Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Dat klinkt hoopvol, want ik heb automatische ontsteking en binnenverlichting :D

Inmiddels ook een schema gevonden:
RM6401L schema.jpg
RM6401L schema.jpg (61.89 KiB) 1247 keer bekeken
Als ik het goed lees dan zou ik een constante 12V moeten meten tussen blauw en zwart. Ben benieuwd.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Camperic schreef:
wo 16 mei 2018, 17:14
....
Ik kan geen schema met kleurcodering van de koelkast vinden, maar ga meten zodra ik weer bij de camper ben!
Als je het kooktoestel demonteert, zie je onderstaande foto. In de roede rechthoek vind je de aansluitingen van de koelkast. Even meten en je weet welke 12V op staat. Dan kan je een draad leggen richting de blauwe pijl. Even het kunststof kapje wegnemen en wat schuim en je kan zo door naar de achterkant van de koelkast. Let erop dat je het schuim weer netje terug plaatst, anders gaat het daar vandaan tochten. Contoleer ook de afdichting van de koelkast en de rest van de camper. Dit dient tocht dicht te zijn.
Nu het kooktoestel gedemonteerd is, kan je ook controleren of de gas sproeiers nog schoon zijn van het kooktoestel. De losse afgetapete draad die je op de foto ziet liggen is van de vonk ontsteking gaspitten.

Arie
Bijlagen
Dsc00523.jpg
Dsc00523.jpg (85.28 KiB) 1235 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Vandaag een extra 230V stopcontact geplaatst in de hoek van de rondzit.

Arie
Bijlagen
IMG_20180516_182054.jpg
IMG_20180516_182054.jpg (41.26 KiB) 1231 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Dank je voor de informatie en duidelijke foto Arie :thumbup:
Is de kookplaat er eenvoudig zo uit te halen? Ik heb er nooit naar gekeken en de camper staat nu niet bij huis helaas.
Vanaf boven via kunststof kapje en schuim zal niet zo eenvoudig zijn ben ik bang, want zo ziet het er aan de achterkant uit
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

gjvonk schreef:
wo 16 mei 2018, 18:05
Klopt denk ik. Succes, zo'n ventilatorsetje gebruikt niet veel, je kunt voor de zekerheid ook nog een zwevende zekering opnemen na de aftakking.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Inderdaad.
Houd er wel rekening mee dat die.dunne draadjes en die regelaar, net zo zwaar gezekerd zijn als de kk. Zo rond de 15 A.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter LMC »

Wat betekend; dat als er bij die dunne draadjes iets fout gaat deze (15A) zekering
dan misschien wel niet kapot gaat.
Met als gevolg :?: :?:
Dus het dunne draadjes spul apart aansluiten en laag afzekeren.
Het beste is dit apart aan te sluiten en niet overal maar draadjes bij knutselen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jielus »

Alle roest verwijdert op de vloer aan de chauffeurskant onder de rubber mat. Mooi schoon gemaakt en met Hammerite geschilderd. Nu een lasser zoeken die enkele dunne en/of slechte plekken weer kan vullen en/of bijwerken.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door blizard »

Was het niet handiger geweest eerst te lassen?
En Hammerite is niet meer wat het ooit geweest is....
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

[quot]
Dus het dunne draadjes spul apart aansluiten en laag afzekeren.
Het beste is dit apart aan te sluiten en niet overal maar draadjes bij knutselen.
[/quote]

Zo is het. :thumbup:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Datenebusje »

Ruitenwissers vervangen, deurtjes voor in de keuken gemaakt van oude stellingkast en pallethout, en de bank/slaapplek dichtgetimmerd. Weer een stapje dichterbij!
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Camperic schreef:
do 17 mei 2018, 10:21
Dank je voor de informatie en duidelijke foto Arie :thumbup:
Is de kookplaat er eenvoudig zo uit te halen? Ik heb er nooit naar gekeken en de camper staat nu niet bij huis helaas.
Vanaf boven via kunststof kapje en schuim zal niet zo eenvoudig zijn ben ik bang, want zo ziet het er aan de achterkant uit
ZO doen we dat he...

Eerst het gas afsluiten (uiteraard) Op de hoekpunten van het kooktoestel vind je van die rubbertjes waar de glasplaat op rust. Wip die eruit en daaronder vind je een schroef. Die schroef hoef je niet helemaal los te draaien want er zit een mechanisme dingetje achter: foto. Zijn de hoekpunten los;
Het kooktoestel rust met een rubberen rand eronder op het aanrecht. Dat kan wat plakken. Je tilt de kook plaat pakweg een cm of 8 a 10 (aan de linker kant) op. Dat gaat niet makkelijk. Als er een spleet te zien is, kijk waar de gasleidig heen gaat. Vermoedelijk naar links. Dan zal je ook een gasknelkoppeling zien. Het is dus nu zaak dat het kook toestel voldoende gelicht is om deze koppeling te lossen. Steeksleutel 17 en 14, meen ik, heb je nodig. Die koppeling is op de foto al te zien.
Als dat los is, til je schuin de plaat wat verder omhoog (je ziet het vanzelf) om de aarde draad te lossen.
Om helemaal het kooktoestel et verwijderen zal je ook de onstekingsdraad moeten demonteren en de waterafvoer (de blauwe pijl wijst er al naar) los moet maken. Pas hier een beetje op want de leiding gaat naar de gootsteen syfon. Het is allemaal kunststof spul. Let erop dat bij montage dit allemaal ook dicht is.
Het kookstoestel heeft nog een 'lekbak'. De zit met een paar schroeven vast. Let erop dat sommige delen scherp zijn. Je haalt zo je handen open.

Arie
Bijlagen
Dsc00521.jpg
Dsc00521.jpg (23.34 KiB) 809 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Wederom bedankt voor de duidelijke beschrijving Arie :clap: :thumbup:

@ rest: uiteraard ga ik de zeer dunne draadjes apart voorzien van een zekering met lage waarde :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door macfocus »

Sloten van de 2 luiken vervangen door nieuwe. Open maken met een nagel gaat niet meer.
Helaas was de cilinder van het deurslot anders. Dus toch nog 2 sleutels....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Aardy »

Eigenlijk niks, behalve met genoegen via de bovenverdieping naar het dak van de camper kijken, die een paar weken bij Camper en Caravan Repair in Lemmer heeft gestaan voor een behandeling met Durabull.
Prachtig resultaat! Alle hagelsporen op het dak eerst weggewerkt en daarna de behandeling.
De hagelputjes waren niet de aanleiding, maar hardnekkige lekkage, nu voor de vijfde keer op de bekende plek, wél.
Wat behalve de coating opviel was, dat de dakluiken compleet schoongemaakt waren en nog wat andere dingen, die niets met de behandeling te maken hadden.
De zorgvuldigheid waarmee alles gedaan is geeft hoop voor de toekomst :thumbup:
Plaats reactie