Ben nu een aantal maanden met mijn camper aan het rijden (89er j5 2,5D)
Nu heb ik toentertijd specifiek gezocht voor een camper met trekhaak. Om zodoende mijn tandemasser( zonder kenteken <750kg) met daarop mijn motor (350kg) mee te nemen.
Nu valt mij op dat sommige bergen/heuvels erg moeizaam gaan, soms maar met 50-60 km/u naar boven. Nu had ik dit al van andere campereigenaars vernomen, dat dit enigszins normaal is. En ook andere campers die op dat moment de zelfde heuvel/berg naar boven gaan, lopen niet in/of uit.
Nu vraag ik mij af of het überhaupt wel haalbaar is om met onze camper een (zware) aanhanger te trekken?
Peugeot J5 versus motortrailer
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Ja wat is haalbaar? Je hebt natuurlijk niets over, je zal wel boven komen daar niet van, heb ook jaren gereden met een 2,5 maar inderdaad je zakt ver terug bij hellingen, wat meestal niet in dank word afgenomen door vrachtwagens, , ook inhalen kost veel tijd b.v bij valsplat
pluk de dag voor je het weet is het over
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Je hebt weinig last van de aanhanger, tenminste ik merk nauwelijks dat er iets achterhangt, behalve als hij uit gaat steken.
Ik heb er wel eens een verkoopaanhanger achter gehad van nog geen 1000 kilo, die links en rechts ongeveer 15 cm uitstak en dan merk je het meteen.
Ben.
Ik heb er wel eens een verkoopaanhanger achter gehad van nog geen 1000 kilo, die links en rechts ongeveer 15 cm uitstak en dan merk je het meteen.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- MonRoe
- Berichten: 17482
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
- Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
- Contacteer:
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Wij hebben een half intergraal camper gehad, met een Fiat 2.5TD, met daarachter een aanhanger met motor. Wij merkte het echt wel als we een beetje een klim moesten maken. Het verschil met en zonder camper was bij ons toch al gauw een km of 20.
Vooral als je op een gegeven moment stil komt te staan en dan heuvel op weer weg moet rijden kost erg veel trekkracht.
Snelwegen ging over het algemeen wel, maar de binnendoor wegen was vaak toch flink aanpassen.
Vooral als je op een gegeven moment stil komt te staan en dan heuvel op weer weg moet rijden kost erg veel trekkracht.
Snelwegen ging over het algemeen wel, maar de binnendoor wegen was vaak toch flink aanpassen.
Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Ik heb een 100 pk Ford Transit/Rimor alkoof camper en ik kan onderschrijven dat je helling op de tijd moet nemen. Vooral vanuit stilstand wegtrekken moet met beleid om de koppeling heel te houden. Helling af ben ik erg blij, dat mijn trailer geremd is.
Als je de tijd neemt en je anticipeert op wat wel en niet kan dan gaat het meestal wel goed toch? Ik heb er bijvoorbeeld een keer voor gekozen een weg met een helling van 26% niet te proberen. Maar 18 tot 20% is heel goed haalbaar.
Als je de tijd neemt en je anticipeert op wat wel en niet kan dan gaat het meestal wel goed toch? Ik heb er bijvoorbeeld een keer voor gekozen een weg met een helling van 26% niet te proberen. Maar 18 tot 20% is heel goed haalbaar.
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Je hebt 3 zaken, namelijk topsnelheid op vlakke weg,, klimvermogen en acceleratietijd.
Indien de aanhangwagen niet uitsteekt, in hoogte e breedte, dan wordt de topsnelheid op vlakke weg slechts een klein beetje lager bij gebruik aanhangwagen.
Die ander 2 veranderen heel sterk omdat die sterk bepaald worden dor het totale gewicht van de combinatie.
Indien de aanhangwagen niet uitsteekt, in hoogte e breedte, dan wordt de topsnelheid op vlakke weg slechts een klein beetje lager bij gebruik aanhangwagen.
Die ander 2 veranderen heel sterk omdat die sterk bepaald worden dor het totale gewicht van de combinatie.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Tandemasser <750 kg. Meestal zijn die dingen >2000 of daaromtrent.
Dat kom je dus weinig tegen. Ik heb het vermoeden dat er kleine wieltjes onder zitten. Kleine wieltjes verhogen de rolweerstand en daar heb je er vier van!
Mijn motorfiets heb ik op een normale, ietwat gemodificeerde aanhanger staan met gewone 13" wielen. Nu heb ik wel een bevallige Italiaan, wat nogal scheelt in gewicht, maar ik merk er hoegenaamd weinig van. Niet achter de bus, niet achter de personenauto.
Dat kom je dus weinig tegen. Ik heb het vermoeden dat er kleine wieltjes onder zitten. Kleine wieltjes verhogen de rolweerstand en daar heb je er vier van!
Mijn motorfiets heb ik op een normale, ietwat gemodificeerde aanhanger staan met gewone 13" wielen. Nu heb ik wel een bevallige Italiaan, wat nogal scheelt in gewicht, maar ik merk er hoegenaamd weinig van. Niet achter de bus, niet achter de personenauto.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Op papier mag die geladen aanhanger niet zwaarder zijn dan 750kg, daar zie ik geen problemen mee.
Heb een fiat bus gehad, ingericht als camper met daarachter een aanhanger met draaikrans van 2 ton.
Dat ging, het voordeel is, je bent altijd de voorste in de file.
Heb nu een MB508 van 80pk met daarachter de aanhanger, ook dit gaat goed.
Heb een fiat bus gehad, ingericht als camper met daarachter een aanhanger met draaikrans van 2 ton.
Dat ging, het voordeel is, je bent altijd de voorste in de file.
Heb nu een MB508 van 80pk met daarachter de aanhanger, ook dit gaat goed.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Peugeot j5 vs motortrailer
Hele simpele test.
Laadt maar eens 400 kilo op een aanhanger met 8" wieltjes en vervolgens 400 kilo op een aanhanger met 13" wielen. En ga dan maar eens met het handje duwen. Het verschil is echt heel goed te voelen.
Laadt maar eens 400 kilo op een aanhanger met 8" wieltjes en vervolgens 400 kilo op een aanhanger met 13" wielen. En ga dan maar eens met het handje duwen. Het verschil is echt heel goed te voelen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore