Aanschaffen tweedehands camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
kbonnet
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:06

Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door kbonnet »

Dag beste camperfanaten,

Ik hoop niet dat jullie dit irritant vinden, een vraag van een camperloos groentje :)

Mijn vriendin en ik hebben het plan gevat om deze zomer een roadtrip te ondernemen naar het noorden van Noorwegen; Laplap cq Finnmark. We krijgen de meest warme gevoelens bij het idee dat we dat doen in ons eigen huisje op de weg. Die zouden we dan ook voor deze reis willen aanschaffen; een camper die op vuurproef moet naar een plek 6000 kilometer noordwaarts, bovendien ook weer huiswaarts moet keren en de komende jaren allicht meer kleinere tochten.

Maar hoe leuk het idee ook is, de camper blijkt een wereld op zich. Hoe meer je leest, hoe meer vragen je krijgt. Dat is natuurlijk altijd zo, maar ik hoop dat jullie ons een eindje op weg kunnen helpen.

Het geld groeit ons helaas niet op de rug, dus we willen een oudje. Dat is natuurlijk vragen om problemen op zich, maar heeft ook z'n eigen charme. Het valt me op dat veel campers nog maar weinig kilometers hebben gereden als ze alweer worden verkocht en dan ook best goedkoop zijn. De prijs is dus een aspect, maar we willen ook aankomen, dus de kilometerstand ook.

Verder is in Noorwegen de benzine erg duur. Maar anderzijds zijn LPG pompen nogal verspreid. Toch neig ik naar een camper op LPG, omdat we altijd stukken op benzine kunnen rijden. Op diesel heb je die keus niet. Bovendien schijn je te kunnen koken en verwarmen op LPG, hoewel sommige bronnen beweren dat dat niet mag. Alweer een vraag.

Maar hiermee gerelateerd schijnen campers op LPG nogal eens vermogen te kort te komen. Nou gaan we niet echt de Alpen in, maar een beetje bergachtig is het wel. Wat is wijsheid? De "snelweg" naar Laplap is wel een 80 kilometerweg (E6), dus de "snelweg" zou geen probleem moeten zijn.

Wat denken jullie over dit plan? Wat is het eerste dat ik jullie opkomt? Misschien is het vervelend voor jullie om een groentjes-vraag te beantwoorden. Beschouw dan dit schrijven maar als onverstuurd.

In andere gevallen; heel erg dank voor julie reacties!

Hartelijke groet,

Koen Bonnet
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door Gommel »

Hoi,

Een jaar geleden stonden wij voor dezelfde vragen dus kan je onze ervaring delen.

Koken kan op gas, maar moet uit een andere tank dus daar heb je al geen verschil in.

Oudjes zal ik in benzine nemen, zijn stiller, goedkoper in aanschaf en voordeliger in wegenbelasting. Weet het, een td is beter maar ook veel beter.

En wat ik er van vind? Gewoon doen! Bij spijt kan je het altijd verkopen, moet ik wel zeggen dat wij ondanks onze leeftijd altijd al een camper wilde dus vandaar wellicht wat overtuigender.
Campertrol
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 17:29
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door Campertrol »

Hallo Koen,

Allereerst valt me als Noorwegen enthousiasteling op, dat je direct al naar het noorden van Noorwegen wil. En dat met een camper die je nog moet kopen!
Het zuiden van Noorwegen is ook heel mooi, misschien wel mooier dan het noorden, maar daar kun je tot in eeuwigheid over discussiëren.
Een camper en vooral een bejaarde, moet je leren kennen. Wij hebben vorig najaar een oude camper gekocht, we wisten dat er het e.e.a aan moest gebeuren, maar komen gaandeweg steeds weer voor verrassingen te staan. Niet onoverkomelijk, maar toch! Wij zijn blij dat we tijd hebben om reparaties te verrichten, hadden we deze camper dit voorjaar gekocht, dan waren we waarschijnlijk in problemen gekomen. Weet dus heel goed wat je aanschaft en weet zeker dat alles goed is en functioneert, eer je vertrekt.
Wat betreft Lpg, ik heb geen verstand van het rijden met een camper op Lpg. Ik weet wel dat campers die op benzine/lpg rijden, niet veel voorkomen. Lpg is inmiddels in Noorwegen ruim verkrijgbaar, schaf voor de zekerheid de LPG gids aan, waarin alle tankstations beschreven staan. Wij reden in 1991 al naar de Noordkaap op Lpg, af en toe even omgereden om een tankstation te vinden.

Hier de 2cents van een nog onervaren camperaar, anderen hebben wellicht betere en meer adviezen voor je.
Veel succes met de overwegingen en de evt. aanschaf!

Vriendelijke groeten, Bert.
Waar zouden we zijn zonder de camper?
Burstner T620, Fiat Ducato 2.5TD, 1991. VERKOCHT!
kbonnet
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:06

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door kbonnet »

Hallo Bert en Gommel,

Alvast bedankt voor jullie reacties! Het is leuk om onder enthiousiastelingen te zijn. Wat betreft de keuze voor noord-noorwegen; daar draait eigenlijk alles om. Daar willen we naartoe. M'n vriendins familie komt er vandaan cq woont er. Maar ik neem je waarschuwing over het kennen van de camper ter harte (tril, tril :)).

Koen
Campertrol
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 17:29
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door Campertrol »

Ha det godt dere in Nordnorge, hadebra!

Vi sees! Bert
Waar zouden we zijn zonder de camper?
Burstner T620, Fiat Ducato 2.5TD, 1991. VERKOCHT!
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door Gommel »

Wel leuk trouwens dat jullie voor Noorwegen kiezen, volgend jaar willen wij graag naar Sortland toe, kennissen wonen daar.
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door Aardy »

Koen, je vraagt de lezer wat het eerst opkomt bij het lezen van jullie plan.
Wel, strak plan, ambitieus en ook tikje riskant.
Wat dat riskant betreft, Bert waarschuwde er al voor. Maar goed, je wilt helemaal naar het Noorden en dat is een knap eindje rijden!
Je wilt een wat oudere camper en dan zou ik vooral een wagen willen die motorisch tot in de puntjes is onderhouden. Het lijkt me absoluut waardeloos om op de Noorse wegen panne te krijgen, want het kan echt lang duren voordat er een levend wezen passeert. En of je altijd bereik hebt met de mobiel om even een deskundige te bellen weet ik ook niet.
Maar misschien heb je veel verstand van motoren en andere technische zaken.
En voor de rest: voedsel kun je van te voren inslaan en je bed heb je bij je, 2 volle gastanks om je eten klaar te make en de camper te verwarmen kunnen ook geen probleem zijn en water heb je genoeg voor handen.
Ik hoop dat je snel een mooie camper vindt, dan kun je je het camperen eigen maken en eventuele problemen oplossen voordat je de grote trip gaat maken.
Succes!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door de Jonckheer »

In principe is een benzinemotor minstens net zo betrouwbaar (of onbetrouwbaar, zo je wilt) als een diesel. Er zitten alleen wat gevoeliger onderdelen aan zoals ontsteking, bougiekabels en bougies. Is dat allemaal nieuw heb je weinig te vrezen en mocht het een keer stuk gaan is het, in tegenstelling tot een diesel, eenvoudig en goedkoop te repareren. Koop je een oudje bestaat de kans dat er nog contactpunten in zitten en dat moet je natuurlijk onmiddellijk vervangen door een setje elektronisch, dat bevorderd de betrouwbaarheid enorm!
LPG levert bij oudere systemen wat minder vermogen op dan benzine maar is dat een probleem? Nee, want je kunt altijd bij klimmen tijdelijk overschakelen op benzine.
Het is al eerder aangegeven, klakkeloos een camper kopen en dan maar meteen op reis gaan is vragen om problemen. Ik snap dat jeugdige enthousiasme wel maar ik zou toch even met beide benen op de grond blijven. Koop zo'n ding en ga eerst een jaar overal in de buurt camperen en leer dat ding kennen en repareer alles wat er te repareren valt. Is alles echt in orde kun je volgend jaar je reis naar Noorwegen gaan doen en heb je minder kans op problemen waar je in een vakantie niet echt op zit te wachten.
Haastige spoed is in deze af te raden. :cheers:
kbonnet
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:06

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door kbonnet »

Heel erg bedankt voor jullie ideeen tot nu toe, mensen! We laten alles bezinken om tot de zo perfect mogelijke beslissing te komen.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door Mirte »

Wat ik denk?

Hey, that 's us, maar dan dertig jaar later!
Wij zijn in '82 in een VW-bus op stap gegaan met een geknutsteld bedje en voor het koken een simpel éénpittertje. We dachten dat een bus die in Turkije was geweest ons ook wel moeiteloos om de Botnische Golf zou brengen. Nou, mooi niet :crazy:

Begrijpelijk plan dus, maar...... wanneer wil je die trip gaan maken? Deze zomer nog?
Dan heb je kans dat je een dooie kat in de zak koopt, want haast-haast gekocht en dan wordt het bijna altijd een duur grapje. Goedkope campers bestaan namelijk niet. Wel campers die goed of minder goed zijn.

Overweeg of de investering je echt past. Kopen is namelijk maar één ding. Daarna moet je hem kunnen houden: belasting, verzekering, stalling, apk+reparaties. Reken voor het gemak op 1000 euro per jaar, maar het kan zo maar 'iets' meer worden. Van dat geld kun je een leuke vakantie betalen en met wat handigheid en flexibiliteit misschien zélfs nog wel naar het hoge Noorden.

Anyway: veel plezier met plannen maken!
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door jielus »

Wij hebben vorig jaar aan het einde van het camperseizoen onze camper gekocht. Enkele bekeken en een geluk bij een ongeluk een mooie, interieur, voor een leuke prijs gekocht. Alleen viel in het voorjaar de APK en een reparatie een beetje tegen, 40% van de aanschaf voor reparaties en de APK. Maar nu staat zij er technisch bijna weer bij als toen zij de fabriek verliet.
Wanneer ik de totale kosten neem hebben we nog steeds een koopje. Goed kijken en naar je hart luisteren!
Ook nu zullen we niet meteen naar Spanje rijden maar eerst een beetje in de buurt leren en veranderen, aanpassen en veel nadenken! Diep nadenken spaart veel geld uit! Wat heb ik echt nodig of wat wil ik in de toekomst nog aanpassen?
Wij zijn zelf helemaal weg van een lange zijbank tegenover de treinzit, keuken achterin naast het toilet. Ga eens goed kijken wat het beste aan je wensen voldoet.
Misschien is het beter om volgend jaar goed voorbereid op weg naar de noordkaap te gaan met een camper die je goed kent! Maar ik heb me in het verleden ook vaak zomaar in het diepe gestort, veel plezier, maar ook veel van mijn fouten geleerd. En zoals ik ergens onderaan een bericht heb gelezen: Wat er niet aan zit kan ook niet kapot gaan!

Veel succes en plezier.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Minx
Berichten: 56
Lid geworden op: do 06 mar 2014, 21:12

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door Minx »

Hey,

Strak plan en dus gewoon doen.....maar een ding is wel belangrijk....budget en handig zijn voor de nodige reparaties onderweg als dat nodig is.....

Mijn advies......zoeken naar een topcamper of er eentje huren...want eigenlijk is alles al gezegd want het gaat vooral om het plezier....en nieuwe campers kunnen ook kapot gaan hoor alleen is de kans wat kleiner.

Ik moet je wel zeggen dat het advies om eerst even weg te zijn een belangrijke is...al is het maar om te ontdekken dat het handige van de vorige eigenaar....helemaal niet zo handig blijkt....

Koken op gas....ideaal! Heb er een grote tank onder en ik stook en kook op LPG...rijden doe ik op diesel.

Dus gewoon doen!! Zoek het avontuur op en ga lekker naar Noorwegen!!! Ben benieuwd naar de foto's..... :-B
Maar wel goed zoeken, evt een camper laten keuren of iemand die jou durft tegen te spreken helpt ook vaak.....(Liefde maakt blind zeg maar...)

Groet,
Robert
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Aanschaffen tweedehands camper



Bericht door 't Busje »

Je mag een bod doen. Zie links. 12 jaar oud en 130.000 km. Is al eens op de Noordkaap geweest. Heel geschikt voor twee (lange) personen, die niet al te veel eisen stellen en een beetje intiem willen slapen (bed is 2,15 x 1,10 meter) :wink: .
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie