Nieuw hier? Stel je even voor!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
schadrr
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 9:07

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door schadrr »

Beste forumleden,

2 maand geleden hebben wij een camperbus gekocht een Ford Transit MK 3 uit 1988 met een 2.5L diesel motor. De reden voor aankoop is om ermee op vakantie te gaan met het gezin, zo staan Schotland, zweden en Noorwegen hoog op de lijst. Na de aankoop gelijk even de bus uitgetest met een tripje naar Oostenrijk waarbij we zo'n 2000 km hebben gereden. De bus heeft zich uitstekend gehouden op een oliedruksensor na. Gelukkig was dit een kwestie van losdraaien nieuwe erin en weer gaan. Er staan ons mooie avonturen te wachten!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Kaatjeka »

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb zelf (nog) geen camper. Hier ben ik me momenteel serieus op aan het oriënteren, al een paar dealers bezocht om zo'n beetje elke camper in te stappen en te 'voelen' wat ik ervan vind, welke indeling me het meest aanspreekt, welke dingen ik handig of juist onhandig vind, enz. Ook ga ik in oktober met een vriendin naar de kampeer- en caravanbeurs, en heb ik voor daar al een ritje met een camper van 7 meter gereserveerd, puur om eens even met zo'n ding te rijden.

Momenteel het boek 'Dus u wilt een camper?' aan het lezen, en alhoewel ik er pas in begonnen ben, al een boel zinnige tips tegen gekomen. Dat was zeker weten een goede aankoop. Waarschijnlijk gaat het een integraal of halfintegraal worden, maar vandaag zag ik in een folder indelingen van grote buscampers, en daar word ik toch ook wel enthousiast van. Al vond ik het wat krap aanvoelen toen ik erin stond bij de dealers.
Het moge duidelijk zijn dat ik er nog lang niet uit ben, dat geeft ook niet, want ik ga sowieso eerst nog een paar maanden naar het buitenland, kan ik ondertussen mooi verder dromen, informatie zoeken, en alles op een rij zetten.

Over mijzelf: vrouw van 43, alleen, en ik ga dan dus ook alleen met de camper op stap. Ik ben al wel een kampeerder, van kleine tent en heel primitief, tot grote caravan met van alles erop en eraan. Dus dat is me in het geheel niet vreemd.

Tot zover even. Al veel informatie opgedaan, en op dit forum valt ook veel te vinden, dus ik denk dat ik voorlopig nog vooral zal lezen hier, want de meeste vragen zijn toch al gesteld. :D
Laatst gewijzigd door Kaatjeka op do 04 apr 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door PaulBng »

Welkom hier!
Zoek in dit forum ook even rond over het niet hebben van een huis. Brief adres enzo. Is een heel gedoe.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Kaatjeka »

---
Laatst gewijzigd door Kaatjeka op do 04 apr 2019, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door PaulBng »

Dat heb je dan goed geregeld!
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Kaatjeka »

---
Laatst gewijzigd door Kaatjeka op do 04 apr 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gino Tiffany
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 22:35

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Gino Tiffany »

Hallo iedereen,

Wij zijn Gino (27j.) en Tiffany (25j.) uit de Belgische Kempen.
Wij zijn sinds vorig jaar verkocht aan het kampeerleven, door van dag op dag te beslissen op reis te trekken met een verlengde Renault Kangoo (uit 2001 1.5 dci voor de geïntresseerde).
Deze heeft de bergen van noorwegen getrotseerd zonder enig probleem. Op de belgische wegen heeft aquaplanning de carrosserie volledig verwrongen maar rijden bleef ze doen!
Dus nu na lang zoeken naar een camper waar we nooit ons ding in vonden. (Ofwel was het busje volledig afgeleefd en rot van roest ofwel de binnenkant volledig afgeleefd of gewoonweg te duur..)
Hebben we besloten zelf een camperbus te bouwen.
We hebben recent een Renault Master 2.5dci 120pk l3h2 van 2008 gekocht. Hopelijk krijgen we geen spijt, heb een verhaal gelezen van iemand hier die na veel geld en werk erin te stoppen uiteindelijk uit miserie een ander busje gekocht heeft.
Maar dat zien we later dan wel weer..
Verder kan ik nog zeggen dat wij 2 honden hebben (2 rottweilers) die graag mee reizen.
En we plannen hebben om dit jaar nieuwjaar in het 'buitenland' te vieren.

Mvg. Gino & Tiffany

De Kangoo in Zweden:
Afbeelding

De Master:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Huub56 »

Kaatjeka schreef:Ik sta nu ook al ergens anders ingeschreven dan waar ik woon, dus dat gedoe heb ik niet. ;)
Hoe doe je dat dan met de huisarts bv
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Kaatjeka »

---
Laatst gewijzigd door Kaatjeka op do 04 apr 2019, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door VanvanPHAN »

Goedemiddag allemaal,

Ook wij hebben ons inmiddels geregistreerd op dit geweldige forum.
We zijn een stel van 47 jaar, geen kinderen, twee honden.
Op het gebied van camperen hebben we nog geen ervaring, maar kamperen hebben we al veel gedaan. De laatste 13 jaar met een tenttrailer.
Deze hebben we inmiddels verkocht en ook wij zijn van plan om binnenkort een kale bus te kopen en deze om te gaan bouwen naar een buscamper die qua inrichting aan onze eisen voldoet.
Uiteraard hebben we ook al gekeken naar de bestaande ingerichte modellen, maar bij allemaal vinden wij de inrichting te weinig vloer oppervlakte vrij houden om onze honden ook comfortabel te laten meereizen. Aangezien wij minder behoefte hebben aan een natte cel, zijn we van plan die ruimte bij de leefruimte aan te trekken.
De eerste schetsen zijn gemaakt. De komende periode zal gebruikt gaan worden om de voor ons perfecte bus te zoeken. Ter orrientatie gaan we in ieder geval ook kijken in Hardenberg over 2 weken.

De afgelopen maanden hebben we al heel veel informatie en ideeen op dit forum opgedaan. Aangezien we nu dichter bij de daadwerkelijke aanschaf lijken te komen en dus ook de verbouwing concreter gaat worden, werd het tijd te registreren, zodat we ook met goed fatsoen onze aanvullende vragen op dit forum kunnen posten.

Uiteraard houden we jullie op de hoogte van onze vorderingen.

Hartelijke groet,

Peter & Anne
Gino Tiffany
Berichten: 7
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 22:35

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Gino Tiffany »

Welkom vanvanPHAN,

Je zit zowat in dezelfde situatie als ik en mn vrouw.
Wij wilde ook vloer oppervlakte behouden voor de honden wat ruimte te geven.
En dat vind je zelden ..
Dus leek het ook voor ons gemakkelijker zelf een buscamper te bouwen.
Ik ben benieuwd naar je schetsen alsook je bouwproject.
Heb je al een busje gekocht?

Mvg. Gino & Tiffany.
VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door VanvanPHAN »

Dankjewel Gino en Tiffany,

Nee, we hebben nog geen bus gekocht. We zitten nog te dubben tussen een Iveco L4h2 (heeft mijn voorkeur vanwege ruimte en goede ervaringen met de iveco motoren) of een Fiat Ducato l4h2 (en dan bij voorkeur de 150 of 180 pk versie aangezien ik heb begrepen dat dat ook iveco motoren zijn)

Hieronder de eerste ontwerpen van de indeling die we willen hanteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De draaibare voorstoelen heb ik er niet bij in getekend.


Ik ben ook wel heel benieuwd naar de indeling die jullie in jullie Ranault Master willen gaan hanteren.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Dafluc »

Mooi. Maar misschien is het handiger om in Zelfbouw een topic te openen en daar verder te gaan.
Zullen vast meer zelfbouwers zijn die graag meekijken en -denken. Die kijken niet in het voorsteltopic.
Edit: sorry, zie ik net dat je dat al gedaan hebt. Kunnen we daar ook beter verder gaan.
Afbeelding
Lieuwke
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 22:24

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Lieuwke »

Hallo allen,
De afgelopen jaren al eens vaker hier op het forum terecht gekomen uit nieuwsgierigheid en mij nu toch maar eens aangemeld.

Mijn naam is Martin, 41 jaar en werkzaam als ICT-er. Heb het er wel eens met moeder de vrouw over dat ik een camper wel zie zitten om lekker er op uit te gaan. Voor een enkele nacht de Eifel in bijv. (gezien we in Zuid-Limburg wonen doen we nu al vaker gewoon een dag met de auto, het is maar 1 ½ uur rijden), maar ook een weekendje kust of in de vakanties iets verder en langer weg.

We hebben een 16 jarige zoon en tegen de tijd dat de camper wens vervuld is (als ie al vervuld gaat worden) zijn we echt wel een heel stuk verder. Vandaar dat ik ook uitga van een camper waar voornamelijk mijn vrouw en ik mee onderweg zullen gaan. (Als deze er komt dus.)

Vanwaar de terughoudendheid? Simpel, ik ken mijzelf en ook ons budget.
Moet ik dan wel aan een camper beginnen? Dat is natuurlijk een zeer goede vraag.

Door de jaren heen heb ik best wel wat ‘hobby’ projecten gehad. Sommige duurden langer dan anderen en had met drie factoren van doen. Tijd, budget en interesse. Soms bleef iets een tijdje liggen omdat een van voorgenoemde factoren even niet voldoende voorhanden was. Ik ben helaas geen alleskunner met gouden handen zoals sommigen hier op het forum, maar heb ook geen twee linker handen. De weg (en leerproces) naar een einddoel kan ik net zo van genieten als het uiteindelijke resultaat.

Mijn vaste hobby’s zijn zanger/bluesharpist in twee bands en maak graag een ritje op de motor, al dan niet in clubverband. Vroeger veel met elektronica en ook ICT gedaan, maar gezien ik nu werk in dit segment is de hobbylol er een beetje af. Ook eet ik graag lekker en omdat vrouwlief een hekel aan koken heeft ben ik ook wel een beetje een kookgek.

Om mijn vaardigheden een beetje te kunnen inschatten hieronder een paar voorbeelden van afgeronde projecten:
1. Window-shutters. Vrouwtje wilde graag houten schutters en ik vond de Cando exemplaren nou niet echt waar voor hun geld. Heb de stoute schoenen aangetrokken en ze zelf proberen te maken. Voor een eerste keer was ik best tevreden over het resultaat. Met hout kom ik wel redelijk uit de voeten.
Foto's van het maken van de shutters voor de geïnteresseerden
2. Motor ombouw. Omdat ik mijn brommertje wat saai vond en ik wat om handen wilde hebben heb ik mijn bestaande motor omgebouwd tot bobber. Inclusief het zelf maken van leren zadel, las-(mwah meer braai) en spuitwerk, nieuw ontworpen boordnet en verplaatsen van centrale zekeringen. Vorkkeerringen vervangen etc. Voertuigtechniek weet ik dus wel iets van, maar laat het serieuzere sleutelwerk aan de auto en dus ook een eventuele camper graag over aan iemand met echt verstand van zaken en ervaring.
Foto's van de motor ombouw voor de geïnteresseerden
3. Fiets elektrisch maken. Niet echt rocket sience met een ombouwkitje, maar wel leuk om te doen en mijn oude fiets kon zo nog wel even mee. (nog dagelijks in gebruik voor woon-werk verkeer.)
4. Nieuwe keuken met eiken balken constructie (handwerk) erin geplaatst. Zo’n beetje het grootste en duurste project tot nu toe. Sloop, vloeren, wanden, balken constructie (handwerk), nieuwe meterkast, volledig nieuwe elektra, leidingwerk, plafond, keuken plaatsing en afwerking allemaal zelf gedaan. We hadden een tijdelijke keuken (oude blok) in de garage geplaatst, dus ik kon zelf het tempo bepalen. Het heeft hierdoor wel erg lang geduurd en een overspannen vrouw opgeleverd :D Op langere termijn iets moois maken en door de puin steeds het uiteindelijke eindresultaat kunnen blijven zien lukt mij ook wel. Heb bepaalde vaardigheden in huis en wat ik niet beheers vindt ik heerlijk om te leren.
Foto's van de keukenverbouwing voor de geïnteresseerden

Maar goed, we zitten hier op een camperforum en kan mij voorstellen dat voorgaande niet echt interessant is. Het was ook meer bedoeld om jullie een beetje een beeld te geven van wat ik aandurf en hoop aan te kunnen. Zoals gezegd kan ik zelf erg genieten van de bouw en de ontdekkingsreis, maar wil ook niet graag fouten maken die ik kan voorkomen door de ervaringen en adviezen van anderen dankbaar te gebruiken.
Mijn gevoel zegt nu nog buscamper, maar een alkoof opknapper is wellicht ook een optie. Ik weet het gewoon nog niet en dat is ook niet erg. Zolang er nog geen budget vrijgemaakt is blijft het toch bij dromen, informatie vergaren en globale plannen maken.
Vandaar dat ik mij aangemeld heb op het forum. Voorlopig zal het dus vooral lezen zijn, en wellicht ook veel vragen omdat ik wel op papier al een globaal plan van aanpak wil maken. Momenteel nog in de droomfase zullen we maar zeggen......
Laatst gewijzigd door Lieuwke op ma 17 sep 2018, 23:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie