Eerste camper, Peugeot of Mercedes: waar op te letten?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Chris Color
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:33
Locatie: Almere

Eerste camper, Peugeot of Mercedes: waar op te letten?



Bericht door Chris Color »

Hey Camperaars.! Zoals in het voorstel topic geschreven ben ik nieuw hier en op zoek naar een camper.. Ik zoek marktplaats vooral af naar een mooie (oud) ding.. Als jullie onderstaande advertentie zien, waar gaan dan alarmbelletjes rinkelen en waar zou ik absoluut op moeten letten.? Mensen ervaring met Peugeot.? Ik zie bijvoorbeeld ook een mooie Mercedes, maar met 3 ton op de teller.. Is dat veel.? Kan ie (afhankelijk van het onderhoud uiteraard) nog twee keer zoveel lopen.? Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, tips en vooral waar op te letten (bij eventuele aanschaf)

Dit zijn de twee advertenties:
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door ellan vannin »

Ik zou als eerste een goede vochtmeter aanschaffen om de ''beestjes'' eens grondig te controleren op vocht en rotte plekken, verder zou ik er een proefrit in maken en luisteren naar het geluidsniveau dat je misschien tegenvalt. Wanneer het mogelijk is bergje op rijden om ''trekkracht'' te ervaren en zeker niet vergeten onderzoek doen naar rijklaar gewicht en dit bij evt. aankoop checken door daadwerkelijk op weegbrug te gaan staan. Succes :D
All4dogs
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door Toon »

de Mercedes staat pas sinds 19-08 2015 op naam
en heeft sinds 2012 al geen APK gehad
dus dat verhaal over lange tijd in de familie zou ik met een korreltje zout nemen
die andere sinds september 2015 maar wel APK tot 2017
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door Danny268 »

Controleer zeker op vocht
voel aan de wanden , duw in de wanden , houten wanden moeten solide !
ruik overal in elke kast , als het overdreven ruikt naar zeep , kan dit ook iets bedekken ..
zie dat er geen kleine puntjes uit gaan steken in de houten wanden -> schimmel -> vocht !

test zo veel mogelijk alle voorzieningen van de camper , dit is duur om te vervangen ..
water / gas / elektra

rijd met de camper
controleer of de remmen goed zijn en dat ze niet tijdens rijden niet schijftrekken
speling op stuur ?
staat van de banden ?
hoe zit het met de motor ?
onderhoud ?



de aankoop van de camper kan wel " goedkoop " zijn .. maar met een miskoop kan je veel elende op u dak krijgen ..
dit heb ik zelf meegemaakt met onze eerste camper , kan je wel vertellen wat je op moet zoeken :-)

Je kan best meerdere campers eens gaan bekijken , gewoon al om de verschillen van indelingen / technologie enzo te bekijken , zodat je hierop ook al een idee hebt

Als je dan een camper naar jouw smaak vind , kan je al eens dieper op onderzoek gaan van de technische staat enzo :wink:
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door annoh »

TS,

Even off topic:

De lijst van gebieden / steden in Europa waar je met een oude camper niet mag komen wordt langer. Neem je dat gegeven mee in je beslissing een oude camper te gaan kopen?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door de Jonckheer »

Die MB kan wel een erfenis zijn. Hij ziet er wel een stuk appetijtelijker uit dan die andere want dat is vergeleken een hok welke ik voor niks niet zou moeten hebben. Die 3 ton zegt niet zoveel. Als ie goed is kan ie nog wel minimaal een tonnetje of 2 mee. Een risico is het kopen van een oudje altijd. De kans in een gespreid bedje te komen is niet zo heel groot.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door BP 2 »

Die MB staat al jaren ongebruikt gestald. Logisch dat je er geen vocht zal meten. Het zal niet de eerste koper zijn die na aankoop en gebruik vochtproblemen zal ontdekken.
Misschien enkel dagen in de regen laten staan er dan een rondje mee rijden en pas dan meten.

BP 2
Chris Color
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 17:33
Locatie: Almere

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door Chris Color »

Super bedankt voor jullie reacties tot nu toe.! Ik ben er rustig mee bezig maar nu weet ik de eerste dingen al.! Vocht is dus een belangrijke en veel campers vergelijken met elkaar.. Bezichtigen, testritjes.. Ik zal ook zeker wel wat extra mensen inschakelen die ik meeneem bij zulke ritjes..

Ik ben me er inderdaad wel degelijk van bewust dat een goedkope camper duurkoop kan zijn, maar ik moet toch ergens beginnen natuurlijk.. Ik wil ergens tussen de 3000 en 5000 euro gaan zitten en voor dat budget de optie kopen.. Maar overtuiging gaat niet over 1 dag ijs he..

En die lijst met steden waar je met een oude camper niet mag komen, is die ergens online te vinden.?
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door Danny268 »

Als je op google milieuzone en het land ingeeft , vind je alle steden.
In principe valt het nu nog mee , je kan nog op verschillende plaatsn wéll nog rijen.. gewoon die enkele steden vermijden :wink:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door de Jonckheer »

Dat zijn ook altijd de grotere steden met name in Duitsland. Maar . . de pakkans als je er tóch inrijd is erg klein en de boete laag, dus ach . . :wtf:
Ik ben zeker 4 keer door de milieuzone van Keulen gereden en er gebeurde niks.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Eerste camper, Peugeot of Mercedes: waar op te letten?



Bericht door de toren »

Op een mooie camper schrijf je meer af per jaar dan jij nu uitgeeft :). Kan jou het schelen als er een beetje vocht in zit dan kan zo een poly opbouw van beka nog 10 jaar mee . mercedes is prima geen haast en niet te veel verwachten .Kijk of de koelkast enz het doen dat je niet begint met een nieuwe koelkast kachel enz enz dan moet je te veel geld uitgeven .Als je een barrel zoals de onze van ong 15.000 koopt heb je ook oude meuk :) je moet er een beetje geluk mee hebben .
Veel plezier gewenst .
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Eerste camper, Peugeot of Mercedes: waar op te letten?



Bericht door Bert.H »

Ik persoonlijk zou de MB nemen 90 pk, maar heeft die Mercedes maar 100 kg laad vermogen?? let daar ook op. En die opbouw van Beka is algemeen niet slecht.


bert.h
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: Eerste camper, Peugeot of Mercedes: waar op te letten?



Bericht door Danny268 »

de toren schreef:Op een mooie camper schrijf je meer af per jaar dan jij nu uitgeeft :). Kan jou het schelen als er een beetje vocht in zit dan kan zo een poly opbouw van beka nog 10 jaar mee . mercedes is prima geen haast en niet te veel verwachten .Kijk of de koelkast enz het doen dat je niet begint met een nieuwe koelkast kachel enz enz dan moet je te veel geld uitgeven .Als je een barrel zoals de onze van ong 15.000 koopt heb je ook oude meuk :) je moet er een beetje geluk mee hebben .
Veel plezier gewenst .
ieder zijn keuze ..

maar vocht geeft schimmels , wat met allergieën, hygiene ?
alle vocht dat je opneemt in uw camper is gewicht
al het vocht dat de houten constructie opslorpt en week maakt , gaat de stevigheid van uw constructie ten koste !
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Eerste camper, waar op te letten.. Peugeot/Mercedes



Bericht door ducati 900 »

BP 2 schreef:Die MB staat al jaren ongebruikt gestald. Logisch dat je er geen vocht zal meten. Het zal niet de eerste koper zijn die na aankoop en gebruik vochtproblemen zal ontdekken.
Misschien enkel dagen in de regen laten staan er dan een rondje mee rijden en pas dan meten.

BP 2
Als hij zo droog is dan kun je gelijk alle naden afkitten, je begint dan goed.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie