omnistor luifel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
mannestempert
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 18:04
Locatie: Nijverdal

omnistor luifel



Bericht door mannestempert »

hallo
ik heb een omnistor luifel aan mijn camper zitten die in de breedte
een beetje doorzakt. het lijkt er op als bij de vorige eigenaar er teveel water er op is blijven staan.
ik moet hem nogal schuin zetten voor het water er af loopt.
mijn vraag is, ik wil er 2 zijkanten inzetten dan staan beide zijkanten
even hoog maar dan blijft het water er op staan.is het doek nog te spannen of heeft iemand nog een ander idee?
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:



Bericht door de hoekies »

Of je het kunt spannen weet ik niet maar een tip is een middensteun .
Wij hebben bij onze luifel een uitschuifbare middensteun die dan een beetje bol ( krom) loopt zodat het water er altijd afloopt.
Deze steun kun je er zo inhaken aan allebei de kanten
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
familie Woefkes
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 11:28
Locatie: Antwerpen (B)



Bericht door familie Woefkes »

Ik weet nog alles wat ik niet vergeten ben
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Veel camperaars hebben hun luifel een beetje schuin staan. Exact om dezelfde reden als die jij noemt.
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:



Bericht door Mickel Moen »

Vraag: Wil je die zijkanten nog kopen of heb je die al?
ik heb een aardig alternatief:
Ik heb een zijluifel aan de luifel gemaakt.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 30#p198971

Bij harde wind wordt de luifel weer ingedraaid en de zijluifel blijft gewoon staan. Ook de poten laat ik dan gewoon staan. Zet ze altijd een beetje schuin en ze staan bij indraaien dus schuin de andere kant op. Luifel staat dan nog ± 30 cm open. Heb je toch nog een mooi afdakje.

Overigens zet ik ook bij regen en 's nachts een poot wat lager zodat er geen regenwater in het midden blijft staan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen



Bericht door saagstree »

bij ons was er ook veel water op de luifel blijvenstaan en daarna ging hij niet goed meer dicht en het doek stond ook niet meer strak als de luifel was uit gedraaid.
toen ik de luifel van de camper haalde bleek dat de achter zijde waar de knikarmen aan vast zitten iets vervormd waren ik heb toen de bijde armen los geschoefd en 20 cm. naar binnen geschoven en weer vast gezet gaat heel simpel en de luifel is weer als nieuw.
je kon zien dat de achterplaat wat was getordeerd op de plaats waar de knikarmen vast zaten.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
BOTRAN
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 17:07
Locatie: Zwolle



Bericht door BOTRAN »

Hallo allemaal,
mischien een tip: mijn ervaring is, dat wanneer je de luifel helemaal uitdraait het doek slap hangt. Daarom gebruik ik de omnistore spanstok (waar een veer in zit) in het midden . Na het uitdraaien span ik het doek door de luifel weer een klein stukje terug in de cassette te draaien. Door de veerspanning van de steunstok staat het doek dan keurig strak. En ja, bij veel regen één van de poten indraaien, waardoor het water makkelijk afloopt. Bij (harde) wind de speciale spanbanden van Omnistore gebruiken (ideaal) die je boven in de poten in een sleufje doet. Of in het ergste geval de luifel indraaien natuurlijk.
groeten en succes Wim
mannestempert
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 18:04
Locatie: Nijverdal



Bericht door mannestempert »

beste mensen.
iedereen bedankt voor de reacties,ik kan wel even kijken aan
de achterkant ,en anders doe ik er een stang tussen, dat lijkt me ook wel wat, bedankt.
groeten, mannes,
Ben en Ingrid
Berichten: 967
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 11:30
Locatie: Beek-Berg en Dal
Contacteer:



Bericht door Ben en Ingrid »

Hallo,

Nu we het toch over de Omnistor luifel hebben, bij ons zakt één poot vanzelf in elkaar.

Luifel uitgedraaid, stormbanden eraan de rafter er tussen en met een beetje wind schuift hij in elkaar. Kent iemand dat probleem ook.

We hebben er even wat tussen gestopt en moeten nog naar de firma die hem heeft gemonteerd, dus er zal wel een nieuwe poot aanmoeten of zo. Maar was nieuwschierig of iemand dat ook heeft.
Groet Ingrid.

Don't follow me, I'm lost too.

Hymer B 584 (2004).
Gebruikersavatar
Wim en Bertien
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:46
Locatie: BREDA



Bericht door Wim en Bertien »

Ben en Ingrid schreef:Hallo,

Nu we het toch over de Omnistor luifel hebben, bij ons zakt één poot vanzelf in elkaar.

Luifel uitgedraaid, stormbanden eraan de rafter er tussen en met een beetje wind schuift hij in elkaar. Kent iemand dat probleem ook.

We hebben er even wat tussen gestopt en moeten nog naar de firma die hem heeft gemonteerd, dus er zal wel een nieuwe poot aanmoeten of zo. Maar was nieuwschierig of iemand dat ook heeft.


Hoi Ingrid.

Wij hebben het als we de luifel uitzetten,en er dan de Safari Room aan hangen,plus een stormband er om doen.

Wat heb ik nu gedaan,in de onderste poot een klein gaatje geboord en daar in een splitpen in gedaan,nu kunnen we de stormband goed aan sjorren.

En zonder de Safari Room hoeft het niet dan blijft hij wel staan.

Grtz Wim.
PA3ELH Grt Wim en Bertien.
Ben en Ingrid
Berichten: 967
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 11:30
Locatie: Beek-Berg en Dal
Contacteer:



Bericht door Ben en Ingrid »

Hi Wim,

Ja er zijn vast veel oplossingen, maar met onze oude luifel hebben we dat probleem nog nooit gehad.

Wij hadden er ook wat tussen gestopt, maar dat is niet de oplossing voor een gloed nieuwe luifel toch?
Groet Ingrid.

Don't follow me, I'm lost too.

Hymer B 584 (2004).
Gebruikersavatar
Wim en Bertien
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:46
Locatie: BREDA



Bericht door Wim en Bertien »

Ben en Ingrid schreef:Hi Wim,

Ja er zijn vast veel oplossingen, maar met onze oude luifel hebben we dat probleem nog nooit gehad.

Wij hadden er ook wat tussen gestopt, maar dat is niet de oplossing voor een gloed nieuwe luifel toch?
Hoi Ingrid.

Ja daar heb je gelijk in,dat mag niet bij een gloed nieuwe luifel.(garantie )

Die van ons is al heel wat jaartjes oud,en blijft ook gewoon staan hoor,alleen met die zware tent en stormband er aan,dan wil hij een stukje inzakken,dus heb ik dat zo op gelost.

Sucses Ingrid met de afloop,zal best wel goed komen.

Grtz Wim.
PA3ELH Grt Wim en Bertien.
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg



Bericht door Gewi »

Denk dat het veerplaatje die je met het hendeltje vastklemt in de binnenzijde van de aluminium poot niet genoeg spant, of dat het asje van dat hendeltje niet goed in de poot verankerd is. Heb beide al meegemaakt en heb het hele binnenwerk vernieuwd. Gewoon bij Obelink in Winterswijk gekocht voor een paar euro, origineel Omnistor.
Het is wel zo dat wanneer er oneigenlijke kracht op de poten gezet wordt door een waterzak of stormbanden het zo maar gebeuren kan dat de poot in elkaar schuift en ik heb ook de oplossing van Wim en Bertien gebruikt alleen met meerdere gaatjes als je weer eens niet erg waterpas staat.

Gerard :)
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
toet
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 18:20



Bericht door toet »

1 van de stelpoten van onze luifel heeft ook kuren gehad. Ik heb kosteloos nieuwe onderdelen opgestuurd gekregen (veerplaatje en hendeltje) bij opgave van het type nr. van de luifel (staat aan de binnenzijde). Je moet dan emailen naar info@thule.com
Het is een prutskarwei :( om dit te vervangen, maar wel te goed zelf te doen.
Plaats reactie