Ideale accu uitgevonden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Inferno »

Nou daar istie dan...

De boel is inmiddels net een beetje in gebruik. Nog niet echt veel ervaringen dus.
In het kort kan ik je wel vertellen dat de maximale ontlading dicht bij het totale vermogen van de accu ligt. Dus van de 125 Ah kan ik er waarschijnlijk 120 gebruiken. De accu heeft een ingebouwde BMS (accumanagementsysteem) dat ervoor zorgt dat de cellen gelijk geladen en ontladen worden en om de maximale ontlading te bewaken. Bij leeg schakelt deze accu dus af en ben je op die manier veilig tegen kapot ontladen.

Vorige week heb ik een omvormer ingebouwd ook van Emergoplus. 1500 watt en met een nespresso apparaat koffie gezet. Daar werd het hele systeem NIET onrustig van. De twee Truma solar panelen van ieder 100wpa hadden het beetje verbruik zo weer aangevuld. Het was een zonnige dag.

Op mijn youtube kanaal staat een korte video van die inbouw
http://www.youtube.com/watch?v=rBWPIejHQ8I

Gelijk maar even de accu video online gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=JJeRd7tTPKQ
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18166
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Cee Pee »

Alleen wordt het prijsverschil iets te rooskleurig verteld, 200amp aan loodaccu kost geen €400,= maar voor ongeveer €225,= staan ze er wel in.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22860
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door PaulBng »

Stel dat je zo'n alluminium accu van zeg 100Ah hebt. Als je die helemaal zou kunnen ontladen, en laden in 1 minuut.. Vergt dat een laadstroom van 6000A.

Ik pak nog maar een biertje...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Kroppie »

je moet natuurlijk wel de lader en de laadkabel aanpassen 88I , maar dat moet voor agm ook. :D


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6355
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door rongreven »

Kabeltje van 1500 mm2?
Groet, Ron Greven
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door vrijbuiter »

in onze bus een lifePO4 accu 204 amp 28 kg.helemaal tevreden ermee.we draaien een copr.koelkast 19 watt en natuurlijk tv en schotel.kunnen ruim een.week staan op een acculading.
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8463
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door EasyBee »

PaulBng schreef:Stel dat je zo'n alluminium accu van zeg 100Ah hebt. Als je die helemaal zou kunnen ontladen, en laden in 1 minuut.. Vergt dat een laadstroom van 6000A.

Ik pak nog maar een biertje...
Dat het kan, wil nog niet zeggen dat je dat doet. Het is theoretisch mogelijk, maar in de praktijk haalbaar?

Ik loop ook nog even Afbeelding
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Ruud Adam »

vrijbuiter schreef:in onze bus een lifePO4 accu 204 amp 28 kg.helemaal tevreden ermee.we draaien een copr.koelkast 19 watt en natuurlijk tv en schotel.kunnen ruim een.week staan op een acculading.
Vrijbuiter, benieuwd welke accu je hebt.
En heb je ook zonnepanelen op je dak, en zo ja welke?
Groet, Ruud
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door myway »

vrijbuiter schreef:in onze bus een lifePO4 accu 204 amp 28 kg.helemaal tevreden ermee.we draaien een copr.koelkast 19 watt en natuurlijk tv en schotel.kunnen ruim een.week staan op een acculading.
Dan zijn dat toch wel heel bijzondere accu's
Alleen de koelkast doet in een week 266 Ah.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Ruud Adam »

Mooie ontwikkelingen, maar zoals Kroppie al eerder zei 'we moeten het eerst commercieel nog gerealiseerd zien'

Betere accu's en betere zonnepanelen, daar zijn ze in de diverse laboratoria over de hele wereld druk mee bezig.
Want daar valt gigantisch veel geld mee te verdienen.
Het gaat echter maar met hele kleine stapjes vooruit en ik denk niet dat we de 1ste 5 jaar voor onze hobby en voor elektrische auto's of thuissituaties al hele grote veranderingen zullen meemaken.
Ik hoop dat ik het mis heb, maar vooralsnog zie ik nog nergens breed toegepaste systemen die revolutionair anders zijn.
Maar interessant is het wel.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Inferno »

Over de prijs Deze AGM van een A merk https://stroomwinkel.nl/accu/accu-agm/v ... 220ah.html
€695,75
Gel: https://stroomwinkel.nl/accu/accu-gel/v ... -2151.html
€ 717,53

Natuurlijk kun je goedkoper kopen. Maar daar komt mijn vergelijking vandaan.
En snel laden? ik duw er nu 40 ampere in via de auto en als de zon schijnt moet ik nog eens op het metertje kijken maar de panelen doen geloof ik 15 ampere.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18166
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Cee Pee »

Ik hou het maar op een paar van deze jongens
http://accuweb.nl/caravan-camper-accus/ ... -ah-95752/
Volgens mij niets mis mee.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ideale accu uitgevonden?



Bericht door Hoofdnoorman »

In ons industriële tijdperk gaan de ontwikkelingen met een steeds grotere snelheid vooruit.
Decennia lang werd de magneetband als ultieme opslagmedium beschouwd. Niemand kon zich indenken dat er een ander soort zou komen. De magneetband schreed voort van Ferro via Ferro-Oxide en andere deftige benamingen uit het wetenschappelijke vocabulaire totdat dat de kwaliteit zo goed was dat er zelfs digitale informatie hierop werd weggeschreven. Het analoge tijdperk was voorbij, de DAT recorder was het neusje van de zalm en spoedig werd er zelfs het videosignaal digitaal op tape gezet.
Toen de "stomme en rotzooi leverende Chinees" met zijn verjaardagskaart kwam met ingebouwde muziek, ging het nieuwe tijdperk in.
Wederom duurde het even voordat wij in de gaten kregen dat we niet alleen serieel konden registreren maar de informatie ook random op een opslag konden plaatsen en de diskette was geboren.
Daarna kwam de vraag of wij de foto's daarop opgeslagen wel konden bewaren en de CD bracht uitkomst. Het tijdperk van hoofdbrekens over de grootte van de opslag brak aan.
Tegelijkertijd echter werden de bestanden alweer in elkaar gedrukt, of liever gezegd "gecomprimeerd".
De opslagruimte bleef een vraagteken en men sprak zelfs al over holografische chips, waar een veelvoud aan informatie op kon geschreven worden. Ik hoor er weinig meer van, want het laatste is een 1024 Gb (1 TB) micro SD zo groot als een vingernagel. Zou het nu eens genoeg zijn?

Ik voorzie een nieuw soort elektromotor. Eentje die gedoseerd een aantal elektronen uit een accu kunnen halen. Een digitale accu weliswaar. Elke beschikbare foton wordt onherroepelijk opgeslagen. Deze motor, samen met een ingenieuze accu, zal wellicht nog tijdens mijn leven beschikbaar zijn.
De motor zal een auto kunnen voortbewegen. Zal niet veel wegen, de accu ook niet. Door het nieuwe systeem van autonomisch rijden zullen de ongelukken achterwege blijven en met daarbij de noodzaak van ABS, ESP, Kreukelzone's, gelaagde ruiten en meer van dit soort zaken. Alles resulterend in wederom een licht vervoermiddel gebouwd van Grafeen. Het mooiste zal zijn, 1 uurtje daglicht is voldoende om jezelf gedurende 23 uur te kunnen verplaatsen.

Eh, of zou dan eindelijk Scotty zijn teleporteur in gebruik zijn?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie