Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bob Diesel »

thanks :bow:
de Freubelaarster is bezig met de afsluiter :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door MonRoe »

De camper naar de spuiter gebracht, moeten wat kleine dingen bijgewerkt worden.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
frans1950
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 sep 2016, 22:08
Locatie: Geleen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door frans1950 »

Afgelopen week bezig geweest de plafondbekleding, stof met schuim erachter, uit onze Knaus gesloopt. Bijzonder vies werkje want het schuim was vergaan en het doek hing los. Alle resten afgestoken en het houtwerk schoon gemaakt. Het hout ziet er nog perfect uit, nergens rot of verkleurd dus geen lekkages gehad.
Vlgde week gaan we er vinyl inplakken wel met hulp van een prof. Hopen dat het goed lukt.
Knaus Travel Liner 640 1999
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rbisdom »

Welkom thuis Bob en Elly.
Wat een mooie reis en een mooi verslag!
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup: thanks alle
het waren 74 dagen en 6452 km

was de weers omslag niet zo vroeg geweest hadden we graag nog iets langer weg gebleven :wink:

maar vroeg te fris ,veel wind ,regen ed
we zijn nu eenmaal mooiweer mensen
het was goed zo :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Atoz »

Nadat we de voorbije dagen meermaals de nieuwe dieselpomp hebben laten werken, gelukkig is het hier 's avonds wat frisser, heb ik daarnet de nieuwe PU-5 controller aangesloten op onze Planar 44D dieselverwarming.

Wat een wereld van verschil met de vorige (met een groene led) . Gewoon op en af.... En voor de kostprijs hoef je het ook niet te laten want voor 40€ incl levering vanuit autoterm.cz heb ik nu geen 'handleiding' meer nodig.

Want soms is eenvoud gewoon handiger.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Transitje »

Vanmorgen de nieuwe accu geplaatst en aangesloten. De vorige, ook nog een hele dure, heeft het maar goed twee jaar volgehouden. Ik denk toch dat de dynamo de schuldige is maar dat is niet aan te tonen. Voorlopig kunnen we er weer even tegen.
Zo'n camper houdt je toch best veel van de straat, eigenlijk is er altijd wel wat te knutselen, te veranderen of te reparen, aan te passen en ga zo maar door.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

niet aan de eigen auto, maar aan die van een goede kennis, een vastgerotte en door de vorige sleutelaar al afgebroken verstuiver uit een renault motor gehaald.
met eerst een haakse slijper daarna met een stiftslijper met een freesje, spaantje voor spaantje de resten van binnenuit verwijderd, wat met (veel) geduld en uurtjes goed gelukt is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Transitje,

Misschien monitoren met een metertje van Alie? Kost weinig maar geeft veel info.
Oa. De spanning, - kwam in een testopstelling exact overeen met het Westfalia display-
De stroomsterkte, het aantal Watt,s en Wh.
Let wel op dat hij 2 kanten op meet. De mijne maar 1 kant.

Heb net de shunt daarvoor geinstalleerd. Nu nog een plek op het dashboard. En niet onbelangrijk, de draden ernaartoe.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

Bij mij zit ie aan aan de zijkant van de stoel in de kunststof beplating.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door FredV »

Transitje schreef:Vanmorgen de nieuwe accu geplaatst en aangesloten. De vorige, ook nog een hele dure, heeft het maar goed twee jaar volgehouden. Ik denk toch dat de dynamo de schuldige is maar dat is niet aan te tonen. Voorlopig kunnen we er weer even tegen.
Zo'n camper houdt je toch best veel van de straat, eigenlijk is er altijd wel wat te knutselen, te veranderen of te reparen, aan te passen en ga zo maar door.
Hoe zit dat nu met de garantie voor accu’s?
Tot zover ik heb weten te achterhalen:
De gemiddelde accu fabrikant geeft 1 jaar en sommige 2 jaar nieuwwaarde garantie.
De meeste accu verkopers doen hier nog een jaar bovenop en kom je dus meestal gemiddeld uit op 2 jaar garantie nieuwwaarde.

Bij deze informatie is overbeladen van de accu als voorbeeld genomen.
Bij een defecte accu zal de verkoper eerst een test uitvoeren om een mogelijke oorzaak te vinden. Meestal wordt hiervoor de Midtronic MDX645P gebruikt die de testgegevens kan uitprinten voor de gebruiker. Blijkt bij deze test dat een accucel is overleden, wat bijvoorbeeld altijd sowieso door overbeladen komt, vervalt voor de accu leverancier altijd de garantie. Wordt dit nog binnen de garantieperiode van de fabrikant geconstateerd, dan wordt de accu alsnog voor controle naar de fabrikant gestuurd. Maar komt dan meestal terug met dezelfde conclusie. Is de accu defect om een andere reden dan bijvoorbeeld overbeladen o.i.d. in de garantie periode van de fabrikant en ook in het extra jaar van de accu leverancier gaat de accu altijd ter controle naar de fabrikant en wordt vervangen door de accu leverancier, behalve wanneer wordt aangetoond dat de accu door grove schuld van de gebruiker is overleden. —-Geldt niet voor AGM op z’n kant, wanneer is aangegeven dat de AGM op z’n kant kan worden gebruikt.—-
Sommige accu leveranciers hebben ook nog wel een coulance regeling wanneer buiten de garantie periode er defecten zijn waar de gebruiker geen schuld aan kan hebben. Zij die er echt verstand van hebben halen zij daarvoor soms de accu uit elkaar.
Een accu leverancier wist mij te vertellen dat Victron maar 6 maande nieuwwaarde garantie gaf op de accu’s. Ik heb dus gelijk geïnformeerd bij mijn contactpersoon bij Victron en kreeg dit antwoord:
JB] er is 2 jaar garantie op de accu, maar limited wat zoveel inhoudt dat er een log file oid geleverd moet worden om het gebruik van de accu te onderschrijven. Dit antwoord maakt het er niet makkelijke op; waarvan akte dzz.
Conclusie: Laat u dus goed informeren over de garantie regeling die voor uw aankoop geldt. Het zou zo maar kunnen dat u bij een defect, net als bij Victron, met een logfile over uw gebruik moet komen. Wie heeft dat met bewijs.
Note: deze accu garantie geldt natuurlijk niet voor de accu’s die al ingebouwd waren bij aankoop van de camper. Dat is dan het probleem van de camper verkoper.

@Transitje Als je de accu nog hebt laat deze dan door de accu leverancier testen. Misschien word je gematst, maar weet je in ieder geval wat de oorzaak is.
Knibbel
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

==========================

Gobert,
heb je het over de accu " monitor" dan heb je er toch geen zicht op, niet anders als dat je stil staat?
Niet onder het rijden?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Transitje »

FredV schreef:
di 13 nov 2018, 19:39

@Transitje Als je de accu nog hebt laat deze dan door de accu leverancier testen. Misschien word je gematst, maar weet je in ieder geval wat de oorzaak is.
De accu is inmiddels meegenomen door de leverancier, een vriend van mij die ook de nieuwe accu heeft geleverd, en met een flinke korting.
Verder wil ik er ook niet zo'n punt van maken. Zou overbelading de oorzaak zijn dan zou ik naar de leverancier moeten die de dynamo heeft geleverd, deze zat er pas een paar weken in en werd in Frankrijk vervangen door een uit Nederland opgestuurde vervangende dynamo. Dit omdat de dynamo bleef doorgaan met laden en daarbij een behoorlijk ratelende herrie maakte.
Om hier dus voor eventuele garantie in aanmerking te komen zou ik een vrij lange weg moeten bewandelen en daar heb ik geen zin in en het is me ook die moeite niet waard.
Groeten

Klaas
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door FredV »

Probeer dan in ieder geval deze dynamo te controleren of deze in orde is voordat jouw nieuwe accu ook vertrekt naar de eeuwige jachtvelden.
Knibbel
Plaats reactie