erg handig in geworden. 30 sec
3. Slang van compressor aansluiten. 15 sec
4. Pompen. Op de app volg ik het resultaat en als de achterkant in de breedte horizontaal staat, zijn we klaar. Dit is meestal exact horizontaal. Max 12O sec
5. Slang weer opruimen
6. Pakken en opruimen FJ kost nauwelijks tijd. leeg laten lopen is een kwestie van uitlaat een beetje open draaien, enige tijd voor vertrek. Daarna rijdt ik eraf en leg de FJ achter in de bus.

Dus een schatting. Max 4 min in plaatsen.

Begrijp mij goed. Ik heb het al eerder gezegd. Het is geen wedstrijd. Voor mij wint de FJ in nauwkeurigheid van levelen en gebruiksgemak. Voor mij geen keggen meer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door DigiBoy »

Ik hoor ivm de Airlift (Flat Jack) dat wanneer je deze beide op dezelfde as gebruikt de boel tov keggen sterk wiebelt. Iemand die hierover uit eigen ervaring iets kan zeggen?
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door isoplus »

Sterk wiebelen is iets subjectiefs, ik merk er niet veel van maar een bus op een Fiat Maxi is wat stug geveerd.
Bij de vorige Hymer integraal met een lange overstek achter, gebruikten wij altijd de steunpoten achter.
Bij de bus blijken(voor ons) steunpoten niet nodig, de Hymer had voor amper een veerweg dus het wiebelen kwam van achter waar we nooit blokken of luchtkussen nodig hadden omdat het ding sterk voorover stond.
Maar goed, wat voor de een werkt is voor de ander een ramp dus gewoon proberen bijeen verkooppunt.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Mickel Moen »

Mickel Moen schreef:
ma 14 okt 2019, 22:20

Voordeel van de FJ onder 1 wiel, is dat de bus dan ook steviger staat en vrijwel niet wiebelt, wat je met twee wel iets hebt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door DigiBoy »

Dan bieden de Flat Jack's naar mijn mening t.o.v. keggen i.v.m. het wiebelen niet veel voordeel of zie ik het verkeerd?
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door isoplus »

Ja dat zie je goed maar dat is ook niet de reden om flat-jacks te kopen, althans voor mij niet.
Ik was dat gedoe met die plastic keggen wel zat.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Camperic »

Ook wij zijn nog altijd zeer tevreden over de FlatJacks. Veel gebruiksvriendelijker dan keggen wat ons betreft en zou het gebruik ervan iets langer duren dan met keggen, wat volgens mij niet zo is, dan weegt het gemak daar zeker tegenop. Zoals ik eerder schreef hoef je niet meteen bij aankomst de camper direct goed te zetten, maar kan oppompen ook even later wanneer je daar rustig de tijd voor hebt. Bovendien zijn FlatJacks prettiger bij drassige ondergrond, zowel bij het er op rijden als bij het er op staan (zakken niet weg) en zelfs bij vertrek. Daarnaast compact en dus eenvoudiger/sneller te pakken en op te bergen. Een goede keuze als alternatief voor keggen wat ons betreft, maar uiteraard niet vergelijkbaar met een levelsysteem. Ook niet wat prijs betreft :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door isoplus »

Nou ja, die dingen hebben ook nadelen zoals alles natuurlijk. Lek worden, bij mij nog nooit gebeurd.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Camperic »

Klopt. Bij mij helaas wel, maar probleemloos zonder gezeur onder garantie vervangen.
Uit eigen ervaring kan ik dus zeggen dat ook de after sales prima is :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door DigiBoy »

Ik hoor en lees dat je het beste 3 stuks aankoopt om je camper goed pas te krijgen?
Dat betekent dat je op een totaal van €357 komt :wtf: :crazy: dan mag de garantieafhandeling bij Plof-gevallen inderdaad niet te wensen overlaten.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Camperic »

Waar lees je dat? :crazy:
Er staat juist meermaals in dit topic geschreven dat vaak één FlatJack voldoet! :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door DigiBoy »

Ik lees dit ook op andere plaatsen buiten dit forum.
Waarom zou 1 enkele flat Jack volstaan, je gebruikt immers zelden ook maar 1 enkele keg om je camper bv vooraan of zijdelings te liften.
In de meeste gevallen heb je minimaal 2 keggen nodig.
Plaats reactie