Ervaringen met Peugeot J5 diesel (1987)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
screech
Berichten: 410
Lid geworden op: do 08 mar 2007, 9:17
Locatie: Dronten



Bericht door screech »

De onze is een J5 Bürstner uit 1993, ook 2,5 D.

Wij rijden nooit harder als 90, bergje op rijden we achter de vrachtwagens aan naar boven, en omlaag halen we ze vaak in.
Soms wel grappig, in Frankrijk over een afstand van 200 km halen wij vaak steeds dezelfde vrachtwagens in als we omlaag gaan, diezelfde vrachtwagens halen ons dan ook steeds weer in als we omhoog gaan.

Wij hebben tot nog toe "noiit"een probleem gehad met de J5 (klop klop op hout). Wat ik wel weet is dat dezelfde motoren zijn toegepast in zowel de citroën C25, de Ducato en de J5. Grappige moet ik erbij zeggen dat er tevens in de bouwjaren 1986-1993 3 type's motoren (allen 2,5 D) zijn toegepast.

groet en suc7
Adria Twin bus camper, zo enorm blij mee.
Gebruikersavatar
theothomas
Berichten: 375
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 10:57
Locatie: Hank



Bericht door theothomas »

"DieVanOns' is ook zo'n J5 2.5 dieseltje. Ik vind het een heerlijk machientje.

Heeft nu 120.000km gelopen en draait als een zonnetje. Op een vlak stuk snelweg haalt ie wel 120 op de teller (115km/uur in het echt, windstil en vol beladen) maar ik vind 95-100 op de teller wel genoeg.

Het enige waar ik een vraagteken bij heb is als je vol beladen (3000kg in ons geval) een beetje steile berg op gaat of dan die voorwieltjes wel genoeg grip hebben?

Zou bredere banden (heb nu 185) beter zijn?

gr,
Theo Thomas
'DieVanOns': Hymer B564, Peugeot J5 L280 2.5D, 1991
Kijk ook eens op: http://dievanons.wordpress.com
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Even tussen door een reactie op theothomas,
bredere banden verergeren het gebrek aan grip alleen nog maar.
je krijgt dan nog minder druk per vierkante centimeter en dus nog minder grip.
Ik kan je uit ervaring (met de zelfde camper als die van jullie) zeggen dat ik enkel op nat gras grip problemen heb gehad.
Afgelopen vakantie heel wat steile weggetjes gezien, met nog een scooter van 100 kg achter op de drager en nergens grip problemen gehad.
Ook niet op de vele grind wegen die slingerend en stijl de berg op gingen in Toscane.
Laatst gewijzigd door Marius op wo 15 jul 2009, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
theothomas
Berichten: 375
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 10:57
Locatie: Hank



Bericht door theothomas »

Nou Marius .... das een welkome reactie. Dat van dat natte gras ken ik inmiddels :-)

En als jij met dat ding de bergen doorkomt dan moet dat mij ook lukken :-)
Toscane hebben we als eens met de auto/tent gedaan .... we gaan nu rondje Frankrijk doen.

Bedankt voor je uitleg.

gr,
Theo Thomas
'DieVanOns': Hymer B564, Peugeot J5 L280 2.5D, 1991
Kijk ook eens op: http://dievanons.wordpress.com
Dik1
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 17:37
Locatie: Nijmegen
Contacteer:



Bericht door Dik1 »

Het geheel ligt ook een beetje aan de prijs natuurlijk.
Onze vorige camper had ook tal van problemen maar daar was de prijs ook wel naar.
Mocht je absoluut niet handig zijn, koop dan iets wat veel jonger is als je kunt(kun je ook wel problemen mee hebben maar de kans is relatief kleiner).
Of gewoon kopen en het avontuur maar aangaan, je zult niet de eerste zijn die dat doet hoor.

Succes,
Dik van der Wielen.
Gebruikersavatar
robmartens
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 20:07



Bericht door robmartens »

Ik denk dat ik een mooie oplossing gevonden heb. Ik huur de camper eerst 2 weken. Ideale proefrit toch, als hij bevalt dan kan ik hem alsnog kopen. Uiteraard ben ik zo wel iets duurder uit maar volgens mij wel redelijk safe op die manier.
Miles
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 11:49



Bericht door Miles »

Ik denk dat dat een hele mooie oplossing is!
laverda
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 20:27



Bericht door laverda »

robmartens schreef:Ik had al begrepen dat een 75pk met Alkoof goed voor het onthaasten is.... ;) Maar waar moet ik bij top-snelheid aan denken. Hij zal de 80-90 km per uur toch wel halen op een normale vlakke weg?
Wij hebben een Peugeot J5 2.0 benzine, maar met een LPG gasinstallatie.
We rijden altijd op LPG en we zijn net terug van vakantie naar Zweden en Noorwegen en op de Duitse autobaan reden we 100-103km per uur :D
En dat met een alkoof! :D
Geurts Isabelle
Berichten: 2
Lid geworden op: za 10 mar 2018, 15:11

Re:



Bericht door Geurts Isabelle »

Henk B schreef:
di 14 jul 2009, 20:21
Miles,
Het is bekend probleem, ik had er ook last van.
Hinderlijk als je in Frankrijk even stopt om koffie te drinken en na een kwartier wil hij niet aanslaan. Als de motor langer als een half uur uitstond dan wilde hij pas weer.
Ik heb het toen even met een nooddraadje opgelost en bij thuiskomst de electra rond de startmotor rigoreus gewijzigd.
Nooit meer last gehad. Kosten 5 Euro en een half uurtje sleutelen, goedkoper als een nieuw contactslot.

Henk B
Ik weet niet of jij deze peugeot J5 nog in je bezit hebt, wij hebben ene van 1993 heb jij soms een boek van deze camper met gebruiksaanwijzing
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Ervaringen met Peugeot J5 diesel uit 1987



Bericht door Japie »

Mail even naar staphorst@trigade.nl.

Ik heb hem digitaal van 1981 tot 1994, is 3 mb groot, kan dus via mail.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
FrankW
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 18:49

Re: Ervaringen met Peugeot J5 diesel (1987)



Bericht door FrankW »

Ik zit hier te genieten van het J5 forum.
Heb uit erfenis een J5 290 2,5TD FFB 570 Classic mogen ontvangen. eerst wat aan geklust: motorruimte isolatie, watertanks onder de stoelen vandaan (geen controle op vervuiling) kluisje onder stoel ingebouwd en onder bestuurdersstoel accu ingebouwd- badkamer nwe wasbak, nieuw vinyl behang- koelkast ventilatoren ingebouwd. Heerlijk dat klussen. na 2 korte weekends, de rondzit omgebouwd met 2 lattenbodems en heerlijk dikke matrassen. (alleen bij slechtweer nu geen zit plaats binnen meer- ga ik nog oplossing voor vinden. Iemand idee van opklapbed van de zit hoek ???. Turbo stangetje weer vastgezet, trek nu iets beter op. Wil nog een vaccummeter/ turbo druk meter inbouwen, iemand tips idee?
Het is echt onthaasten. afgelopen voorzomer eerste rit bij Luik , boven op top, klepstoter gebroken, -kan gebeuren- ANWB reparatie en toen 1200 km verder door Frankrijk gereden. Daar is helaas poelie bout losgekomen en AnWB wederom geholpen nu met vervangcamper (plastic moesten we nog van toilet afhalen-gloednieuw Super ding, maarja dat mag ook wel voor 75.000 euro 8-) . Tja dan ga je op de verdere reis ook genieten en denken : oude houden of nieuwe kopen. (toch maar eerste) :thumbup:

Heeft er iemand tips / ervaring voor vacuummeter of turbometer inbouw, of iemand die met nieuwe kussens toch een makkelijk opvouwbaar (goedliggend) bed gemaakt heeft. Verbetering van de koelkast koeling (ventilatoren werken niet optimaal)
Onze camper heeft achteronder een bumper bak? (heeft mijn schoonvader gemaakt vlgs mij) maar wil eigenlijk een trekhaak monteren. Hier iemand ook een tip of idee over.
Ik zit gespannen te wachten op reacties. De camper is mijn klus afleiding geworden, en geniet er zelfs thuis op de oprit van.
Groet
Frank
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaringen met Peugeot J5 diesel (1987)



Bericht door Kroppie »

voor de turbodruk meter kun je een gewone manometer gebruiken van 0 tot 1,0 bar,
deze aansluiten met een t-stukje in de dunne slang welke van het inlaatspruitstuk ,over het klepdeksel naar de brandstofpomp achterop de motor loopt.
of een uit de autohandel , op zelfde manier aansluiten.
bij voorbeeld

https://www.ebay.de/itm/52mm-Drehzahlme ... RpUvr3UWSw
of

https://www.ebay.de/itm/Manometer-Druck ... SwPG1ZerPn

max turbo druk bij de j5 is 0,7 bar

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FrankW
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 18:49

Re: Ervaringen met Peugeot J5 diesel (1987)



Bericht door FrankW »

Jos bedankt voor snelle reactie, ga er meteen mee aan de slag.
wat voor camper heb je zelf?
groet

Frank
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaringen met Peugeot J5 diesel (1987)



Bericht door Kroppie »

burstner A570 uit 1990, op j5 2,5TD nu 235.000km, and going. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie