Welke gasfles in VW California gebruiken?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door zweedje »

Beste forumleden,

Afgelopen maandag hebben wij onze eerste California opgehaald. Enthousiast gaan lezen in de gebruiksaanwijzing, die helaas erg sumier is. Volgens de Zweedse leverancier komt dit omdat men nog niet helemaal klaar is met de vertaling van het Duitse handboek en wordt de handleiding z.s.m. nageleverd...? :wtf:

Maar afijn, we vonden bij de accessoires ook een gaskraantje, met begeleidend briefje dat in Zweden andere gasflessen worden gebruikt dan in de rest van Europa. Het Zweedse gaskraantje dient dan ook vervangen te worden voor een Europees model wanneer we de grens oversteken. Welke gasfles we in Zweden dienen te gebruiken staat vervolgens ook nog vermeld, maar wat we 'over de grens' voor fles mogen verwachten, tja, dat is kennelijk geheim.

Daarom mijn vraag: welke soort gasfles hebben wij nodig bij het verlaten van Zweden? Het model dat we nu hebben heet gasolflaska 2012 en is van PrimaGaz. Zie afbeelding op http://www.spangajarn.se/hus_hem/gasolt ... laska_2012
Dit model vind ik echter nergens terug in NL, of Duitsland. En ik neem ook niet aan dat we ons Zweedse model daar kunnen laten bijvullen of omruilen?

Hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen, want zonder hulp is dit nogal lastig zoeken!

Bij voorbaat mijn grote dank,
Groetjes Nicole.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door zweedje »

Hej Cor,

Dank voor je snelle antwoord. Ik had deze site inderdaad ook gevonden, maar ik heb geen idee welke van deze gasflessen nu in de California past. Heb daar een beperkte ruimte voor in de kast, en het moet wel passen! De afmetingen van het Europese model moeten daarom overeenkomen met de afmetingen van de fles die ik in Zweden heb. De Zweedse fles is 5,7 kilo zwaar, en er zit 2 liter gas in. Is er misschien een Californiarijder die mij kan vertellen welk model hij/zij gebruikt?

groetjes Nicole.

Ik zag trouwens ook dat wij propaan hebben (i.v.m. de kou 's winters) en dat sommige landen butaan gebruiken. Wat gebruikt men over het algemeen in NL?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door Cee Pee »

Je kan ook de gaskast opmeten dan weet je ook wat je kwijt kan. x;-)

Als de fles in het verwarmde gedeelte van de camper staat maakt het niet uit of je butaan of propaan gebruikt, als de fles "buiten" staat is propaan een slimmere keus.

Cor
Laatst gewijzigd door Cee Pee op wo 12 dec 2012, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door FrS »

zweedje schreef:Hej Cor,

Dank voor je snelle antwoord. Ik had deze site inderdaad ook gevonden, maar ik heb geen idee welke van deze gasflessen nu in de California past. Heb daar een beperkte ruimte voor in de kast, en het moet wel passen! De afmetingen van het Europese model moeten daarom overeenkomen met de afmetingen van de fles die ik in Zweden heb. De Zweedse fles is 5,7 kilo zwaar, en er zit 2 liter gas in. Is er misschien een Californiarijder die mij kan vertellen welk model hij/zij gebruikt?

groetjes Nicole.

Ik zag trouwens ook dat wij propaan hebben (i.v.m. de kou 's winters) en dat sommige landen butaan gebruiken. Wat gebruikt men over het algemeen in NL?
de grootste fles van camping gaz (blauw)
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door zweedje »

Inmiddels weet ik het antwoord (met ook mijn dank aan FrS). Heb een engelstalige handleiding van de California gevonden en daarin staat dat Camping Gaz 907 moet worden gebruikt. Zodra we van plan zijn Zweden te verlaten laten we de originele gasfles dus maar thuis, en kopen zodra we over de grens zijn een Europees model. Anders blijven we met 2 verschillende flessen in het rond rijden, en dat lijkt me een beetje zonde van de ruimte!
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door FrS »

Bij Obelink in Winterswijk het goedkoopste, denk wel aan een aardig bedrag aan statiegeld.
roma
Berichten: 4580
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door roma »

Informeer eerst maar eens of er andere gasflessen mogelijk zijn, omdat CampinGaz wel overal verkrijgbaar is, maar met een zeer opmerkelijk prijskaartje er aan. Zeg maar, erg duur.
Geen plaatselijke gasboer in de buurt?
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4184
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door beatrix18 »

Bij ons past er ook alleen zo'n blauw, duur, ding in.
Het is echter alleen om op te koken en gaat dus lang mee.
Is ie leeg dan kan je hem (bijna)overal wisselen en dat is ook wel weer prettig.

"De blauwe Campingaz gasflessen kunt u overal ter wereld inruilen voor een vol exemplaar van hetzelfde type. Hierbij betaalt u alleen voor het gas. Dit slimme ruilsysteem bewijst al meer dan 50 jaar zijn waarde!"

Over andere flessen/andere landen staat veel te lezen op het forum en niet dat het altijd fijn is :problem: .

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Swieber
Berichten: 422
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 11:04

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door Swieber »

Hallo Zweedje

Fles plus vulling is behoorlijk duur. Meestal zit er een Campinggaz 907 fles in.
Maar zou de hoogte wel even opmeten. je hebt er drie maten in waarbij de 907 de grootste is.
Heb vorig jaar twee lege 907 flessen verkocht voor 10 euro per stuk.
Informeer maar eens
Op http://www.weetjewel.com
Op http://www.vwexclusive.nl
Op http://www.vwbusclub.nl
Op http://www.marktplaats.nl

Zou er nooit meer voor betalen dan 10 euro. Er zijn er nog giga veel van in omloop.
De vulling a 2.75 kg die in een 907 fles zit kost ongeveer 25 euro.
Dat is ongeveer 5.5 liter gas, en kost dus een kleine 5 euro per liter.
Ik mag geen reclame maken maar in een gemiddelde campingwinkel,
kost een 907 fles met 2.75 kg gas gemiddeld 88 euro.
Dus dan betaal je voor een lege fles al 63 euro PER STUK.

Groetjes en veel plezier met jullie California. Swieber Rinus
Gebruikersavatar
corroza
Berichten: 242
Lid geworden op: vr 17 feb 2012, 21:47
Locatie: Vianen

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door corroza »

Heb nog een 907 in de schuur staan .


Cor
Elke betere wereld begint, met jou en in jou. Niet morgen bij een ander, maar vandaag bij jezelf
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door Autocaravana »

De grote van CGaz kun je op de rommelmarkt scoren voor ongeveer 10 euro, leeg. De prijs voor een vulling is per land sterk verschillend. Bv. Spanje ongeveer 13 euro.
Het is al opgemerkt, in de California gebruik je alleen gas voor koken zodat je verscheidene weken doet met een fles.
Sommige landen hebben flessen van vergelijkbare grootte, maar toch net iets anders, bv. Turkije.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door zweedje »

Iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden! :thumbup:

De bedragen die Swieber opnoemt komen inderdaad overeen met het bedrag dat je (ongeveer) in Zweden voor een gasfles betaalt. Best duur dus zo'n flesje, ook al doe je er zo te lezen behoorlijk lang mee omdat je hem alleen gebruikt tijdens het koken. Ik ga eens struinen op Marktplaats en kijken of ik daar een lege vinden kan. Vraag dan of een kennis uit NL de fles wil meenemen naar Zweden, en ruil deze zodra ik de Zweedse grens over ben in voor een vol exemplaar. Scheelt me toch een boel geld, dat geef ik liever op een andere manier uit. x:DD

Cor, bedankt voor het aanbod, helaas heb ik geen bekenden in de buurt van Vianen wonen, dus ga het eerst even via MP proberen.

Moet me nog even van het hart dat ik dit een erg prettig forum vind tot op heden, heb steeds antwoord op mijn vragen gekregen en als 'nieuweling' voel ik me goed geholpen. :clap:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke gasfles in VW California gebruiken?



Bericht door Cee Pee »

Mooi forum hè :thumbup:

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie