Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door FredV »

Knibbel
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5693
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Nog niet aan, maar wel voor de camper gedaan: nieuwe startaccu besteld nadat we gisteren onderweg zonder voorafgaande waarschuwing opeens niet meer verder konden :eh:
Gelukkig stonden we op een aire langs de snelweg en konden we (on)geduldig wachten op hulp die ons m.b.v. een jumpstarter snel weer op weg hielp. Daarna zonder tussenstop naar huis gereden waar de camper nu op de oprit staat te wachten op montage van een nieuw accu. Ik ben nog moed aan het verzamelen om dat morgen na levering door de smalle brievenbusgleuf die als toegang tot motorruimte dienst doet :crazy: te gaan doen .....
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Eigenlijk eergisteren en gisteren, maar het was laat geworden.

Ik heb van alle "isolatie" panelen van de camper de stoffen bekleding los gefrunnikt. Dat waren zo'n 1500 nietjes, was mijn gevoel. Hierna de bekleding in de wasmachine nadat ik ze eerst even handmatig gespoeld had. Man, man, zo'n drekwater heb ik zelfs nog niet van de overalls van mijn jongens gehad. Is ook logisch, want het heeft 25 jaar op die platen gezeten. De stof kwam er weer onderuit als nieuw! 8-)
Hierna de platen gewisseld. De platen in de alkoof worden niet meer gebruikt door mij, dus die gaan in de opslag voor als de camper ooit verkocht gaat worden. Dan zit er natuurlijk wat slijtage op de kopse kanten van de stof. Dat wordt opgelost door de bekleding van de platen met elkaar onderling te wisselen. Bij mijn bed namelijk (vroeger een 1,5 treinzit) komt een andere maat en die ga ik polsteren.
Bij mijn gewone treinzit, heb ik dus afgelopen week een binnenplaat vervangen en de boel weer opnieuw behangen. Alle gaatjes keurig geplamuurd en deze wand is helemaal als nieuw (zelfs beter). Het, daar aanwezige, "isolatie" paneel, is door de loop der jaren een aantal malen in hoogte verzet en was gebroken. Nu is de nieuwe plaat klaar en die ga ik dadelijk bekleden en kan hij op de plaats. Ondertussen met de magneet alle stukjes "strekmetaal" opgezocht en de afstand-latjes precies op de goede plaats gemonteerd. Daar komen straks nieuwe schroeven in en kapjes, want de oude zijn erg slecht geworden en de helft is verdwenen.
(Trouwens ik heb daar een leuk adresje voor gevonden, ik moet ze nog bestellen, maar ik moet even de juiste kleur zien te vinden. Dat is mooi voor een regenachtige dag. Hier de link!)
Verder heb ik een nieuwe plaat bovenop de gaskast gemaakt(zie rechts op de foto). Daar zat een kwart tafelblad van de achterste treinzit. Deze nieuwe plaat is, evenals het plankje boven mijn aanrecht, voorzien van ingefreeste LED strip. Dit geeft straks een mooi strijklicht op de grand en onder tafel. Heel handig denk ik omdat ik wellicht niet steeds meer een zaklantaren moet pakken als ik iets laat vallen. Tevens is de plaat ietsje verhoogd en hol. Binnenin komen dan de elektrische aansluitingen en alle stekkers. Ook iets voor later. De dikke zwarte voedingskabel gaat dus straks onder de dekplaat.
Afbeelding

Ook de schuifrand voor het tafelblad zit weer keurig gemonteerd op het ingegoten strekmetaal en dus weer keurig vast. Ook dat profiel was, in de loop der jaren een paar keer losgekomen van de wand en op verschillende hoogtes gemonteerd. Het gevolg was dat er een massa gaten zaten waar vrijwel geen schroef meer houvast had. Op het laatst heb ik hem zelfs moeten kitten en met wokkels in de wand vast moeten zetten. Maar ook dat ziet er weer mooi, en degelijk uit nu.

Ik heb het deurtje voor mijn nachtkastje afgemaakt. Het raamwerk had ik al ruw klaar en moest verzinnen hoe ik de schuine kanten er aan kon krijgen met mijn bestaande gereedschap. Uiteindelijk heb ik het maar gewoon met de bandschuurmachine gedaan en met de hand na bewerkt. Toen moest het binnenrandje gefreest worden. Daar ik deze een hoek van 10° naar buiten liep gaf dit veel hoofdbrekens. Uiteindelijk heb ik een zwaluwstaart frees gebruikt. Van de achterzijde af heb ik de bovenfrees langs de rand laten lopen. Ik moest echter eerst een grotere ring maken op de zool van mijn bovenfrees omdat ik anders geen sponning overhield. Dus de draaibank maar gestart en een paar verschillende ringen gemaakt. Klaar voor de toekomst. :-B
Ik was bijna klaar met dat klusje toen Hockey achter een bal dwars door het snoer van mijn bovenfrees liep. Met het resultaat dat de machine uit mijn handen werd getrokken en het randje beschadigde. Jammer, maar een beetje smokkelen met de dikte en wat schuurwerk, ziet het er toch weer toonbaar uit. Als het goed is, komen vandaag de scharnieren. Die moest ik bestellen want ik was eigenlijk van plan om de scharnieren van mijn aanrechtonderkastje te gaan gebruiken aangezien dit een apothekerskast gaat worden. Omdat ik dit even laat rusten, toch maar nieuwe besteld en ik hoop ze vandaag binnen te krijgen.
De zwaluwstaart frees was natuurlijk niet van de goede diameter. Hierdoor is de ronding van de sponningrand een beetje kleiner geworden. Maar het is de enige deur aan de kont van de camper dus zal het niet zo opvallen.
Uiteindelijk de kleur. Het was natuurlijk het grootste probleem om dit goed te krijgen. Na veel testen en proberen heb ik de oplossing gevonden. Ik heb twee kleuren beits gemengd 50/50. Licht Eiken en Teak. Zo kreeg ik de gelig/rode "Oker" kleur welke erg zuiver was. Het opbrengen moest echter snel en dun. Dus op een bord gegoten en met een spons het raam gelakt. Meteen droog gewreven met papier en na twee maal dus prima. Daarna afgewerkt met blanke lak. Ik had nog een spuitbus kunsthars staan dus die er maar op. Helaas, die trok de hele kleur in het donker en het leek er niet meer op. Dus alles opnieuw blank schuren en wederom beitsen. Gisteren bij de Action gewoon cellulose blanke spuitlak gehaald. Die droogt zo snel dat er geen kans is dat het in het hout trekt. Het geheel is perfect geworden.
Afbeelding

Zo, dus nu even dit topic bijgewerkt. Ik ga weer verder aan het werk. Ik red het niet om voor november richting Spanje te gaan en heb dus besloten om eerst alles netjes klaar te maken zonder al teveel gestress.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gjvonk »

2 nieuwe Remis Remiflair 4 geplaatst, de oude bewaar ik voor de onderdelen Afbeelding

Ze zijn n.l. demontabel. Wel oppassen, het is los kwetsbaar spul...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk



9
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5693
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Camperic schreef:
ma 22 okt 2018, 21:31
..... montage van een nieuw accu. Ik ben nog moed aan het verzamelen om dat morgen na levering door de smalle brievenbusgleuf die als toegang tot motorruimte dienst doet :crazy: te gaan doen .....
Vandaag de accu vervangen :D
Zelf niet helemaal onbeschadigd gebleven, maar accu en camper gelukkig wel.
Nu ik daar toch bezig was meteen wat bekabeling netter gelegd en daar schoon gemaakt, waarbij ik 2 vergane dingen tegenkwam die op wc-blokjes lijken :DD . Dat blijken het ook het zijn, want blijkbaar zouden deze moeten helpen tegen overlast van steenmarters leerde Google me. Ik neem aan dat een vorige eigenaar daar last van had :-?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Als je geen marters tegenkwam, hebben die blokken toch geholpen. :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

Ook geluk gehad. Als die dingen te warm hangen en smelten wordt het een puinzooi.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5693
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

Klopt! Ze hingen oorspronkelijk hoog links- en rechtsboven, maar ik vond de eerste ergens los tussen liggend :roll: en tot mijn grotere verbazing nog een tweede hangend toen ik verder keek :wtf:
jansloos schreef:
di 23 okt 2018, 18:43
Als je geen marters tegenkwam, hebben die blokken toch geholpen. :-B
Ook geen olifanten, dus dan zal dat gele poeder ook wel helpen :wink: :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Transitje »

Liggen klooien met de stroom maar ik ben er nog niet uit. Maar de adviezen via het forum komen binnen.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 695
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door DynaDetty »

RausMitKnaus naar de APK keuring gebracht. Een van de twee kentekenverlichtingen is vernieuwd, we kunnen weer een jaar op pad. De banden zijn inmiddels wel 8 jaar oud, maar eens oriënteren op nieuwe All Seasons.
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Bezig met inpakken voor lang weekend.
Effe accu’s doorladen.
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Das ff het problem hier in " het apartementencomplex" (flat) .

Gebruikte al jaren het stopcontact in de containerruimte om te stofzuigen, looplamp, accu overnacht opladen, tot een overijverig nieuw lid van de VvE er letterlijk de steker uittrok, en door de huismeester een briefje liet schrijven: "als je dat nog een keer doet!!!" Boete.


Bemiddeling door de krant ombudsman, geeft als uitslag: we broeden er op, en tot dan is het verboden.

En nee, er staat niets over in het HH regelement.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

Dan kunnen ze je ook geen boete geven.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie