Schuifdeur sluit niet goed

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DjFoxy
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:52

Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door DjFoxy »

Mijn Peugeot Boxer camper uit 2000 heeft een schuifdeur die niet goed dicht gaat.
Hij gaat wel dicht en hij kan op slot maar hij sluit niet goed.
Vocht / regen komt rustig naar binnen.
Is dit af te stellen of op een andere manier op te lossen ?
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door roma »

De schuifarm op de deur, van binnenaf gezien linksboven, verstellen/strakker zetten.
Gebruikersavatar
DjFoxy
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:52

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door DjFoxy »

roma schreef:De schuifarm op de deur, van binnenaf gezien linksboven, verstellen/strakker zetten.
Dank je dat ga ik dit weekend eens proberen.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door joske501 »

Beste,

Een schuifdeur goed instellen is een werkje waar je meer dan een uur kan aan bezig zijn. De schuifdeur is op alle 3 zijn ophangarmen bij te stellen. Voor je daar aan begint neem je best de zadels weg op de achterzijde van de B-stijl (sluitzijde van schuifdeur), 2 boutjes losdraaien per zadel. Daarna de schuifdeur zeer mooi instellen op alle punten zodat hij mooi in de deuropening past en op alle plaatsen gelijk komt te liggen met de vaste carrosserie. Eens dit klaar is kan je nu de zadels terug zetten. Dit moet met de uiterste zorg gebeuren zodat de sluitpennen perfect in de zadels vallen. Soms moet je ook de sluitpennen lossen en afstellen omdat de zadels slechts in de hoogte regelbaar zijn en de sluitpennen slechts in de breedte. Op sommige plaatsen heb ik zelfs hier en daar een stelplaatje gemonteerd achter de zadels om mijn schuifdeur rammelvrij te krijgen.
Als de schuifdeur goed is afgesteld kan je controleren door krachtig tegen de deur te drukken aan de buitenzijde, er mag bij een gesloten schuifdeur geen beweging meer in zitten.
Om de ophangpunten bij te stellen is het soms noodzakelijk om de schuifdeur te ondersteunen, dit gaat het best met een kleine rolkrik met een beschermstukje op, hiermee kan je een beetje op en neer bewegen indien nodig.

Succes!

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door Frans-K »

Nou, Joske, klinkt niet eenvoudig. Dat moet je een paar keer gezien hebben voor je dat zelf doet.
De achterdeur is zeker op de zelfde manier, alleen heb je 2 scharnierpunten, en het slotdeel.
Naderhand zeker nog aflakken, als je delen los en vast hebt gezet. Tegen de roest.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door joske501 »

Frans-K schreef:.................. Dat moet je een paar keer gezien hebben voor je dat zelf doet....................
Beste,

Er gewoon durven aan beginnen, en is het niet goed (genoeg), opnieuw, tot het goed is.
Je moet daar een beetje tijd voor uittrekken, meer niet.
In de garage gaan ze dit nooit zo goed aanpakken of dat je dat zelf zou doen, gewoon omdat de factuur te veel zou oplopen en er een mis tevreden klant aan over houden.
Ik ben zelfs nog een stapje verder gegaan om mijn schuifdeur volledig rammelvrij te krijgen. De verende zadels, die de deur gemakkelijker laten dicht vallen, maar de oorzaak zijn van rammelen heb ik vast gezet (inwendige veren verwijderd en opgespoten met Tec 7). Als mijn deur dicht is zit ze perfect en bewegingsloos in de zadels en slotmechanisme. Nadeel, de deur is iets moeilijker te sluiten, tenzij je een voordeur of dakvenster open doet, dan kan de luchtdruk weg en valt de schuifdeur even goed dicht als een cabinedeur.
De laatste versies van deze bussen hebben ook geen verende zadels meer, het zijn ook vaste blokken en pennen geworden.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door roma »

joske501 schreef:De laatste versies van deze bussen hebben ook geen verende zadels meer, het zijn ook vaste blokken en pennen geworden.
Wist niet dat het inmiddels 2 vaste sluitblokken zijn. Voordat je deze een millimeter hoger of lager gaat plaatsen moet je eerst met potlood het blok aftekenen op de oorspronkelijke plek van bevestiging. Als je daarna gaat verplaatsen kan je altijd de eerste plek van bevestiging teruglezen/terugvinden.
Maar de deur strakker sluitend zetten, doe je volgens mij met die rolschuifarm linksboven. (gezien van binnenuit.)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door hathi »

Prima uitleg Joske,niets meer aan toe voegen
Hans
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Schuifdeur sluit niet goed



Bericht door wim en lidy »

Kijk ook FF of dat de lagertjes niet zijn versleten , is ook mogelijk dat ze ontbreken.
Zal niet de eerste x zijn dat ze er uit zijn gevallen.
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Plaats reactie