Leeftijd camperbanden

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Berg-Keuntje
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 19:14
Locatie: Oirsbeek

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Berg-Keuntje »

Toon,
Dat klopt - zo was het bij ons ook
Binnenkort Mercedes Benz Viano 3.0 Marco Polo
Globetrotter 2
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:13

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Globetrotter 2 »

Mijn camper MB van 85 heeft er nog banden op zitten van 1983 (Michelin) en worden elke keer (1x per jaar door profil tyre center) gekontroleerd op inrijding Haar scheurtjes enz enz en ik heb er geen probleem mee en rij er dagelijks mee.
Berg-Keuntje
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 19:14
Locatie: Oirsbeek

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Berg-Keuntje »

23 jaar oud :?: ::S
Binnenkort Mercedes Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Cee Pee »

Berg-Keuntje schreef:23 jaar oud :?: ::S
ik kom op 33 jaar hoor :wink:
Laatst gewijzigd door Cee Pee op wo 03 feb 2016, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Marco Polo »

Worden geen wereldafstanden mee gereden denk ik?
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Aardy »

Camperic schreef:
Ik heb onlangs bij een camperbedrijf gehoord wat de aanleiding was voor dit schrijven. Michelin maakt (net als andere bandenproducenten) een bepaalde pand niet continu, maar in batches en legt die dan op voorraad waarna productie van de betreffende band pas weer wordt gepland wanneer de voorraad daar aanleiding toe geeft. Logisch. Bij camperbanden is vanwege de "eis" van verzekeringsmaatschappijen de nadrukkelijke vraag vanuit de markt om banden met zeer recente DOT-code. Wanneer er echter nog veel banden van de vorige batch op voorraad liggen dan zou de fabrikant met deze banden blijven zitten. Dat was toen het geval en wilden ze uiteraard niet. Vandaar op dat moment dit "informatieve bericht met een commercieel tintje" :wink:

De banden onder mijn camper zijn 6 jaar oud en ik laat ze dit voorjaar vervangen. Dat geeft mij een beter gevoel onderweg. Bovendien verwacht ik deze camper niet nog 6 jaar te rijden en dus hoe eerder ik de banden vervang hoe langer ik daar zelf plezier van heb :-B
Bij caravans telt de DOT code als een verzekering eisen stelt aan de leeftijd van de banden. Als een caravan een Tempo 100 vignet krijgt verliest dit vignet ook de geldigheid 6 jaar na de DOT code als er een snelheidsbekeuring in het geding is (Tempo 100 alleen voor Duitsland).

Bovenstaand verhaal lezend over de Michelin banden zou het inderdaad zo kunnen zijn dat decamperbanden al in 2001 van de band rolden.
In maart wil ik absoluut geen banden met een productiecode ouder dan 6 maanden.
Hoe bewerkstellig ik dat?
Kunnen er achter ook andere banden dan Michelin camperbanden?
Voor zitten ook Michelin camperbanden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door gjvonk »

maar even voor mijn duidelijkheid: caravanbanden zijn toch echt heel anders dan camperbanden? De opbouw en de eigenschappen zijn toch heel anders, of vergis ik mij?
Buscamper fan
Berg-Keuntje
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 19:14
Locatie: Oirsbeek

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Berg-Keuntje »

Cee Pee schreef:
Berg-Keuntje schreef:23 jaar oud :?: ::S
ik kom op 33 jaar hoor :wink:
bedankt - tip fout
Binnenkort Mercedes Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Kroppie »

@ Aardy.
hoe te bewerkstelligen ,? bij de koop dus de eis (schriftelijk)neerleggen welke datum van de dot code je nog accepteerd , niet goed ?gaat de koop niet door ,heel simpel dus

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Aardy »

@ Kroppie,
Ik ga dat zeker proberen.
Maar als het zo is dat ze eens in de zoveel tijd die banden maken en op de markt gooien, dan kan een eis van 6 maanden een onmogelijke zijn als je nieuwe banden wilt.

@ gjvonk,
Het ging dacht ik om de eis dat banden niet ouder mogen zijn dan 6 jaar van sommige verzekeringen. Michelin noemt daarbij caravanbanden.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door @3 »

Berg-Keuntje schreef:Onze eerste camper verzekering (2013) deelde ons mede dat de banden, 6 jaar oud, vervangen dienen te worden. Geen dekking bij ongeval.
Dat kunnen zij ongestraft in hun voorwaarden opnemen of jou telefonisch meedelen maar kunnen dat niet hardmaken als het erop aankomt. Ten eerste zullen zij een causaal verband dienen aan te tonen en ten tweede kunnen zij de dekking niet uitsluiten als het voertuig aan alle wettelijke eisen voldoet.
Volg je hun voorschrift of eis klakkeloos op wil dat nog niet zeggen dat zij in hun recht staan.

 
Marinus schreef:Vraag me af bij hoeveel mensen daadwerkelijk in de verzekeringspolis staat dat banden niet ouder mogen zijn dan 6 jaar. Dus niet op de website of van horen zeggen, maar daadwerkelijk in de polisvoorwaarden. In mijn verzekeringspolis in elk geval niet. Hierin wordt vergoeding alleen maar uitgesloten bij "onvoldoende onderhoud" in het algemeen.
Trouwens, wie of hoe dat dan bepaald wordt staat er niet bij.
Precies! Ook hierbij zullen zij het causaal verband dienen aan te tonen.

 
Toon schreef:is het niet zo dat wanneer een verzekering zegt dat de banden aan vervanging toe zijn dat het tijdens een taxatie keuring verteld wordt? Onze vorige was tegen taxatie verzekerd daar werd zelfs in het rapport een melding gemaakt dat ze aan vervanging toe waren. Is het niet gedaan en er klapt er een onderuit dat je dan geen recht hebt op een vergoeding van de eventuele gevolg schade
Het ligt eraan wat dan de reden is dat er een vervangadvies wordt afgegeven. Is dat enkel en alleen de ouderdom dan kan je daar bezwaar tegen maken of een contra-expertise laten uitvoeren. Nogmaals, de verzekering kan geen zwaardere eisen stellen wanneer het voertuig aan alle wettelijke eisen voldoet.
Bovendien zal de verzekeraar aan moeten tonen dat de klapband een rechtstreeks gevolg is van de ouderdom. Het is aannemelijk dat klapbanden veelal te wijten zijn aan onderspanning/overbelasting.
 
 
gjvonk schreef:caravanbanden zijn toch echt heel anders dan camperbanden? De opbouw en de eigenschappen zijn toch heel anders, of vergis ik mij?
Er bestaan geen caravanbanden. Camperbanden zijn ook gewone banden, echter deze hebben extra bescherming aan de wang en het karkas is dubbel uitgevoerd bij de hieldraad.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Globetrotter 2
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:13

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Globetrotter 2 »

Marco Polo schreef:Worden geen wereldafstanden mee gereden denk ik?
25000 km per jaar word er mee gereden maar ik ben geen scheur neus gewoon rijden en niet harder dan 80@90km per uur en het zijn lichte vrachtwagen banden load index 113 dat is per band aan draag vermogen 1150 kg x 4 = 4600 kg
en de camper weegt nu vol beladen 3000 kg en mag max wegen 3500 kg dus heb nog over,en de banden spanning heb ik op 3.5 bar staan.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Marco Polo »

Bijzonder hoor, 825000km met 1 set banden :DD
Globetrotter 2
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:13

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Globetrotter 2 »

Marco Polo schreef:Bijzonder hoor, 825000km met 1 set banden :DD
als je het zo bekijkt heb je gelijk,maar ik heb hem 4 jaar geleden gekocht en de vorige eigenaar had er nog 4 michelins bij en die heb ik er toen opgelegt en daar heb ik nu precies 98885 km mee gereden. En ik denk dat ik er nog 2000 km mee kan rijden,na de winter komen er 4 nieuwe onder
Plaats reactie