Leeftijd camperbanden

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door EasyBee »

Rolf t5 schreef:Ben,
Wat voor een keuring en waar? Een Apk of een caravan/camperkeuring? In Nederland is de leeftijd geen issue bij de Apk, bij een camper/caravankeuring kan het voor afkeur en geen vignet zorgen.
Ruim twee jaar geleden buiten mijn schuld om schade aan de camper. Op kosten van de verzekering (in eerste instantie van mijn all-risk dekking, zij hebben later de schade weten te verhalen op die Spanjaard) de zaak laten repareren bij een erkend schadeherstel bedrijf. Nadat de schade was gerepareerd (helemaal top) kwam alsnog het slechte nieuws voor mijn bankrekening. De banden waren te oud : 2 voorbanden 7 jaar en de 4 achterbanden 10 jaar en de reserveband 11 jaar. Zo mocht en kon hij hem niet vrijgeven. Als u wegrijdt en er gebeurt iets waarbij de banden in het spel komen, verhaalt uw verzekeraar dat op ons bedrijf. Dat werden dus 7 nieuwe banden. Kassa! :DD
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Cee Pee »

Heeft hij je toch nog een poot uit weten te trekken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door josé moncayo »

ola

Zo zie ik dat ook :think:



Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door roma »

Cee Pee schreef:Heeft hij je toch nog een poot uit weten te trekken.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik weet nu wat een klapband doet. Bij mij liep het goed af omdat ik snel de snelheid uit de wagen kon krijgen. Het had anders ook als total-loss kunnen aflopen, nog afgezien van persoonlijk letsel voor mij of .... schade voor anderen. Achteraf zeg ik: "Ik had die banden al eerder moeten vervangen!" Maar ja, lees ik dan hier, er rijden ook nog wagens met banden van 40 - 50 jaar oud.

Gebruik je verstand en doe niet aan die Hollandse zuinigheid.
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Aardy »

Het lijkt me niet dat een band zich iets aantrekt van zijn leeftijd :-?
Net als bij een mens: de een is versleten op z'40ste en de ander is nog fit met 80jr. op de teller.
Op onze Bűrstner zitten achter banden vanaf het begin en vóór banden die in ieder geval 3 jr. oud zijn.

De achterste worden midden maart vervangen, ondanks het feit dat afgelopen oktober er weer een jaar APK goedkeuring bij kwam.
Er was gevraagd intensief op haarscheurtjes te controleren.
Die zitten er in dus weg er mee.
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Vopper »

roma schreef:
Cee Pee schreef:Heeft hij je toch nog een poot uit weten te trekken.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik weet nu wat een klapband doet. Bij mij liep het goed af omdat ik snel de snelheid uit de wagen kon krijgen. Het had anders ook als total-loss kunnen aflopen, nog afgezien van persoonlijk letsel voor mij of .... schade voor anderen. Achteraf zeg ik: "Ik had die banden al eerder moeten vervangen!" Maar ja, lees ik dan hier, er rijden ook nog wagens met banden van 40 - 50 jaar oud.

Gebruik je verstand en doe niet aan die Hollandse zuinigheid.

Ze liggen wel op wagens die de 100 amper halen :wink: en zeker niet langdurig zonder oordoppen :lol: :lol:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door de Jonckheer »

Toen ik in 2007 mijn bus kocht lagen er uiteraard banden onder en die waren zeker niet nieuw. Ondertussen liggen ze er nog steeds onder en zijn ze achter opgesneden. Hoe oud ze zijn heb ik absoluut geen idee van maar van droogtescheurtjes is geen sprake. Trouwens, die scheurtjes hoef je niet bang voor te zijn mits ze ondiep zijn. Er mag, als je met een klein schroevendraaiertje in zo'n scheurtje kijkt, geen canvas zichtbaar zijn want dat is dan apk afkeur. Zie je geen canvas is het geen afkeur en tevens geen reden tot vervanging. Ga je goed met je banden om is de kans op een klapband minimaal, dus niet te zacht maar ook zeker niet te hard en geen stoepjes op wat nogal eens wordt gedaan want daar krijgt je canvas een knak van. Overbelasting door een te zware camper is natuurlijk ook niet best.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door Starline 660 »

Klopt helemaal wat Nico zegt, klapbanden ontstaan 99% door onderspannig of canvasbreuk door beschadiging.
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 829
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door De Boer op toer »

Vind altijd weer leuk om te lezen als de leeftijd van camperbanden weer ter sprake komt.
Heb zelf recentelijk de banden van onze camper met dubbellucht de vier achterbanden vervangen omdat ik een lichte canvas breuk zag op één van de banden.
Nu gaat het hier wel om banden van een wat zwaardere camper en weet niet of dit ook verschil maakt met die van lichtere campers.
Ik zorg zelf altijd dat de banden goed op spanning zijn en voer regelmatig controle uit.
De achterbanden waren inmiddels 21 jaar oud en qua profiel nog niet versleten.
En ja ik ben een zuinige Hollander die geen goede banden weg flikkert.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door @3 »

Marinus schreef:Waarschijnlijk is er lucht tussen de koordlagen gekomen.Afbeelding
Yep, dit noemen ze een separatie. Vergelijkbaar met een blaar en eigenlijk ook dezelfde oorzaak. Een stoeprandje of een flinke kuil ongunstig nemen en enkele honderden kilometers later een bult door het loslaten van de verschillende rubberlagen.
roma schreef:
Cee Pee schreef:Heeft hij je toch nog een poot uit weten te trekken.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik weet nu wat een klapband doet. Bij mij liep het goed af omdat ik snel de snelheid uit de wagen kon krijgen. Het had anders ook als total-loss kunnen aflopen, nog afgezien van persoonlijk letsel voor mij of .... schade voor anderen.
De gevolgen van een klapband worden vaak schromelijk overdreven. Een klapband is bijna altijd het gevolg van onderspanning en zorgt uiteraard voor gripverlies maar is niet per definitie de oorzaak van onoverkomelijk heil. Een klapband op een rechte weg hoeft geen enkel probleem te zijn om heelhuids tot stilstand te komen, zeker niet op een achteras en helemaal niet als het ook nog eens dubbellucht is.

 
EasyBee schreef:De banden waren te oud : 2 voorbanden 7 jaar en de 4 achterbanden 10 jaar en de reserveband 11 jaar. Zo mocht en kon hij hem niet vrijgeven. Als u wegrijdt en er gebeurt iets waarbij de banden in het spel komen, verhaalt uw verzekeraar dat op ons bedrijf.
Hoe kan dat nou, de wagen komt gewoon door een APK keuring en de verzekeraar zou daar volledig aan voorbij gaan. Er is geen enkele wetgeving die de ouderdom van banden bepaalt. Een verzekering staat nimmer boven de wet.
Je bent gewoon opgelicht en niets anders.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door gjvonk »

In 2012 onze eerste 2e hands buscamper aangeschaft. Steeds problemen met trillen. Wat bleek een jaar later: de banden waren toen 6 jaar oud, maar niet meer rond en daardoor niet meer uit te lijnen. Of dat dat aan het type band lag(draagvermogen?), het merk(Pirelli), de bandenspanning die vorige eigenaars er op na hielden, of nog iets anders, weet ik niet. Er zijn toen Michelin Agilis zomer banden opgegaan. Daarmee reden we een stuk aangenamer. Onze huidige buscamper heeft Continental all-season banden die nu net zo oud zijn als de camper zelf: 3 1/2 jaar. Ik weet nog niet of ik daar nu tevreden over ben of niet: ik hoor veel meer rijgeluid van de banden dan van de Michelin banden.
Buscamper fan
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door @3 »

gjvonk schreef:Steeds problemen met trillen. Wat bleek een jaar later: de banden waren toen 6 jaar oud, maar niet meer rond en daardoor niet meer uit te lijnen. Of dat dat aan het type band lag(draagvermogen?), het merk(Pirelli), de bandenspanning die vorige eigenaars er op na hielden, of nog iets anders, weet ik niet.
Die banden hadden last van separatie net zoals op de foto van Marinus. De vorige eigenaars hebben waarschijnlijk veel stoepranden genomen.
Uitlijnen gebeurt aan het voertuig. Jij bedoelt balanceren en ja, inderdaad, banden die niet meer rond zijn kun je wel perfect balanceren net als een vierkant wiel alleen rijdt het natuurlijk voor geen meter.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door AadenAnke »

Rij al meer dan 30 jaar op OV bussen waar banden op zitten (voor en achter) die een 1e en 2e loopvlak vernieuwing hebben onder gaan. De bedrijven die de loopvlakken vernieuwen kopen versleten banden op doen er een nieuw loopvlak op en doen dat van wang tot wang. Rij daar een 250km per dag mee en heb nog nooit een klapband gehad. Natuurlijk moet je, je banden regelmatig goed bekijken zie je verdikkingen of vreemde slijtage ja dan wordt het oppassen. En zorgen dat je niet met een te lage bandenspanning rijdt. Het is net zoiets als uiterste verkoop datum op de melk. Mits goed gekoeld kan je die nog lang daarna goed drinken. Weggooien kan natuurlijk ook, vinden ze bij Campina e.d. helemaal niet erg.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Leeftijd camperbanden



Bericht door EasyBee »

De gevolgen van een klapband worden vaak schromelijk overdreven. Een klapband is bijna altijd het gevolg van onderspanning en zorgt uiteraard voor gripverlies maar is niet per definitie de oorzaak van onoverkomelijk heil. Een klapband op een rechte weg hoeft geen enkel probleem te zijn om heelhuids tot stilstand te komen, zeker niet op een achteras en helemaal niet als het ook nog eens dubbellucht is.
Wat een klapband wel en niet veroorzaakt, weet ik heus wel. In 2001 in België 's ochtends vroeg met 160 km/h op de snelweg onder Luik op de linkerweghelft (inhalen van meerdere vrachtwagens) door stukken puin gereden. Hoe dat daar kwam weet ik niet, waarschijnlijk van een vrachtwagen gevallen. Wat er wel voor zorgde dat de linker voor- en achterband klapten. De auto (Audi 100 2.3 Avant) rustig laten uitrollen en de vluchtstrook opgezocht. Dan heb je wel het hart in je keel zitten. :DD
Ik weet nog precies de datum. 9-11-2001. Een paar uur voor de Twin Towers. :wtf:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie