Reservewiel weg: dan maar een compressor??

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Kroppie »

hier ook , camper weegt 3100kg en band wisselen duurt niet langer dan ongeveer 10 minuten incl handen wassen .
heb wel de ori schaarkrik in de oudijzer gegooid en een stabiele 10 ton potkrik met div onderlegplankjes er voor in de plaats

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Mickel Moen »

Ik vertrek ook zeker niet zonder reservewiel, laat dat duidelijk zijn.

Maar om schade te riskeren met zoiets:

Afbeelding

Bedenk ook, dat de ondergrond ook niet altijd betrouwbaar is.


Terwijl Hans of eenieder welke wegenwacht met zoiets komt:

Afbeelding

Wel dan weet ik het wel. Ik zet een bakje koffie en wacht op Hans.

Maar inderdaad, iedereen moet het zelf weten.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 06 okt 2015, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door KTManiac »

D'r zit nog wel iets tussen die 2 krikjes in hoor, een potkrikje bijvoorbeeld. (zit d'r bij mij standaard al in, anders had ik 'm wel gekocht.)

Niet vervelend bedoeld, maar als je niet in kunt schatten of de ondergrond stabiel en je krik stabiel staat kun je 't idd misschien maar beter laten doen. Maar als ik zie hoe je zelf je camper gebouwd hebt kan ik me niet voorstellen dat dat op jou van toepassing is. Je bent handig genoeg lijkt me.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Mickel Moen »

Het is ook niet, dat ik niet handig ben of niet zelf een wiel kan verwisselen.

Vorig jaar nog de achterveren van de bus vervangen. Maar dan wel met het goede professionele gereedschap.

Dat is nu net mijn punt. Onderweg heb je dat professionele spul niet bij je. Dan wordt het behelpen met goedkoop te licht (ook al staat er 5 ton op) amateur spul. Ook een potkrikje van de Aldi zal het doen in hefvermogen. Maar qua stabiliteit vind ik het risico op onnodige schade te groot.

En aangezien ik toch al voor die wegenwacht betaal wacht ik daar met een grote smile op.

Dat is mij het wachten wel waard en dus heb ik dat nutteloze ding eruit gegooid. Ik behoor niet meer tot de hanen die altijd en overal een wiel moet kunnen verwisselen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Dafluc »

Tijd terug met de toenmalige personenauto een lekke band. Ik kreeg de krik er niet goed onder.
Durfde hem in ieder geval niet op te krikken. WW laten komen. Toen ik zie dat ik me best wel een beetje schaamde kreeg ik een heel mooi antwoord:
"Schamen? Waarvoor? Hier zijn we toch voor". Vervolgens wilde hij de originele bij de auto horende nog nooit gebruikte krik ook niet gebruiken.
Hij had inderdaad iets beters bij zich. Het was zo gefikst. En bij de hier vaker negatief besproken kwik fit kreeg ik een nieuw ventiel (oorzaak) en hoefde niks te betalen.
"Dat is service meneer". Kijk, dan rij je ondanks het nodige gedoe toch met een goed gevoel naar huis.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Bob Diesel »

De hulpdienst latenkomen is niksmis mee
Maar id ,dat reservewiel kan je het beste maar bij je hebben

Anders kan het lang duren voor je weer verder kan

Dus :?: wat was de vraag :wink: :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Pinki
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 19 jan 2011, 17:33
Locatie: Wijnegem - Belgie

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Pinki »

en die hulpdiensten komen ook bij nacht en op feestdagen, maar alle bandencentrales zijn dan gesloten (en als je met de feestdagen op pad bent kan dit enkele dagen zijn)
dus hier ook steeds een reseverband mee (hangt onder de camper, is niet zo handig maar is dan ook enkel in geval van nood)

heb 2 sets banden op velg (winter/zomer) en gebruik als reserve steeds een band van de andere set.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door KTManiac »

Mickel Moen schreef:Het is ook niet, dat ik niet handig ben of niet zelf een wiel kan verwisselen.
Dat vermoedde ik ook al niet. :wink:
Ik behoor niet meer tot de hanen die altijd en overal een wiel moet kunnen verwisselen.
Ow, heeft niks met haantjes te maken hoor. Ik denk er bijvoorbeeld niet aan om op een vluchtstrook een van m'n linker wielen te wisselen.
Heb gewoon geen zin in wachten als ik binnen 15 minuutjes zonder al teveel moeite weer op pad kan zijn.

En ja, inderdaad heb ik op vakantie alle tijd. Echter, de laatste keer dat ik een klapband kreeg was 't niet op de plek die ik uitgekozen zou hebben voor een koffiepauze van 2 uur dus had ik ook geen trek daar 2 uur te bivakkeren.
Dus na 15 minuutjes weer op pad en zo'n 50km verder bij een bandenservice alle 4 de banden laten vervangen.
Had plotseling niet zo veel vertrouwen meer in die andere 3 banden die ook 10 jaar oud waren...... :silent:

Jammer alleen dat 't in Noorwegen was en ik dus 800 Euro heb afgetikt voor een setje banden wat ik voor 500 Euro uit Duitsland had kunnen laten komen als 't me thuis in NL was overkomen.
Leermomentje zeg maar..... :-B
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Mickel Moen »

Ja in Noorwegen moet je geen pech krijgen als het om € gaat.

Begrijp me goed, iedereen moet het zelf weten, maar het verwisselen van een wiel met zo'n klein krikje doe ik dus niet meer. Mij te link. Als je ziet hoe ver zo'n T5 achter omhoog moet om het wiel los van de grond te krijgen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Kroppie »

ik zet de krik onder de as , dan hoeft ie maar 1 of 2cm omhoog .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Cee Pee »

Komt het wiel dan wel ver genoeg uit de wielkast, bij mij wil het in ieder geval niet en moet je echt de camper omhoog brengen.
Wat trouwens met de bijbehorende krik prima gaat.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door Bob Diesel »

En bij een Alko as :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PD0CDD
Berichten: 160
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 13:17
Locatie: Schagen

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door PD0CDD »

dit vond ik op het net.

Verplicht mee in de auto in Spanje
In Spanje bent u verplicht een gevarendriehoek, een reservewiel en een veiligheidsvest mee te hebben. Bij pech of een ongeluk moet u de gevarendriehoek ongeveer vijftig meter achter het voertuig plaatsen.
In auto’s met een Spaans kenteken moeten twee gevarendriehoeken aanwezig zijn. De tweede driehoek moet in geval van pech of een ongeluk vóór het voertuig worden geplaatst. De bestuurder moet bij pech of een ongeval een veiligheidsvest dragen. Verder bent u verplicht een reservewiel mee te nemen en de juiste uitrusting om een band te verwisselen

reservewiel niet meegenomen ,maar wel een spuitbus en met een scheur in je band kom je niet verder in het land.
Fiat Ducato 40 3.0 Multijet XLH2 Gran Volume X250 130Kw 2013 Automaat Diesel
- doe geen dingen die ik ook niet doe !
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Reservewiel weg: dan maar een compressor??



Bericht door reinolt »

Kun je de bron vermelden svp.


Sent from my iPad using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Plaats reactie