Panther of Exide huishoudaccu?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
chris224
Berichten: 125
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 7:43
Locatie: Amsterdam

Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door chris224 »

Ik moet een keuze maken tussen onderstaande Gel Accu's, (voor huishoud-accu) heeft iemand ervaring met een van deze accu's?
Hij komt op 2 zonnepanelen a 100 Watt.

Gel accu Panther 12 Volt 210 Ah GBP12-210
http://accuweb.nl/gel-accus/gel-accu-pa ... gbp12-210/

Exide Sonnenschein Gel Accu 12 Volt 230 Ah (GBP 12-230)
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/gerr ... bp-12-230/
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Panther of Exide Huishoud-accu?



Bericht door camilo »

Alleen ervaring met Exide en wel deze: net dit weekeinde de restcapaciteit gemeten van mijn twee parallel geschakelde 88 Ah accus. Na tien jaar leveren deze bij een duurbelasting met ruim 3Ah ieder nog een restcapaciteit, onder die belasting, van 42 Ah, gemeten vanaf vol (12,8 V) tot een "veilige" 12 V. Bepaald niet slecht dus, want bij 12 V onder belasting is er nog wat over. Onbelast is de eindspanning12,3 V. Wel mogen ze nu met pensioen, want mijn omvormer begint -letterlijk- wat te piepen bij het gebruik van mijn Nespresso cappucino apparaat. De nieuwe accu wordt dus weer een Exide Gel.
Gebruikersavatar
chris224
Berichten: 125
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 7:43
Locatie: Amsterdam

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door chris224 »

Ik lees ergens: De Optima Yellow Top YT S 5.5 heeft een inhoud van 5.5 liter en een capaciteit van 75 Ah. Dit is vergelijkbaar met een traditionele accu van 120 Ah.

Dus ipv 75Ah krijg je 120Ah?? Kan iemand dit uitleggen, want ik begrijp hier helemaal niets van. :-)
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door camilo »

Ik dénk dat ze willen stellen dat je 'm dieper mag ontladen en op die manier vergelijkbaar is.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door Vertrokken3 »

chris224 schreef:Ik lees ergens: De Optima Yellow Top YT S 5.5 heeft een inhoud van 5.5 liter en een capaciteit van 75 Ah. Dit is vergelijkbaar met een traditionele accu van 120 Ah.

Dus ipv 75Ah krijg je 120Ah?? Kan iemand dit uitleggen, want ik begrijp hier helemaal niets van. :-)
Het zit inderdaad in de mogelijkheid tot diepere ontlading.
Een optima zou je tot 80% mogen ontladen en 80% van 75Ah is 60Ah.
en omdat je een traditionele accu "slechts" tot 50% zou mogen ontladen zou je om 60Ah te kunnen ontladen een 120Ah nodig hebben.

Maar dat is een puur theoretische benadering om toch maar de "kwaliteit" van een "optima" en bij uitbreiding een Gel/AGM naar voor te schuiven.

In de praktijk draait het vaak anders uit.
Ten eerste is 80% ontladen uit een Gel/agm veel slechter voor dat soort batterij dan 50% ontladen uit een traditionele.
Het is niet omdat het kan, dat het ook goed is voor de batterij. (ik zou het zeker niet aanraden)

En ten tweede, in de praktijk zal wegens het peutert-effect van de batterij meestal in werkelijkheid het verschil veel kleinere zijn.

Bovendien is het zo dat wegens dat zelfde effect het zo kan zijn dat om bv 32Ah afname terug bij te laden je veel meer Ah nodig hebt bij een Gel/AGM dan bij een traditionele.
Maar dat is een "slechte" eigenschap van die batterijen, dus daarover zal je bij de verkopers (en fanatieke aanhangers) weinig over lezen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

hoe dieper je een accu ontlaad hoe eerder hij versleten is ,dat geld voor ALLE accu soorten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Hallo Chris,
Wij hebben tegenwoordig alleen nog maar
Exide accu's de eerste set hebben wij 7 jr. 2x 80 amp/u.
gehad en vervangen op leeftijd, daarna 2x AGM accu's 85 amp/u.
waarbij je om 22.00 u. al de melding kreeg te weinig capaciteit
terwijl wij 2x 80 amp. zonnepanelen hebben liggen.
Dus weer naar de Gel Exide accu's 2x 80 amp/h. en geen problemen meer.
Doe hier je voordeel mee zoals hierboven al is geschreven.
met vr.gr. Bob v.d.H.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door camilo »

Peutert-effect =peukert-effect. En dat effect komt er op neer dat je méér (Ah's) uit een accu haalt bij een langdurige lichte belasting dan bij een kortstondige zware belasting. Vandaar dat ik de restcapaciteit van mijn accus heb getest met een gemiddelde belasting, in casu ruim 3 A. Dat geeft een redelijk betrouwbaar beeld van de staat van de accus.
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door Obelix »

Hoe meet je dat dan, die 42 Ah restcapaciteit ?


Jack
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door camilo »

Mijn Hymer geeft de laad- en ontlaadstroom aan in A en de lading in Ah. Ook kan de spanning worden afgelezen. Je meet de restcapaciteit (bedoeld is de restcapaciteit na in casu 10 jaar) door vanaf vol (12,8V) te ontladen totdat spanning gedaald is tot 12V. Je kunt dan de lading in Ah aflezen en weet dan hoeveel Ah verbruikt zijn en hoeveel je dus van een volle accu kunt afnemen. Ik bedoel dus niet de restcapaciteit tot diepontladen, maar de capaciteit van vol (12,8V) tot een "veilig" ontlaadniveau (12,0V).
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door Vertrokken3 »

camilo schreef:Peutert-effect =peukert-effect. En dat effect komt er op neer dat je méér (Ah's) uit een accu haalt bij een langdurige lichte belasting dan bij een kortstondige zware belasting. Vandaar dat ik de restcapaciteit van mijn accus heb getest met een gemiddelde belasting, in casu ruim 3 A. Dat geeft een redelijk betrouwbaar beeld van de staat van de accus.
camilo schreef:Mijn Hymer geeft de laad- en ontlaadstroom aan in A en de lading in Ah. Ook kan de spanning worden afgelezen. Je meet de restcapaciteit (bedoeld is de restcapaciteit na in casu 10 jaar) door vanaf vol (12,8V) te ontladen totdat spanning gedaald is tot 12V. Je kunt dan de lading in Ah aflezen en weet dan hoeveel Ah verbruikt zijn en hoeveel je dus van een volle accu kunt afnemen. Ik bedoel dus niet de restcapaciteit tot diepontladen, maar de capaciteit van vol (12,8V) tot een "veilig" ontlaadniveau (12,0V).
Het peukert effect is uiteraard het peukert effect en wordt vaak gewoon genegeerd omdat men het te moeilijk vind maar men moet dan niet de illusie hebben dat men iets 100% juist inschat.

Stel men neemt een 100Ah/C20 met peutert 1,19.
Met een stroomafname zoals jij het doet, 3A. is de batterij dus niet een 100Ah maar een 110Ah, dus 10% meer.
Neem je echter een batterij met een peukert van 1,1 dan is de batterij een 105Ah, dus zit er al 5% afwijking op.

De peukert is dus een niet te verwaarlozen factor in de meting die je doet.
Wil je de peukert buitenspel zetten dan zou je moeten ontladen met een stroom behorende bij de C waarde.
Dus voor een 100Ah/C20 met 5A en voor een 88Ah/C20 met 4,4A en voor de twee parallelle 88Ah's met 8,8A.

Het feit dat je het doet met slechts 3A betekend een vrij hoge afwijking.
(in principe zou 176Ah/C20 bij een peukert van 1,19 een batterij van 216Ah betekenen en dat is 23% verschil)

Je hebt dus gelijk dat je slechts ontlaad tot het veilige 50% niveau maar in feite zou je dan voor een 100% in orde batterij 108Ah moeten hebben ontladen en niet 88Ah zoals men zou verwachten bij een batterij capaciteit van tweemaal 88Ah.
Je trekt dus vrij gemakkelijk de foute conclusie dat de batterij nog goed is wanneer je geen rekening houd met het peukert-effect.

Vandaar dat men normaal uw meting moet doen met de juiste stroom om het peukeerteffect te elimineren.

Of met de peukert van uw batterij omrekenen hoeveel men zou moet verwachten.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door camilo »

De vraag die ik voor mezelf moest beantwoorden was niet meer of anders dan de vraag hoeveel Ah ik nog uit mijn inmiddels 10 jaar oude accus zou kunnen trekken. Een belasting en een eindmeting met ruim 3A gaf het antwoord: 2 x 40Ah, een prima eindwaarde mijns inziens voor de leeftijd van de accus. Dat een zwaardere of lichtere belasting andere resultaten zouden geven is bekend; daarom koos ik voor een waarde uit de praktijk van mijn energieverbruik, in casu dus voor die >3A.

Hoewel de accus nog voldoende zijn, gaan ze er toch uit. Voor die paar tientjes dat een Exide Gel bewezen heeft per jaar te kosten ga ik niet het risico lopen op een ongelukkig moment opeens zonder stroom te zitten.

Ik hoop dat de vraagstelller met alle antwoorden geholpen is!
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door Vertrokken3 »

Ik begrijp uw standpunt wel, maar er wordt gevraagd hoe je de capaciteit van de batterij bepaald en mijn punt is dan dat uw methode zowat de enige is die dat min of meer correct doet maar dat de invloed van de peukert niet te onderschatten is en bovendien te elimineren door de proef te doen met de juiste stroom.

Algemeen dus, dat je enkel wil weten hoeveel Ah je nog zou kunnen afnemen bij een bepaalde stroom staat daar dus los van.

Los daarvan vind ik meer dan 20% minder batterijcapaciteit dan een nieuwe helemaal niet zo goed voor batterijen van 10 jaar.
Bert-T
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 14:46
Locatie: Gennep

Re: Panther of Exide huishoudaccu?



Bericht door Bert-T »

Neem contact op met accuweb . Ik had kapotte gel accu na 3 jaar. Die jongens adviseerde om er een gesloten semi tractie in te zetten heb er nu een in staan van 190 ampere van Phanter en werkt prima ben weer helemaal zelf voordienend en kan onderweg weer koffiezetten en broodjes afbakken op de camper ligt een panel van 220 watt piek.
Groetjes Bert
Plaats reactie