Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Watersysteem behandeld met citroenzuur.
Veel kalkrijk water getankt de afgelopen trip.
Gelijk maar weer even eruit gespoeld.
Kunnen we fris het winterseizoen in :mrgreen:
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door MonRoe »

Vandaag naar de Fiat garage geweest om een nieuwe kachel/airco ventilator motor te kopen en een weerstand en een zekering. Gisteren namelijk de motor van de kachel/airco uitgebouwd zodat die vervangen kan worden.
Garage had ze niet op voorraad en Fiat maakt/levert ze niet meer, dus verder zoeken.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Zijspan »

Ik had laatst gebrek aan een ruitenwisser motor, die kon de Fiat ook niet meer leveren?
De gewone automaterialen zaak had er de volgende dag gewoon een voor ons, en het merk is hetzelfde.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door javanes »

MonRoe schreef:
ma 21 okt 2019, 17:26
Vandaag naar de Fiat garage geweest om een nieuwe kachel/airco ventilator motor te kopen en een weerstand en een zekering. Gisteren namelijk de motor van de kachel/airco uitgebouwd zodat die vervangen kan worden.
Garage had ze niet op voorraad en Fiat maakt/levert ze niet meer, dus verder zoeken.
https://www.axel-augustin.de/
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1731
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Sandor Gora »

Laten doen..
Linker voorwiel en rem liepen aan. In garage zijn remblokken vernieuwd. Konden er op wachten. Goeie service en mooie prijs, hier in Portugal.
191021 op de brug in Viseu, Portugal.jpg
191021 op de brug in Viseu, Portugal.jpg (92.84 KiB) 821 keer bekeken
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door NoStress »

Vandaag mijn dashboard kastje in de oven gedaan :-B

Rechter dashboard deurtje was zo krom als een hoepel waardoor de zijkanten gewoon open bleven
(vaker voorkomend probleem las ik hier al 8-) )

Maar na een halfuurtje op 70 graden in de oven is hij weer kaarsrecht :thumbup:
20191022_BoxerDashboard.jpg
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Mooie tip ;-)

Hiero alleen het apparaat gewassen.
Kan ie er weer even tegen en eind van de week voor een maandje de stalling in.

(hoop ik, baas is niet zo scheutig meer met verlof :-( )
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Transitje »

Vanmiddag de inlaatopeningen voor het luchtfilter voorzien van zeer fijnmazig gaas nadat er laatst vier dode muizen in het filter lagen en de buis helemaal was verstopt met muizenharen waardoor de motor in de noodloop ging omdat er niet voldoende lucht werd aangezogen.
Ook loopt de kabel om de motorkap te ontgrendelen door de zwarte balk en die gaten zijn heel ruim bemeten, dus ook die volgestopt.
Een marterverjager helpt dus niet tegen muizen want die is gemonteerd.
Hopelijk is het afdoende.
Laatst gewijzigd door Transitje op di 22 okt 2019, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Klaas
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Fijnmazig gaas?
Dat beperkt ook de lucht doorlaat.

Kunt ook RVS pannenspons gebruiken.
Zeker bij die kabeldoorlaten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Nadat vandaag bekend was dat mijn SamySolar+ in prima staat was, en de firmwareupdate bij BM-Sat gewoon in een minuutje klaar was (schijnt vaker voor te komen dat het met de SD kaart niet lukt), het hele achterste dak van de camper leeggehaald.
Alle steunen van de oude panelen er af en de dakdoorvoeren ook. De Oyster ook er af gehaald, dus die kan in de verkoop. Het is een prima schotel in de combinatie met de maximum Duoblock. Astra 1 zoeken en op Astra 3 kijken. Pas in Spanje moet ik even handmatig ietsje bijstellen, maar dat is eenvoudig.
Leuk was te ervaren dat men bij BM-Sat mijn kruislaser om de armen recht te buigen en uit te richten geniaal vonden. Maar zij vertelden niet aan het rechtbuigen te beginnen en gewoon nieuwe armen te bestellen ingeval van schade.

Gisteren had ik de lange profielen al op maat gemaakt (een cm te kort :bang: _Twee keer 101 is 202 en niet 201! :oops: ) en vanavond kwam ik er achter dat het heel mooi geborsteld aluminium was. Jammer dat ik dat niet gezien heb, anders had ik de voorste profielen ook uit die plaat laten halen. Ik vond het al raar dat er beschermfolie op zat.
Morgenvroeg de lange profielen kitten. dan even de dakluikranden opnieuw kitten en de doorvoeren op de nieuwe plaatsen boren. Met een beetje mazzel zitten morgenavond alle panelen er op. De nieuwe steuntjes zijn montage klaar, de nieuwe schotel ook.

Totaal heb ik dan 1150 Wp op het dak en nog een beetje ruimte over voor mijn experiment van een aangepast paneel, welke ik van twee flexpanelen wil samenstellen. Maar daarover later meer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door josé moncayo »

Ola

Vandaag sticker Camperforum .nl geplakt.😎

Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vanochtend vroeg de profielen gekit en de doosjes op dak geplaatst. Ik had ze er nog niet op zitten of het regende alweer hier. :bang:
Dus maar eens even wat boodschappen gedaan en de APK afmelding (morgenmiddag) verplaatst naar vrijdag.

Alle panelen liggen nu op de plek en zijn, op één na, reeds aangesloten. Voor de laatste moet nog even een kabel naar de schakelbox, maar de gaten zijn al geboord dus dat gereedschap is opgeborgen.
Vanavond zocht ik het regiment stekkertjes wat ik bij de 12 Volt laptoplader had gekregen. Mooi niet te vinden. Alles op de kop gezet en uiteindelijk maar even een ander stekkertje uitgeboord op 2,3mm. Nog een geluk dat ik dergelijke boortjes heb. Stekkertje past nu in de nieuwe laptop dus het snoertje kan aan de lader gemonteerd worden. Verder alle aansluitingen van de SamySolar gemonteerd. De display krijgt nu een plekje bij mijn zitplaats. Vroeger moest ik altijd opstaan om naar de besturingskast te lopen.

Tien jaar geleden heb ik de Oyster zelf op het dak gekit. Schijnbaar niet zorgvuldig genoeg, want de grondplaat staat een klein beetje verdraaid er op. Met de Oyster zag je dat niet omdat dit gewoon een ronde schotel is. Alleen ligt er nu een vierkant paneel bij op en die ligt niet in lijn met de resterende zonnepanelen. Dat stoort mij mateloos, dus morgen even de bevestigingsgaten een paar mm uitruimen zodat het zaakje recht zit. Wel extra werk, maar het moet ook netjes zijn. Ik hoop dat ik morgen nog genoeg tijd heb om een nieuw opbergvak te maken voor mijn laptop. Deze schuift in een slede onder mijn tafelblad. De nieuwe is een stuk platter en kan dus er uit schieten als ik rem. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Met een beetje geluk kan ik zaterdag aan het opruimen en inpakken. Het kan echter zijn dat ik het rustig aan ga doen en pas dinsdag vertrek.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Wildervank

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door ivarplagge »

jansloos schreef:Heb je een universeelmeter?

Zet 'm op doorpiepen en meet de spoel.
Die is vast defect.
Heb wel een multimeter en 12 volt meteen lukt nog wel maar doorpiepen heb ik nog niet eerder gedaan.

Korte uitleg of linkbeschikbaar?
Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Wildervank

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door ivarplagge »

PaulBng schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het raar dat de afsluiter zonder de spoel gesloten (dus omhoog) blijft staan.

Ik zou in zo'n geval het ding omhoog trekken en een knijper erop zetten....
Vooralsnog werkt het zonder knijper ook prima. Bijzonder dat hij zonder spoel ook zo goed werkt.

Zou de spoel alleen voor de vorstbeveiliging aanwezig zijn? In de beschrijving staat dat het ventiel onder de acht graden niet sluit.

Groet,

Ivar
Plaats reactie