Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door appellover »

Zoals ik al schreef ,je moet het zien in de mix. In de koude periode van half dec tot maart stond elec. radiator in de voortent 1500 watt op max. En kleine van 500 watt in de keukentent ook op max. In de algarve is het in de winter s’nachts ook koud hoor,hebben wel min 6 graden gehad ,hele ficusboom verloor zijn bladeren.
Ook daardoor veel vocht in de voortent,we leefden erin,2 personen en 2 honden,dus het stoken was ook om het vocht eruit te houden,met alleen een 1500 w radiator krijg je een voortent niet warm ,dus een cat.kachel van 1500w erbij, da stond er dus 3,5 kw aan.We moesten wel opletten dat we kachel uitdeden als we bv de oven aandeden want die was 1600w.
Natuurlijk was het in okt en nov. als we weer kwamen veel warmer en ging alleen s’avonds 1 kacheltje aan en ook in maart en april was dat het geval.
Maar met camper zonder tent is dat heel anders natuurlijk ,een voortent is niet geisoleerd,hoewel wij er een houten,betonplex, vloer in hadden gemaakt.
Natuurlijk hadden we ook in de caravan kunnen zitten ,maar de voortent was veel ruimer met heerlijke stoelen en grote tv.
Hoop met deze uitleg dat we dus echt veel stroom gebruikte in die periode,en ik niet alleen hoor,de meeste woonden in de voortent.
Groeten
Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door appellover »

Thuisverbruik hier in Spanje ,geen gasaansluiting ,ongeveer 6000kw per jaar waarvan 60% nachtstroom waarvan grootverbruiker is de zwembadpomp 1100 watt ,in de winter 4 uur maar zomers 12 uur of meer.
Zomers vluchten we naar koelere oorden maar dan zouden we ook 3 airco’s moeten draaien die gebruiken samen 5 kw.
Al met al betalen we hier gemiddeld 100 euro per maand aan energie en 25 euro water.
Wij hoeven alleen s’avonds kachel te gebruiken en daar hebben we onze Zibro voor ( olie)
Groeten
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Transitje »

Wat betreft stroom op de camping kom je ook behoorlijke misstanden tegen, wij verblijven regelmatig één of twee weken op camping Canelas in Alcantarilha, in de Algarve. Daar heb je de keus uit twee tarieven, al naar gelang je nodig hebt. We zagen mensen die de goedkoopste stroom namen en gewoon in meerdere stopcontacten stekkers plaatsten voor al hun alectrische apparaten.
Je schrok gewoon als je zag wat er in zo'n caravan en voortent aan stroomvreters wordt gebruikt, grote koelkasten, vriezers, ovens, waterkokers, verwarmingsapparaten en ga zo nog maar even door.
Als wij de was wilden doen dan kocht je bij de receptie een muntje voor de machine, maar veel anderen leenden bij elkaar waterkokers en gebruikten daarvoor stroom uit meerdere stopcontacten.
Ik heb me daar echt plaatsvervangend diep voor geschaamd. Staan ze daar met hun dure auto met grote caravan, of camper. Als je dan ziet wat de mensen die er werken verdienen. En het gebeurde echt niet door een enkeling, volgens een paar mensen die ik er op aansprak bleef zo het overwinteren een beetje betaalbaar, en dat uit de mond van de buurman die net voor hij was vertrokken een nieuwe Mercedes en caravan had gekocht, samen toch gauw zo'n 100.000 Euro. Er werd elke dag royaal meer aan stroom verbruikt dan voor de standplaats werd betaald, zei hij ook nog met enige trots, dat had hij toch mooi voor elkaar.
En het staan kost daar al helemaal geen drol.
En hoe ze "hun" plaatsen afbakenen met van die zesliterflessen, soms zoveel ruimte dat er vijf campers of caravans ruim hadden kunnen staan, de camping kent geen afgebakende plekken. :bang:
Maar het is wel heerlijk toeven daar. :thumbup: :thumbup: :P
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door appellover »

Ben blij met de laatste zin,ja dit is de camping waar we 12 jaar stonden elke winter.
Groeten
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2432
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bently »

@Transitje:
Ik had het al niet durven te schrijven. Maar zo gaat dat. De campingbazen moeten wel met zo'n belachelijk hoge stroomprijzen per dag gaan werken willen ze nog een beetje rendabel kunnen zijn. Als iedereen per Kw moet afrekenen heb je niet van die toestanden.
Ben blij dat ze hier in Roquetas gewoon per Kw laten betalen.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door ChristiaanvB »

Had iemand mij op getipt:

Paar eenvoudige douche stangen van Action (paar euro!) klemmen tussen wanden in de camper. Zie foto's. Bijvoorbeeld om handdoeken aan op te hangen of een gordijn te maken.

Groot voordeel: geen gaatjes, schroefjes, lijm etc. Gewoon voorzichtig tussen klemmen en zit vast. En zo weer weg te halen of ergens anders te hangen.

AfbeeldingAfbeelding

Groet, Christiaan

----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door vmax »

zo heb ik alles in de garage vast staan

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vandaag het frame van mijn stoel maar eens opnieuw gevlochten met elastisch koord.
Ik heb een beetje minder spek op de billen en dat oude zat toch wel erg hard.
Nu weer een beetje vering in het zitgedeelte.
Koord hier bij de Chinese bazaar voor 35 cent de meter. Ging ongeveer 13 meter in. Had 20 meter gekocht, dus deze week de naaimachine pakken en een paar hoezen maken voor de kussens van de treinzit. Er ligt nu een dekentje overheen en daarop ligt Hockey.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Toon »

Denja schreef:
do 13 dec 2018, 20:41
4 nieuwe velgen en 4 nieuwe banden Continental VANCO CAMPER 215/70 R15 109R Gelijk ook groot onderhoud dus ik ben weer startersklaar voor de volgende trip :cheers: .
De banden heb ik op 5kg laten zetten zowel aan de voorkant als de achterkant zou dit een goede
waarde zijn of zetten jullie ze anders?
:thumbup:
Onze staat 4000kg Max gewicht
Bande druk voor 4,5 achter 4,8
En waarschijnlijk gaan de voorbanden terug naar 4,2
Dat ervaar ik tijdendes de volgende rit wel
Als er dan wat trilt of rammelt gaat het terug
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

ChristiaanvB schreef:
wo 26 dec 2018, 13:04
Paar eenvoudige douche stangen van Action (paar euro!) klemmen tussen wanden in de camper. Zie foto's. Bijvoorbeeld om handdoeken aan op te hangen of een gordijn te maken.

Groot voordeel: geen gaatjes, schroefjes, lijm etc. Gewoon voorzichtig tussen klemmen en zit vast. En zo weer weg te halen of ergens anders te hangen.
Zijn inderdaad erg handig :thumbup:
Wij hebben er ook een paar bij ons onderweg en gebruiken ze o.a. om in de deuropening te klemmen, zodat de hond niet naar buiten gaat als we binnen zitten met deur open.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Een nieuwe massa draad gelegd voor het toplicht. Had een voorlopige blauwe draad gelegd, welke bruin moest zijn. Had nog een stukje liggen. Die was er zo doorheen getrokken... net te kort. Ander stukje... net lang genoeg. Dus even er doorheen trekken, weer met de bestaande draad. Floept de verbinding tussen de twee los. Gelukkig had ik een trekveer bij de hand.
Het toplicht was met uit gelubberde schroeven vastgezet. Daarom had ik van die korte schroeven meegenomen, waarmee de kleinere pc ventilatoren vast gezet worden. De boutjes pasten alsof ze ervoor gemaakt waren! En een beetje kit in de draaddoorvoer.

Het stuk verbinden met een goede massa draad (ook allemaal bruin van kleur), was makkelijk zat. Maar toch moest ik de hogere goden aanroepen omdat het zo makkelijk bereikbaar is/was. Uiteraard ook even wat vonken getrokken. Al met al een uur of 3 bezig geweest voor een stukkie draad.

tobbert Arie.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

aan de einden een bruin plakbandje/krimpkousje en voor het begin de accu ff los scheelt een hoop getob/vonken/hogere goden aanroepen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Het electrische waterslot van mijn Thetford wc los gehaald en een paar uur in de pure schoonmaakazijn gelegd, slot bleef te lang open staan nadat de knop losgelaten was.
In een paar uur stond de container vol [water].

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door myway »

Dit soort zaken beter niet met azijn ontkalken.
Voor allerlei ontkalk klusjes citroenzuur kopen.
50 gram op een liter water en je hebt een perfect en veilige ontkalker.
Ook prima voor de waterkoker, koffie apparaat en nog meer ontkalk klusjes.
Plaats reactie