Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door 't Busje »

Schakelaar geplaatst tussen de min van de zonnepanelen en de massa, zodat alle stroombronnen (startaccu, huishoudaccu en zonnepanelen afgeschakeld kunnen worden en alles spanningsloos wordt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Sun »

Kan dat in 1 keer? Bij mijn solarregelaar moet eerst de spanning op de accu en pas daarna op het zonnepaneel. En andersom.

Gr Aie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door 't Busje »

Het gaat om aparte massaschakelaars voor de accu's en de zonnepanelen, dus is het een kwestie van volgorde bij het uit- en inschakelen. De massaschakelaars voor de accu's zaten er al. De zonnepaneelregelaar is alleen geschikt voor 12 volt en hoeft niet eerst met de accu verbonden te worden om de spanning in te stellen.
Een schakelaar is gemakkelijker dan de fastons van de regelaar losmaken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Sun »

Duidelijk :thumbup:

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

Waarom doe je dat? Omdat het kan? Of om een bepaalde reden? Ik schakel de mijnen nooit af. Ik heb de optie ook niet ingebouwd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door 't Busje »

De stalling wil dat alle stroombronnen losgekoppeld zijn. Bij de installatie van de zonnepanelen merkten we al dat het lastig werken was met spanning erop, dus dat is een bijkomende reden. Ik kan nu heel eenvoudig alles echt spanningsloos maken.
Je ziet trouwens veel schema's met een schakelaar in de plusleiding van de zonnepanelen, maar je kunt net zo goed de min schakelen net als bij accu's.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Daar begonnen ze bij mij ook over. Maar de laatste tijd heb ik ze er niet meer over gehoord, dus ik denk dat de stalling houder er klaar mee was.

Er zit onder de bestuurders stoel bij de "EBL" (lees paneel met zekeringen, meer is het niet, en ben ik blij om) een hoofdschakelaar. Die zet ik uit. Ik heb geen idee wat er dan niet en wel werkt.
Panelen altijd aan de accu.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Abri079 »

Avtex tv met dvd speler regio vrijgemaakt.
Kan ik tenminste in Amerika gekochte dvd's afspelen. :D
Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Wildervank

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door ivarplagge »

Vandaag een soort van vergrendeling gemaakt voor de hendel van de douchekraan. Naast deze kraan hebben we altijd het wasrekje staan en afgelopen vrijdag heeft deze nadat we over een hobbel reden ervoor gezorgd dat de kraan aanging.

Gevolg dat er op een gegeven moment achter mij geconstateerd werd dat het tapijt helemaal nat was en er water door de camper stroomde Afbeelding.

De douchebak was helemaal vol gelopen (uiteraard toevallig deze reis de stopjes erin) en vervolgens langs alle kieren en dergelijke het woongedeelte en garage ingelopen. Inclusief het (goed oplosbare) toiletpapier dat aan de wand hing.

Een zooitje zeg maar.

Nu dus wat extra zekerheid. Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Het is maar goed dat ik de klus vandaag heb gedaan en niet verleden week, want het was nog steeds afzien. Vandaag de wielkast aan de bestuurderskant de roestplekjes een likkie verf gegeven. Daarna de wielbouten met een roterende staalborstel schoongemaakt om ze vervolgens met copaslip in te smeren. Ook de centreerrand van het wiel. De moeren lieten zich nu heerlijk zonder gekraak vastzetten met ongeveer 180 Nm. Nu nog de andere wielen... zucht. Moest even aan Rudy denken toen hij schreef: camper poetsen doet je minstens een week over. Ohw, dan zit ik wel goed
Omdat het wiel er toch af was, gelijk eens gekeken hoe daar een spatlap bevestigd kan worden. Had geen zin om te kijken hoe de verf opdroogt. Een spatlap van karton geknipt (400x300mm) om als model te fungeren.
Een beugel (in rood aangegeven) en een bevestigingspunt in de blauwe vierkant. Spatlap wat ik nu vast hou. En uiteraard aan de andere kant is het anders.

Arie
Bijlagen
IMG_20190729_150518.jpg
IMG_20190729_150518.jpg (92.32 KiB) 271 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter LMC »

En anders even naar MB.
Heb daar voor mijn sprinter destijds voor € 35.00 een voorspatlappen set
gehaald incl bevestigingsbeugels.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marinus »

ivarplagge schreef:
ma 29 jul 2019, 18:43
Nu dus wat extra zekerheid.
Wellicht een idee:
als je de zuil waar de kraan op zit losmaakt kun je de kraan een beetje losschroeven en zodanig verdraaien dat de kraanhendel helemaal naar de wand toegedraaid kan worden.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

't Busje schreef:
zo 28 jul 2019, 16:41
De stalling wil dat alle stroombronnen losgekoppeld zijn. Bij de installatie van de zonnepanelen merkten we al dat het lastig werken was met spanning erop, dus dat is een bijkomende reden. Ik kan nu heel eenvoudig alles echt spanningsloos maken.
Je ziet trouwens veel schema's met een schakelaar in de plusleiding van de zonnepanelen, maar je kunt net zo goed de min schakelen net als bij accu's.
Is jouw stalling niet donker?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Is dat niet een "één-handel-kraan" waarbij je de temperatuur regelt door de handel naar links of naar rechts te draaien?
Dan kan dat niet, toch?
Plaats reactie