genoeg vermogen?
genoeg vermogen?
Beste camperaars,
Ik ben hier spiksplinternieuw.
We hebben jaren met de caravan gekampeerd maar zijn nu uit aan het kijken naar een camper.
We willen er mee naar het buitenland en dus ook de bergen.
Ik heb een camper op het oog, maar weet niet of deze genoeg vermogen heeft om in de bergen mee te rijden (en dan niet als een slak). Het is een Fiat Ducato 1.9 tdi van 2002. 4 cil. 1905 cm3 66kw.( 90 pk) De camper een ahorn: massa leeg : 2410 kg en max laad. 3000 kg?
Wie kan uit ervaring , mij daar een goed advies over geven?
Want kopen is één, maar spijt daarover krijgen is twee.
Ik hoor het wel.
Alvast bedankt
gr Lau
Ik ben hier spiksplinternieuw.
We hebben jaren met de caravan gekampeerd maar zijn nu uit aan het kijken naar een camper.
We willen er mee naar het buitenland en dus ook de bergen.
Ik heb een camper op het oog, maar weet niet of deze genoeg vermogen heeft om in de bergen mee te rijden (en dan niet als een slak). Het is een Fiat Ducato 1.9 tdi van 2002. 4 cil. 1905 cm3 66kw.( 90 pk) De camper een ahorn: massa leeg : 2410 kg en max laad. 3000 kg?
Wie kan uit ervaring , mij daar een goed advies over geven?
Want kopen is één, maar spijt daarover krijgen is twee.
Ik hoor het wel.
Alvast bedankt
gr Lau
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: genoeg vermogen?
hallo ten eerste welkom
Geen ervaring met zo`n motor wel een ervaring met een VW T4 met 74 pk (zonder injectie of turbo) en die woog geladen zo`n 2800 kg, kwam wel boven b.v in Luik maar het duurt even maar je hebt vakantie.
Op den duur erger je je er soms aan maar het is dan niet anders , nu rijden we met een 120 pk multijet turbo en dat is geen vergelijk want dat rijdt als een personenewagen .
Ik denk dat het niet tegenvalt een 1.9 tdi maar wat wil je : rustig naar boven of met het verkeer mee kunnen rijden .
Het is je wens en rijstijl die het samen bepalen met je budget
Geen ervaring met zo`n motor wel een ervaring met een VW T4 met 74 pk (zonder injectie of turbo) en die woog geladen zo`n 2800 kg, kwam wel boven b.v in Luik maar het duurt even maar je hebt vakantie.
Op den duur erger je je er soms aan maar het is dan niet anders , nu rijden we met een 120 pk multijet turbo en dat is geen vergelijk want dat rijdt als een personenewagen .
Ik denk dat het niet tegenvalt een 1.9 tdi maar wat wil je : rustig naar boven of met het verkeer mee kunnen rijden .
Het is je wens en rijstijl die het samen bepalen met je budget
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Re: genoeg vermogen?
Eigenlijk is het heel simpel.
Je kijkt hoeveel cc je hebt bij je normaal vervoermiddel (je auto dus)
is die 2000 cc kun je behoorlijk meekomen met een autogewicht van 1200-1300kg
Een camper weegt echter 3500kg, (het meer dan dubbele van een personenwagen)
Ga je dan met een 1900 cc motortje het proberen in die relatieve mastedont van 3500kg moet je er niet te veel van verwachten. je komt er desondanks overal mee, maar vraag niet hoe, te voet is bijna net zo snel.
Persoonlijk vind ik een 2.8 liter motor het minimum voor een camper van 3.5 ton.
Je kijkt hoeveel cc je hebt bij je normaal vervoermiddel (je auto dus)
is die 2000 cc kun je behoorlijk meekomen met een autogewicht van 1200-1300kg
Een camper weegt echter 3500kg, (het meer dan dubbele van een personenwagen)
Ga je dan met een 1900 cc motortje het proberen in die relatieve mastedont van 3500kg moet je er niet te veel van verwachten. je komt er desondanks overal mee, maar vraag niet hoe, te voet is bijna net zo snel.
Persoonlijk vind ik een 2.8 liter motor het minimum voor een camper van 3.5 ton.
Don\'t dream your life... LIVE your dreams!!!
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: genoeg vermogen?
het is een 1.9 TDI en een max van 3000 kg , ik denk dat het vergelijk met een personenwagen niet kunt maken , een diesel heeft zowiezo al meer trekkracht denk ik als een personenwagen.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: genoeg vermogen?
Als je uitgaat van minimaal 35 pk per ton zit je met een camper wel goed. Dat verhaal over die personenauto gaat mank, die heeft een heel andere eindoverbrenging, meer op snelheid dan op kracht gericht. Een 1.9 is aan de lichte kant, een 2,5 is beter geschikt om er ook de bergen mee in te gaan, zeker als er ook een turbo aan hangt. Maar inderdaad, je bent met vakantie. Ik zie ze zo vaak voorbijkomen waarbij ik denk: "waar is de brand?"
Re: genoeg vermogen?
Een Ducato 1.9TDI heeft nog meer vermogen dan een gewone 2.8crosser schreef: Persoonlijk vind ik een 2.8 liter motor het minimum voor een camper van 3.5 ton.
Re: genoeg vermogen?
Wij hebben ook een 1.9 TD en wij komen ook overal. Je kan goed met het verkeer meekomen en een top van 125 km. In de bergen zal hij wat eerder inzakken als een 2.5TD of een 2.8TD. Als het verder een goede camper is en de inbouw bevalt je dan zou ik de koop niet over laten gaan omdat het een 1.9TD is. Maar hier zijn de meningen over verdeeld. Tegenwoordig moet een camper met 160Pk nog getuned worden omdat hij niet in zijn 6 de versnelling bij de bergen omhoog wil.
Mvg Peter
Re: genoeg vermogen?
Het goede nieuws is dat dit geen FIAT motor is, maar een Peugeot motor, deze zijn een stuk beter.
Deze motor, de XUD9, zit ook in de oudere Peugeot Experts en in de Peugeot 405.
Het zijn zeer prima motoren die bij goed gebruik en onderhoud lang mee gaan.
Ze zijn zelfs in toyota corolla's gebruikt !
Het is geen TDI (die zitten in VW's) maar een TD, een turbo diesel.
http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD
Verwacht met deze camper geen racemonster, maar voor gewoon gebruik is 90 pk voldoende.
Deze motor, de XUD9, zit ook in de oudere Peugeot Experts en in de Peugeot 405.
Het zijn zeer prima motoren die bij goed gebruik en onderhoud lang mee gaan.
Ze zijn zelfs in toyota corolla's gebruikt !
Het is geen TDI (die zitten in VW's) maar een TD, een turbo diesel.
http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD
Verwacht met deze camper geen racemonster, maar voor gewoon gebruik is 90 pk voldoende.
Re: genoeg vermogen?
Ik heb in het verleden twee keer een camper gehad met 1.9 TDi motor.
Beiden waren Dethleffs intergraal campers (Fiat Ducato) met een max gewicht van 2800 kg.
Beide campers, de I-532 (1990) en de I-5252 (1998) hadden 60 Kw motoren.
We hebben nooit problemen gehad om met het verkeer mee te komen.
Zelfs in de bergen was het géén probleem, moet je wel toeren draaien.
Wel was het zó, dat bij een forse rijstijl ze nogal veel olie ge/verbruikten.
Bij een normale rustige rijstijl, vrijwel geen olie verbruik.
De "i" in de aanduiding TDi stond voor mijn campers voor interkoeler
Beiden waren Dethleffs intergraal campers (Fiat Ducato) met een max gewicht van 2800 kg.
Beide campers, de I-532 (1990) en de I-5252 (1998) hadden 60 Kw motoren.
We hebben nooit problemen gehad om met het verkeer mee te komen.
Zelfs in de bergen was het géén probleem, moet je wel toeren draaien.
Wel was het zó, dat bij een forse rijstijl ze nogal veel olie ge/verbruikten.
Bij een normale rustige rijstijl, vrijwel geen olie verbruik.
De "i" in de aanduiding TDi stond voor mijn campers voor interkoeler
Re: genoeg vermogen?
Weinig pk vond ik vroeger absoluut geen probleem. We hebben inmiddels auto's gehad van 60 tot 160 pk. We kwamen altijd boven in luik. Tot op het moment dat je een auto hebt die het qua pk's makkelijk aan kan. Dan wil je niet meer terug.
Ik zou nog even verder zoeken.
Ik zou nog even verder zoeken.
m.v.g.
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Re: genoeg vermogen?
Boven kom je altijd. De een met dicht geknepen billen en drie versnellingen terug, de ander geeft wat gas bij en de derde ziet het wel.
Voor de een is 90 per uur prima, voor de ander is dat al te hard en de derde wil toch echt wat harder.
Wat wil je, wat is belangrijk voor je, wat mag het kosten? 90 pk is krap.
Voor de een is 90 per uur prima, voor de ander is dat al te hard en de derde wil toch echt wat harder.
Wat wil je, wat is belangrijk voor je, wat mag het kosten? 90 pk is krap.
Re: genoeg vermogen?
Hé luitjes,
Bedankt voor jullie advies.
We doen er ons voordeel mee.
Ik laat wel weten als we wat gevonden hebben.
gr Lau
Bedankt voor jullie advies.
We doen er ons voordeel mee.
Ik laat wel weten als we wat gevonden hebben.
gr Lau
Re: genoeg vermogen?
je moet maar zo rekenen idhond .... only milk and juice come in 2 litres
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
- wingman01
- Berichten: 7546
- Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
- Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)
Re: genoeg vermogen?
J5 met 75 pk.
afgelopen weekend bij Luik omhoog.......tegen de 60 kmh.
ik moest mijn gas ff iets los laten omdat ie anders teveel toeren ging maken , en z,n 4 zou hij toch niet pakken.
en daar waar het een beetje vlakker begint te worden in z,n 4 gegaan waar hij dan ook oppakt.
maar ik persoonlijk zou gaan voor meer CC, en dan een TD.
dat scheelt je een intercooler die kapot kan gaan, ook denk ik dat onderdelen wat makkelijker te krijgen zijn als er iets kapot gaat .
afgelopen weekend bij Luik omhoog.......tegen de 60 kmh.
ik moest mijn gas ff iets los laten omdat ie anders teveel toeren ging maken , en z,n 4 zou hij toch niet pakken.
en daar waar het een beetje vlakker begint te worden in z,n 4 gegaan waar hij dan ook oppakt.
maar ik persoonlijk zou gaan voor meer CC, en dan een TD.
dat scheelt je een intercooler die kapot kan gaan, ook denk ik dat onderdelen wat makkelijker te krijgen zijn als er iets kapot gaat .
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.