Oven of niet?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
famdebree
Berichten: 287
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 13:38
Locatie: Soesterberg

Re: Oven of niet



Bericht door famdebree »

Wij hebben een ingebouwd gasoven en we zijn daar erg blij mee. Hij wordt gebruikt voor het afbakken van broodjes maar meer nog voor het maken van ovenschotels. Heerlijk! Zou hem dan ook niet willen missen.
Wij reizen rond in een Carthago Chic C-line T-Plus 4.8H van 2013
Gebruikersavatar
Gooff
Berichten: 678
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:45
Locatie: Huijbergen

Re: Oven of niet



Bericht door Gooff »

Goldedition schreef:Oven en Cobb, maar de cobb is een BBQ, voor mij geen vervanging voor een oven, en alleen te gebruiken op campings (tenzij het de gasversie is)
Ik gebruik de Cobb meestal niet als BBQ maar juist om bv rolade, gevulde kip, gepofte aardappelen, enz enz... en zelfs goulash of erwtensoep (in de wok met deksel erop) te bereiden.
Benimar Mileo 282
Honda SH 150i
NIKON met wat jampotten

Gooff & San
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Oven of niet



Bericht door BP 2 »

@chrimasa,
Wij hebben de Smev oven 20L en deze heeft nu een draaiplateau waardoor men gelijkmatig kan grillen.
In onze vorige buscamper hadden wij dezelfde en dus ook met het nadeel van onregelmatig grillen.

Wij gebruiken het oventje regelmatig en ook niet alleen om broodjes af te bakken.

BP 2
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oven of niet



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb tijdens de bouw van de camper van een buurman een bijna complete set keukeninbouw spullen overgenomen. Daar zat ook bij een volwassen Whirlpool combioven, dus magnetron, spit en heteluchtoven. De magnetron wil nog wel eens gebruikt worden maar de oven maar zeer beperkt en het spit nog nooit. Thuis hebben we dezelfde en daar hetzelfde patroon. Ook hebben we zowel thuis als in de camper een minioven wat een lekker handig ding is en snel op temperatuur. Broodjes en pizza's afbakken? Dat doen wij in een hoge koekenpan met glazen deksel. Is veel sneller klaar dan met een oven en werkt perfect! Werkt ook goed met shoarma broodjes!
Maar zoals velen al hebben aangegeven, gebruik je thuis de oven vaak? Ja, dan zou ik er een kopen. Is dat minimaal dan zou ik volstaan met een minioventje. Neemt weinig plek in en die dingen werken echt goed. Koop er een zo klein mogelijk want die is altijd nog groot genoeg om voor 2 personen broodjes af te bakken en ovenschotels te maken. Bijvoorbeeld deze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Oven of niet



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb omdat de kinderen maar door groeide de grote keuken moeten verkleinen ten gunste van een extra zitplaats.
De originele oven verwijderd en er een grotere Amerikaanse oven in gezet:
oven.jpg
oven.jpg (44.96 KiB) 1418 keer bekeken

We bakten er zelf brood in, taarten bij verjaardagen en feesten, lasagne etc. en natuurlijk ook wel eens de bekende broodjes.
Maar het meest gebruiken we de oven om er brood en chips in te bewaren....

Ik denk dat als je van koken houdt en thuis ook de oven veel gebruikt het een aanwinst is.
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op vr 07 feb 2020, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Oven of niet



Bericht door Zwerfleeuwen »

Ik persoonlijk vind het zonde van de ruimte die zo'n oven inneemt. Wij hebben een Coleman opklapbaar oventje. Ook in deze oven moet je natuurlijk de broodjes op tijd omkeren. En even leren hoe je b.v. een hartige taart het best kunt bakken. Maar je kunt er alle ovengerechten of pizza's in klaarmaken. En ben je klaar, dan klap je je oventje in en weg is het. Er zijn ook nog andere alternatieven zoals een Omnia oven.
De Cobb gebruiken we ook inderdaad, maar dan als bbq of voor gerechten die langer moeten garen.

Ik zou dus zelf niet snel voor een inbouwoven kiezen. Maar ja, wij zijn dan ook maar met z'n tweeën. Ben je met meerdere personen of heb je ruimte genoeg, ja dan zou ik er misschien anders over denken.

Succes met je keuze!
Hennie
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Oven of niet



Bericht door Navigator »

Wij kokkerellen wat af en hadden de ruimte voor dit 'bakbeest'. In de aanbieding bij De Wit in Schijndel. Alles d'r op en d'r an: 4-pits, grill EN oven. Net gelezen dat als je'm niet gebruikt je er in ieder geval chips en brood in kunt bewaren................ :thumbup:

Afbeelding
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: Oven of niet



Bericht door Paul Willem »

Toen wij onze camper nieuw kochten en ik de oven, die er standaard in zat, zag heb ik inwendig heel hard gelachen en gedacht wat moet je nu met een oven in een camper en hoeveel gasflessen moet ik meenemen?

Bij de eerste reis vond de ommekeer al plaats. Heerlijke warme croissants bij het ontbijt, af en toe een heerlijke echt warme pizza, een ovenschoteltje, warm stokbroodje, afbakbroodjes en ga maar door. Nu zou ik hem niet meer willen missen.

Het gasverbruik viel me ontzettend mee en week niet echt erg af van ons verbruik in de vorige camper.

Nadat we na de eerste reis een LPG-fles hebben aangeschaft is de over zeker eens per twee dagen lekker in gebruik en heb ik de laatste reis zelfs een appeltaart gebakken en ... met heel veel smaak gegeten met vier personen.
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Oven of niet



Bericht door durisotti »

Hoofdnoorman schreef:
Ik praat niet over de oventjes met het verwarmingselement, want die zijn voldoende leverbaar.
Ik bedoel de oventjes met twee infraroodbuisjes, boven en onder. Dat zijn de toppertjes maar, om één of andere reden van de markt gehaald. :?:
Volgens mij zijn deze nog gewoon te koop:

http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/ ... f7634.html
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oven of niet



Bericht door Hoofdnoorman »

Dit oventje heeft dus niet die glazen infrarood buisjes maar reeds de alom bekende verwarmingselement.

Nadelen;
duurt langer
hoger wattage

Voordelen;
heeft meestal een thermostaat
glazen infraroodbuisjes zitten er niet in en kunnen dus niet breken.

De ouderwetse kleine minioventjes werken bij mij het beste op de omvormer. Omdat het oventje ook maar 600 watt is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: Oven of niet



Bericht door Gerard056 »

Wij hebben ook een oven in de camper , boven de koelkast/vriezer een zgn TEC-tower. (160ltr.)
maar tot op heden hebben we hem nog niet gebruikt in de 5 maanden dat we de camper nieuw geleverd.

Komt overigens nog wel bij dat de oven een meer gewicht heeft van 30 Kilo.

Eerlijk gezegd voor ons had het niet nodig geweest maar hij zat er nu eenmaal in en een andere camper van dit type en uitvoering zonder oven was er niet meer !

Gerard
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Re: Oven of niet?



Bericht door cjoosten »

Een losse electrische oven van 650 watt en boven de koelkast een magnetron van 800 watt super handig
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Oven of niet?



Bericht door de toren »

Vers stokbrood komt van de bakker lekker man ff wandelen en tevreden met een broodje en een paar gebakjes weer terug naar de camper :) iedere vakantiedag is een feestje . Ik wens er ook een maar ben bang dat hij nooit gebruikt word zoals de rest van alle rotzooi die ik heb :).
Ria Boon
Berichten: 223
Lid geworden op: za 02 jan 2010, 23:22
Locatie: Nieuwlande

Re: Oven of niet?



Bericht door Ria Boon »

Wij hadden een klein elektrisch oventje op een plank vastgemaakt en aan de muur gemaakt.
Mijn man heeft via Ebay Dld. een gasoventje gekocht. Nog geen ervaring mee want hij zit er nog niet in ha ha
Camperplaats de Bonenstee. www.debonenstee.nl
Plaats reactie