Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

een camper is toch geen laboratorium of calibratie instituut, of zie ik dat verkeerd. :bang: , overdrijven is ook een vak.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Nou Jos, eigenlijk wel :wink:

Ik heb bv die nieuwere Truma kachel er in. Gewoon gecalibreert met de werkelijke temperatuur.
Scherm wat oa de accu's ook met de werkelijk aantal V gecalibreert.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door albertrietjens »

Alvorens je druk te maken over de nauwkeurigheid zou ik op de juiste manier gaan meten. D.w.z de metertjes direct op de beide accu's aansluiten en wel zo direct mogelijk op de polen. Je meet nu ook de verliezen in de bekabeling. Waarschijnlijk heb je de massa's verbonden en de plussen aan weerszijde van de cyrix. Dan heb je aan beide zijden, over de massa en de plus, een meetfout/spanningsval die je terugziet op je meters. Is toch al snel die 0,1 á 0,2 V.

Jammer ook dat je LED display's gebruikt. Die zorgen best wel voor sluipverbruik. Daarom heb je waarschijnlijk de schakelaar toegevoegd? En die schakelt waarschijnlijk de gemeenschappelijke massa. Nadeel van de schakelaar is dat die meestal uit staat wanneer die nodig is. Met LCD meter's kun je altijd monitoren. Voor mij al een aantal maal de reddende factor geweest bij een beginnend elektra probleem.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

He Jos, laat ons nou ff lekker klo ehh spelen
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Mijn meting:

15808126669272837771315925424552.jpg
15808126669272837771315925424552.jpg (142.83 KiB) 486 keer bekeken

Het linkse kastje is de Mooshi meter. Zonder display, maar af te lezen op je mobiel via blauwetand.
Screenshot_20200204_113649_com.mooshim.mooshimeter.jpg
Screenshot_20200204_113649_com.mooshim.mooshimeter.jpg (58.24 KiB) 486 keer bekeken
De voeding op precies 12 V.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

perfekt spul dus voor hobby en camper gebruik. :thumbup: :thumbup:

en niet alleen de gebruikte meetchip bepaald de meetnauwkeurigheid, ook de gebruikte schakelaar, uitlezing, meet snoeren, meetpennen, en stekkerbussen, en de printkwaliteit waarop alles gemonteerd zit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Alles bij elkaar dus?

Het zijn niet de metertjes, maar de bekabeling en de overgangen daarin.

Het beste lijkt me om direct van de te meten accu, aparte draden - plus en min naar de meter te leggen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door myway »

@gsm
Staat de staartstroom van de bmv op de standaard instelling van 4% ??
Met zonnepanelen kun je die beter op 1% zetten, anders komt het nog al eens voor dat de bmv op 100% gezet wordt maar de accu nog niet vol is.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Bedankt voor de tip, ik zal dat nakijken als ik weer bij de camper ben want die staat in de stalling.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rbisdom »

Vandaag een rondje door de camper gelopen. Staat sinds 1 november in de buitenstalling. Alles droog en lekker fris, de nieuwe dakluiken doen het prima. Ook de zonnepanelen nog steeds in dienst. Door plotselinge ziekte van de vrouw staat de trip met Pasen op losse schroeven, we zien wel.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

jansloos schreef:
ma 03 feb 2020, 21:51
Maar 0,2 volt verschil, is in capaciteit 25% ?
Dat zou kunnen. Wel is het zo dat een spanning of een stroomsterkte niets zegt over de status van een accu.
Daarom begrijp ik ook niet, dat een bedrijf zoals Victron niet vraagt wat voor accu je hebt en daaruit de beschikbare energie hoeveelheid bepaald. Hoe dat gaat, weet meneer Victron als geen ander en dat wordt weergegeven in Watt-uren. Of van mij part in procenten.
Dat energie metertje in je telefoon kan dat blijkbaar wel. Als die leeg is, dan is die ook leeg. Wat maakt het dan uit bij welke spanning dat is?

Bij je diesel tank wordt er toch ook niet weergegeven hoe hoog de vloeistof staat? Dat er wat omgerekend wordt tegenwoordig dat uitrekent hoever je nog kan rijden is leuk, maar niet erg nauwkeurig. Aan de hand van jouw ervaring van de auto en rijstijl, lukt het je met een bijna lege tank toch te bereiken wat je doel dan is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

ik wilde van rijbaan veranderen en zette de richting aanwijzer uit. In de spiegel zag ik een vrachtwagen, die op het moment van kijken nog! een baan verder was. Ik insturen. Echter die vrachtwagen was ook aan het insturen. Gelukkige toeterde die. Ik schrok behoorlijk. Thuis gekomen bleek dat de richting aanwijzer het niet deed. Terwijl de camper nog geen week geleden door de apk kwam. Dat zegt uiteraard niks. Vond het onderweg na het akkefietje al raar dat de richting aanwijzer sneller knipperde. Geef een klap op de verlichting en het werkte weer.
Heb de boel toch open gemaakt en bekeken, want ik vermoedde al dat er iets niet in orde was. De metalen delen waren wat geoxideerd zodat er geen goed contact meer was. E.e.a. schoongemaakt.
Nadien moest ik eraan denken dat in veel landen bij aanschaf van voertuigen, richting aanwijzers optioneel zijn

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

myway schreef:
di 04 feb 2020, 12:40
@gsm
Staat de staartstroom van de bmv op de standaard instelling van 4% ??
Met zonnepanelen kun je die beter op 1% zetten, anders komt het nog al eens voor dat de bmv op 100% gezet wordt maar de accu nog niet vol is.
Waarvoor dank en gedaan. Je zag hem zakken van 100 naar 98%.
Van 4% naar 1%. Is die stap niet erg groot?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie