Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

De meningen zijn er over verdeeld.
Ik, als voormalig keurmeester, ga er van uit dat de vaste tank wel onder de APK valt.

Maar een aantal jaren geleden al dezelfde discussie geweest.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door veetee »

Niet “aan” de camper, maar “met” de camper....

... verkocht!

We blijven echter (c)(k)amperen, maar er komen twee projecten voor in de plaats (waarover later meer), 1 kleintje en 1 groot...
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter LMC »

Hoofdnoorman schreef:
za 06 jun 2020, 12:52
De meningen zijn er over verdeeld.
Ik, als voormalig keurmeester, ga er van uit dat de vaste tank wel onder de APK valt.

Maar een aantal jaren geleden al dezelfde discussie geweest.
Inderdaad. Er staat in de regelgeving:

b.mag niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak,
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... nstallatie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door veetee »

Volgens mij betreft dat alleen de LPG-installatie die (alleen) voor voortstuwing wordt gebruikt, zie punt 5.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

De gastank is toch geen onderdeel van de auto ?
Hij zit er in op of aan maar de gasfles ook en de gasslang en die worden toch ook niet apk gekeurd ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door AadenAnke »

Toch wel een rare eigenlijk. Bij onze Tok werd deze bij de eerste keer dat we naar de APK gingen afgekeurd omdat de gasfles niet goed zou vast staan? Maar was de opmerking van de keurmeester hier is mijn Bako als de fles straks buiten staat zit deze er niet in en kan ik niet afkeuren??? Oké heb dus de Bako gebruikt. Nu net zoiets de gastank voor koken heeft roest pitten maar maakt geen deel uit van de wagen of toch wel?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter12 »

Vandaag de camper weer in de stalling gezet. Viel me op hoe leeg die was. Toch veel mensen dus die weg zijn of gaan.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

AadenAnke schreef:
za 06 jun 2020, 13:55
Toch wel een rare eigenlijk. Bij onze Tok werd deze bij de eerste keer dat we naar de APK gingen afgekeurd omdat de gasfles niet goed zou vast staan? Maar was de opmerking van de keurmeester hier is mijn Bako als de fles straks buiten staat zit deze er niet in en kan ik niet afkeuren??? Oké heb dus de Bako gebruikt. Nu net zoiets de gastank voor koken heeft roest pitten maar maakt geen deel uit van de wagen of toch wel?

Gr. Aad
een gaslek door een roestplek in een tank is even gevaarlijk in een bij de autohorende tank als bij een niet bij de auto horende tank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Klopt Jos maar of dat een afkeuring APK is vind ik vreemd want als de gasslang slecht is of de gasfles een roestplek heeft word de auto gewoon APK goedgekeurd. Mits de gastank bestemd is voor de auto en dus op LPG rijd maar dan staat dat ook op het kenteken bewijs.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Hoe dan ook, het is in ieder geval terecht dat een onderbouw gastank als deel van de auto gezien wordt en dus gekeurd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Als dampgas flessen op de Duitse manier vastgezet zijn; met metalen klembanden dan kom je ook aan de beurt waarschijnlijk?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Gisteren ontschorst en vandaag uit de stalling gehaald, starten en gelijk lopen.
Thuis gewassen en binnen schoongemaakt al was die binnen niet echt vuil maar even uitzuigen en alles afdoen geeft wel weer een fris geheel.
Morgen alles controleren zoals de mifi - schotel - tv - watertank schoonmaken - waterpomp aansluiten en water vullen.
Aanpassingen die ik afgelopen winter gemaakt heb werken goed dus ben dik tevreden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door marcel-m »

AadenAnke schreef:
za 06 jun 2020, 9:59
marcel-m schreef:
vr 05 jun 2020, 22:37
Apk laten doen, helaas afkeur op roestpitten op de onderbouw gastank.
Die gaat er dus onderuit en weer gewoon flessengas.
Nieuwe accu geplaatst en ondanks dat de dynamo ruim 14v bijlaad blijft het accu lampje op het dashboard branden.
Morgen zoeken hoe dat kan. (Massa?)
Van welk jaar is die onderbouw gastank?

Gr. Aad
Blijkt dus van 1993 te zijn.
Was een hele klus om hem er onderuit te krijgen.
Wilde niet de rok er af halen en dat was achteraf gezien een verkeerde beslissing.
Eenmaal los kon ik hem uit de beugels wringen echter beschadigde een leiding gevolg lekkage.
Aangezien hij vol was (30 l) niet zo fijn.
Kon niet verder mede door het gewicht.
Daar ik redelijk vrij stond besloten hem leeg te laten lopen maar dat duurt echt vele uren en je kunt er niet bij weg.
Stel je voor dat er iemand bij staat te roken!
Na vele uren stopte het sissen en was hij een stuk lichter.
Verder gegaan en uiteindelijk er onder uit gekregen.
Was nog lang niet leeg want begon weer te sissen.
Wel een stuk lichter.
Ligt nu in de achtertuin te ontwassen en dat zal ook nog wel ff duren.
Conclusie je kunt Dit beter niet zelf doen maar ben wel blij dat hij er onder uit is.
Nu nog een änsluiting maken in de oorspronkelijke gaskamer en een nieuwe plaats vinden voor al de zooi die daar in lag.
Of het terecht apk afkeur is vind ik niet zo belangrijk, kennelijk vindt de keurmeester het niet veilig en daar ik er geen verstand van heb ga ik op zijn oordeel af.
Mijn langste vakantie is 3.5 weken met mooi weer dat kan ik met 1 gasfles ook wel overbruggen dus er komt zeker geen nieuwe tank.
Natuurlijk verder geen tijd gehad om naar het laadstroomlampje te kijken dat komt morgen wel.
Overigens is ook mijn huishoudaccu overleden bij laden stinkt het naar rotte eieren dus gelijk afgesloten en inmiddels een nieuwe besteld.
Gr Rob
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door eef van baal »

deze week nieuwe riemen erop en 4 nieuwe banden, gelijk maar een maatje groter 225/70/r15 112.
eens kijken of dat beter rijd.
vandaag weer in de stalling gebracht, hopen op betere tijden, misschien juli rond reis door Nederland.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Plaats reactie