Gasfornuis schoonmaken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Gasfornuis schoonmaken



Bericht door zweedje »

Geen idee of ik met dit onderwerp goed zit op 'Algemeen', maar ik weet niet zo goed waar ik mijn vraag anders moet plaatsen.

Nog heel even dan is het zo ver, en zijn wij de trotse bezitters van een VW California. Het keukentje bestaat uit een 2-pits gasfornuis en kleine spoelbak. De nu nog blinkend schone gaspitten zullen bij gebruik ongetwijfeld zwart worden. Hoe maken jullie deze weer schoon? En kun je bijv. aluminiumfolie rond je gaspitten leggen, zodat evt. spetters makkelijk te verwijderen zijn (alu-folie vervangen na gebruik) ipv dat je ingebrande etensresten moet gaan afbikken en daarmee wellicht je keuken beschadigd?

Groetjes Nicole.
Gebruikersavatar
Anika
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 19:23
Contacteer:

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door Anika »

Gewoon net als thuis doen. Koken en daarna met een nat doekje met wat sop je fornuis schoonmaken.
Niet moeilijk gaan doen met alufolie enzo.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door de hoekies »

10 jaar zo,n fijne bus gehad, na het koken de pannensteunen eruit halen (kijk uit dat je de zwarte ringetjes niet verliest)zoals beschreven met een vochtig doekje afnemen en het blijft mooi.
Je branders kun je ook zo schoonmaken als zijn afgekoeld
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1643
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door noneku »

Voor de "grote beurt" gebruik ik oven en grilreiniger van HG. opspuiten, even laten intrekken, dan met de zachte kant van een schuursponsje goed wrijven en afnemen. Droogmaken en dan met rvs olie inwrijven. Dan heb je een nieuwe kookplaat.
Hetzelfde doe ik thuis met de rvs gaskookplaat.
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door zweedje »

Super, iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden! Verheug me nu al op een dergelijke poetsbeurt :-B
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door vwbusje »

Als je de pitten losmaakt is het gelijk een goede gelegenheid de fiberringen die er tussen zitten te vervangen.
Die gaan geheid stuk en dan heb je een lek langs je pitten.

Leo
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door zweedje »

Dat klinkt 'goed' Leo :wtf: Maar voorkomen is beter dan genezen, is er een speciaal soort ring in de handel die beter geschikt is dan de ringen die de fabriek monteert dan? Hoop dat je deze newbee een beetje op weg wilt helpen zodat we zorgenvrij op reis kunnen!

Groetjes Nicole.
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door vwbusje »

Sorry, ik zal het verder uitleggen.
Tussen de branderkoppen en de gasstelplaat en eronder zitten fiber ringen. Die gaan na verloop van tijd stuk, zeker als je de koppen losmaakt. Ze gaan ook stuk als je een keertje water laat overkoken en het is zoveel dat het er tussenloopt. de temperatuur verschillen laten dan de ringen knappen.
De branderkoppen zitten met een soort bajonet systeem vast een kwartslag draaien en ze zijn los.
Ik heb altijd een reservesetje bij me op vakantie want het ongeluk komt altijd als je ver weg bent. Overigens heb ik ook al eens een kromme kop gehad dus ook daar heb ik een reserve van bij me.
Je kan ze hier vinden: http://www.gimeg.nl/?search_string=cramer&x=16&y=12
De meeste kampeerzaken hebben het op voorraad of kunnen het voor je bestellen.
Meet even met een schuifmaat de dikte van de ringen voordat je ze besteld.
En kijk goed naar de diameter bij mij is het 50mm en 1mm dik voldoende.
Oh en het zijn ook de originele ringen het is eigenlijk iets dat je bij het onderhoud van het gasstel vervangt net zoals de slangen......

succes en mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Leo

PS op onderstaande 2 sites is nog veel meer informatie te vinden over de T4:
http://www.weetjewel.com/
http://www.t4-wiki.de/wiki/Hauptseite (duitstalig)
zweedje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 16:26

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door zweedje »

Aha, het is me nu een heel stuk helderder Leo, dank voor je uitleg! Een zakje met wat reserve-onderdelen kan dus geen kwaad begrijp ik, zeker als je niet dagelijks in de buurt van de grotere plaatsen te vinden bent waar je een kampeerzaak tegenkomt. In mijn thuisland Zweden zijn dit soort winkels al dun gezaaid, dus wij gaan liever goed voorbereid op reis: met wat reservesetjes dus!

Groetjes Nicole.
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door vwbusje »

:thumbup:
Ben en Ingrid
Berichten: 967
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 11:30
Locatie: Beek-Berg en Dal
Contacteer:

Re: Gasfornuis schoonmaken



Bericht door Ben en Ingrid »

We gebruiken al jaren alufolie. Gaat prima, als het kapot is gaat er weer nieuwe op.
Groet Ingrid.

Don't follow me, I'm lost too.

Hymer B 584 (2004).
Plaats reactie