dagrijachterlicht?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

dagrijachterlicht?



Bericht door merallas »

Heb recentelijk dagrijlicht ingebouwd, maar wat te doen in een tunnel? Moet je dan alsnog meer verlichting ontsteken? Anders heb je geen achterlicht, terwijl dat voor mijn gevoel belangrijker is dan een voorlicht. Om die reden overweeg ik om een ledlampje (gekoppeld aan de dagrijverl.) in te bouwen in tenminste een van mijn achterlichten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door Kroppie »

vlgs mij mag bij een dagrijverlichting geen achterlicht branden .
maar dan doe je toch even je dimlicht aan .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door avbrande »

Precies, dagrijlampen zijn er alleen maar om van voren beter gezien te worden.

In een tunnel doe je dus je normale dimlicht aan en als het goed is gaan of de dagrijlichten automatisch aan of zoals bij nieuwe type auto's worden die dagrijlampen gedimd.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door Going »

Ik rij al jaren met speciale rode Led stripjes gekoppeld aan mijn dagrijlicht.
Keuringmeester bij APK zegt men mag meer achterlichten voeren.
Maar ga ik eeen tunnel in dan ontsteek ik toch de dimlicht want
Anders is het dashboard donker en kun je niet je snelheid zien
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door merallas »

Hmm,vind dat erg onlogisch. Zie ook niet in wat het probleem zou zijn van dagrijachterlichten. Ga het daarom toch zo maken. Zal vertellen als ik er een bekeuring voor krijg, of dat hij er voor afgekeurd wordt.
Het zou me overigens niet verbazen dit tzt als een normale uitrusting wordt gezien.
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door swagmanneke »

ok ieder zijn ding.
de wetgever voorziet dat alle nieuwe MODELLEN sinds 1/2/2012 voorzien moeten zijn van dagrijlichten.
als je zelf lichtjes wil bijplaatsen geen probleem,MAAR waarom zou jedat doen, rijd dan gewoon met uw dimlichten aan. geen vergeten in een tunnel en bij het afzetten van het kontakt gaan ze toch uit.

Wanneer automatische lichten op de Ducato's en andere Fords zoals bij de personen wagens.

En denk bij Fiat aan het canbus systeem als je er niets van kent zoals ik blijf er dan af.

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door cobes »

Ik heb mijn daglichten simpel buiten dat stomme cambus systeem aangesloten , dan branden ze tenminste :-B
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door Gerard056 »

De door mij gemonteerde LED dagrijlichten in de Fiat Ducato (type 250) werken ook buiten het canbussysteem om,
en bij het inschakelen van de Dimverlichting gaan de dagrijlichten op halve sterkte branden zoals het hoort.
Prima set uit GB passen netjes in de ronde uitsparingen van de Fiat Bumper en nog goedkoop ook.

voor meer modellen en types kijk bij http://www.ledcom.co.uk

Gerard.

( en nee, ik ben geen importeur of aandeelhouder )
isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door isoplus »

In Scandinavië moet je overdag verplicht met dimlicht rijden, dus ook achter moet licht branden.
Wel handig i.v.m. de vele tunnels, ik zelf rij dus altijd, ook hier en op weg naar het zuiden, met dimlicht aan.
Alleen in Portugal wordt er wel eens door een tegenligger geseind, verder reageert er nooit iemand.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1087
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door ben19 »

en ik heb een VW waar altijd gedimd lichtbrand + achterlicht af fabriek.
dus hoe zo zonder achterlicht???
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27466
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

dagrijachterlicht?



Bericht door Marco Polo »

Kwam dit verhaal tegen als Europese regelgeving.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 152:NL:PDF

"De elektrische aansluitingen moeten zo zijn dat de breedte- en achterlichten, de markerings­ lichten (indien aanwezig), de zijmarkeringslichten (indien aanwezig) en de achterkentekenplaat­ verlichting alleen tegelijk kunnen worden in- en uitgeschakeld".

Een extra achterlichtje als daglicht inbouwen gaat hem niet worden lijkt me.

Dimlicht/stadslicht (met achterlichten) of dagrijlicht (alleen voor - zichtbaarheid voor tegemoetkomend verkeer) lijkt me de enige logische en toegestane keuze.

Volgens 6.19.7.3. moet het dagrijlicht uitgeschakeld worden op het moment dat normale verlichting aangezet wordt.
Halve kracht is dus niet zoals het hoort.

Dit is overigens regelgeving voor goedkeuring van verlichting op voertuigen. Mogelijk dat de APK wat soepeler is.

Je moet je ook bedenken wat de zin is van deze verlichting boven dimlicht. In mijn ogen is dat met name dat men - voetgangers, overige bestuurders - je onder daglicht omstandigheden aan ziet komen tegen minimaal verbruik In andere omstandigheden past dimlicht beter.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door Going »

Even voor de goede regels.
Daglicht rijlichten zijn nooit een vervanging van de gewone verlichting.
Ik had daar nog een vraag over bij het C1 examen.
U moet dimlicht, dus dan ook de normale achterverlichting, voeren bij slecht zicht wegens sneeuw, hevige regen mist en (intredende) duisternis.
Normaal gaan de dagrijlichten dan uit of dimmen waardoor ze niets meer dan stadslicht hoeveelheid licht geven.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: dagrijachterlicht?



Bericht door Ronmekel »

merallas schreef:Hmm,vind dat erg onlogisch. Zie ook niet in wat het probleem zou zijn van dagrijachterlichten. Ga het daarom toch zo maken. Zal vertellen als ik er een bekeuring voor krijg, of dat hij er voor afgekeurd wordt.
Het zou me overigens niet verbazen dit tzt als een normale uitrusting wordt gezien.
Mmm, stelt een vraag krijgt antwoord waarom anders en dan zo'n antwoord.

Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27466
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

dagrijachterlicht?



Bericht door Marco Polo »

Je moet wat te klussen hebben nietwaar ;-)
Plaats reactie