We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advies?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advies?



Bericht door WiSpi »

We staan op het punt onze eerste camper aan te schaffen. Lange tijd gingen we voor een buscamper, zoiets als een Possl. Lang 5,60 tot 6,00 m en breed zo'n 2 m. Alles past er precies in, maar .. het is krap.
Nu hebben we een kleine 'gewone' camper op het oog (Detleff Advantage). Deze is 6.10 m lang en 2,25 m breed. Iets langer, iets breder, maar daardoor wel betere ruimere indeling en een grotere effectieve ruimte.

1) Er zijn mensen die zeggen, ga voor de grotere camper, want je zult gauw merken dat een buscamper te klein is. Zeker als je bijvoorbeeld in maart al weggaat en je nog niet buiten kunt zitten. Wat zijn jullie ervaringen met dit argument?

2) Zelf denk ik dat de parkeermogelijkheden beperkter worden, omdat de camper (wat) forser is, of dat sommige wegen wel eens te smal kunnen zijn. Wat zijn jullie ervaring hiermee?

We zien jullie reacties graag en alvast bedankt daarvoor.

Wim
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers. Wie geeft ons advie



Bericht door MonRoe »

Wat zijn jullie reisplannen? Veel naar warme landen of naar landen waar je veel met een boot over moet steken?

Een camper tot 6 meter is goedkoper bij de overtochten en als je altijd naar warme landen gaat, leef je meer buiten en kan je ook met een kleinere camper uit de voeten.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers. Wie geeft ons advie



Bericht door Inferno »

Precies, wat wil je ermee gaan doen. Ben je een tentkampeerder dan is die Possle het einde voor jou.
Houd je meer van ruimte en luxe dan is de grotere camper meer jou ding.

Persoonlijk heb ik ruimte nodig om mij lekker te voelen. Als ik overal voor moet bukken en in kruipen heb ik geen lol. Een tentje is niet aan mij besteed. Ik zou er ongelukkig van worden.

De keuze is dus afhankelijk van wat je voor mens bent en wat je wil gaan doen met de camper.
Martinelly
Berichten: 206
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 21:44
Locatie: Assen

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers. Wie geeft ons advie



Bericht door Martinelly »

Wij kunnen je aanbevelen eerst eens een camper te huren, en pas daarna een definitieve keuze te maken.
Hebben we zelf ook gedaan, na 2 keer te hebben gehuurd wisten we gewoon wat we zochten, en werd ook heel duidelijk wat we per se "Niet wilden" advies doe niets overhaast. :wink:
Gebruikersavatar
VC
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 9:31
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door VC »

Hou er rekening mee dat vroeg in het voorjaar en laat in najaar de avonden niet altijd buiten kunnen worden doorgebracht. Dus zoals eerder gemeld, kijk vooral heel goed wat jullie doel/gebruik is.
Er zijn helaas al veel camperaars achteraf tot de conclusie gekomen dat er een verkeerde keuze is gemaakt.
Ik hoor aan jullie twijfel al dat een huur beter is en vooral om zo een goed beeld te krijgen van jullie eisen.
Wees kritisch en vermijdt een emotionele aankoop.
Huren is niet goedkoop, maar een slechte aankoop kost veel meer.
-----------------
Ie bint noe in 't bos anekumn woar de beume beginn um te valln
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door hwendt »

We hebben jaren lang campers gehad welke boven de 650 zaten. vast bed en al dat gedoe en voldoende ruimte. Ruimte ? waarvoor ? nou vraag het aan bekende welke ij kennen. ik had een complete 2e reservecamper bij mij. :mrgreen:
Ik had altijd voldoende onderdelen bij mij om andere ( let op andere te kunnen helpen bij pech.

Nu heb ik mijn personenauto en mijn 655 pilot weg gedaan en heb een 575 meter Ivecobus gekocht. Van belang is de indeling. Ik heb toiletruimte 2 kleine zitjes en een rondzit er in. In de zomer buiten leven en het bed opgemaakt laten . Want we kunnen zowel buiten eten als binnen op de 2 extra zitjes, We gaan er zomer en winter mee weg dus ook als het vriest. Ja dan maken we het bed elke dag op en gebruiken in de winter gewoon de rondzit. het feit dat we nu geen personenauto meer hebben geeft wat financiele ruimte en we doen dus alles met de bus. Boodschappen en alles.
Je moet wel een beetje aanpassen. Als je naar de markt wil moet je niet pas om 12.00 uur gaan want dan zijn de parkeerplaatsen voor een 575 cm erg schaars. Ga je om 9.00 weg dan zijn er voldoende parkeer plekken. dus gewoon een beetje aanpassen.

Doe mij maar een bus en ik heb altijd waar dan ook mijn koffie en gebakken eitjes bij mij.. :bow: :bow:

Hugo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door Dafluc »

Helemaal eens met voorgaande posts.
Als ik het verschil in afmetingen zie die je noemt, 5.6 tot 6 tegenover 6.10 en 2 tegenover 2.25 denk ik dat dat niet is wat de doorslag moet geven.
Kijk naar wat je ermee wilt. Wij hebben een bus en gebruiken hem het hele jaar, ook als dagelijkse auto. De ander heeft meer ruimte binnen en meer gemak.
Het is maar wat je het meeste zoekt.
Afbeelding
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door longstelts »

Als je al moet vragen aan anderen welke camper je moet nemen om je goed te voelen, lijkt mij eerst een paar maal huren inderdaad de beste optie. Campers worden op dit moment verkocht als broodjes over de toonbank, dus bij een beetje mazzel word jou vraag zo vaak beantwoord dat je helemaal tureluurs word van alle meningen. En daar zit je dan, zoveel wijzer dat je er keuzestress van krijgt.
Een camper uitkiezen en kopen is iets persoonlijks. Zelf komen we uit een Peugeot J5 turbo diesel zonder stuurbekrachtiging met Euramobil opbouw van 6.70 mtr en ook 2.25 mtr breed. Veel naar Ierland gereist en heel veel plezier mee gehad, pas verkocht. We hebben gekozen voor kleiner en zijn 3 weken geleden begonnen met het bouwen van een Possl (nooit geweten dat die dingen zo heten!). Hier een koppeling naar wat plaatjes van de Nissan Interstar.
http://www.mijnalbum.nl/Album=T3ERH6LT
Waarom??....omdat je een dergelijke bus ook als dagelijkse auto kan gebruiken. In onze situatie de beste en meest vriendelijke optie. En lekker gemakkelijk in steden en kleinere parkeerplaatsen, plus de landbridge word goedkoper en de gitaar kan nog steeds mee. Wat wil een mens nog meer..............
WiSpi schreef:We staan op het punt onze eerste camper aan te schaffen. Lange tijd gingen we voor een buscamper, zoiets als een Possl. Lang 5,60 tot 6,00 m en breed zo'n 2 m. Alles past er precies in, maar .. het is krap.
Nu hebben we een kleine 'gewone' camper op het oog (Detleff Advantage). Deze is 6.10 m lang en 2,25 m breed. Iets langer, iets breder, maar daardoor wel betere ruimere indeling en een grotere effectieve ruimte.

1) Er zijn mensen die zeggen, ga voor de grotere camper, want je zult gauw merken dat een buscamper te klein is. Zeker als je bijvoorbeeld in maart al weggaat en je nog niet buiten kunt zitten. Wat zijn jullie ervaringen met dit argument?

2) Zelf denk ik dat de parkeermogelijkheden beperkter worden, omdat de camper (wat) forser is, of dat sommige wegen wel eens te smal kunnen zijn. Wat zijn jullie ervaring hiermee?

We zien jullie reacties graag en alvast bedankt daarvoor.

Wim
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door Henry van der Veen »

Smalle straatjes hoef je niet bang voor te zijn, als je ziet waar wij soms door gereden zijn, de TomTom kent rare wegen :oops:

Gewoon waar je jezelf lekker in voelt.

De één zit graag in een ruime woonkamer, de andere voelt zich lekkerder in een knus hokje.

Wij hebben duidelijk NIET voor een busje gekozen, wel voor een campertje waarin ik rond kon lopen en met een natte ruimte....

Of ben je aan het twijfelen gegaan dat je eerst een busje op het oog had en daarna eens in een grotere camper bent gaan zitten en je jezelf ineens "thuis" voelde?

Dat is namelijk ook vaak een criterium, zit je vanaf het eerste moment lekker!
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
toet
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 18:20

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door toet »

We hebben verschillende buscampers gehad en nu sinds 2 jaar een 'echte' camper. Voor ons was de reden ook meer ruimte, vooral bergruimte en die hebben we nu in overvloed. Je zit in het voor- en najaar inderdaad meer binnen (in ons geval ook nog met een grote hond). We hebben wel bewust voor een zgn. 'Van' model gekozen, deze zijn smaller dan campers normaal gesproken zijn. Tevens is onze camper 6 meter zodat in een normaal parkeervak nog kunnen parkeren. Het rijden met deze camper van beperkte afmetingen is mij alles meegevallen, eigenlijk merk ik geen verschil met de buscampers. Het enige waar ik nog een beetje aan moet wennen is de uitzwaai omdat de opbouw wat verder achter de achteras uitsteekt.
Succes met de keuze!
Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Anika
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 19:23
Contacteer:

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door Anika »

Wij hebben een buscamper, gewone camper en nu weer een buscamper. Wij hebben weer voor een bus gekozen omdat: We het fijn vinden dat een bus voor de deur staat en als 2de auto te gebruiken is. In de bus hebben we meer dan voldoende bergruimte en zitruimte, ook voor de hond en ook met koude en natte dagen. We kunnen overal komen en parkeren.
Wij vonden de gewone camper minder handzaam en teveel opvallen als camper. Bergruimte had ik niet meer dan ik nu heb.
Maar de keus van een bus of camper is heel persoonlijk dus het advies dat al meer gegeven is herhaal ik hierbij: huur eens een camper en een buscamper en vergelijk.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door rob2 »

Voor dat we onze huidige camper hadden hebben we (ook) een 'Van' gehad van Hymer.
5.99 lang en 2.10 breed of zo. Als je 'm niet als dagelijks vervoer gebruikt is het een
goed alternatief voor een buscamper, (anders zou ik ook voor een Pössl-achtige gaan)
Inderdaad is de bewegingsruimte groter, maar m.i. ook de wintervastheid.
De lengte is het punt niet, of je nu een Pössl of Van neemt van 6 mtr (+ fietsenrek)
het belangrijkte is
Gewoon waar je jezelf lekker in voelt.
Gr.
Rob
Groet,
Rob
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door Henry van der Veen »

Dat onderstreepte ik dus ook, wij hadden een beperkt budget, en na veel gezien te hebben van Buscamper en "opgeknapte" campers waarbij het houtwerk in "frisse" kleuren was overgeschilderd en behangen.. :shock: kwam ik ineens in een campertje te zitten die nog origineel was met warm houtwerk, op de kussens en gordijntjes na.......

Het was net als toen we ons eerste huis kochten... we keken elkaar aan en knikten, JA die is het, alsof je er al jaren in thuis was.

Dit had ook met een andere (bus)camper kunnen gebeuren.....

Maar ja, er zijn ook mensen die zich juist thuisvoelen in een interieur met wit of grijs geplastificeerd spaanplaat of met bonte kleuren en niet anders willen....

Ik denk ook niet dat fuctionaliteit en beweegbaarheid de stelregel moet zijn, maar eerst... waar kunnen we met ons tweetjes, drietjes, viertjes... enzovoort in wonen, en waar voel je jezelf thuis in, want vergeet niet dat als het eens slecht weer is dat je dan wel op elkaar aangewezen bent.

Vooral als je meestal niet op een camping met Bingo kantine, mega discotheek, luxe tropisch zemparadijs, overdekte verwarmde midgetgolfbaan en Pizzabakkerij annex frietkraam gaat staan :D
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
kipenhetei
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 9:18

Re: We twijfelen tussen 2 typen campers: wie geeft ons advie



Bericht door kipenhetei »

Volgens mij heeft een en ander ook met indeling te maken. bij een een camper tot 2 meter breed slaapt men in de lengte
Bij een camper van iets breder slaapt men in de breedte...

Dat maakt een heel verschil qwa indeling en ruimte....

Maar wat ieder gezecht is een bus geschikter voor dagelijks gebruik dan een echte camper... en voor dagelijks gebruik kun je altijd nog een WB vrij exemplaar auto kopen. En neen geen oldtimer maar zo'n modern klein ding. Alhoewel het kabinet daar ook wat aan wil doen geloof ik.
Zo doet een kennis van mij dat ook...
Plaats reactie