Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Maranopreis »

Twee nieuwe HH-accu’s geplaatst die ik nieuw had aangeschaft via EBay.de bij onze oosterburen, dat scheelde behoorlijk in de pecunia :-B De oude had ik behoorlijk ‘mishandeld’ en waren aan vervanging toe.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door AadenAnke »

Via de provinciale weg er langs gereden en geprobeerd er naar te kijken. Heb een glimp van het dak gezien en kreeg gelijk zin om er mee weg te gaan. Helaas nog ff wachten tot half april :-B
Gr. Aad
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door appellover »

@Maranopreis,bij mij hetzelfde 2x Varta AGM in Duitsland besteld en werden voor 12,50 €.vrachtkosten 4 dagen later hier in Spanje geleverd .
Keurige verpakking .



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11130
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Zwerfsteen »

De camper naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt en (vervroegde) apk.
Vervroegd omdat me dat beter uitkomt.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22902
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

De camper weer naar huis gebracht, alwaar hij op een nieuwe hh-accu wacht.
Onderweg geconstateerd dat de autoradio antenne nog niet in orde is.

En de moer in een fietsklem vervangen. Die dingen worden geleverd met inferieure moeren... Lam.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Pienmajer »

Mijn michelin agilis laten vervangen door vanconti fourseason 2 C (225/75/16 120/121R). Met sneeuwvlokje en alpine symbool. Voor het geval ik onderweg naar Portugal in januari ergens in de sneeuw terecht zou komen.
Volgens mij rijdt de camper wat rustiger met deze banden, minder geluid bij oneffenheden en wat betere veering. Of zou dat verbeelding zijn ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

als jij dat vind dan is dat bij jou toch zo, verbeelding of niet, kan bij een ander weer heel anders zijn, niet twijfelen ervan genieten :thumbup: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22902
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Onder de dinettebank, de omvormer en de twee hh-accus verwijderd. Vervolgens, nog steeds onder de bank, een deel van de bekleding weggehaald, zodat de nieuwe accu van bijna 52cm lang, er dwars in kan en de lade niet aangepast hoeft.
Straks kan de victron lader/omvormer er verticaal in. Da's beter voor de koeling.
Ik ben alleen bang dat ik dan toch een AB aan de gang moet zien te krijgen...

Overigens bleek ook nu weer dat de thermische isolatie van een fabrieks camper naadje is... Dus daar gaat schapenwol in!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik moest vandaag de trap even uit de garage halen omdat iemand deze wilde lenen. Ondertussen kwam ook een verloren gewaande hoekwaterpas tevoorschijn. Dus maar eens even gekeken naar de stand van het zonnepaneel op de SamySolar. De hoek van het paneel kwam precies overeen met de gegevens op het display.
Even een zonnestandapp geïnstalleerd en daarop gekeken op de locatie. De instellingen komen prachtig overeen met de SamySolar.

Het is gewoon even een meet resultaat voor die mensen welke interesse daar in hebben.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door henk en lila »

gsm schreef:
zo 17 nov 2019, 11:42
Zou best kunnen want beide accu´s waren gisteren 12,46V maar vind het ook leuk om een paneeltje te gebruiken die ik heb liggen. :wink:
Afgelopen voorjaar was de start accu te zwak en kon ik niet starten, waar dat door kwam weet ik nog niet vandaar een volt melder via gsm of zoals hier boven zou dan mooi zijn. :thumbup:
Omdat GSM en ik allebei al eerder start- en laadproblemen hadden, doe ik even deze (rare) quote.
Ik denk dat bij mij het lek nu boven is dankzij een held van de ANWB. Ook bij de vanaf 2007 modellen kan dus die gevlochten massa-kabel (links-laag-achter het blok) tussen blok en chassis de boel verzieken.
Op de startaccu polen keurig 12,8 Volt. Tussen laadpunt onder de motorkap en het blok: 1,5 Volt. Na een zorgvuldige stap voor stap analyse uiteindelijk één boutje kwart slag los en weer vast, meten, bijna goed, nog een keer en "start u hem maar". Klik en lopen. Hij staat nu in de garage voor de geplande APK + beurt en uiteraard wordt het kabeltje vervangen en de boel goed zuiver gemaakt.
Eigenlijk blij dat het eerder ook met zijn dikke startkabels niet lukte, want dan had ik nog niks geweten.

Mijn historie was: slecht starten bij koude met opvallend laag toerental; aanslaan ging goed. Slecht en wisselend laden. Max laadspanning aan de krappe kant (13,8 V) en soms met veel verbruikers onder het rijden zakte de "boordspanning" (in het autocircuit) naar 12,2 V en had ik verhoogd stationair toerental als ik toevallig voor een stoplicht stond.

Tijd geleden al een nieuwe startmotor laten zetten en ik was nu al "rijp" voor een ruildynamo.

Hoe kan zo'n kabeltje zijn goede contact verliezen? Mijn blok "bokt" nog wel eens een beetje bij het starten en er zit natuurlijk wel flexibiliteit tussen blok en chassis.

Tenslotte wel blij met Citroen assistance (uitgevoerd door de ANWB) dankzij regulier onderhoud in de merkgarage. Ik stond namelijk voor mijn huisdeur en dat valt niet onder mijn camper/reisverzekering.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51311
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

waarom?, dat komt door de verschillende materialen waarvan dingen gemaakt zijn, komt er wat vocht bij, dan gaat de boel oxideren(roesten) met een verhoogde overgangsweerstand tot gevolg.
koper (draad) ijzer(chassis)
goed schoonmaken en voor montage met vaseline of noalox insmeren geeft over langere tijd een goed contact

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Een heel bekend probleem.
Is mij twee keer overkomen en dan doet de automatische versnellingsbak vaak heel raar.
Ik heb een kabel rechtstreeks van de accu min naar de versnellingsbak er bij laten leggen.
Problemen opgelost
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door henk en lila »

Ook bij dit type? Ik ken het wel van de vorige types (vooral uit het forum hier). Mijn merkgarage doet veel Jumpers en zij herkennen het niet bij dit bouwjaar.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Mijne is van 2009
In 2014 in Spanje eens op de towtruck naar een Fiat garage. Daar wisten ze toen al van dat probleem.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie