Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dank jullie voor de goede zorgen, maar dat is niet nodig.

Ik had reeds zo'n ladder. Hij was 2,6 mtr en ingeklapt 1,05 mtr. Inderdaad bij iedere sport twee schuiven en een hoop gedoe om hem uit en in te schuiven. De basis was ruim 10 cm dik en het maximale toelaatbaar gewicht was 120 KG. Ik heb het ding gelijk, onderweg in Duitsland, weer aan een andere camperaar verkocht. Gelukkig voor dezelfde aanschafprijs destijds, ik meen, € 115,-.

Afbeelding

Zoals je op de foto ziet, heeft deze ladder géén aparte schuiven voor de trede's onderling. Hij is van het nieuwe "Air" type, en gaat heel langzaam en gecontroleerd weer ingeschoven. Daarbij is het uitschuiven ook nog eens veel makkelijker, is hij ingeschoven slechts 83 cm, ook maar 7,5 cm dik en geschikt voor 150 KG. Daarbij heeft hij een uitgeschoven lengte van 3,20 mtr en de prijs is € 79,00. Ik ben wel 4 keer bij de Action geweest en zag hem staan. Het was een actie enige weken geleden.
Maar, afgelopen week, keek ik er eens goed naar want ik vond de doos zo laag. Er stonden nog 3 stuks en ik heb er dus maar eentje meegenomen om die thuis eens goed te gaan bekijken. Nou, het is een topper hoor! En zelfs met mijn gewicht (119 KG :-B ) is deze ladder stabieler als ik mij kan herinneren bij de oude. Ook de laatste 6 trede's hebben aan beide zijden rubberen dopjes om ergens tegenaan te zetten. Door de ingeschoven lengte, past hij nu precies overdwars onder mijn bed.
Hij lijkt een beetje op de "Batavia Air" en heeft dezelfde in en uitgeschoven afmetingen. Alleen de tredevergrendeling lijkt ietsje anders en de rubberen dopjes ontbreken. Deze Batavia Air kost echter € 149,00.

Persoonlijk vind ik dus dat ik een goede koop heb gedaan. :cheers:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Maar goed,
vandaag heb ik de douchebak er uit gehaald. Ik verwachtte een drama daaronder aan te treffen. Maar nee, alles was kurkdroog en geen spoortje lekkage te bekennen. Nu had ik wel gelijk bitumenband op de scheur geplakt toen ik het ontdekte.
Ik had de scheur destijds gerepareerd met polyerstermatjes. Deze heeft losgelaten.
Nu dus even alles ietsje beter repareren, en dan er weer in.
Ondertussen constateerde ik wel kapotte bochtjes op de afvoerleiding. Deze gaan wij dus morgen even stabiliseren met zelfvulcaniserende tape. Verder eens de elektra daar beter aanleggen. De vorige eigenaar heeft een aansluiting gemaakt voor verwarming van de vuilwatertank. de draden liggen daar gewoon los in het onbekende. Dus nu een paar lasdoosjes gekocht en deze gaan keurig over de aansluitingen. Verder dan even een buis leggen voor het derde remlicht en de achteruitrij camera.

Nu ondertussen de wasbak maar al even verstevigd op diverse plaatsen en voorzien van een nieuwe wastafelplug. Het plastic is aan het eind van zijn leven. De bovenzijde (zicht) van de wastafel is nu geprimerd en heeft een eerste laklaag. Morgen even wat lakplamuur de haarscheurtjes wegwerken en dan de deklaag er over. Als dit klaar is en de lak is hard, dan spuit ik de onderzijde van de wastafel flink in de plasticprimer. Met een beetje goede wil trekken de weekmakers van de primer ietsje in het plastic, zodat het de veroudering een beetje afremt en het plastic weer soepeler wordt.

Morgen even nieuwe spiegels laten maken. In de oude zit het weer in. Ik ga gelijk even kijken of ik de spiegels kan bewerken zodat ik ledverlichting aan de achterzijde kan maken.Afbeelding
Lijkt mij wel prettig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Uitgeschreven

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Uitgeschreven »

Hoe breed is hij onderaan? Die dwarslat?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Je bedoeld de stabilisatorbalk?
Die is 81 cm breed.
Ik heb hem in mijn materialenmagazijn gelegd en die gaat niet mee in de camper. Als deze balk al nodig zou zijn, ga ik beslist niet de ladder op. Zonder die balk, vind ik dat hij ook prima voldoet.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op di 06 nov 2018, 1:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

PaulBng schreef:
vr 02 nov 2018, 19:31

Vervolgens magnetron 6 minuten op 80% (denk 600w).
Spanning hobbelde tussen 12.1 en 11.7v. Toen de magnetron klaar was, herstelden de accu's zich naar 12.5V
Ik dacht altijd dat magnatrons "analoog" regelbaar waren, gezien die ene knop. Echter niets is minder waar; beide magnatrons (ook die in de camper) werkt als volgt: als de zender (hoe dat ding ook moge heten) aanstaat, vraagt die het volle vermogen. Dan gaat die een bepaalde (ingestelde tijd) uit om vervolgens volop aan te staan. Het ding gaat dus aan - uit - aan - uit enz.
Tweede dingetje: het opgegeven gevraagde vermogen is niet juist. Dus, meet die thuis na.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Douchebak opnieuw gerepareerd.
Eerst gelijmd met cyanoacrlylaat, daarna epoxy versterkte laag er onder. Toen dit was uitgehard met MS polymeer een hoekstrip gekit tegen het bewegen. De bodemplaat met het laatste stukje "afval kunststofplaat" verstevigt.
Daarna gespoten.
Kan er weer een aantal jaren tegenaan.

Ruim 5 jaar geleden met polyester gerepareerd, maar dat liet weer los. Helaas.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Arie,
Die " zender" heet gewoon magnetron. En een inductie kookplaat werkt net zo.
Af en toe een beetje vol vermogen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door veetee »

En dat heet dan weer “PWM”, pulse width modulation, in goed nederlands pulsbreedte vermogensregeling... :wink:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door TestCase »

Eeh... Puls breedte modulatie,

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door pwhooftman »

Hoofdnoorman schreef:
zo 04 nov 2018, 21:42


Morgen even nieuwe spiegels laten maken. In de oude zit het weer in. Ik ga gelijk even kijken of ik de spiegels kan bewerken zodat ik ledverlichting aan de achterzijde kan maken.
Lijkt mij wel prettig.
Hoi Rudy,

Ik heb daarvoor een glasboortje gebruikt. Dat is een hol pijpje met aan het uiteinde harde schilfertjes er op gesinterd. Deze deed ik in de kolomboor en ik legde de spiegel er met de achterkant naar boven onder. Dan héél zachtjes met het boortje de spiegel aanraken. Dan heb je een rondje waarin de spiegellaag weg is, en in het rondje kun je de rest wegkrassen. Dan krijg je mooie rondjes precies ter grootte van een ledje :-).
Hot-Selling-Diamond-Tools-Dia-4mm-50.jpg
Hot-Selling-Diamond-Tools-Dia-4mm-50.jpg (40.8 KiB) 621 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door veetee »

TestCase schreef:
di 06 nov 2018, 11:39
Eeh... Puls breedte modulatie, Afbeelding

//Kees.
Ook goed :cheers:
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Transitje »

De accu laten testen en hij bleek ter ziele te zijn, gelijk maar een nieuwe besteld.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

pwhooftman schreef:
di 06 nov 2018, 14:04
Hoofdnoorman schreef:
zo 04 nov 2018, 21:42


Morgen even nieuwe spiegels laten maken. In de oude zit het weer in. Ik ga gelijk even kijken of ik de spiegels kan bewerken zodat ik ledverlichting aan de achterzijde kan maken.
Lijkt mij wel prettig.
Hoi Rudy,

Ik heb daarvoor een glasboortje gebruikt. Dat is een hol pijpje met aan het uiteinde harde schilfertjes er op gesinterd. Deze deed ik in de kolomboor en ik legde de spiegel er met de achterkant naar boven onder. Dan héél zachtjes met het boortje de spiegel aanraken. Dan heb je een rondje waarin de spiegellaag weg is, en in het rondje kun je de rest wegkrassen. Dan krijg je mooie rondjes precies ter grootte van een ledje :-).
Hot-Selling-Diamond-Tools-Dia-4mm-50.jpg
Dankje voor de tip. :thumbup:
Het zal echter volgend jaar worden dat ik dit ga doen. Ik heb nieuwe spiegels besteld, maar deze moeten 3 mm dik zijn. De lokale glasboer heeft echter slechts 4 mm dik op voorraad. Spiegels komen nu pas eind van de week, of volgende week, binnen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

In de stalling op 230V aangesloten via tijdschakelaar met programmering 1x in de 3-4 weken gedurende 12 uur. Gelukt m.b.v. 2 schakelklokken waarvan (minstens) 1 analoog en dankzij meedenken van een mede forumlid :thumbup:

Helaas waren de accu's niet volledig opgeladen toen ik er kwam, ondanks dat ik de camper een week geleden na het op stal zetten rechtstreeks op 230V had aangesloten :-?

Ik heb al langere tijd een onvoorspelbare storing in de 230V aansluiting. Na het aansluiten van de buitenkabel gebeurt het vaak dat ik in de camper geen 230V heb. Als ik dan een lade van de kast aan de binnenkant van de 230V aansluiting (waar ook de bekabeling met verdeeldozen voor 12V en 230V onder liggen) open en vervolgens (meerdere keren) hard sluit meestal wel. Een los contact dus "ergens", maar tot voor kort onvindbaar. Lade al meerdere keren eruit gehaald om alle bekabeling en aansluitingen te bewegen, maar kon de storing daarmee niet reproduceren. Onlangs kwam ik er toevallig achter dat het scheidingsrelais dat onder de bank zit gemonteerd die tegen die kast aan staat niet altijd goed contact maakt :bang: . De oorzaak dus eindelijk gevonden :D en het stond dan ook al op het todo-lijstje voor deze winter om daar iets aan te doen. Nu valt het contact blijkbaar ook weg zonder (rij)beweging terwijl de camper stil staat in de stalling :roll: , dus is het verhelpen van de storing met stip gestegen op het lijstje.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie