Nieuw hier? Stel je even voor!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
roadie6
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 11:25

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door roadie6 »

Hallo,

Ik, Roald uit landgraaf, heb me hier aangemeld om in de toekomst een camper te gaan bouwen. Eerst wilde ik dit doen met een Amerikaanse schoolbus (die optie heb ik nog niet helemaal verworpen) maar denk dat het uiteindelijk een grote Mercedes Vario gaat worden. Kortom, ik ben nog heel pril in de oriëntatie fase

Verstuurd vanaf mijn S41 met Tapatalk

Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Jelle »

Welkom nieuwelingen,
Weer leuke mensen er bij, wat weer een aanwinst. :clap: :cheers:
Het forum blijft maar groeien en groeien, haast nergens vind je zoiets.
Ook dagelijks bezoeken velen het forum, ik sta altijd weer verbaast. :thumbup:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
LangeHenk
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 nov 2018, 13:53
Locatie: Zuidplas

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door LangeHenk »

Hallo camperaars, raar woord eigenlijk, maar ok, we doen het ermee. Mijn naam is Henk, ook wel Lange Henk, want 2.06 is niet echt kort te noemen.Sinds vanmiddag in het bezit van een Ford Transit Chausson Acapulco 43, bouwjaar '92 met een 1.9 diesel en een handgeschakelde 5-bak. Samen met mijn vriendin hoop ik hier veel kilometers en nachten in den vrije te beleven.Met een camper heb ik nul komma nul ervaring, echter wel met kamperen met tent, vouwwagen en caravan. Mijn caravan staat al een jaartje of tien in de Ardeche en hier in de stalling staat nog een zelfgebouwd gevalletje, dat er nu toch aan zal moeten geloven. Lees de kosten rijzen de pan uit. De voorlopige plannen zijn: de standaard voorstoelen vervangen door de voorstoelen van mijn te slopen Volvo S70, een roestplek bij de rechterwielkast aanpakken, twee zonnepanelen installeren en aansluiten op de huishoudaccu en de super kleine geiser aan de praat krijgen. Warm douchen is misschien wel lekker. Tips en verwijzingen vind ik heel fijn, bruikbaar of het overwegen waard.
Have a nice day
RoadWhale

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door RoadWhale »

:wave: ik ben Lorenzo, bezig met het ombouwen van een busje tot een camper waar ik in ga wonen en rondreizen natuurlijk. Ik heb mijn huis vorig jaar verkocht en ben sinds die tijd bezig met het opknappen en ombouwen van een 42 persoons schoolbus. Zo kan ik in de de lange periodes die ik vrij ben vanwege mijn werk op zee Europa en dergelijke verkennen en wonen waar ik wil.
Surfen en fotografie zijn naast techniek mijn passies, dit samen heeft er ook voor gezorgd dat ik deze droom waar kan maken.
Inmiddels is de bus bijna klaar en hoop ik eind deze zomer toch wel met de bus op pad te kunnen.
Al die tijd heb ik veel meegelezen op het forum wat mij zeer veel geholpen heeft met de bouw en vooral met keuzes in apparatuur en dergelijke. Nu dacht ik dat het toch maar eens tijd werdt om zelf ook een account aan te maken zodat ik ook mijn ervaring kan delen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door PaulBng »

Welkom.
Wij zijn benieuwd. En gek op foto's!
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Jelle »

LangeHenk schreef:
wo 22 mei 2019, 20:29
Een roestplek bij de rechterwielkast aanpakken
Welkom @LangeHenk,
Bij Oldtimers gaan ze vaak Smeertin gebruiken, dat een hele goede manier om nieuwe roestvorming goed de kop in te drukken.
Je gaat eerst goed kijken of er geen brand, of andere schade kan ontstaan tijdens het verhitten van het metaal.
Dan ga je zandstralen, is het metaal goed blank, mocht je stukjes metaal in de wielkast moeten plaatsen, kan je het er in lassen, met hardsolderen, of gewoon met popnagels vast zetten, wel eerst beide kanten insmeren met vloeibare tin, dan vast zetten, dan de rest van het blanke metaal insmeren met de vloeibare tin.
Dan ga je de smeer tin gebruiken om de boel van een laagje voorzien daar bij zijn de plaatjes ook weg gewerkt.

Dan ga je het geheel ontvetten, schuren en een goede basis leggen voor het aflakken, of spuiten, daarna goede boycotten.
Vergeet daar bij niet in de drukte de achterkant van het metaal (wielkast) af te werken.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Jelle »

RoadWhale schreef:
vr 24 mei 2019, 8:57
:wave: ik ben Lorenzo, bezig met het opknappen en ombouwen van een 42 persoons schoolbus tot een camper waar ik in ga wonen en rondreizen natuurlijk.
Welkom @Lorenzo,
Prachtig man wat een onderneming, ik hoop dat je een topic opent het je verhaal er in zet.
Eerst een huis kopen en dat over schakelen naar een vrij en ondernemend leven daar zal het nodige aan voor af zijn gegaan, dan zoiets gaan doen, best interessant.
En dan zo gaan leven :clap:
Ik hoop dat je ons veel gaat vertellen en laat zien van je onderneming, en het vervolg.
Ook het zo gaan leven, je zal dan veel contact het ons onderhouden hoop ik, je zal ook dan veel aan het contact met het forum hebben, er zijn meer die in hun camper leven, het moet wel een fijne wisselwerking worden.
Je gaat iets doen waar wij voor in de wieg zijn gelegd maar het leven heeft ons in een andere richting gedwongen, en inzichten zijn pas laten gekomen.

Waarschijnlijk heb je ook een briefadres om je rechten in NL te behouden, ook hier over is veel kennis op het forum.
Als je in NL gestopt word door een agent, gebruik dan de zin "ik verblijf in de camper", en niet, ik woon in de camper, dat maakt voor de wet veel uit, dus nooit zegen of schrijven ik woon in de camper, maar ook daar is zeer goede kennis op het forum beschreven.

Ik hoop dat je de kampeerbus zo redzaam mogelijk maakt, en kennis van Bushcraft is daar bij ook ontzetten handig, waardevolle voedsel en kruiden uit de natuur halen is een must voor je lichaam die je daar mee sterk en zo gezond mogelijk kunt houden, en nog onafhankelijker kunt zijn.
Ook je zintuigen worden dan nog meer ontwikkeld.
Naar mijn idee kan je een geweldig leven tegemoet gaan, maar je moet er wel tegen kunnen, je zal waarschijnlijk minder deel maken van de samenleving.
Ik hoop dat je heel sterk ben en dit vele jaren kunt volhouden, dat zal je toe een uniek mens maken, ha als je dat al niet bent.

Mijn vrouw en ik zitten op het puntje van de stoel om je te volgen, en heel misschien van diens kunnen zijn met adviezen die te gebruiken zijn, of je op ideeën brengt, dus open een topic en verwen ons met je foto's en verhalen.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
RoadWhale

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door RoadWhale »

Bedankt voor het warme welkom!!

Ik zal er inderdaad eens over gaan denken om een topic aan te gaan maken over de vorderingen, en natuurlijk de reis.

het gedeelte briefadres heb ik (nog) geen problemen mee, sta namelijk nog bij mijn ouders ingeschreven en die vinden dat prima, maar het zinnetje "ik verblijf in de camper" kan nog wel eens van pas komen.

De bus moet inderdaad zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden. elektrische installatie is al aanwezig, 600wp aan zonnepanelen een 150amp dynamo en bij elkaar 920ah aan accus plus nog eens 200ah start accu's. Wat dit betreft vermogen zat lijkt mij.
Watertanks moet ik er nog onder bouwen maar zoet water zal zo rond de 400/500 liter worden met een drukpomp. LPG huishoudtank en een truma combi 6. Ik zal er wel wat verder op ingaan in een eigen topic.
Altijd leuk om te leven van de natuur, zal eens op zoek gaan naar wat "bushcraft" eerder al geschreven heeft!

Op het moment zit ik in Mexico, helaas voor werk maar gelukkig kan ik soms toch nog wat van de omgeving zien.
Vanavond, voor jullie morgen ochtend zal ik proberen om een eigen topic te starten met hier en daar wat fotootjes erbij.

Lorenzo :-B
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Jelle »

Hier kan je heel veel info vinden hoe je je kan redden met en in de natuur.
Ook veel info hoe voedzaam en geneeskrachtig de kruiden en groenten uit de natuur zijn.
Vooral een topper is Janvanloon: http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... on#p224173

Ook vuur maken met natuurlijke middelen schrijft Janvanloon over:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... =6&t=15432

Eerste levens behoefte
Hoe je kan ontdekken wat goede water kwaliteit is in de natuur, zonder chemische troep, wat je heel goed tot drinkwater kan filteren:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... =9&t=15559

Een goede waterfilter https://www.prepshop.nl/sawyer-sawyer-m ... sp128.html
€34,95 Incl. btw, totaal gewicht van 65 gram Je kunt de zak van 0,5 liter vullen bij een meer, beek of rivier, schroef het filter direct op de zak en dan: ...…..
SP128 Sawyer Mini 0.1 micron hollevezelmembraan screw On / Off waterfilter
Lichtgewicht oprolbare waterzak 0,5L(herbruikbaar)
Rietje
Reinigingsspuit

Verwijderd (99.99999%) van alle bacteriën en protozoa zoals salmonella, cholera, e.coli, giardia en cryptosporidium,
Een van de grootste pluspunten van dit filter is de levensverwachting. Met de Sawyer Mini kan je tot wel 350.000 liter gegarandeerd filteren!
https://youtu.be/0E2-F2jRUlk

Als je bushcrafter bent met een goed ingerichte rugzak is het bij een controle geen probleem dat je messen, bijl en kapmes hebt, ook als je door de natuur loopt met de mes aan je riem is geen probleem, vooral in een gebied als de Vogezen https://www.extremesurvival.nl/survival ... ge-vogezen
is het niet vreemd als je zichtbaar met je complete uitrusting door de bewoonde wereld heen loopt.
De site heeft ook een overzicht van de uitrusting voor de rugzak.

Tips uitrusting:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... =22&t=5930
-----------------------------------------------------------------------------------------
Ik hoop dat je binnen kort gaat schrijven met foto's hoe je de camper hebt ombouwt, jammer dat je niet eerder op het forum over je opbouw hebt geschreven, er is veel kennis op het https://www.camperforum.nl/ over het ombouwen.

Je schoolbus heeft aardig wat ruimte, misschien heb je veel lichtgewicht materiaal gebruikt, scheelt brandstof ((Belasting)) trekkracht, snelheid.
Zelf heb ik ook wel het idee gehad op een SRV wagen van de nieuwste elektromotor te voorzien, en het dak vol te bouwen met zonnepanelen, en heel wat lichtgewicht krachtige accu's en af te bouwen als camper.
Ach gepensioneerde jongens mogen dromen. :lol3: :cheers: :thumbup:

Tot schrijfs,
Jelle en zijn vrouw.
Laatst gewijzigd door Jelle op di 28 mei 2019, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
RoadWhale

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door RoadWhale »

Bedankt voor je uitgebreide reactie @jelle.
Ik heb gisteren net een topic geopend zie hier
Ik ben eigenlijk een beetje bewust niet eerder ingeschreven omdat ik al heel erg veel input van alle kanten krijg, en iedereen heeft zijn eigen kijk op het project. Zeker met de goede bedoelingen. Ik sta ook zeker open voor suggesties en advies. Nu ik het eerste stadium van vooral metaalwerk voorbij ben vond ik het wel tijd om eens wat meer van me te laten horen.
Sibilias
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 9:52

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Sibilias »

Hallo allemaal,

Bedankt voor het toevoegen. Wij zijn Mo en Wanda uit Tilburg. Na vier jaar met onze bejaarde Dethleffs Globetrotter te hebben rondgereisd, zijn we afgelopen week de trotse eigenaren geworden van een Burstner Marano T640 :thumbup:

We hopen met onze nieuwe camper veel fijne kilometers te maken en wensen op onze bucketlist af te vinken. Met alle tips en advies op dit forum gaat dat zeker lukken.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Jelle »

Welkom Mo en Wanda uit Tilburg, geniet maar fijn van alles.
Hebben jullie vragen stel ze gerust.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Pierre88
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 jun 2019, 13:19

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Pierre88 »

Goedemiddag,

Ik ben Pierrot, 30 jaar jong en sinds 2015 fervent camperaar. Toevallig er in gerold door het gebruik van mijn schoonvader's camper (die hij zelf slechts 4 dagen op een jaar gebruikte) . Voordien vond ik het eigenlijk maar niks. Toen ik de eerste maal o reis ging, meteen tot in de languedoc en Narbonne etc... ging er een nieuwe wereld open voor mij. Sindsdien elk jaar gretig gebruik gemaakt van de camper. Sinds vorig jaar hem ook overgekocht, gezien mijn schoonvader hem zelf niet meer gebruikt. Elke jaar ga ik in de zomer 3 weken weg met vrouw en peuter. Tussendoor doe ik kleinere reizen, o.a. Zeeland, Noord-Frankrijk. Ik werk als chauffagist/technieker verwarming, elektrotechnieker, dus de binnenkant van de camper kan ik zelf herstellen.

Ohja de camper zelf is een rapido 770f uit 99, degelijke makelij op een ducato 2.8 idtd motor /230 chassis.
Paulineo
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 jun 2019, 19:35



Bericht door Paulineo »

Hallo allemaal,

Mijn man en ik zijn nog niet in het bezit van een camper maar overwegen de aanschaf van een Eura Mobil A600 uit 1997. Deze camper is ruim genoeg voor ons en onze 3 honden. Omdat we geen camperervaring hebben zijn er wel wat vragen. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit type? Het autogedeelte is een Fiat ducato 230, 2.5 tdi. Wat is het brandstof gebruik bij een “normale” snelheid? Wat is een prettige cruisesnelheid voor deze camper en hoe trekt hij het in de bergen? Alle ervaringen zijn welkom!

Ik hoop van iemand te horen!

Hartelijke groet,

Pauline
Plaats reactie