Vraag camper cabine op lichte vracht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Michelle23
Berichten: 41
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 17:51
Locatie: Gent

Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door Michelle23 »

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag. Nu heb ik al een week een camper op het oog via een tweedehands site, en ik ben er vandaag heen geweest om deze eens grondig te bekijken.

Het is een Peugeot Boxer chassis laadbak MET DAAROP een camper cabine vastgezet met bouten. Ik weet de benoeming hiervan niet? Ik ben verliefd geworden op deze cabine, maar ik vind de Peugeot 10 keer niks. Deze is ook niet in goede staat. Het is mogelijk om de cabine te verzetten op een ander chassis. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Mercedes (Sprinter).

Ik wil hier best wel graag een project van gaan maken, maar ik weet niet hoe en waar ik moet beginnen?
Heeft hier al iemand ervaring mee? Dus ook hoe je de cabine moet overzetten op een ander chassis en vastmaken enzo..

Het voordeel is dat de wagen gekeurd word als lichte vracht, en de bak beschouwd word als 'lading'. De bak weegt 1300 kg.

Tips of commentaar?
Hieronder een link van de advertentie!

:cheers:

http://www.2dehands.be/caravans-kampere ... dium=email
Laatst gewijzigd door Michelle23 op wo 10 feb 2016, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes Sprinter 411 CDI ---> Meubelbak zelf omgebouwd tot camper!
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door BP 2 »

Michelle,

Als ik het juist begrijp is er geen doorgang tussen de autocabine en de wooncel. Op die manier verlies je wel veel woonruimte maar het kan natuurlijk.

BP 2
Laatst gewijzigd door BP 2 op wo 10 feb 2016, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michelle23
Berichten: 41
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 17:51
Locatie: Gent

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door Michelle23 »

Deze hoeft niet gekeurd te worden als motorhome. Deze kan onder lichte vracht blijven staan op de documenten.

Je moet hier in België enkel met het chassis (dus enkel wagen onder de camper cabine erop) door de keuring. Na de keuring mag je de bak er op schroeven en dat is dan je 'lading'.
Mercedes Sprinter 411 CDI ---> Meubelbak zelf omgebouwd tot camper!
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door BP 2 »

Als ik de foto's bekijk dan zou ik toch graag weten hoeveel het geheel dan weegt want ik vrees dat je rijklaar dicht of boven de 3500 kg zal komen. Voor de keuring zal er inderdaad geen probleem zijn maar misschien wel bij controle onderweg. Er staat in de advertentie ook niets over de MTM en die bestelwagens bestaan ook in 3300 kg!
De verkoper schrijft trouwens niets over gewicht en daar is misschien een rede voor.

BP 2
Gebruikersavatar
Michelle23
Berichten: 41
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 17:51
Locatie: Gent

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door Michelle23 »

Daar heeft U een punt. Ik ga het hem eens vragen.

Hij heeft enkel vermeld dat de cabine 1300kg weegt.

Ik zou er graag een Mercedes onder hebben als wagen.
En dit vind ik op de Mercedes site voor een bestelwagen met laadbak:
Leeggewicht (kg) bij MTM [1] 1.935 - 2.025
Nuttig laadvermogen [kg] bij MTM 975 - 1.065

Wat houd MTM in?
Mercedes Sprinter 411 CDI ---> Meubelbak zelf omgebouwd tot camper!
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door freddorr »

MTM staat voor maximum toelaatbare massa.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Michelle23
Berichten: 41
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 17:51
Locatie: Gent

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door Michelle23 »

Oke :-B
Mercedes Sprinter 411 CDI ---> Meubelbak zelf omgebouwd tot camper!
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door ellan vannin »

De ''woonruimte'' waar je het over hebt heet: afzetunit en kan i.d.d. gezien worden als lading.
All4dogs
Gebruikersavatar
Michelle23
Berichten: 41
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 17:51
Locatie: Gent

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door Michelle23 »

Afzetunit! Heel erg bedankt! :thumbup:

Bent U een kenner op dit vlak? Kunt U mij meer tips & info geven hierover?
Mercedes Sprinter 411 CDI ---> Meubelbak zelf omgebouwd tot camper!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door javanes »

Michelle23 schreef: Hij heeft enkel vermeld dat de cabine 1300kg weegt.

Nuttig laadvermogen [kg] bij MTM 975 - 1.065
Dan heb je dus bij dit type al een probleem.
Maar er zijn laadbak types van MB met een hoger laadvermogen
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Michelle23
Berichten: 41
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 17:51
Locatie: Gent

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door Michelle23 »

Mercedes Sprinter 411 CDI ---> Meubelbak zelf omgebouwd tot camper!
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door ellan vannin »

Michelle23 schreef:
ellan vannin schreef:De ''woonruimte'' waar je het over hebt heet: afzetunit en kan i.d.d. gezien worden als lading.
Afzetunit! Heel erg bedankt! :thumbup:

Bent U een kenner op dit vlak? Kunt U mij meer tips & info geven hierover?
Kenner is een groot woord, ik heb zelf zo een afzetunit op een Mazda pick up gehad en ingevoerd destijds naar Belgie. Je hoeft dus enkel en alleen het voertuig te laten keuren bij de autoveiligheid. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je lading (afzetunit) niet VAST aan je voertuig is verbonden. M.a.w. de afzetunit moet degelijk vastzitten wanneer je ermee onderweg bent maar mag niet b.v. vastgelast worden, want het moet afneembaar zijn, en hiervoor bestaan diverse systemen b.v. geleiders met borgingen ,maar kan ook met spaninrichtingen/sjorbanden.
All4dogs
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door BP 2 »

Michelle23,
Ik zie in mijn instructieboekje dat de actuele Ducato Pick-up 1795 kg à 1840 kg weegt met de lichtste motor. Als je daar 1300 kg en 100 kg water telt dan kom je aan 3200 kg. Als je hierbij nog wat spullen (oa vouwstoelen) gaat tellen dan vrees ik dat het totaal gewicht zal tegen vallen. Dus Michelle goed opletten op het gewicht.
Als je toch verder wil gaan stel dan voor aan de verkoper om samen met jou eens naar een weegbrug te gaan en dan zal je het echte gewicht kennen.

BP 2
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Vraag camper cabine op lichte vracht



Bericht door Jadatis »

Als je de bak vast schroeft op de wagen , dan moet je volgens mij dit als geheel zien, en geldt het totaalgewicht voor de belasting.
Dus de bak moet er af kunnen , hoe vast je die mag zetten weet ik niet.
Is sowieso makkelijk als je de bak er af kan zetten op camping, zodat je met de wagen ergens heen kunt nog.
Maar als je hem toch echt vast zet , dan is het weer de moeite om het geheel tot camper op kenteken te zien te krijgen, want dan betaal je het kwart-tarief. Kan voordeliger uitvallen dan lichter truck op normaal belasting tarief, vooral bij diesel.

Mijn idee van een camper op kenteken met daar bovenop nog een afzet unit , zou dan ook best wel zwaar kunnen worden in totaal en al snel over de MTM gaan.


MTM is maximaal toelaatbare massa, en dus het maximum gewicht dat het voertuig mag wegen inclusief belading.
Het hoge eindgewicht is een structureel probleem bij campers.
Wettelijk gezien mag je niet over de MTM gaan , maar ook niet over de MTA ( maximaal toelaatbare aslast).
Bij weging in Nederland, is boven 5% overbelading op totaalgewicht boete en mogelijk uitladen tot minder is.
Een teruggekeurde vrachtwagen van bijvoorbeeld 4200 kg naar 3500 kg om zo met B rijbewijs te mogen besturen.bij 10% overbelading pas boete en uitladen. Daaronder blijft het bij een waarschuwing.
In het buitenland kan dat weer anders zijn, en MTA's overladen, zijn ze weer strenger op.

het is dan ook mogelijk om onder de MTM te blijven , maar vooral de achteras over de MTA te gaan, wat ook verboden is.
Ik denk dat er al enkele campers in Nederland rond rijden , waar leeg de achteraslast al zo dicht onder de MTA zit, dat er redelijkerwijs niet meer een normale belading in kan voordat die daar overheen gaat.
Mogelijk zelfs al leeg over de MTA achter.
Kan een juridische reden zijn om de koop te ontbinden.

Zo maar wat dingen om aan te denken voordat je aan dit avontuur begint.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Plaats reactie