Nieuw hier? Stel je even voor!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door B1gcheese »

Welkom en heel veel plezier komend weekend! :thumbup:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
Een kleine vijf maanden geleden ben ik gevallen voor een camper op leeftijd, ik heb iets met oude dingen.
Hoewel ik vroeger, over verschillende vakanties gespreid met de auto, tent en basic uitrusting de volledige Europese kust ben rondgereden (naar Oostende, dan links en constant de zee zien), was ik niet echt op zoek naar een camper. Hoewel, toen heb ik vaak gedacht: #@!$, zo'n mooie plaats, die mensen in hun camper kunnen hier blijven genieten van het uitzicht en de zonsopgang en ik .... ik moet nu naar een camping of hotel.
Jaren verstreken, ondertussen veel reizen gemaakt, meestal met een volgestouwde auto en een digitaal apparaat volgestouwd met bookingsites en aanverwante.
Maar vijf maanden geleden stelde ik me de vraag: wat doe ik nu met mijn hond als ik met vakantie wil... zelden was ze in een hotel of B&B welkom en met een hond in en rond een tent is ook niet echt comfortabel. Maar dus de 'heilige' inval: een camper is/kan de oplossing zijn.
Ik hoop dat ik op niet teveel tenen trap, ik heb al gemerkt dat sommige forumbezoekers nogal lange tenen hebben maar: in de nieuwe campers (nieuw = recente) is er naar mijn mening te weinig plaats, ik heb een aantal constructeur- en tweedehandssites bekeken en telkens viel me op: te krap, te benauwd, geen open ruimte, alles zeer compact berekend, elke cm³ moet functioneel zijn ingevuld. Dat betekende dus al niet te veel goeds voor mijn zoektocht. Daarnaast heb ik een voorliefde voor 'oude' dingen, de charme van de ambacht, dingen die met veel liefde en vakmanschap gemaakt zijn ipv met een cad-tekenprogramma en lasersnijders ... Ook liefde voor oudere of beter traditionelere materialen, liefde voor dingen die stammen uit de tijd dat dingen gemaakt werden om een mensenleven mee te gaan. Ik vergeet ook de historische bagage van oudere dingen te vermelden, wie heeft wat waar beleefd met ...
Een oudje zou het dus worden.
Mijn eigen technische kennis kan (kon) ik duidelijk quoteren als: nul, niente, nada, zippo... maar mijn leergierigheid, mijn analytisch vermogen, mijn kunst om oplossingen te bedenken krijgt een dikke 9! Ik draag de bijnaam "concept-bedenker". Als een kind van deze tijd weet ik ook het internet zo te gebruiken dat ik de nodige informatie kan vinden. Ik bedank nu een eerste keer het forum.
Maar veel technische bagage zou ik niet nodig hebben, onder het motto "poetsen en verven kan iedereen" en de technische kant (onderstel) zou ik overlaten aan zij die er kaas van gegeten hebben (even een link met het Nederlands karakter van deze site).
Omwille van de sterke reputatie van het merk en de eigen ervaring met de personenauto's heb/had ik een voorliefde voor Mercedes, niet de mooiste modellen, hoewel je na een tijd ook het uiterlijk leert te appreciëren, maar de techniek is van de bovenste plank.
Na deze afweging stuurde ik mezelf dus eigenlijk in een bepaalde richting: een MB Bus, type dubbellucht (ja ik heb geleerd).
Maar weer speelde het ruimte-aspect op: weinig bussen hebben een open, ruimtelijke indeling, zeker als deze tot de max 3.5t klasse behoren.
De gedachtegang naar de vaststelling dat ik het rijbewijs C (of C1) zou moeten behalen ga ik hier niet uit de doeken doen maar het resultaat opende de mogelijkheden: grotere en ruimere bussen.
En toen, tijdens een onbewaakt surfmoment sprong de foto van Mr.BenZzz (zo heb ik mijn camper gedoopt, meer uitleg volgt later wel) via google op mijn scherm... instant crush!
Neen het waren geen opgesmukte foto's, de verkoper schreef een heel omstandige beschrijving van alle pro's en contra's... ik begon te dromen. Ik nam contact, dat was aangenaam, oprecht. Ik kreeg informatie en ik legde de informatie voor aan een vrachtwagengarage in de buurt. Nadat deze me hadden verzekerd dat zij het onderhoud en mogelijke reparaties voor zich konden nemen raakte ik overtuigd, werden mijn twijfels overwonnen. Drie dagen later stond ik 260km verder naar Mr.BenZzz te kijken, beter: ik stond hem te bewonderen, ik zag onmiddellijk hoe hij er zou uitzien na mijn "poetsen en verven kan iedereen"-behandeling. Ik heb geen moment getwijfeld en gekocht.
Hoe de administratieve molen draaide, wat er allemaal nodig was, hoe ik alles opgelost heb wil ik later wel eens uit de doeken doen, feit is dat de camper een drietal weken later genaturaliseerd en technisch gecontroleerd voor de deur stond met Belgische O-platen (oldtimer).
De garage had mij ondertussen de verzekering gegeven dat Mr.BenZzz motorisch en technisch in zeer goede staat was en het onderstel vertoonde nergens roest. Joepie!
Dan begon ik aan een ernstige inspectie van de opbouw en deze viel eigenlijk lichtjes tegen: een kettingreactie: de douchebak was gebarsten, om deze te herstellen vroeg de hersteller de platen (muren) te inspecteren. Ik vond stukken rot, stukken met barsten en gaten ... Mr.BenZzz heeft in zijn periode lange tijd stil gestaan en de effecten van niet te zijn verlucht of onderhouden waren zichtbaar. De korte pijn! Dit betekende dat ik snel alle pijnpunten wilde blootleggen. Net als (waarschijnlijk) iedereen in dezelfde situatie kreeg ik dezelfde conclusie voorgeschoteld: eigenlijk moet alles er uit....
Het vervolg onder de noemer "ik ga Mr.BenZzz weer mooi maken met respect voor het originele concept" wil ik hier wel in een apart topic neerschrijven, niet alleen ter informatie voor anderen maar ook ter herinnering voor mezelf, maar dit zal gebeuren in stukken en brokken wanneer ik de tijd vind. Momenteel gaat alle vrije tijd in de restauratie. Mijn "verven en poetsen kan iedereen" is ondertussen aangepast in "als ik het nu niet doe ga ik het nooit doen", ik heb onbekende materialen en technieken leren kennen, oplossingen bedacht .... Mijn enige probleem is dat ik dien te accepteren dat mijn handen het niet zó kunnen uitvoeren als mijn hoofd zou willen door het gebrek aan opleiding schrijnwerker of zo (ik heb niet de vaardigheden van hoofdnoorman tot mijn spijt), ik maak dus alles naar eigen best vermogen. Er staan wel een paar plankjes een beetje scheef, hier en daar past iets niet precies... Maar het resultaat begint wel ergens op te trekken. Het is ook niet de bedoeling om er 365 dagen per jaar "in" te zitten, mijn bedoeling op vakantie is om zoveel mogelijk buiten te zijn maar dan heb ik nu een droge, nette slaapplaats, een zuivere plaats om te koken en eigen zuiver sanitair. De perfecte hotelkamer waar mijn hond ook mee kan en als het weer dan toch eens tegen valt een leuke plek die niet verveelt om te lezen of ....
Oh ja, de ambitie is om autonoom te zijn, dus niet afhankelijk van walstroom of sanitair (waar je je neus voor ophaalt) op een camping. Om op de lokale markt groenten, vis etc te kunnen kopen en zelf te kunnen klaarmaken (kan niet op hotel).
Deze tekst zat eigenlijk wel al een tijd in mijn hoofd, ik had nog geen moment gevonden om deze neer te schrijven maar ik vond het niet echt fair om enkel mee te lezen zonder mijn eigen verhaal in ruil te geven. Tevens wou/wil ik eigenlijk ook (nog) niet dat de vorige eigenaar al weet wat ik allemaal aan het doen ben/ heb gedaan, ik wou hem ooit verrassen met het resultaat.
Foto's komen later wel, onder de vorm van voor-tijdens-na.
Genoeg geschreven voor nu, groetjes
Evelynne

PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: Ik heb twee taalfouten gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Evelynne op di 27 aug 2019, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door appellover »

Je moet er even voor gaan zitten om het te lezen maar mooi verhaal.Veel sterkte met je verven en poetsen en plezier met de MB .



Groeten
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31979
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Bob Diesel »

kijk dat is nu een 1e posting waar een mens blij van word :clap: :clap:


niet het gebruikte ,,IK,, een vraag ,,en nooit meer een reactie :bang:

hier uit blijkt ,het echte campervirus heeft weer een slachtoffer :wink:

Welkom ,en ,,eh eh ,die lange tenen zijn bij de meesten niet zo lang hoor :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2435
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door pepon »

Welkom Evelynne.

Én de leestekens én Hoofdletters op de juiste plaats.
Dáár word ik nou blij van.

Groet, Ron.
Laatst gewijzigd door pepon op di 27 aug 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
isoplus
Berichten: 6391
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door isoplus »

Mooi, gefeliciteerd je gaat er in ieder geval positief aan beginnen en dat doet je de tegenvallers snel vergeten. :thumbup:
Succes en laat nog eens wat van je horen, dat is een aanvulling op dit soms wat mopperige forum. :wink:
Gebruikersavatar
RobertMertens
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 17:48
Locatie: Heteren

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door RobertMertens »

Ben het helemaal eens met Bob Diesel.
Prima verhaal waar duidelijk een positieve benadering in zet.
Succes met de opbouw etc. en straks veel rij en camperplezier.
Robert.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Evelynne »

Bedankt voor de fijne reacties, deze zetten aan tot meer geschrijf.
Het is nu toch wat te warm om te klussen dus misschien verschijnt er straks wel wat.

Ondertussen heb ik ook gevonden hoe het onderschrift kan worden aangepast, dat heb ik dus maar gedaan.
Ook heb ik in mijn originele posting twee taalfouten gecorrigeerd.
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Dokkum
Berichten: 1
Lid geworden op: do 29 aug 2019, 20:24

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Dokkum »

Hallo iedereen...nieuw hier dus even berichtje.

Tot nu toe 3 x een camper gehuurd ....met veel plezier een aantal weken mee gereisd.
Ik denk dat het er nu maar eens van moet komen om er eentje te kopen.
Ben me nog aan het oriënteren ....want er is zoveel.
Eerst maar eens goed rondneuzen komende herfst.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door WoutvanAken »

Leuk verhaal Evelynne,
Veel succes met het naar wens maken van de camper.
Alleen denk ik bij "Mr. Benz" (waarbij hier blijkt dat Mr. voor "Mercedes" staat) aan een mannelijke Mercedes liefhebber, zo een met baard en een flinke buik :-B maar volgens mij ben jij, Evelynne, een dame.
Had "Ms. Benz" dan niet beter geweest...?
Geintje hoor, maar het viel me zo op.
Wout.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door B1gcheese »

Welkom allemaal :wave:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Evelynne »

WoutvanAken schreef:
zo 01 sep 2019, 15:16
@ Wout: dankjewel, ja eigenlijk was het eerste idee Mrs.BenZzz, maar mijn ideeënklankbord opperde onmiddellijk dat de camper er te stoer uitzag voor een Mrs of Mss dus werd het maar Mr.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door WoutvanAken »

Ik snap het Evelynne. En het is misschien wel leuk altijd met een kerel op stap te zijn :-B
gr, Wout.
Gebruikersavatar
Dirk53
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 8:24

Re: Nieuw hier? Stel je even voor!



Bericht door Dirk53 »

Hallo,
Wij, Tonny en Dirk, beide zestigers uit Waalwijk, zijn sinds kort de bezitters van een camper.
Het is een Hymer B574 uit 1997.
Na wat onderhoudswerkzaamheden en een paar onvoorziene probleempjes, die we mede met behulp van het forum hebben opgelost, zijn we inmiddels al twee keer op pad geweest en we hopen dit nog lang te kunnen blijven doen.

Afbeelding
Plaats reactie