Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Appiecamp »

Camperic schreef:
wo 18 sep 2019, 10:32
Leuk om te lezen, maar zou niet weten waarom iemand je er om uit zou moeten lachen.
14 USB aansluitingen verspreid in de camper??
Tjonge is dat nu echt nodig? Haha :lol3:

Zulke opmerkingen bv...

Gewoon lekker doen waar je zin in hebt. :thumbup:
Gebruikersavatar
HocusPas
Berichten: 142
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 21:16
Locatie: Heerenveen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door HocusPas »

Hallo Evelynne,
Ook van deze kant geen behoefte om je uit te lachen. Integendeel, hulde voor je inventiviteit en zelfredzaamheid.
Toch even een kanttekening vwb de uitvoering. .....plus blauw en bruin op min en ..... schrijf je.
Dat doet me vermoeden dat je adertjes hebt gebruikt uit een snoer voor gebruik in huis.
En daar wordt bruin gebruikt voor de spanning voerende draden, bijv. in een stopcontact. En blauw voor de nul draden.
Voor de 12 V bedrading gebruikt men (meestal) rood voor de plus en zwart voor de min.
Door jouw keuze van kleuren en polariteit kan ik me voorstellen dat er in de toekomst weleens problemen kunnen ontstaan.
(op het forum zijn al wel voorbeelden voorbij gekomen van mensen die geen wijs meer werden uit de bedrading die ooit door iemand anders is aangelegd)
Zo maar even een 'rode' bijdrage :wink:
....... en hij wees trots op een eigenaardig voertuig dat daar stond. 'De reiswagen van Pas,' verklaarde hij. 'Voortbewogen door het rad van avontuur. Ja, ja, dat zal een reis worden om nooit te vergeten'. [Maarten Toonder, de wilde wagen]
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rbisdom »

Vandaag de camper opnieuw laten taxeren, nog een redelijk bedrag. Verder de wc tank en ruimte schoon gemaakt en alle kastjes nagelopen zodat er volgende week boodschappen gedaan kunnen worden.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Evelynne »

HocusPas schreef:
wo 18 sep 2019, 11:58
Dag allemaal, bedankt voor de reacties.
@ HocusPas: Inderdaad, ik had het forum toen nog niet ontdekt. In de camper bestond alle bedrading uit speakerkabel met lusterklemmetjes. Die heb ik dus asap er allemaal uitgehaald en dan ben ik in mijn zoektocht bij verschillende elektriciens, garages en zelfbouwwinkels te rade gegaan.En ik kreeg steeds dezelfde antwoorden: 3*1,5 en 3*2,5 kabel gebruiken. Het gaat eigenlijk enkel om de 12v verlichting en de usb-aansluitingen.
Dat heb ik dus gedaan. Ondertussen heb ik ook "echte" dikke 12v kabel gebruikt voor bepaalde aansluitingen zoals mijn espressomachine.
En voor de 220v stopcontacten (3) op de omvormer klopt de 3*2.5 dus wel.
Ik documenteer alles en ben consequent in de kleurcodes en polariteit, maar ik besef dat het dus niet echt katholiek is.
Ik denk niet dat er in de toekomst iemand anders last van gaat hebben want mijn camper is built to last, ofwel de camper ofwel ik, who knows.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door javanes »

HocusPas schreef:
wo 18 sep 2019, 11:58

Toch even een kanttekening vwb de uitvoering. .....plus blauw en bruin op min en ..... schrijf je.
Dat doet me vermoeden dat je adertjes hebt gebruikt uit een snoer voor gebruik in huis.
En daar wordt bruin gebruikt voor de spanning voerende draden, bijv. in een stopcontact. En blauw voor de nul draden.
Voor de 12 V bedrading gebruikt men (meestal) rood voor de plus en zwart voor de min.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig in de Duitse kampeerauto's is aangelegd?
Maar in mijn oude Hymer is blauw de 12V plus en bruin de massa. Hoe komen ze er op. :bang:
Alle bedrading op de stekkers van de verbruikers op de EBL 104 zijn bruin en blauw.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HocusPas
Berichten: 142
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 21:16
Locatie: Heerenveen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door HocusPas »

Hallo Evelynne, Hoop dat jij/jullie nog lang last'en en dat de camper daarbij zo min mogelijk last geeft :thumbup:
....... en hij wees trots op een eigenaardig voertuig dat daar stond. 'De reiswagen van Pas,' verklaarde hij. 'Voortbewogen door het rad van avontuur. Ja, ja, dat zal een reis worden om nooit te vergeten'. [Maarten Toonder, de wilde wagen]
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vandaag maar even wat "binnenshuiswerk" gedaan. Ik moet nog wel een hele emmer met kleine boutjes/moertjes/plaatjes sorteren, maar het duizelt mij even. :bang:

Dus, van de overgebleven behuizing van de (onlangs aangeschafte) walstroomomschakelaar, een mooie en compacte behuizing gemaakt voor 6 automaten en een V/A meter. Voorlopig wordt de V/A meter alleen gebruikt voor de uitgang en dus wat de regelaar gaat verwerken. Misschien dat ik later nog diodes installeer om van elk paneel afzonderlijk de kortsluitstroom te kunnen meten, maar dat heeft geen prioriteit.

Aangezien ik erg content ben met de 100 Wp panelen van Eco Worthy, heb ik besloten er 10 te gaan kopen. 7 stuks daarvan gaan op de camper. Ééntje vervangt een 2 jaar oud paneel welke naar een ander forumlid gaat. Er ligt nog een 150 Wp op het achterdak.
Ik heb zes automaten. de eerste drie gaan de zes 100 Wp schakelen. Nummer vier het 100 Wp op achterdak, nummer vijf het 150 Wp paneel op het achterdak en de zesde een mobiele 100 Wp paneel welke ik voorlopig op de voorruit/straat/draaiunit zet.

Als het weer, tijd en de levering van de panelen het toestaan, is het dak klaar voor ik op reis ga. Dan zit gelijk de nieuwe HEKI 3 op zijn plek.

Verder komen er drie (maar misschien vier) 100 Ah LFP accu's ter vervanging van mijn twee 190 Ah semi tractie accu's. Deze wegen exact 63,5 kg per stuk dus dat is 127 Kg. De drie LFP wegen 11 kg per stuk. Het gewichtsvoordeel is dan 94 kg! De levertijd van deze accu's zal tussen de 30 en 60 dagen liggen. Ik laat ze daarom bezorgen bij een forumlid die ze dan even kan gaan controleren.

Dan heb ik nog twee panelen in voorraad en natuurlijk de panelen die van de camper komen. Ik denk dat ik die voorlopig maar in de tuin monteer de aankomende zomer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Vandaag de achtercamera binnen werk vervangen. Was geen mirror dus links en rechts verkeerd om. De eerste die binnen kwam werkte niet. Ik bestelde een nieuwe en kreeg een gratis vervanging ook. Heb dus een over om een oude set weer aan de gang te maken. Dat voor €4,65
Bijlagen
Resizer_15689907555410.jpg
Resizer_15689907555410.jpg (96.09 KiB) 574 keer bekeken
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Kan je dat niet instellen dan?
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door fred101060 »

Vandaag de bus stallings klaar gemaakt.
Ook de kraks op het dak met metalen plaatjes gemaakt en in kleur gezet.
Stukje van het Devon raam weggesleten zodat de schuifdeur ook weer geheel open kan.
Morgen de benzine filter en slangen vervangen dan mag ie weer naar zijn winter plekje.

FredAfbeelding
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
vr 20 sep 2019, 16:16
Vandaag maar even wat "binnenshuiswerk" gedaan. Ik moet nog wel een hele emmer met kleine boutjes/moertjes/plaatjes sorteren, maar het duizelt mij even. :bang:

Dus, van de overgebleven behuizing van de (onlangs aangeschafte) walstroomomschakelaar, een mooie en compacte behuizing gemaakt voor 6 automaten en een V/A meter. Voorlopig wordt de V/A meter alleen gebruikt voor de uitgang en dus wat de regelaar gaat verwerken. Misschien dat ik later nog diodes installeer om van elk paneel afzonderlijk de kortsluitstroom te kunnen meten, maar dat heeft geen prioriteit.

Aangezien ik erg content ben met de 100 Wp panelen van Eco Worthy, heb ik besloten er 10 te gaan kopen. 7 stuks daarvan gaan op de camper. Ééntje vervangt een 2 jaar oud paneel welke naar een ander forumlid gaat. Er ligt nog een 150 Wp op het achterdak.
Ik heb zes automaten. de eerste drie gaan de zes 100 Wp schakelen. Nummer vier het 100 Wp op achterdak, nummer vijf het 150 Wp paneel op het achterdak en de zesde een mobiele 100 Wp paneel welke ik voorlopig op de voorruit/straat/draaiunit zet.

Als het weer, tijd en de levering van de panelen het toestaan, is het dak klaar voor ik op reis ga. Dan zit gelijk de nieuwe HEKI 3 op zijn plek.

Verder komen er drie (maar misschien vier) 100 Ah LFP accu's ter vervanging van mijn twee 190 Ah semi tractie accu's. Deze wegen exact 63,5 kg per stuk dus dat is 127 Kg. De drie LFP wegen 11 kg per stuk. Het gewichtsvoordeel is dan 94 kg! De levertijd van deze accu's zal tussen de 30 en 60 dagen liggen. Ik laat ze daarom bezorgen bij een forumlid die ze dan even kan gaan controleren.

Dan heb ik nog twee panelen in voorraad en natuurlijk de panelen die van de camper komen. Ik denk dat ik die voorlopig maar in de tuin monteer de aankomende zomer.
En dan een tekening van mijn nieuwe dakplan.
Ja, er is nog ruimte voor een 100 Wp paneel extra op het achterdak. Maar die komt dan precies net boven de bolling aan het eind. Ik denk dat het niet zo fraai staat als je van achter naar de camper kijkt.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door vanHooltje »

Dat is aardig gewichtig rudy :shock:
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het zal zo'n 70 kilo zijn. Dat ligt er nu ook wel op met die oude panelen.

EDIT: Sommige opmerkingen zetten een mens aan het denken, dus even nagekeken.
Op dit moment ligt er 53,4 kg op het dak aan panelen. Dat is inslusief 2 flexpanelen. Als deze rigide waren zou het 63,4 kg zijn.
Dus zoveel zwaarder wordt het niet.


En met de nieuwe accu's gaat er straks 97 kilo af en zelf ben ik ook lichter geworden.

Hier de schakelkast voor de panelen. De zwarte haar is van Hockey :-B
Ik ga zo meteen het frontpaneeltje in folie printen maar eerst nog even een extra plaatsje afbakenen voor een kortsluitdrukknop aan de linkerzijde van de display. Maar het gaat nu even om het idee.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter LMC »

Ik zie alweer een handeltje ontstaan Rudy. :-B
Plaats reactie